AAC 256 kbps + DAC

L

labrador

Gjest
Hallo!
Har tidligere avslørt visse svakheter på dette området, men prøver meg igjen ;) Mye stoff og forskjellige meninger om lossy/lossless og hørbare forskjeller,- bør vel kanskje stole på sine egne ører. Men hva kan en kvalitetes-dac (Benchmark e.l) tilføre en AAC 256-fil; fremheve et noe "rufsete" format til det verre eller "polere" det til noe bedre?
Mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.003
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg vil vel tro at den lar deg høre fila som den er.
Klarer du å høre forskjell på AAC 256 og Lossless uten å vite hva som er hva, forresten? Og i så fall: Hvilken foretrekker du når du ikke vet hvilken som er hvilken?

L

labrador

Gjest
Valentino skrev:
Jeg vil vel tro at den lar deg høre fila som den er.
Klarer du å høre forskjell på AAC 256 og Lossless uten å vite hva som er hva, forresten? Og i så fall: Hvilken foretrekker du når du ikke vet hvilken som er hvilken?
Ok, skjønner! Mener bestemt at lydbildet fra 256 kbps fremtrer som mer "ullent" i forhold til lossless på mitt anlegg og med mine ører i en A-B sammenligning. Kall det akseptabel- mot god lyd.
Om forskjellen er så stor at jeg ved en eller annen form for blindtesting klarer å skille formatene fra hverandre er en annen sak og egentlig ikke så interessant for meg. Du kan godt si at man ikke har vondt av noe man ikke vet, men for mitt vedkommende vet jeg til enhver tid hva som er hva, eller med andre ord; jeg kan sitt å høre på akseptabel lyd som jeg vet kunne vært god.
Jeg gjør det slik: kjøper meg en DAC og ser om jeg kan heve lydbildet fra akseptabel til god (og god til bedre). Hvis så er tilfellet, har jeg noe nytt å ta tak i. Da hører jeg på god lyd som kunne vært bedre. Ikke lett dette.
Mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
labrador skrev:
Hallo!
Har tidligere avslørt visse svakheter på dette området, men prøver meg igjen ;) Mye stoff og forskjellige meninger om lossy/lossless og hørbare forskjeller,- bør vel kanskje stole på sine egne ører. Men hva kan en kvalitetes-dac (Benchmark e.l) tilføre en AAC 256-fil; fremheve et noe "rufsete" format til det verre eller "polere" det til noe bedre?
Mvh
Mitt inntrykk - etter å ha brukt Benchmark DAC-1 i to av mine anlegg i et par år - er at en god DAC "polerer" lyden til noe bedre. T.o.m. nettradio i vanlig MP3-format blir absolutt til å leve med - helt subjektivt dette, naturligvis - når signalkonverteringen foregår i Benchmarken. Før Squeezeboxen overtok, hadde jeg DABradio en veldig kort periode - og opplevde det samme: DAB via Benchmark ble bedre enn DAB analogt ut fra tuneren.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.003
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fin tilnærming, labrador.

Ingen grunn til å rippe til annet enn lossless uansett. Kjedelig å synes å måtte rippe om igjen fordi anlegget har blitt forbedret etter noen år.

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
labrador skrev:
Hallo!
Mvh
Svaret på hva en DAC som Benchmark DAC1 kan tilføre en AAC 256-fil er; ingenting. Det den kan gjøre (og gjør) er jo som Valentine sier, å la deg "høre filen" med den kvaliteten som filen allerede har. Spørsmålet her blir vel egentlig hva f.eks. en Benchmark DAC1 kan tilføre av lydkvalitet i annlegget du har? Benchmark er etter mine ører en veldig god DAC og hodetelefonforsterker, men hva den kan tilføre av lydkvalitet avhenger jo av utstyret du allerede har og bruker, å det har du ikke sagt noe om.

L

labrador

Gjest
Smibakkjen skrev:
labrador skrev:
Hallo!
Mvh
Svaret på hva en DAC som Benchmark DAC1 kan tilføre en AAC 256-fil er; ingenting. Det den kan gjøre (og gjør) er jo som Valentine sier, å la deg "høre filen" med den kvaliteten som filen allerede har. Spørsmålet her blir vel egentlig hva f.eks. en Benchmark DAC1 kan tilføre av lydkvalitet i annlegget du har? Benchmark er etter mine ører en veldig god DAC og hodetelefonforsterker, men hva den kan tilføre av lydkvalitet avhenger jo av utstyret du allerede har og bruker, å det har du ikke sagt noe om.
Hei, fint med tilbakemeldinger! Med et 35 år gammelt vintageanlegg er det vel lite håp, eller kanskje omvendt? ;D

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
labrador skrev:
Smibakkjen skrev:
labrador skrev:
Hallo!
Mvh
Hei, fint med tilbakemeldinger! Med et 35 år gammelt vintageanlegg er det vel lite håp, eller kanskje omvendt? ;D
Beste rådet jeg kan gi er å få prøvd det ut, mulig det er noen i nærheten som har en Benchmark som kan ta den med for en demo, dersom du ikke bor i nærheten av en forhandler. Kan du jo alltids legge ut en fårespørsel i vennetråden til Benchmark Media Systems: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=24411.0

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Helt klart enig. Blues på 48 kbps (Atlanta Blues Society) lyder fantastisk på min Bryston dac.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Verden er ikke stor! - i skrivende stund durer Atlanta Blues Society på ganske høyt nivå i bakgrunnen. Jeg har hjemmekontor for tiden - og forstyrrer ingen utenom meg selv - hvis det er noen som lurer. Men tilbake til Atlanta Blues Society på 48kbps via Benchmark: Det låter fantastisk. Skikkelig fet blues lyd med trøkk som man ikke skulle tro var mulig. Sikkert glimrende også når Bryston DACen din har gjort sitt.

Topp Bunn