Ac power kabel uten jord?? Hvor kan man kjøpe det?

kris_oslo

Medlem
Ble medlem
17.02.2008
Antall liker
0
Jeg har ett lite lydproblem. Jeg har en DAC koblet opp mot en amp, og det
er mye 'hiss' og 'støy'. Problemet er at jeg har en ground-loop slik jeg
kan forstå det. Både DAC'en og amp'en er jordet.

DAC'en bruker en helt vanlig AC power kabel(slik som vanlig stasjonære
PC'er bruker fra stikkontakten og til powersupply, dvs vanlig standard norsk stikkontakt i den ene enden, og en 3 plugs hunn-kontakt i andre enden). Men hvor får jeg tak i en som IKKE har jord? Jeg tror det blir kalt en 'cheater plug' eller noe?

Noen som vet om en elektrobutikk i Oslo som har dette? Eventuelt, kan jeg gjøre det selv på en vanlig strømkabel??

Kristian

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Claes Olson burde ha alt du trenger. Kjøp nettstikk, hun og han pluss en egnet kabel med to ledere. Så kobler du da selvfølgelig ikke til jordpinnen hverken i hun- eller hankontakten. En slik kabel vil gi deg svaret på om det hjelper å koble fra jord.
En vanlig nettkabel med støpte kontakter bør du ikke gjøre noe med. En annen mulighet er å koble fra jord inne i dacen, men da må du vite hva du gjør og være villig til å miste garantier og slikt på den.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.354
Torget vurderinger
1
Det er en grunn til at utstyr er jordet - nettjord heter på framandnorsk «protection earth». Dersom utstyret ikke er dobbeltisolert så skal det tilknyttes nettjord som beskyttelse mot mulige isolasjonsfeil mellom deler som fører nettspenning og chassis/bruker. Dersom du kobler fra nettjord så har du ikke denne beskyttelsen, og det er en risiko for at apparaturet kan bli strømførende og farlig å berøre. Det er mulig en jordfeilbryter kan avhjelpe, men det er uten for miitt «inkompetanseområde». Den enkleste måten å gjøre det du planlegger kan være å skru av topplokket på DACen å trekke ut/klippe av jordtilkoblingen i boksen, det forutsetter at jordtilkoblingen ikke skjer direkte via evt. metallchasissi på IEC-kontakten i DACen, men via en kabeltilkobling. Som sagt så gjøres dette for egen risiko og regning ift. liv, helse og materielle ødeleggelser.

mvh
KJ

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Slutter meg til KJ sine advarsler. Burde lagt dem til i mitt innlegg.

Topp Bunn