Rørutstyr 5U4G døde, bruke 5U4GB?

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
532
Torget vurderinger
23
Hei
Har et par Audio Note Kit 3, 2x 18w 300b PSE monoblokker. I disse sitter det bl.a. Sovtek 5U4G rør. Har fri ut helgen nå, og da sviktet selvfølgelig det ene av disse. Røret blafret blått, begynte å lyse sterkere og sprakelyder i ht ved påslag av power. Skrudde fort av power og nappet ut strømkabelen.
Keen på musikk rotet jeg litt i kjelleren, og fant et single Sylvania 5U4GB rør. Aner ikke tilstanden på dette.
Kan dette røret puttes rett inn i forsterkeren, altså er 5U4G 100% kompatibelt med 5U4GB i Audio Note forsterkeren?

Mvh Håkon

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
532
Torget vurderinger
23
Ønsker selvfølgelig like rør i begge blokkene. Noen anbefaling om hvilke 5U4G(b) rør jeg da burde gå for?
Evt. Også hvor kjøpe?

Håkon

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.601
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Du kan nok bruke det. xxGB gir mulighet for litt mer strøm.

Da jeg hadde AN blokker kuttet jeg 5u4 rørene til fordel for 5z3 faktisk. Ble mer musikalsk og slikt.

Ville uansett byttet begge 2 likeretterrørene dine til 2 identiske selvsagt.

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
532
Torget vurderinger
23
Du kan nok bruke det. xxGB gir mulighet for litt mer strøm.

Da jeg hadde AN blokker kuttet jeg 5u4 rørene til fordel for 5z3 faktisk. Ble mer musikalsk og slikt.

Ville uansett byttet begge 2 likeretterrørene dine til 2 identiske selvsagt.
Takk Bambado

Har du noen å spesifikke anbefale, når jeg nå må skaffe meg et par 5u4/5z3
Mvh Håkon

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.601
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Brukte bare noen billige 5z3 som jeg hadde.. Har sikkert noen enda (men er ikke sikker) som jeg kan sende deg så kan du ihvertfall teste.
Tror jeg har liggende noen 5u4g også faktisk. Lenge siden jeg har brukt slike likerettere. Bygget om et rørtrinn til 5r4 noe som i mine ører låt enda bedre. Men det krever litt inngretp i PSUen din sannsynligvis.

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
532
Torget vurderinger
23
Brukte bare noen billige 5z3 som jeg hadde.. Har sikkert noen enda (men er ikke sikker) som jeg kan sende deg så kan du ihvertfall teste.
Tror jeg har liggende noen 5u4g også faktisk. Lenge siden jeg har brukt slike likerettere. Bygget om et rørtrinn til 5r4 noe som i mine ører låt enda bedre. Men det krever litt inngretp i PSUen din sannsynligvis.
Hvilke Audio Note blokker var det du hadde?
Veldig hyggelig å tilby meg å låne rør.
Ift. 5r4 og evt. ombygging, så har jeg nok ikke tilstrekkelig kompetanse. Har selv kjøpt mine Kit 3 fra et HFS medlem i Østfold.
Mvh Håkon

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.601
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde Conquest ei stund.

Hvor i geografien holder du deg?

M

MORNING STAR

Gjest
Hei bevisfrond

Du KAN erstatte 5U4G med 5U4GB, -G med spenningsfall på 44 Volt, og -GB med spenningsfall på 50 Volt.

Begge med strømtrekk på 3 A på filament.

5Z3 er nevnt, og her må vi holde tunga rett i munnen, for 5Z3 er amerikansk betegnelse for ett rør som er UX4 sokkel utgave av 5U4G røret.
Kan ikke brukes med mindre du går inn for sokkelskifte.

Russerne tror jeg kaller en av likeretterne sine for 5Z3, med oktalsokkel.

Hvis du kommer over metallrøret 5T4 så kan du bruke det og, men trekker bare 2 A på filament.
Lite trolig at du får tak i slike med det første, sjeldne rør.

Mvh

Topp Bunn