3 artikler om 2023-remasteren av Brittens innspilling av War Requiem fra 1963

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.163
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dette er altså en remaster av Benjamin Brittens innspilling av sitt eget verk, produsert av John Culshaw.
Tracking Angles Mark Ward (det er han som skriver godt om DG TOS) går i dybden i denne artikkelserien om verket, opptak, remastering og kritikk.

Det kan se ut som at de ha gjort mye av det samme som de gjorde med Soltis Ring, og det var absolutt vellykket. Remasteren er tilgjengelig på multikanal hybrid SACD og LP, og fra Prestomusic.com også som tokanals FLAC i opptil 24/192 på salg fram til 12/6.

1716823547309.png

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
6.714
Sted
Ein knaus
Sorry for å øydeleggja tråden med semi-malapropos, @Valentino

Har Decca eit slags tilsvarande reissue-prosjekt som DG TOS, der Ringen og War Requiem var først ute?

Så, Puccini-Pavarotti til ære for ein eller annan hundreårsdag. Først La Boheme, så denne 25.07.2025:

https://shop.decca.com/products/puc...vinyl-3lp-box-set?_pos=3&_sid=bd634cebf&_ss=r

Salespitch skrev:
Marking the 50th anniversary since its first release, this brand new limited edition deluxe presentation of one of Decca’s most acclaimed opera recordings features the most accomplished cast of the era, led by Mirella Freni and Luciano Pavarotti, and conducted by Herbert von Karajan. First new release on vinyl since the 1980s, and first-ever Hybrid SACD release. Part of Decca’s Pavarotti-Puccini reissues, marking 100 years since the composer’s death. New high definition 24-bit 192 kHz transfers from the original 1975 master tapes. Presented in deluxe Vinyl & SACD formats. Vinyl Edition: LPs cut at Abbey Road Studios, and pressed on 180gm vinyl; with poly-lined inner sleeves Hybrid. SACD Edition: presenting 24-bit audio.

Meticulously researched and lavishly presented hardback book in multiple languages, housed in a deluxe cloth-wrapped rigid slipcase, with sticker and onsert, presenting: a new feature-length essay from internationally renowned writer on opera, Roger Pines; specially commissioned article on Mirella Freni; special article from Decca’s rising tenor Freddie de Tommaso on Puccini, Pavarotti and Madama Butterfly; facsimiles from the original 1975 booklet, including the complete libretto in original Italian, plus English and German translations; contemporaneous photographs and recently unearthed shots; Exclusive 1920s-style Madama Butterfly collectible poster (A4).
Er det andre slike jubileumsremasters eg har oversett?

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.163
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det likner TOS forsåvidt (gamle greier om igjen), men den store forskjellen er at Decca-utgivelsene får digitalrens og -reparering før master til SACD eller vinyl mens (som vi jo vet) TOS er helanalog vinylmastering og bare det.
Nå vet jeg ikke om jeg skal takke for påminnelsen om at Decca også gir ut disse tingene på SACD i og med at det har kommet til en SACD-spiller her siden sist, eller ikke.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2008
Antall liker
6.714
Sted
Ein knaus
Eg meinte vel at det var likt på den måten at plateselskapet tek mastertapen og seier at no er det på tide med ei definitiv utgjeving.

Men, einig i at det er ein spirituell skilnad og det eg har av Decca-greiene har eg på 24/192-FLAC.

Eg forstår at SACD er den nye MC-en, men det får vera måte på kaninhol, også.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
13.430
Torget vurderinger
2
Har Decca eit slags tilsvarande reissue-prosjekt som DG TOS, der Ringen og War Requiem var først ute?
Speakers Corner ga jo ut masse Decca utgivelser 90/00 tallet, disse var all analog og etter min mening noe av det beste ang. reutgivelser av klassisk. Vet ikke hvor mye av dette som fortsatt er tilgjengelig nytt men det bør jo være enkelt å få tak i på brukten.

Forøvrig også gjort i Emil Berliner Studio

Sist redigert:

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.163
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Madama Butterfly har jeg rett og slett ikke i noe format som helst. それは残念です。. Takk for tips, @Tweedjakke.
1752598515119.png

Det blir sølvskiver denne gangen ja.

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.975
Madama Butterfly har jeg rett og slett ikke i noe format som helst. それは残念です。. Takk for tips, @Tweedjakke.
Ærlighet varer lengst sies det, men ...............
Du kan jo gjøre deg kjent med din Karajan/Decca nå. 2. akt trioen er faktisk slettes ikke verst på denne, og så kan du ta den korte veien til Ringsakeroperaen og høre den ekte vare til November. Virker for øvrig som en påkostet CD-utgivelse. Kudos.
Steeen

Topp Bunn