Alt til hus og bolig 4G ruter for hyttebruk

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.171
Torget vurderinger
1
En hytte med parabol og kostnad ca 400 pr mnd. I denne ønsker vi å fjerne hele parabolen og erstatte med en Apple TV. Krever imidlertid internett og løsningen kan være 3G ruter (Netcom i området). Datamengden blir veldig variabel, men tross alt er ikke denne TV mye i bruk. Er også usikker på datamengden som kreves for en times videostreaming. Finner litt gammel info som antyder ca 400MB pr time NRK, men usikker på om streamen tilpasses hastighet slik at datamengden er større nå i dag.

Kanskje er det noen som har gjort akkurat det samme og har noe abonnement å anbefale? Evt kombinere med vanlig mobilabo og tvillingSIM, men det bør jo ikke bli dyrere enn dagens løsning.

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.969
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Har samme problemstilling. Vi kuttet ut parabolen hjemme etter at vi innså at vi ikke hadde brukt den på flere måneder. Høyhastighets fiber kombinert med Apple TV var det vi brukte hele tiden. Vi har valgt å ha et mini abonnement fra Viasat på hytta kombinert med 30Gb 4G ruter fra Telia. Det fungerer bra, men det er ikke mye streaming som skal til før 30Gb er brukt opp:( Jeg håper det bare er et tidsspørsmål før Telia har fri bruk, aktørene melker vel markedet så lenge de kan.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
2.171
Torget vurderinger
1
Hvor mange timer holder dette da?

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.969
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Ikke helt sikker, men jeg tror det er ca 7-8 timer i HD.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.537
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg hadde behov for nettilgang på hytta, og er akkurat litt for langt unna til å få bra dekning på vanlig mobil (fikk bare 2G). Jeg satte inn den store 4G-ruteren til Telenor, og da har jeg bedre dekning (3G - får ca 8Mb/s ifølge nettfart.no). Det er nok til at jeg har spart meg for noen kjøreturer på 1,5timer hver vei, når kundene har fått problemer. En og annen youtube-snutt, VGTV osv fungerer greit nok.

Jeg har et 12Gb-abo på mobilen og datasim til ruteren - det duger til min fb, hifisentralen, mail, diy audio og madammens Hay Day på nettbrettet... Er jeg for ivrig på youtube, så kan det bli litt knapt.

Nå har vi bevisst valgt å ikke ha TV på hytta, og filmstreaming har vi dermed ikke prøvd oss på. Om vi skulle hatt dette, så hadde det nok blitt et eget bredbånsabonnement med dugelig kvote... Det er vel kanskje noen opsjoner på streaminga for å se i SDm, og dermed spare båndbredde, men det ruller fort unna.

Vi har forsåvidt RIksTV hjemme, og skal vi ha TV på hytta, så blir det nok en 12V-TV med innebygget RiksTV-mottaker. Det er litt greit med RiksTV at du kan ha 4 kort på et abonnement. Da har vi et hjemme, et på hytta, et på hjemgården som jeg deler med Aurora og Stingsilda og så et i reserve til "fremtidige behov".

Johan-Kr

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
642
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Har samme problemstilling. Vi kuttet ut parabolen hjemme etter at vi innså at vi ikke hadde brukt den på flere måneder. Høyhastighets fiber kombinert med Apple TV var det vi brukte hele tiden. Vi har valgt å ha et mini abonnement fra Viasat på hytta kombinert med 30Gb 4G ruter fra Telia. Det fungerer bra, men det er ikke mye streaming som skal til før 30Gb er brukt opp:( Jeg håper det bare er et tidsspørsmål før Telia har fri bruk, aktørene melker vel markedet så lenge de kan.
Tror det vil ta lang tid før man får fri bruk, ihvertfall til hyggelige priser og med høy hastighet. Det henger litt sammen med kapasitet i nettet, spesielt ut til første mottakspunkt (basestasjoner). Dagens modell bruker begrenset datamengde per måned og prisdifferensiering på hastighet for å begrense hvor mye data som brukes på en gang i nettet ved å gi brukerne incentiver til å begrense databruken. Dersom man har 1000 brukere koblet på en basestasjon og de i snitt bruker 1mbit/s så trenger man en 1gb fiber link fra basestasjonen for å dekke behovet samt at man også har begrenset med radiokapasitet. Når da en stor operatør f. eks. har 2.5 millioner abonnement så kan man tenke seg hvor mye data som hadde blitt brukt dersom ingen hadde noen grunn til å begrense databruken sin. Med 4G så ligger makshastigheten rundt 130-140mbit/s i norge per i dag (faktisk hastighet med riktig telefon og abonnement med full hastighet) så slipper man de abonnementene løs med ubegrenset nedlasting så kreves det enorme mengder radio- og fiberkapasitet på hver basestasjon. Det er klart at hvis forbrukerene er villige til å betale for å grave ned nye fiberlinjer, mer kapasitet i infrastruktur sentralt osv. så kan nok fri bruk, med begrenset hastighet bli en realitet på sikt, men ikke forvent at det blir billig.

U

utgatt19288

Gjest
På hytta bruker jeg RiksTV med kun NRK kanalene som er fritt tilgjengelig/gratis: NRK 1-2-3 og NRK super.
For ATV og f.eks Netflix over 3G Mobilrouter fra Telenor er det disse dataratene som Netflix oppgir:

• Lav (0,3 GB per time)
  • Medium (SD: 0,7 GB per time)
  • Høy (beste videokvalitet, opptil 3 GB per time for HD og 7 GB per time for Ultra HD

Merknad
Alle steder som har 2G idag får 4G i løpet av utgangen av 2017 - Telenor

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
En iPhone med deling av internet vil kanskje fungere greit?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.363
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
På hytta til mor nå. Deler min iphone 4g tilgang. Men slitsomt å hele tiden deaktivere/aktivere tjenesten for at folk skal kunne logge på.
Har aldri funnet en løsning der en kan "dele internett" permanent på den.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.537
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Å dele nettjenesten kan fungere, men en mobiltelefon vil ha vansker om det er dårlig dekning. Kjøp en av de store ruterne til Telenor eller Nextgentel og et datatvilling SIM-kort. De større abonnementene til Nextgentel inkluderer datatvilling i prisen...

Johan-Kr

Topp Bunn