33/45/78 rpm

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
En kjenning som er 75 år og litt tilbakestående ga meg det ærefulle oppdrag skaffe en platespiller med radio som kan spille plater med alle tre hastigheter. Han har visst en del gamle, kjære 78-plater med god trekkspillmusikk på, men ikke noe å spille dem av med.
Men jeg har ingen erfaring med 78-plater. Det skal heller ikke koste all verden. Rundt 5000 antydet han.

Jeg fant en retrokasse på Ellos til 2.500.
Soundmaster Platespiller USB(NR513) innenfor Soundmaster
Vil den gjøre jobben?

Jeg ser også at Pro-Ject Debut III har 78 rpm som optional. Men det ser ut som det er litt styr å skifte hastighet, og han er som sagt litt tilbakestående.

Men kan man spille av alle typer plater med samme pick up?

Noen som kan hjelpe?

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
596
Torget vurderinger
3
Du kan spille av 78-plater med en pickup beregnet for LP eller singel, men det vil låte py. Dette fordi rillene på en 78 plate er mye bredere og du vil trenge en pickup med nål tilpasset dette. Gamle Dual platespillere (med alle hastigheter) hadde pickuper med både lp- og 78-nål. Ved å flippe en hendel kunne en velge mellom 78-nål på den ene siden av cantileveren og lp-nål på den andre siden. Slike nåler kan fortsatt skaffes hos www.svalander.se.
78-plater hadde også mange andre eq-kurver enn riaa-kurven, så om du spiller av med riktig nål, men feil eq kan det fortsatt låte py. Svalander har løse eq-bokser med både riaa og 78, koster ca en tusenlapp.

Til slutt skal sies at om du spiller av 78-plater med riktig pickup og riktig eq så kan det faktisk låte ganske godt.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
I praksis må du idag ha egen pickup for å spille av 78-plater. Alternativet er å skifte stift. Pickupen er i og for seg lik, men som ivarlo skriver, er dimensjonen på rillen på en 78-plate vesentlig bredere enn på en LP. Derfor trenger an egen stift. Hvis denne vennen ikke er alt for kresen, ville jeg glemme alt om RIAA og bare spille i vei med den forsterkeren man har. Det er imidlertid en stoooor fordel å ha tonekontroll for diskant og bass. Ellers kan det bli mye platesus og rumble. Selv bruker jeg en gammel Tandberg TA 300 integrert forsterker til 78-plater og det går utmerket. Som spiller bruker jeg en Lenco L75, og jeg ser stadig slike (eller L 78) avertert til rundt en tusenlapp eller litt over. Disse passer godt til 78-spilling, og har trinnløs hastighetsjustering - også det en fordel.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Kjøp en Garrard SP 25 MK IV den spiller 78rpm plater + 45/33rpm

Bruker samme stift/pickup på hele greia, og den er sikkert ( god nok ) til en 75 åring.

Sammen med en eldre Tandberg eller lignende receiver så har han radio også.

Dette koster ikke all verden og funker sikkert bedre en det du linket til.

Finnes også eldre Garrard som i tillegg spiller av 16rpm plater, men de er i hovedsak blitt brukt til språk, tale etc og ikke musikk.

I all elendighet er SP 25 slitesterk, selges en bråte av dem enda, stifter er å få fatt i som nye for en liten hundrelapp og de fleste har DIN tilkobling som passer eldre receivere som f.eks. Tandberg.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Kjøp en Garrard SP 25 MK IV den spiller 78rpm plater + 45/33rpm

Bruker samme stift/pickup på hele greia, og den er sikkert ( god nok ) til en 75 åring.

Sammen med en eldre Tandberg eller lignende receiver så har han radio også.

Dette koster ikke all verden og funker sikkert bedre en det du linket til.

Finnes også eldre Garrard som i tillegg spiller av 16rpm plater, men de er i hovedsak blitt brukt til språk, tale etc og ikke musikk.

I all elendighet er SP 25 slitesterk, selges en bråte av dem enda, stifter er å få fatt i som nye for en liten hundrelapp og de fleste har DIN tilkobling som passer eldre receivere som f.eks. Tandberg.
Var ikke Garrard SP 25 MK IV noe man kunne få kjøpt en gang på 70-tallet?

Topp Bunn