På tur og reise 24t i Tigerstaden?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.021
To unge (25+) venninner fra Italia skal innom Oslo i neste uke ifm en konferanse. De har lyst til å bli en ekstra natt, men har et svært beskjedent budsjett, og lurte derfor på tips om hva de burde se og gjøre, samt om det var trygt å parkere bagasjen på Oslo S over natten mens de selv holdt seg våkne til avgang til Gardermoen klokken 07:00 neste morgen.

Siden det etterhvert er ganske så mange hovedsteder rundt om i verden som jeg kjenner bedre enn Oslo så sender jeg spørsmålene videre til de innfødte her på HFS: hva vil dere anbefale til to unge kvinner som er nord for Alpene for første gang, og vil ha med seg så mye som mulig for så lite penger som mulig?

noruego

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Vil nok anbefale at de holder seg vekk i fra Oslo etter kl 2-3 på natta..

N

nb

Gjest
Bagasjen er nok trygg, men ville vært mer bekymret for de to pikene. Ikke at det nødvendigvis skjer de noe, men å tilbringe tidsrommet 03:00-07:00 i Oslo sentrum i påvente av et tog som skal gå fremstår for meg som noe nær forporten til helvete.

P

Parelius

Gjest
Absolutt enig i det som er sagt. Det gjelder vel enhver by som en ikke kjenner.

(Parelius' spa og velbefinnende er jo et alternativ…)

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Dette kommer vel litt an på hva man liker å gjøre, men hva med å kjøpe seg et par flasker vin og nyte natten på et bra utkikkspunkt i marka? Går kjapt å komme seg til Ullevålseter, og rimelig flott oppå der ved soloppgang midt på sommeren. Oslo sentrum om natten er et drittsted, og best å holde seg unna imo.

A

AK27

Gjest
Er det virkelig spesielt farlig å henge ut i Oslo på nattestid for to kvinner? Selv har jeg hengt ut i sentrum mang en natt i påvente av morgentoget til gokk. Ender som regel opp med å slenge dritt til noen fulle folk, spise dårlig nattmat, komme i snakk med somaliere om den norske egokulturen og rastløse unge uteliggere om hist og pist - helt ålreit. Nå er man sikkert mer utsatt som fremmed og kvinne, likevel.. Jeg har i alle fall aldri følt meg truet.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.175
Torget vurderinger
4
Ditto den, AK

Nå har jeg, de gangene jeg har ventet gatelangs på morgentoget, hverken vært edru eller i lag med andre, hvilket de to kvinnelige bekjentskapene altså bør være, - sammen og noenlunde edru. Da skal det ikke være noen stor fare å vente på morgengry i Oslo sentrum, dog ikke særlig sjarmerende !

Dersom været ser ut til å bli bra vil jeg foreslå å på forhånd kjøpe inn hva man måtte trenge til en lekker frokost, (brød fra Godt Brød, skinke fra Fenaknoken, ost fra Frommageriet, det er sesong for pakistansk Mango) kanhende sogar en liten flaske champagne, et godt pledd og nyte en tidlig morgenstund, høre, lukte at byen våkner til liv...prøv Akershus festning eller Operataket.

Når det gjelder anbefalinger til hva se og gjøre en dag i Oslo hadde det vært enklere om man ga hint om hva man er interessert i. Selv pleier jeg å anbeafale Arkitekturmuseet i Grolch/Fehn-bygget på Bankplassen, (som forøvrig er en av de fineste stille plassene i Oslo sommerstid). Rett over gaten ligger også Museet for samtidskunst dersom man skulle ha interesser i den retning. Ellers starter Slottets åpne sesong denne uken. Hennie-Onstad Kunstsenter på Høvik er også greit tilgjengelig. Hifigrossist Erling Neby sin samling utstilles for tiden. Er man først interessert i kunst er ofte Steneresenmuseet ved Konserthuset verdt et besøk. Vigelandsparken og Munch er vel selvsagte forslag, men på denne tiden går man vel i kø blant busslaster med små japanere.

Nå begynner det vel å tynnes noe på konsertfronten når fellesferien nærmer seg, men torsdag den uken spiller Suzanne Vega på Rockefeller. For noe friskere kan man jo sjekke programmet for Blå sine klubbkvelder.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Absolutt enig i det som er sagt. Det gjelder vel enhver by som en ikke kjenner.

(Parelius' spa og velbefinnende er jo et alternativ…)
Grisegutt, hø hø hø. Godt forsøk var det i alle fall. ;D

Jeg regner med at når natten faller virkelig på så slår de seg til ro på Sentralbanestasjonen, og at de neppe renner gatelangs etter at siste utested er stengt. Har tilbrakt mange netter på Stazione Termini i påvente av flybussen til Ciampino. Med deilig nistepakke, som det blir foreslått.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.021
Takker for innspill!

Forslaget om å lage seg en nistekurv for tidlig champagne-frokost på dertil egnet sted tror jeg vil falle i smak, spesielt om været er bra naturligvis! Akershus Festning og operataket er gode alternativ (om enn strøket rundt Festningen vel ikke er det mest flatterende mener jeg å huske), og kanskje kan de ta seg opp til Holmenkollen også. Men de kan jo ha det i tankene å finne et egnet sted for natten når de tusler rundt dagen før, da konferansen slutter til lunsj.

Middag. De er jo glade i fisk og sjømat disse damene, finnes det noen gode restauranter/kafeer (igjen uten at hele budsjettet ryker) i sentrum hvor de kan prøve mer nordatlantiske retter?

Ikke sikker på hvor interessert de er i Oslos ute/natteliv, men har nå sendt dem noen lenker til sider om hva som er på programmet neste uke.

corydoras

Medlem
Ble medlem
25.04.2010
Antall liker
0
Er de ute etter å prøve f.eks gode blåskjell og annen enkel sjømat uten at lommeboka sprekker vil jeg anbefale lunch på Fiskeriet som ligger på youngstorget og middag på cafe Sorgenfri på Aker Brygge.

Topp Bunn