5687 rør og dets karaktér

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
I helgen har jeg jobbet litt med preampen min. Først koblet jeg den om til å spille med 5687 rør.
Lå opp til rimelig korrekte spenninger, og kondensator over kathodemotstand for 0 negativ feedback. Dette spillte veldig bra, men jeg hadde litt høyt gain. Derfor loddet jeg bort kondensatoen. Dette gir litt negativ feedback, men tar gjerne ned gain med noen db. Det gjorde det også, men det skjedde også noe annet; Litt av drivet og definisjonen i musikken ble borte.
Jeg har gjennomført denne "øvelsen" med 6h30pi under samme forhold uten at dette røret "reagerer" på samme måte å bli tilført litt negativ feedback.

Konklusjon:
5687 er følsomt for negativ feedback, og dersom man benytter dette røret i en konfigurasjon der det tilføres negativ feedback, så har man en god del å hente lydmessig! $25 på et par 470uF/16V Black Gate NX kondiser er en god investering i dette tilfellet!

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.245
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Heisann,

hvordan er dette røret rent musikalsk sett? Idag så har jeg kun erfaring med 12AU7 og 6922. Personlig synes jeg at 6922 blir litt 'hifi' mens 12AU7 svinger litt mere. I hvilken kategori passer 5687 inn?

Mvh

Topp Bunn