Abonnementstjenester på mobil.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.325
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hei
Guttungen får en rekke ting på mobilen som tapper kontoen og som han ikke vil ha.
Han er ikke helt klar over hvordan han har fått det til, men noe har han gjort.
Hvordan skal jeg avbestille dette?
Finner ingen nummer?
Ingen info på meldingene.

Håvard

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
SMS: [nravsender, f.eks. 2004] STOP el. STOPP

Dette avmelder de fleste tjenester.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Problemet er at det står ofte ikke et nummer, men et navn som avsender, og den første meldingen, hvor det kanskje stod hvordan man stopper tjenesten, er sannsynligvis slettet. Var nylig utenlands sammen med noen hvor en av ungene stadig fikk inn smser fra en fotballtjeneste og hvor det ikke var mulig å stoppe dette. Dette var en gratis eller billig tjeneste her hjemme, men er man utenlands kan man bli loppet fordi man må betalte for alle meldinger man mottar..
Har innprentet mine unger til å holde seg langt unna slikt, men det er lett å bli lurt inn på dette, som oftest er det noe som er "gratis", men hvor de ikke får med seg at de så begynner på et abonnement som koster flesk.

Det må vel stå et navn på hvem som er avsender eller hva saken dreier seg om?
I så fall kan du søke på nettet, sikkert andre som har vært borti noe lignende, man kommer ofte over diskusjoner hvor noen har et godt råd eller info om hvordan ting kan løses..

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Er det ikke 18-årsgrense på slik dritt? Syns å ha vært borti at som leverer slikt skal forsikre seg om at mottageren er over 18.

K

kathrine

Gjest
Hei!

Det trodde jeg og....

Plutselig dalte det ned Illustrert Vitenskap i postkassen og bokpakke i fra Bokklubben Nye Bøker i 12 åringens navn. ???
Her slitt noe forferdeolig med Bokklubben for og få oppsagt abo. :-X
Tror det er mye snusk i disse bransjene!
Vh
S

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.325
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hei
Desverre dårlig med avsendere.
På den ene står det Horus.wml.
Ser ut som om det er bilder en skal laste ned.
PÅ en annen står det colored dancer.wml

Ikke mulig å sende noe tilbake.
Kan jeg be tele 2 stoppe dette? Det er der han har abonnementet sitt.

Håvard

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Sikkert lurt å ta kontakt med tele2, der får du i alle fall vite nummeret til avsender.

Fant noe her:

http://www.ung.no/klage/2159_Et_fast_klageorgan_for_mobiltjenester...omsider.html

"Hva kan DU gjøre?
Dersom du mottar mobile innholdstjenester du ikke har bestilt, sender du meldingen STOPP til det kortnummeret du har mottatt meldingen fra. Dersom du ikke vet hvem som eier/bruker kortnummeret du har fått melding fra, kontakter du mobiloperatøren din. De kan gi deg en spesifisert samtaleoversikt som viser om du har bestilt tjenesten eller ikke. Hvis ikke, kan du kontakte innholdsleverandøren og kreve å få tilbakebetalt de utleggene du har hatt. I en slik henvendelse bør du legge ved den spesifiserte regningen som viser at du ikke har bestilt noen tjenester fra leverandøren. Hvis de avslår klagen din eller ikke svarer innen tre uker, kan du anke deres avgjørelse til Brukerklagenemnda. "

Ellers synes jeg det burde være mulig å blokkere uønskede nummer på telefonen på samme måte som man kan blokkere uønsket epost.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.325
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
Sikkert lurt å ta kontakt med tele2, der får du i alle fall vite nummeret til avsender.

Fant noe her:

http://www.ung.no/klage/2159_Et_fast_klageorgan_for_mobiltjenester...omsider.html

"Hva kan DU gjøre?
Dersom du mottar mobile innholdstjenester du ikke har bestilt, sender du meldingen STOPP til det kortnummeret du har mottatt meldingen fra. Dersom du ikke vet hvem som eier/bruker kortnummeret du har fått melding fra, kontakter du mobiloperatøren din. De kan gi deg en spesifisert samtaleoversikt som viser om du har bestilt tjenesten eller ikke. Hvis ikke, kan du kontakte innholdsleverandøren og kreve å få tilbakebetalt de utleggene du har hatt. I en slik henvendelse bør du legge ved den spesifiserte regningen som viser at du ikke har bestilt noen tjenester fra leverandøren. Hvis de avslår klagen din eller ikke svarer innen tre uker, kan du anke deres avgjørelse til Brukerklagenemnda. "

Ellers synes jeg det burde være mulig å blokkere uønskede nummer på telefonen på samme måte som man kan blokkere uønsket epost.
Takker.

Håvard

Topp Bunn