6 eller 8 ohm

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Som dere veit er mine psb image t6 6 ohm , og min onkyo tx-nr 838 står på dette selvsagt , men marantzen jeg hadde var det ikke slike innstillinger og den stod på 8 ohm. Er det slik at det ble tyngere last for marantzen min lel om jeg har effektforsterker på frontene , eller tar effektforsterkeren seg av dette selv. For i mitt hode så blir pren sjefen i selve anlegget eller tar jeg feil her , og setter onkyoen på 8 ohm ? Det er jo onkyoen som styrer showet når det kommer stereo og til hjemmekino.

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.153
Torget vurderinger
2
Den bør stå på 8 ohm uansett alltid. Men for frontene sin del har det selvsagt ingen betydning når du har effekt-trinn som drar disse.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Den vil ikke nå , kunne velge mellom 4 eller 6 ohm hmmm , da får den bare stå på 6 ohm.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.399
Sted
Sølvbyen
Den bør stå på 8 ohm uansett alltid. Men for frontene sin del har det selvsagt ingen betydning når du har effekt-trinn som drar disse.
Hvorfor det, hvis høyttalerne er 6 Ohm? Det er vel ikke helt usannsynlig at impedansen varierer gjennom frekvensområdet heller, og kanskje slenger ned mot både 4 og 2 Ohm innimellom. Kan vel lønne seg å teste forskjellige innstillinger for å se hva som låter best.

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.153
Torget vurderinger
2
Hvorfor det, hvis høyttalerne er 6 Ohm? Det er vel ikke helt usannsynlig at impedansen varierer gjennom frekvensområdet heller, og kanskje slenger ned mot både 4 og 2 Ohm innimellom. Kan vel lønne seg å teste forskjellige innstillinger for å se hva som låter best.
Hvis man setter den ned til 4 ohm så reduserer den strømleveransen for å beskytte seg selv. Har sett dette i mange tester rundt om , og alle anbefaler å la receiverene stå på 8 ohm , så sant den ikke kutter eller slår seg av fordi den blir for varm.

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Ut fra hva jeg forstår så vil det ikke ha noen betydning hva du setter mht ohm da det er effektforsterkeren som "ser" 6 ohms motstand og ikke receiveren.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.399
Sted
Sølvbyen
Hvis man setter den ned til 4 ohm så reduserer den strømleveransen for å beskytte seg selv. Har sett dette i mange tester rundt om , og alle anbefaler å la receiverene stå på 8 ohm , så sant den ikke kutter eller slår seg av fordi den blir for varm.
Jeg ville trodd den ga mindre effekt, men like mye strøm ved å sette impedansen lavere, men så er jeg ikke ekspert. Er vel det som skjer hvis man har trafoer med tappinger for andre impedanser? Ække så veldig nøye, jeg bare lurte på hvorfor du var så bastant på at den alltid, uansett skulle stå på 8 Ohm uavhengig av tilkoblet last.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Men uansett fikk jeg bare velge mellom 4 og 6 ohm , når jeg fikk den første gangen kunne jeg velge 8 ohm også , skjønner ikke hvorfor denne er vekk , men det kan jo ha med informasjonen mellom effektforsterker og pre. Uansett kommer jeg ikke til og sette den på 4 ohm , for disse høyttalerene er ikke tungdrivene. Frontene står på 60 hz , center og surround står på 70 hz. 10 tommerne er satt til og ta seg av informasjonen , di trenger under film avspilling og musikk. 12 tommeren har jeg satt ganske lav på hz slik , at den tar seg av di dypeste frekvensene der 10 tommerne ikke klarer. Bruker ikke 12 tommeren til musikk avspilling. På klipsch rw-10 d kan jeg velge mellom musikk , film og natt , så kan jeg velge mellom punsh , flat og dybde. + det er diverse andre innstillinger på di. Men uansett dette med ohm så skjønner jeg til lavere det blir til tyngere blir lasten , og til høyre ohmen blir til lettere blir det og drive lasten.

Three-way, port-loaded, floorstanding loudspeaker. Drive-units: 1" titanium-dome tweeter, 5.25" clay/ceramic-filled polypropylene-cone midrange unit, two 6.5" woofers. Crossover frequencies: 500Hz, 2.2kHz. Sensitivity: is 89dB/2.83V/m. Nominal impedance: 6 ohms, 4 ohms minimum.

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Klippet ut fra manualen på receiveren din:

onkyo.jpg

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.153
Torget vurderinger
2
Ut fra hva jeg forstår så vil det ikke ha noen betydning hva du setter mht ohm da det er effektforsterkeren som "ser" 6 ohms motstand og ikke receiveren.
Det er selvsagt riktig , og det skrev jeg også i første svaret mitt. Men han har jo andre HT koblet rett på receiver også.

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.153
Torget vurderinger
2
Jeg ville trodd den ga mindre effekt, men like mye strøm ved å sette impedansen lavere, men så er jeg ikke ekspert. Er vel det som skjer hvis man har trafoer med tappinger for andre impedanser? Ække så veldig nøye, jeg bare lurte på hvorfor du var så bastant på at den alltid, uansett skulle stå på 8 Ohm uavhengig av tilkoblet last.
Ja du har nok rett i det , det er effekten som blir redusert og ikke strømmen - var bare jeg som var litt rask til å formulere meg.
Men det er som sagt anbefalt å la den stå på 8 ohm (eller 6 i dette tilfellet) , så sant man ikke får noe problemer med at den kutter.

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Det er selvsagt riktig , og det skrev jeg også i første svaret mitt. Men han har jo andre HT koblet rett på receiver også.
Ahh, se der ja...så ikke det innlegget. Beklager den! :)

Men påvirker denne "sparemodusen" de andre kanalene også? Eller tar den da for gitt at alle kanaler kjører i 4 ohm hvis man setter front til å gjøre det?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Effekten påvirkes ikke såvidt jeg vet, alt dette gjør er å tilpasse sikringskretsløpene bedre til høyttalerne man bruker. Det blir uansett litt trivielt da der ofte ikke er noen som helst forskjell på de justeringer. Det spiller som sagt heller ikke noen rolle her da der er separat effektforsterker og det er denne der ser impedansen fra fronterne.
De andre høyttalere kan være 16 ohm, eller 4, det spiller ikke noen rolle da romjusteringen tar seg av forskjeller. Receiveren kan ikke ta noe for gitt mht ohm.
Om du setter sub avstanden til 10 meter kan den ta det for gitt men ellers ikke...

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Effekten påvirkes ikke såvidt jeg vet, alt dette gjør er å tilpasse sikringskretsløpene bedre til høyttalerne man bruker. Det blir uansett litt trivielt da der ofte ikke er noen som helst forskjell på de justeringer. Det spiller som sagt heller ikke noen rolle her da der er separat effektforsterker og det er denne der ser impedansen fra fronterne.
De andre høyttalere kan være 16 ohm, eller 4, det spiller ikke noen rolle da romjusteringen tar seg av forskjeller. Receiveren kan ikke ta noe for gitt mht ohm.
Om du setter sub avstanden til 10 meter kan den ta det for gitt men ellers ikke...
Er det ikke da litt rart at man da ikke har muligheten til å sette hva slags impedanse de andre kanalene blir belastet med da? Slik at sikringskresløpene for de andre kanalene også kan tilpasse seg?

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Antall liker
1.153
Torget vurderinger
2
Ahh, se der ja...så ikke det innlegget. Beklager den! :)

Men påvirker denne "sparemodusen" de andre kanalene også? Eller tar den da for gitt at alle kanaler kjører i 4 ohm hvis man setter front til å gjøre det?
Dette er nok en felles innstilling ja.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.393
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Finn impedansresponsen.
Så kan du sette deg ned å lure på hva som er passe.
Eller du kan bruke det du synes låter best.
Det siste er enklest.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
10.100
Sted
Østfold
Torget vurderinger
21
Produsenten av Icon Audio skriver følgende: "If you are unsure or 4 to 8 ohms is quoted, a rule of thumb guide is to try both positions. The loudest being the best match. Altough your personal taste should be the final deciding factor"

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Står på 6 ohm og det kutter ikke , heller ørene mine som har kommet , til og gidd etter først trur jeg :) men ville bare forhøre meg om dette , og denne innstillingen er felles ja og ikke bare på frontene.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Er det ikke da litt rart at man da ikke har muligheten til å sette hva slags impedanse de andre kanalene blir belastet med da? Slik at sikringskresløpene for de andre kanalene også kan tilpasse seg?
Det har vel noe å gjøre med at de andre kanaler normalt ikke bruker/krever så mye effekt som fronterne.

nait$

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2014
Antall liker
444
Torget vurderinger
1
Det har vel noe å gjøre med at de andre kanaler normalt ikke bruker/krever så mye effekt som fronterne.
Ja, eller som de andre nevner her at det er en felles innstilling...

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Ja, eller som de andre nevner her at det er en felles innstilling...
Det er en felles innstilling , speaker impedance står det , og litt andre innstillinger. Er mye rart man kan gjøre på denne onkyo tx-nr 838 , men det liker jeg.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Husker for noen år siden når jeg hadde Onkyo 905 receiver. Den kunne brokobles også og når høyttalerne hadde 3 ohm som laveste impedans så ser jo forsterkeren 1.5 ohm.
Den ble så varm at man kunne sikkert stekt egg på den, men det gikk helt fint, og hadde overraskende mye krefter.

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Antall liker
860
Sted
osøyro
Husker for noen år siden når jeg hadde Onkyo 905 receiver. Den kunne brokobles også og når høyttalerne hadde 3 ohm som laveste impedans så ser jo forsterkeren 1.5 ohm.
Den ble så varm at man kunne sikkert stekt egg på den, men det gikk helt fint, og hadde overraskende mye krefter.
Ja onkyoen har mye krefter det hører jeg jo på centeren min + jeg bruker psb image b5 som surround , og di er ganske store for surround høyttalere , men onkyoen har ingen problemer med og drive di. Onkyoen jeg har har jeg opplevd varm en gang , men da var volumet ganske så høyt på under film modus. Ellers gjør den jobben lekende lett og til frontene har jeg jo effektforsterker.

Topp Bunn