220V til 110V konverter til Technics SL-1200 Mk2 + oppgraderinger

T

TELLUS

Gjest
Jeg har nettopp kjøpt en 110V versjon av Technics SL-1200 Mk2 fra KAB Electro Acoustics i USA. KAB går over og finjusterer Technics platespillerene, og sender med en tykkere og bedre platespillermatte. I tillegg bestilte jeg montering av Eichmann Bullett RCA-plugger på phono-kabelene. Jeg har også montert Ortofon 7N-LW1 Headshell kabler. Som pick-up bruker jeg Goldring 2500 MM PU.

Platespilleren fungerte utmerket etter montering og tilkobling, men 220V til 110V konverteren jeg hadde bestilt i Norge støyet voldsomt mekanisk. Jeg ble ikke kvitt den mekaniske støyen, og leverte den derfor tilbake. I stedet bestilte jeg en Seven Star SF-200 Compact Automatic AC Converter fra 220V Converters i USA. Og voila, den mekaniske støyen var helt fraværende. Denne converteren anbefales sterkt.

Etter å ha testet platespilleren har jeg også bestilt silikondemping av tonearmen fra KAB. Først og fremst for å dempe store membranutsvingninger på subwooferen min hvis jeg spiller litt høyt, men silikondemperen skal generelt gi en renere og klarere lyd.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
354
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
220V til 110V konverter til Technics SL-1200 Mk2 platespiller

Gratulerer med en super platespiller!

Dempeanordningen gjør en meget god spiller enda bedre. Spesielt i bassen gjør denne underverker med en stram og veldefinert bass som ikke mudrer til området høyere i frekvens.

T

TELLUS

Gjest

Takk for det!

Jeg ser fram til å prøve platespilleren med silikondemping av tonearmen montert. Og jeg regner med å oppnå den lydforbedringen du beskriver.

Men jeg er faktisk overrasket over hvor bra platespilleren låter uten silikondemping også. Jeg har et helt annet inntrykk av lydgjengivelsen enn hva enkelte hi-fi tidsskrifter beskriver. Så nok en gang viser det seg at man ikke skal stole blindt på tester, men også ta hensyn til sine egne ører og hva man selv oppfatter som korrekt lydgjengivelse.

T

TELLUS

Gjest

Ja, da er silikondemperen mottatt og montert. Montasjen var veldig enkel, og jeg har oppnådd både en kraftig redusksjon av uønskede utslag på basselementet i subwooferen (går ned til 16 Hz ved -3 dB) og en opprensking av frekvensområdet ellers.

Kan klart anbefales, og nå er det bare å spille god musikk!

T

TELLUS

Gjest
I og med at silikondemperen av tonearmen fikk fram flere detaljer, så hører jeg også detaljer i bakgrunnen som ikke kommer ordentlig fram. Derfor har jeg bestilt platespillermatten The Achromat fra Funk Firm, som i flere tester har vist at den hjelper til med å få fram flere detaljer fra rillene.

Så da er det bare å vente i spenning til platespillermatten ankommer.

T

TELLUS

Gjest
I dag ankom Funk Firm Achromat. Jeg pakket den svært forsiktig ut, sjekket at den ikke var skadet på noen måte, og plasserte den forsiktig på platetallerkenen. Etter å ha justert VTA med ca. 1 mm var det bare å spille gode plater.

Og dette svarte virkelig til forventningene:
- De tilslørte detaljene kommer nå tydelig fram
- Romvirkningen er betraktelig forbedret
- Bassen er mer presis og kraftfull
- Dynamikken er forbedret

Så nå falt alt på plass. Sitter nå og hører på The Final Cut med Pink Floyd, og der kommer forbedringene virkelig til sin rett.

T

TELLUS

Gjest
Etter å ha brukt platespillerkombinasjonen over litt tid konkluderte jeg med at det var fortsatt et forbedringspotensiale i øvre mellomtone/diskant. Jeg hang meg spesielt opp i at cymbaler og triangler ikke klang helt slik de gjør i virkeligheten.

Etter en del undersøkelser på internett bestemte jeg meg for å prøve en Ortofon Pro S40/STY 40 som har SME-fatning, og er spesialtilpasset for originalarmen på Technics SL-1200. Og heldigvis Ortofonen låter mer naturlig i øvre mellomtone/diskant enn Goldring 2500 på denne platespillerkombinasjonen.

Så nå mener jeg å være i mål, og vil nyte god musikk og god lyd framover.

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
På min SL-1210 MkII er det en bryter for 220/110V under platetallerkenen. Har ikke din en slik?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
TELLUS skrev:
Platespilleren fungerte utmerket etter montering og tilkobling, men 220V til 110V konverteren jeg hadde bestilt i Norge støyet voldsomt mekanisk. Jeg ble ikke kvitt den mekaniske støyen, og leverte den derfor tilbake. I stedet bestilte jeg en Seven Star SF-200 Compact Automatic AC Converter fra 220V Converters i USA. Og voila, den mekaniske støyen var helt fraværende. Denne converteren anbefales sterkt.
Clas Ohlson har også helt støyfrie 220-> 110v trafoer sånn btw..

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152536842

T

TELLUS

Gjest
På den amerikanske versjonen av Technics SL-1200 er det ikke valgmulighet mellom 110V og 220V. KAB sa tydelig ifra om dette før jeg bestemte meg for å kjøpe den.

Med ref. til mitt forrige innlegg; fullstendig navn på pick-up'en er Ortofon Concorde Pro S40.

Topp Bunn