50 beste jazz album?

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.839
Sted
Hus
Getz / Gilberto mangler her også synes jeg :)
 

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Innlegg
857
Antall liker
250
Torget vurderinger
16
Bra liste! Mangler Spyro Gyra, Pat Metheny, Chick Corea og kanskje Alan Holsworth. Litt mye Miles på lista selv om han kanskje fortjener det :)
Kind of Blue nr.1 = riktig
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Etter det jeg kan se her, er det de femti mest kommersielle som ligger på lista . Vel er Kind Of Blue delvis steinbra, men tidenes jazzplate er det definitivt ikke! Det er kun i solgte eks isåfall. Ser ikke noen fra giganter som , Bobby Timmons, Ellis Marsalis, NHØP, Jeff Watts, Scott LaFaro, DD Jackson- alle burde vært med der. Getz/Gilberto er også en av de mer kommersielle- Girl From Ipanema har jeg dessverre så langt opp i halsen at jeg omtrent spyr i vinkel. Sorry, Bartesam:cool: Dog er Cafe Montmartre langtfra verst- når vi snakker om Stan.. Den lista der er en mer enn OK start for den som vil begynne på jazz..men har solide mangler- som Ballads og Lush Life fra John C...og Ellis´Duke In Blue, "Philly Joe Jones´Blues For Dracula og Showcase..Mer for viderekomne, det, kanskje?? Jeg har iallefall hatt dem i MANGE år..Samme gjelder den tjuefemprosenten jeg er sånn rimelig enig har plass på lista. De, og en 3-400 andre- så langt.
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.390
Antall liker
83.910
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hvorfor skal musikk måles i best til dårligst, hvorfor skal det være konkurranser innen musikk? Måten å motta og tolke musikk er så induviduelt og personlig at det er fullstendig umulig å rangere musikk etter mer eller mindre diffuse kriterier. Følelser er så voldsomt inne i bidet og dertil dagsform, så jeg drister meg til å si at en rangering av musikk blir bare dumt. At Miles Davis er bra, er det nok ikke noe tvil om, men om den er bedre enn Dave Burbeck eller Radka Toneff sine utgivelser blir bare spekulativt. See?
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Det var er rart at ikke Paul Desmondi ikke er nevnt her. Man må også huske på at Take Five er en av de mest spilte jazzlåten offesielt. Ellers er han en av de absolutt mest lyriske altsaksofonist noen gang. Jeg like best hans innspillinger med kvartett, der han har med seg Don Thomson, Ron Carter og den kanadiske jazzgitar geniet Ed Bickert.
Et album som har svært god omtale er Pure Desmond:) Dette er cooljazz av ypperste klasse. mvh Guit
 

Oystein1960

Medlem
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
46
Antall liker
5
Tord Gustavsen Trio ..... ofte hørt her i huset.... ingen ved siden .. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ
Topp Bunn