Gjestemedlem skrev:
Man opptjener pensjonspoeng som er i direkte forhold til de innbetalingen og inntektene man har hatt. De som tjener mest får heller ikke full utbetaling, så vi har allerede den utgjevningen her som du etterlyser. Jeg regner med du kjenner til systemet, men bare prøver å fremstille det som noe annet enn det det er for å kunne frarøve pensjonistene sine opptjente poeng.
Ja jeg kjenner systemet vi er dog litt uenig I hensikten med det. Skal ikke si med sikkerhet hva den offisielle hensikten er jeg mener det er et sosialt sikkerhetsnett/velferdstilbu IKKE en tvungen sparing som du mener.
Enhver endring I pensjonssystemet (og forsåvidt skattesystem og alt annet forøvrig) vil bli det du kaller frarøving av opptjente poeng. Jeg vil da tro at du er innbitt motstander av det nye pensjonssysmtet som vil gjøre at mange får betydelig lavere pensjon enn med det gamle system altså et skikkelig ran. Minner om at dette er det bred enighet om I Stortinget.
Gjestemedlem skrev:
Alle ordninger og lover kan endres av politikere, det er jo derfor vi har dem. Politikere kan gjøre dårlige investeringer eller gode, vi får velge dem som vet å ta vare på statens inntekter som skal finansiere dette og ikke bare ønsker å selge unna alle inntektskildene slik at de kan flotte seg med litt kontanter og drysse noe på sine kjernevelgere.
Litt usikker på hva du sikter til her
.bade høyre og Venstre er vel enig med FRP at statens hovedoppgave ikke er å drive bedrifter og at statlige bedrifter derfor bør selges ut
.?
Det har forøvrig ikke noe med politiks risiko å gjøre. Du som borger har en risiko forbundet med hvor stor pensjonen din er. Denne består av to deler markedsrisiko og politisk risiko. Markedsrisiko sier noe om svingningene I din egne portefølje (jeg regner med at du har en eller annen form for OTP), mens den politiske risikoen sier noe om hvordan pensjonen din skal beregnes og hvor mye du skal få. Jeg hevder at den siste risikoen er store enn den første.
Gjestemedlem skrev:
Eh, og så.. Du vil jo også få mindre eller større inntekt som arbeidstaker også hvis politikerene endrer skattenivået opp eller ned og. Dette er jo bare selvfølgeligheter og tomprat.
Ja, dette er selvsfølgeligheter, men jeg synes på ingen måte det er tomprat spesiellt da jeg oppfatter at veldig få er klar over dette spesiellt når mange overvurderer risikoen for svinginger I en markedsprotefølje.
Gjestemedlem skrev:
Vi har jo i tillegg satt av og investert store summer i fond som ment å kunne supplere fretidige folketrygdforpliktelser. Jeg mistenker heller FrP for primært å være ute etter å sette ned pensjonene slik at det generelle skattenivået kan senkes. Mao en omfordeling der man tar fra de "rike" pensjonistene slik at de i gode stillinger slipper unna med mindre skatt. Det er jo slike prinsipper partiet er stiftet på.
Partiet er stifte på lavere skatter,avgifter og statlig innblanding, men det har jo endret seg noe slik også samfunnet og norsk økonomi har. AP var jo også stiftet med tanke på væpnet revolusjon mot den sittende makten.
At FRP er ute etter å sette ned pensjonene er bare tull se hvem som har presset gjennom heving av minstepensjon og bedre rettgiheter for pensjonistene. Det er ikke høyere eller den sittende makten ivherfall! Her kommer du med reinspikka tull det hadde gjort debatten bedre om du sjekket litt fakta innimellom!
Nå det gjelder pensjonsfondet så er det som sagt satt av til å dekke kommende pensjoner. Men hvis du ser litt på fremskrivninger av tall og regner litt på dette så vil du finne at fondet på langt nær er stort nok og hvis vi hele tiden unner oss store og store velferdsgoder så er det ikke I nærheten nok penger I oljefondet
(ta fra de rike pensjonsitene og gi til de rike lønnstakeren
var det ikkedu som var for flat skatt
?)
Gjestemedlem skrev:
Pensjonsordninger er som nevnt en sparetiltak for arbeidstakere. De som sparer mest, kan også hente ut mest når de slutter å arbeide. Setter du av 10.000kr måneden på din private bankkonto er det heller ingen bombe at du har mer å rutte med enn en som bare setter av 1000kr, eller en som ikke hadde råd til å spare.
Pensjon er ikke almisser fra staten!
Her er vi uenig jeg mener alderstrygd er en velfedsordninge på lik linje med uføretrygd, sykepenger, helsehjelp osv. Og at den skal være uavhenig av du har bidratt I samfunnet eller ikke. Alle fortjener en verdig alderdom.
Gjestemedlem skrev:
Som sagt er jeg helt enig i at alle bør sikres en minimums levestandard som er på et anstendig nivå. Men det finnes andre steder man skal hente pengene enn gamle pensjonerte mennskers oppsparte midler. Da får du heller betale mer skatt da, eller kutte i noe annet fremfor å kutte i pensjonen til dem som har opptjent dette i løpet av et langt arbeidsliv.
Dette har jeg vel svart på før at pensjon er en utgift som alle andre , og at det må kutte s andre steder. Jeg synes dagens minstepensjon er for lav (119 820,-/år)og ikke tilstrekkelig til å sikre alle en minimum levestandard. Mao den må økes jeg ser ingen grunn til at Stortingsrepresentanter skal ha 500k I pensjon ,eller at andre skal kunne hente ut mange hundre tusener I pensjon når som sagt minstepnsjonistene ikke får mer enn rundt 10k I måneden før skatt.
Gjestemedlem skrev:
Tenkte jeg det ikke. Det som er målet her er jo å overføre store mengder penger til private forvaltningsfond i stedet for at staten skal garentere for fremtidige inntekter. Jeg ser for meg mange fortvilede pensjonister som har latt seg lure av er slikt FrP system og blitt offer for selgere a.la. Terra Securities som sikkert har store lovnader om hvor fru Hansen helst bør investere sine fremtidige pensjonsmidler.
Som jeg var inne på. Målet er en avvikling av folketrygden slik at folk selv kan velge "sitt rissikonivå" på fremtidige pensjonsutbetalinger. Dette kommer nok i hovedsak aksjonærene i de store finansselskapene til gode, og vil ende med tårer og tenners gnissel for svært mange som valgte feil leverandør av sin alderdomspensjon.
Mitt svar var bare en løsning på hvordan du kunne få det som du ville med å eie dine egen pensjon, det var ikke slik FRP eller jeg vil ha systemet.
Realitetsorientering.
I dag forvalter staten knapt noen penger selv hele oljefondet er satt bort til eksterne forvaltere NB har vel en stab på rundt 100 som administrerer dette. Så pensjonspengene er allere I hendene til private forvaltere.
Regner også med at du er innbitt motstander av tjenestepensjon også da siden dette er penger man brukeren selv kan bestemme hvilken risiko det er på. Det er selvsagt lovpålagte begrensninger på hvor stor risiko man kan ta.
Målet er på ingen måte å avvikle folketrygden men at folketrygden ikke skal drive med spekulasjon dette har de forøvrig funnet ut for lenge siden og satt den faktiske forvaltningen ut til private fondsselskaper. Hvis du er uenig I dette, er du igjen Ganske alene.
FRP er - stick I strid med hva du tilstadighet hevder den fremste forkjemper for at du skal behodle rettighetene dine, ved at staten skal være garantist for de ytelsene du har krav på.
Kan helelr ikke skjønne at du synes det er så galt at folk kan få bestemme litt over hvilken risiko de har lyst til å ta på pensjonssparingen sin så lenge du mener det er helt ok at alle som ikke har gjort seg fortjent til det skal være minstepenjonister. Er det værre at noen spiller bort mye av pensjonen sin og endre på 150k I året I stedet for 230k enn at mange mange tusen for 110k I året.
Gjestemedlem skrev:
Og her ligger vel essensen i motstanden. La oss kutte pensjonistenes inntekter fordi dette er for dyrt. La oss kutte i deres pensjoner slik at vi i full jobb heller kan slippe unna med en prosent eller to mindre i skatt.
Intet nytt under solen.
.Gjestemedlem
Joda, det er litt nytt under solen.
Forventet levealder øker.
Gjennomsnittsalder for inntreden I arbeidslivet øker.
Antall uføretrygdede øker.
Gjennomsnittlig pensjonsalder minker (spesiellt pga AFP)
Gjennomsnittlige utgifter til helse og pleie pr innbygger øker dramatisk.
Vi mangler akutt arbeidskraft I Norge noe som gir høy prisvekst.
Vi har noen få år igjen (5-7) før eldrebølgen slå inn med full kraft.
Og da kan det være lurt å være forberedet.
Hvis man da innvilger AFP slik den er I dag . og vi mister 70 000 arbeidstakere årlig
så er ikke det spesiellt gunstig for å si det mildt! Jeg kan godt fortelle deg hvem som får svi også
.det er misntepensjonsitene og de svakeste I samfunnet de med job vil alltid greie seg!
Mvh
OMF