6SL7GT

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei.
Er det noen som har prøvd ut forskjellige typer av dette røret, og som kan være behjelpelig med å finne det rette røret? Jeg er midt oppe i en prosess med nytt utstyr, og mye av lydsignaturen faller på dette røret.

Vennlig hilsen
Tommy

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.541
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Mye avhenger av resten. Anlegget og andre rør. Og din egen smak. Mest det siste.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.251
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
6SN7 & 6SL7 er kanskje de mest nøytrale rør, med minst egenklang...! Men har selv blitt advart om å ha for mange av disse i serie, da det kan bli veldig "klinisk"/analytisk...

Arne K

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Mye avhenger av resten. Anlegget og andre rør. Og din egen smak. Mest det siste.
Hei.
Takk for svar. Jeg er inne i sluttfasen på å fintune lyden i anlegget, og trenger hjelp fra noen som har kjenskap til lydsignatur på forskjellige merker. Det blir fort dyrt å famle seg fram med rør! ;D Jeg er ute etter noen som kan peke i riktig retning for meg, når det gjelder min smak og mitt utstyr.
Dersom noen har eksperimentert mye med nevnte rør, setter jeg stor pris på tilbakemelding, gjerne på privat melding.

Vennlig hilsen
Tommy

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
6SN7 & 6SL7 er kanskje de mest nøytrale rør, med minst egenklang...! Men har selv blitt advart om å ha for mange av disse i serie, da det kan bli veldig "klinisk"/analytisk...

Arne K

Jeg har eksperimentert mye med 6SN7-rør, både nye og gamle, og synes det er "enorme" ::) forskjeller på disse rørene. Jeg har en fin liten samling av noen av de beste som er produsert. 6SL7 derimot, er jeg helt fersk med. Det er derfor jeg lagde denne tråden. Det ble DYRT å leke med mye NOS 6SN7, penger jeg gjerne skulle kjøpe musikk for.

Er kvalitet og lydsignatur sammenlignbart på 6SN7 og 6SL7 når det gjelder merker, produksjonsår, materialvalg etc? Eller er det to vidt forskjellige rør, lyd og kvalitetsmessig?
Noen som har kompetanse på feltet?

Vennlig hilsen
Tommy

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Bruker sjøl ECC33 istedenfor 6SN7 og kan ikke akkurat si at de er "nøytrale" ;)
Gått mest i RCA 6SN7 tidligere (NOS) men nå er det kun Mullard ECC33 som er i bruk.

ECC35 er vel "ekvalent" til 6SL7 ? Verdt å sjekke ut kanskje.

/jan

tom-a

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2003
Antall liker
600
Torget vurderinger
1
Hei,

Jeg har litt erfaring med 6SL7 – har testet flere typer på mine Cary 805C monoblokker for en tid tilbake. Samme erfaring som det du har opplevd med 6SN7: Store forskjeller.

Det beste røret jeg har hørt er CRC RCA VT229 (prod mai 1945), med god margin. Kjøpte de hos Motron, men jeg tror Brynjar er utsolgt nå. Har testet Mullard ECC35 50-talls, som kommer i flere varianter. Black and brown base, hver farge med respektivt short and long base. Generelt Mullard ECC35: Body og fylde, med vektig tekstur. Litt slapp i bunnen og mangler litt mht. transientvillighet, detaljer, oppløsning og 3D. Best bass skal være å finne i short black base om jeg husker infoen rett (disse har jeg ikke testet).

6SL7 WGT Philips JAN (prod 1986) er etter min mening middelmådig. 5691 RCA red base (long life) er OK, men ikke helt på høyde med førstnevnte rør. Har også prøvd noen cryo Sylvana 40-talls VT229 tror jeg, men husker de ikke spesielt. Så se om du kan få tak i RCA VT229 40-talls. Spiller som gode NOS philips miniwatt – gode på alt! Men selvsagt avhengig av dine preferanser og den tuningen du søker.

Mvh, tom-a

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg har litt erfaring med 6SL7 – har testet flere typer på mine Cary 805C monoblokker for en tid tilbake. Samme erfaring som det du har opplevd med 6SN7: Store forskjeller.

Det beste røret jeg har hørt er CRC RCA VT229 (prod mai 1945), med god margin. Kjøpte de hos Motron, men jeg tror Brynjar er utsolgt nå. Har testet Mullard ECC35 50-talls, som kommer i flere varianter. Black and brown base, hver farge med respektivt short and long base. Generelt Mullard ECC35: Body og fylde, med vektig tekstur. Litt slapp i bunnen og mangler litt mht. transientvillighet, detaljer, oppløsning og 3D. Best bass skal være å finne i short black base om jeg husker infoen rett (disse har jeg ikke testet).

6SL7 WGT Philips JAN (prod 1986) er etter min mening middelmådig. 5691 RCA red base (long life) er OK, men ikke helt på høyde med førstnevnte rør. Har også prøvd noen cryo Sylvana 40-talls VT229 tror jeg, men husker de ikke spesielt. Så se om du kan få tak i RCA VT229 40-talls. Spiller som gode NOS philips miniwatt – gode på alt! Men selvsagt avhengig av dine preferanser og den tuningen du søker.

Mvh, tom-a

Takk for svar.
Jeg har prøvd Sylvania JAN CHS 6SL7Gt/VT229, tidlig 50-talls(tror jeg). De fungerer fint, men er ikke helt fornøyd. Jeg har erfaring med Sylvania 6SN7GT/VT231 både 40 og 50 talls, og sitter igjen med at det er store lydmessige likheter. Meget gode rør.
Jeg følte at jeg ikke var helt i havn dengang, og prøvde TungSol VT231, tidlig 40-tall. Her snakker vi om et helt overlegent rør ( jeg har ikke prøvd Mullard ECC33). Kropp, fylde, detaljer, klang, gjennomsiktighet......bla....bla...Fantastiskt rør. Jeg kjøpte derfor for noen dager siden TungSol 6SL7GT tidlig 50-tall, i håp om at dette var i samme kategori. Hvilken nedtur!!!! :p Mørkt, tungt, kjedelig og avrundet. Ikke ulikt et svinedyrt Sylvania 6922 rør jeg brukte alt for mye penger på for noen år siden. Det har positive sider også, men de ble jeg desverre fort blind for. Røret er sikkert fenomenalt, men ikke i mitt oppsett og med mine preferanser.
Jeg er derfor veldig i tvil! ??? ??? Skal jeg skaffe meg tidlig 40-talls TungSol og kanskje bli like skuffet? Spørsmålet ønskes ikke besvart ;D. Min frustrasjon er om dette også blir et bomkjøp, eller om det er et helt annet rør. Erfaringer noen??

Uansett kommer jeg mest sannsynlig til å teste både Sylvania og RCA VT229 fra tidlig 40-tall. Dette er rør det er overkommelig å kjøpe 2 stk av. TungSol er endel mer kostbart, og ikke morsomt å bomme på.

Vennlig hilsen
Tommy

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.251
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
:eek: Har desverre aldri turt å kjøpe så dyre rør...
- i low-end klassen har det ikke vært noen store aha-opplevelser, og russer-rør har vært vel så gode som mange andre.
Kanskje på tide å teste noen dyrere...

Arne K

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hurra :D.
Jeg har møtt stor velvilje fra en likesinnet her på sentralen, og får prøve endel svært gode rør i oppsettet mitt. Gleder meg stort ;D. Det gleder meg at det finnes mennesker har en slik positiv innstilling til andre mennesker.

Vennlig hilsen
Tommy

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Bruker sjøl ECC33 istedenfor 6SN7 og kan ikke akkurat si at de er "nøytrale" ;)
Gått mest i RCA 6SN7 tidligere (NOS) men nå er det kun Mullard ECC33 som er i bruk.

ECC35 er vel "ekvalent" til 6SL7 ? Verdt å sjekke ut kanskje.

/jan

Hei.
Prøvde Mullard ECC35 igår. Meeeget bra( iallefall i mine ører) ;D ;D ;D.

Hilsen
Tommy

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Hei.
Prøvde Mullard ECC35 igår. Meeeget bra( iallefall i mine ører) ;D ;D ;D.

Hilsen
Tommy
Morro :)
Da er ørene dine ikke så ulike mine gett ::)
Har noen EH 6SL7 liggende + ett sett RCA 6SL7 hvis du vil teste andre rør.Men har en mistanke om at ECC35 blir ? ;)

/jan

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Morro :)
Da er ørene dine ikke så ulike mine gett  ::)
Har noen EH 6SL7 liggende + ett sett RCA 6SL7 hvis du vil teste andre rør.Men har en mistanke om at ECC35 blir ? ;)

/jan

Meeeget bra, men litt for snille og varme. Desverre kan jeg ikke beholde dem, jeg har fått endel par hjem for å prøve. Kunne godt tenkt å beholdt dem, og tatt dem fram i ny og ne.

Hilsen
Tommy

Topp Bunn