560*370

J

Jurassic

Gjest
Det er målene mine for min nye stue og høyttalerene er tenkt å stå plassert langs langvegg, er dette helt håpløse mål?
Takhøyden er 240.

Tar gjerne imot synsing ;D

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.123
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Jeg tror det blir bra ;D

Y

ymir

Gjest
hei
I følge kalkulatoren til Hifi speaker design ang. stående bølger i ditt rom er det 2 frekvenser som har samme verdier: 92Hz.
Verdiene er: Lengderettning: 30,7 61,4 92.1 122,8
Bredde : 46.5 92 139,5 186
Høyde : 71,7 143 215 287

ved 92Hz vil du antakelig få en peak.Denne kan du muligens fjerne den ved å lage deg en Helmholtz resonator tunet til den frekvnsen.I følge kalulatoren trenger du et kabinett (19mm MDF) på ca.47,5L,med et hull (port) på 16 cm,(portlengden = kabinettykkelsen dvs.19mm) Resonatorens arbeidsområde vil da vere fra ca.56Hz-129Hz.Du vil da dempe peaken på 92 Hz+ den på 186? tro jeg.
Har brukt denne kalkulatoren selv i et rom som gav elendig lyd med et meget godt resultat.Etter mange utskiftninger av utstyr ser jeg nå at det er rommet og ikke utstyret som er (var) dårlig.

J

Jurassic

Gjest
Takk for tips.
I løpet av neste uke får jeg sannsynligvis høre hvordan resultatet blir.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
Jurassic skrev:
Det er målene mine for min nye stue og høyttalerene er tenkt å stå plassert langs langvegg, er dette helt håpløse mål?
Takhøyden er 240.

Tar gjerne imot synsing ;D
Helt klart okej mått. Jag hade byggt upp en ny fronvägg med basabsorption, mellanbasabsorption och diffusion för alla frekvenser över detta. Genom att göra om hela väggen äts lite rumslängd vilket jag tror ger bättre dimensioner - åt minstonde för ögat! :)

Y

ymir

Gjest
beklager men dette er ett nytt område for meg.Dersom jeg ikke har misforstått helt så skal du kunne ta nesten alle frekvenser ved å tune resonatoren til første frekvens.Du vil da dempe alle frekvenser som har den DOBBLE verdi av første.Dvs. Tune til 30,7,du vil da automatisk også dempe neste som har den dobble verdi,altså 61,4 og deretter 122,8.
Resonator nr.2: grunnfrekvens 46,5x2=93 (=nær 92Hz) 93x2=186Hz. Det samme vil gjelde for resonator nr.3 for for de stående bølger fra målene for gulv/tak.Du vil da ha tatt de fleste peaker vha.3 resonatorer.Hva sier fagmannen Engelholmen til dette rådet?Hvordan bør eventuelle dipper(utfasing)behandles og hvor bør resonatorene plasseres?Hos meg virker resonatoren (har 1 stk) kun når den er plassert i venstre hjørnet bak lytteposisjon.Har en dipp/utfasing ved 70 Hz (60 til 90)

Topp Bunn