Hei,
Jeg har litt erfaring med 6SL7 har testet flere typer på mine Cary 805C monoblokker for en tid tilbake. Samme erfaring som det du har opplevd med 6SN7: Store forskjeller.
Det beste røret jeg har hørt er CRC RCA VT229 (prod mai 1945), med god margin. Kjøpte de hos Motron, men jeg tror Brynjar er utsolgt nå. Har testet Mullard ECC35 50-talls, som kommer i flere varianter. Black and brown base, hver farge med respektivt short and long base. Generelt Mullard ECC35: Body og fylde, med vektig tekstur. Litt slapp i bunnen og mangler litt mht. transientvillighet, detaljer, oppløsning og 3D. Best bass skal være å finne i short black base om jeg husker infoen rett (disse har jeg ikke testet).
6SL7 WGT Philips JAN (prod 1986) er etter min mening middelmådig. 5691 RCA red base (long life) er OK, men ikke helt på høyde med førstnevnte rør. Har også prøvd noen cryo Sylvana 40-talls VT229 tror jeg, men husker de ikke spesielt. Så se om du kan få tak i RCA VT229 40-talls. Spiller som gode NOS philips miniwatt gode på alt! Men selvsagt avhengig av dine preferanser og den tuningen du søker.
Mvh, tom-a
Takk for svar.
Jeg har prøvd Sylvania JAN CHS 6SL7Gt/VT229, tidlig 50-talls(tror jeg). De fungerer fint, men er ikke helt fornøyd. Jeg har erfaring med Sylvania 6SN7GT/VT231 både 40 og 50 talls, og sitter igjen med at det er store lydmessige likheter. Meget gode rør.
Jeg følte at jeg ikke var helt i havn dengang, og prøvde TungSol VT231, tidlig 40-tall. Her snakker vi om et helt overlegent rør ( jeg har ikke prøvd Mullard ECC33). Kropp, fylde, detaljer, klang, gjennomsiktighet......bla....bla...Fantastiskt rør. Jeg kjøpte derfor for noen dager siden TungSol 6SL7GT tidlig 50-tall, i håp om at dette var i samme kategori. Hvilken nedtur!!!!

Mørkt, tungt, kjedelig og avrundet. Ikke ulikt et svinedyrt Sylvania 6922 rør jeg brukte alt for mye penger på for noen år siden. Det har positive sider også, men de ble jeg desverre fort blind for. Røret er sikkert fenomenalt, men ikke i mitt oppsett og med mine preferanser.
Jeg er derfor veldig i tvil! ??? ??? Skal jeg skaffe meg tidlig 40-talls TungSol og kanskje bli like skuffet? Spørsmålet ønskes ikke besvart ;D. Min frustrasjon er om dette også blir et bomkjøp, eller om det er et helt annet rør. Erfaringer noen??
Uansett kommer jeg mest sannsynlig til å teste både Sylvania og RCA VT229 fra tidlig 40-tall. Dette er rør det er overkommelig å kjøpe 2 stk av. TungSol er endel mer kostbart, og ikke morsomt å bomme på.
Vennlig hilsen
Tommy