2010

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Når man går over fra et år og inn i et annet og nytt, ser kan seg tilbake og tenker. Det nye året skal bli et godt år. For meg, min familie, mine venner, min arbeidsgiver, osv. Så setter man seg ved bordet, spiser sin ribbe eller kalkun, drikker sin akkevit eller vin og ønsker sine nærmeste et godt nytt år.

Noen har sett seg tilbake, og tatt seg tid til å skrive om det.

Dette er fornøyelig lese.

Bergens Tidende:

Da staten ble gal

V

vredensgnag

Gjest
Det som ikke understrekes er at mye av denne galskapen skyldes to ting:

1. At offentlige tjenester ble privatisert, av en sinnsforvirret borgerlig regjering.
2. At folk som arbeider i det offentlige følte seg mindreverdige i forhold til det private næringslivet, og fant det forlokkende å bli "privatisert."
3. Men konsulentindustrien gjør det helt fint.

Slik satte vi selv en mine med tent lunte rett i kjernen på de offentlige godene vi var i ferd med å skape i Norge.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Trenger offentlige institusjoner økonomisk styring? Åpenbart. Betyr dette at de skal styres som private foretak? Ikke nødvendigvis. Problemet er at New Public Management (en hedersbetegnelse i Finansdepartementet) svarer ja på begge.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
Det som ikke understrekes er at mye av denne galskapen skyldes to ting:

1. At offentlige tjenester ble privatisert, av en sinnsforvirret borgerlig regjering.
2. At folk som arbeider i det offentlige følte seg mindreverdige i forhold til det private næringslivet, og fant det forlokkende å bli "privatisert."
3. Men konsulentindustrien gjør det helt fint.

Slik satte vi selv en mine med tent lunte rett i kjernen på de offentlige godene vi var i ferd med å skape i Norge.
Selv om jeg tilhører den "borgerlige" siden i politikken må jeg si meg meget enig i din analyse.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg stemmer borgerlig selv, men kunne ikke forstå denne ekstreme iveren etter "privatisering" av offentlige goder. Tjenestene er blitt dårligere, dyrere og dummere -- muligens var de treigere før, men selv det betviler jeg. Riktignok er noen få blitt rikere, men det er ikke poenget med offentlige goder.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Fulltreffer.

En meget nøyaktig beskrievelse av realitetene. Denne samme syken av inkompetanse sprer seg overalt..ikke bare i det offentlige.
Sleiven

Topp Bunn