2010 så langt ...

U

utgatt60135

Gjest
Jeg synes musikkåret ikke begynte så bra (i allefall sammenliget med 2009), men har tatt seg veldig bra opp i det siste og tror det er mye bra å se frem til i mai også. Ikke minst Arcade Fire til sommeren.

For meg har disse platene fått oppmerksomhet (gode nok):

The Soft Pack - The Soft Pack

Enkel og kjapp punkinspiret rock med fengende låter og godt spill. Ingen svake låter og rett og slett gøy å høre på.

8/10

Vampire Weekend - Contra

Fengende og sprudlende album til å bli i godt humør av. En naivitet og lystighet i stemmen som er myk og god å lytte til. Gode låter og en artig lekenhet over produksjonen.

9/10

The Besnard Lakes Are The Roaring Night

Suggerende herlig rock med en vegg av forvrengte gitarer og langsomme gode vokaler som veklser fint mellom megge kjønn. Kan virke litt ensforming, men holder seg på rette siden og gjør det heller til en styrke ved at musikken henger igjen etter endt spilletid. En plate man bare får lyst til å spille om og om igjen.

9/10

Beach House - Teen Dream

Dreampop av beste sort. Vakker solskinnsplate med herlige lydbilder. Trodde først at plata kunne fort miste litt interesse fordi den kan virke litt ensformig og lett, men der tok jeg feil. Denne får man alltids lyst til å sette på og det er umulig å ikke bli i godt humør av Teen Dream.

9/10

Broken Bells - Broken Bells

En virkelig smakfull indiepop plate med herlige melodilinjer og harmonier. Denne blir man i godt humør av så her er er det bare å la seg vugge med de deilige rytmene. Noen låter mot slutten er litt mer anonyme og må trekke et halvt poeng for dem. Broken Bells er et samarbeid mellom The Shins vokalist og Danger Mouse for dem som ikke visste det.

8/10

Titus Andronicus - The Monitor

Livlig og energisk plate hvor de virkelig gir jernet i store deler av tiden. Kan bli litt vel anmasende til tider, men dette er så abslolutt fengende og morsomt å lytte til, eller lettere sagt hoppe og sprette til eller til og med krige til (vi holder oss til fortiden og borgerkriegen da takk )? Jeg sliter litt med å komme inn under huden på denne plata og kan bli litt mett av å lytte til den så jeg gir nok en karakter som for andre er litt lav. Veldig bra plate tross dette, men ingen plate jeg får lyst til å spille to ganger på rad.

7,5/10

Yaesayer - Odd Blood

Denne hadde jeg høye forventinger til og særlig når Ampling Amp ble frigitt. Den føles elektrisk dampende og herlig frisk. Dessverre ble jeg litt skuffet over ikke flere låter nådde helt opp til den. Mye bra særegenhet, men en litt ujevn plate som totalt sett føles som “nesten” helt der oppe. Leken, forfriskende og dansbar. Ut med gitarene og inn med elektrobeatsene.

7,5/10

Susanne Sundfør - The Brothel

Sjelden kost med en så spennende, orginal og godt laget plate fra lille Norge. Susanne har en særegenhet i stemmen som hun brilierer med og her har hun fått stor hjelp av mange andre musikere som kler tekstene hennes nydelig. Stemingsfullt, variert og svevende samtidig som musikken ofte er catchy med tung bass fra trommer og bassgitar.

8,5/10

Owen Pallett - Heartland

Nokså eksentrisk og sær plate, men det fungerer veldig bra. Litt vanskelig å komme helt innpå, men vel verd innsatsen for de som liker utfordrineger. Mye lyder i stort tempo som veves inn i hverandre, men låtene tar aldri av eller synker. Noen plater er best slik. Flyter lett og intrikat avgårde uten dødpunkter.

7,5/10

Joanna Newsom - Have One On Me

Alltid flott å lytte til Joanna´s deilige spe, fløelsmyke og skjøre stemmeprakt som hun trakterer svært bra. Tre plater er mye stoff å komme igjennom, så denne trengs det god til men er vel verd innsatsen. God tid til god musikk bør førøvrig alle ha. Nydelig harpespill fra Newsom som tidligere, men her er det mye flott spill fra mange andre akustiske instrumenter. Rette og slett en helt nydelig plate til de sene kveldstimene. Full av sjarm og små finurligheter. For lang? Nei, er det ikke fantastisk å kunne velgen mellom en, to ,eller tre når man vil høre på denne vakre jenta?

8,5/10

Eels - End Times

Absolutt en bra plate av Mark Oliver Everett. Klart bedre enn forrige, men trodde først den ikke var på høyde med hans beste plater. Det er den nok heller ikke men ikke så langt unna som først antatt. Den har med andre ord vokst seg større. End Times er lævmælt, nær og varm, med rocka unntak. Jeg har alltid likt mr. E´s musikk, den spesielt hese stemmen og ikke minst tekstene selv om det som oftest er triste greier. Skillsmisse er kulissene denne gangen. Joda, dette er solide saker.

7,5/10

MGMT - Congratulations

Management har gått nye veier og er ikke alltid så lett å kjenne igjen på Congratulations. Jeg synes nok at den mer umiddelbare debuten var bedre selv om den nye er sjarmerende og innehar noen veldig fengende låter slik som platas beste låt “I Found A Whistle”, “Flash Delerium” og og den artige “Brian Eno”. Alt i alt mye flott musikk og jeg tror plata har potensialet til å vokse på seg enda litt til med mer spilletid.

7,5/10

Tom McRae - The Alphabet of Hurricanes

Jeg datt litt av lasset etter den veldig gode debuten og den like gode andreplata “Just Like Bloods”, men utrykksfulle og mer varierte “The Alphabet of Hurricanes” er nær hans beste plater. En opptur med større innlevelse og intensisteten i vokalen jeg liker så godt. En vakker og solid utgivelse slik vi liker norgesvennen Tom McRae. Ja, han er også veldig bra Live.

8/10

Thomas Dybdahl - Waiting For That One Clear Moment

Thomas har våget mye mer denne gangen og kommer ut med en veldig mangfoldig og nokså orginal og lekker plate. Her skjer det mye med mange forskjellige uttrykk og et rikt lydbilde. Enda mer falsettstemme, strykere, synth, rare lyder, beats og forskjellige gjestesangere bidrar. Skifter tempo stadig og gjør forundelige vendinger, er leken og rett og slett utsøkt produsert. Albumtittelen refererer til en tid for det store overblikket over livet som kanskje kommer eller kanskje ikke. En veldig vakker og stemingsfull plate jeg anbefaler alle å dykke ned i.

9/10

Field Music - Field Music (Measure)

Helstøpt dobbeltalbum med masse knallbra musikk som ikke er lett å beskrive. Veldig godt gitatspill, harmonisk hele veien og god variasjon hvor de høres litt forskjellig ut på hver låt uten å gli ut fra den røde tråden. Elegant album som treffer. Veldig treffende albumcover.

8,5/10

Gonjasufi - A Sufi and a Killer

Merkelig psykedelisk electronica indie med forvrengt vokal, snodige rytmer og lyder. Og dette fungerer faktisk veldig bra og gjør plata til et spennende univers det er gøy å snoke inn i. Prøv denne rare, fascinerende og litt mystiske plata selv.

7,5/10

Phuuu ..... Det tok noen timer å skrive dette, men artig var det. Har sikkert ikke brukt nok tid og det er vel noen karakterer og uttalelser jeg ville har korrigert litt på et senere tidspunkt. Sånn vil det alltid være.

Når jeg hører enkelte klager over musikken på 2000 -tallet får jeg lyst til å banke i hodene deres. Ikke for å være slem, men for å åpne opp for ny musikk uten for deres strenge regler. Men når det er sagt spør jeg hvor det blir av band med baller som spiller rock med stor R. Rock´n Roll.

Kommenter i vei og lag gjerne en liste selv.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bra liste Lyngen! du har gjort en kjempejobb :) skal kjøpe en del av de albumene jeg ikke har fra denne listen.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Soft Machine Live at Høvikodden anbefales. Kommer i dobbel vinylutgave til den nette sum av 199! Litt sparsommelig med info, men det skader ikke for musikken sin del!

Ellers har jeg hatt gleden av å lytte til Wobblers neste album som kommer til høsten, anbefales det og!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Det startet veldig dårlig, men det ser ut som 2010 kan bli et ganske bra år allikevel ;)

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Bra du satte igang noe slikt som dette Lyngen :) Kommer tilbake med kommentarer/egne vurderinger av musikkåret 2010 så langt noe senere....

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
solid innsats av Lyngen her ! har fire av platene som er omtalt,det er lett å bare fosse fremover å glemme faktisk dette er dagsaktuell musikk.mye av det som blir gitt ut nå blir å høre på festivaler til sommeren.bra er det at albumformatet fortsatt gjør seg gjeldende også av nye og yngre artister.

mvh. s,

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
For de som liker slikt er jo Lucy Swann en skive å sjekke ut.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
ja,Lucy Swann har levert et godt album som ikke har fått den oppmerksomhet det fortjener.

mvh. s,

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
for å tilføye med gode norske utgivelser som har gitt ut hittill i 2010 :

Frøy Aagre - cycle of silence
Serena Maneesh - S-M 2 abyss in B minor
Lindstrøm & Christabelle - real life is no cool
Jaga Jazzist - one armed bandit
Maria Due - kissing in public
Haddy N'jie - world of the free

mvh. s,

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Noen jeg synes har levert varene til nå, utover de som er nevnt til nå (som jeg delvis er enig med Lyngen i, bortsett fra at jeg synes han er for liberal med karakterene) ;):

Nick Curran - Reform School Girl
50% Sonics + 50% Wynonie Harris = 100% Rock&Roll

Motorpsycho - Heavy Metal Fruit
Begynner å nå metningspunktet på disse gutta, men når de først stråler så gjør de det til gangs

Sharon Jones & The dap kings - I Learned the hard way
Nydelig soul.

Drive-by truckers - The big to do
Ingen bestenotering, men for all del. Bedre enn de fleste og det meste

Sadies, the - Darker Circles

Ikke hørt ennå, men vet den blir bra :)

U

utgatt60135

Gjest
Glemte:

Gonjasufi - A Sufi and a Killer

Merkelig psykedelisk electronica indie med forvrengt vokal, snodige rytmer og lyder. Og dette fungerer faktisk veldig bra og gjør plata til et spennende univers det er gøy å snoke inn i. Prøv denne rare, fascinerende og litt mystiske plata selv.

7,5/10

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Det er lenge siden jeg har blitt så skuffet som jeg ble av Are The Roaring Night, i forhold til Are The Dark Horse er det vanskelig for meg å skjønne at det er samme band.

Når det er sagt er det et imponerende stykke arbeid du har lagt ned, Lyngen !
Jeg er enig med deg hva Eels, Titus Andronicus og Broken Bells angår, knallfine plater alle som en.

Har som vanlig jernteppe når det kommer til slikt, men synes også at:
Surfer Blood
The Dillinger Escape Plan
Xiu Xiu
You Say Party! We Say Die!
The Tallest Man On Earth
Hot Chip
og Spoon
har gitt ut utrolig sterke skiver i år.

Beste norske så langt tror jeg er Einer Stensengs II.

Men jeg er som sagt ganske blank på hvilke titler jeg har kjøpt i år som har blitt gitt ut i år.

EDIT: og som Townes synes jeg at Sharon Jones albumet er herlig, og gleder meg som en unge til Sadies lp'en.

U

utgatt60135

Gjest
Takker Roberten :). Hvorfor ble du så skuffet over The Besnard Lakes? Jeg kjente ikke til bandet før denne, så har bare såvidt hørt litt på Are The Dark Horse. Så at noen anmeldere likestilte disse albumene omtrent.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Ok, før du skyter, jeg er klar over at dette er et skikkelig dårlig svar, men det er det beste jeg kan komme på akkurat nå; jeg synes Are The Roaring Night er dørgende kjedelig. Rett og slett. Ser ikke bort fra at det er meg det er noe rart med. Jeg elsket Strawberry Jam av Animal Collective, men synes Merriweather... var noe fryktelig vissvass.

U

utgatt60135

Gjest
Roberten skrev:
Ser ikke bort fra at det er meg det er noe rart med.
Ja .....

Der fikk jeg rekylen ;D.

The Dillinger Escape Plan
You Say Party! We Say Die!
The Tallest Man On Earth
Får sjekke ut disse, de andre har jeg sjekket ut. Xiu, Xiu ble for sært for meg, så de platene "forsvant".

Beste norske så langt tror jeg er Einer Stensengs II.
Hvem er det mon tro ...

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
det var en artikkel på abc startsiden om Einar Stenseng i går under tittelen 'himmelsk råskap'.ukjent figur for meg også.

har ellers bestillt Sharon Jones' plate.gleder meg til den !

mvh. s,

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Ok, før du skyter, jeg er klar over at dette er et skikkelig dårlig svar, men det er det beste jeg kan komme på akkurat nå; jeg synes Are The Roaring Night er dørgende kjedelig. Rett og slett. Ser ikke bort fra at det er meg det er noe rart med. Jeg elsket Strawberry Jam av Animal Collective, men synes Merriweather... var noe fryktelig vissvass.
Så til de grader enig! Virkelige problemer med å høre det store i denne plata her. Men når hele akersgata har slått fast at det er bra, så må det vel være bra? Eg mener, Sven Ove Bakke vet jo ka han snakker om? ::)

U

utgatt60135

Gjest
Townes skrev:
Roberten skrev:
Så til de grader enig! Virkelige problemer med å høre det store i denne plata her. Men når hele akersgata har slått fast at det er bra, så må det vel være bra? Eg mener, Sven Ove Bakke vet jo ka han snakker om? ::)
Jeg tror faktisk akkurat det som gjør at noen synes den er kjedelig, er akkurat det samme som gjør at andre synes den er så flott. Dette er kanskje favorittplata min for tiden, og den kan sammenlignes litt med Deerhunter´s Microcasle. Jeg får bare lyst til å la det surre og gå i flere timer. Det er som jenta man elsker stryker en varsomt og mykt over kinnet. Det er vel ensformig, men vi vil at det skal vare. Man må rett og slett få den riktige stemningen og knagge på den litt suggerende følelsen og la seg drøme med. Få den inn under huden og la den bli. Men ikke noe unaturlig at dettte ikke fungerer for alle.

Musikknyheter beskriver plata godt. Les den.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Bandet som for øyeblikket heter Thee Silver Mt Zion beviser med Kollaps Tradixionales at de evner å holde på det som gjør de spesielle, dyktige og verdige din tid, mens de fortsatt er i utvikling. Seks knallgode skiver og ett tidvis hvileskjær/brilliant album i løpet av ti år, ikke dårlig det. Slettes ikke.

Ellers så er de 7" som Best Coast har sluppet så langt i år så ettertrykkelig gode at jeg virkelig gleder meg til debuten som skal komme på sensommeren/tidlig høsten.

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Antall liker
47
Når det gjelder 2010 så langt er mye fint nevnt i tråden allerede, selv har jeg bla hørt mye på disse:

Brad Mehldau - Highway Rider
- Fin-fin jazz skive. Mannen har sans for pop musikk og...

Beach House - Teen Dream
- Drømme pop av ypperste klasse. Blir ikke lei av denne.

Ali Farka Toure & Toumani Diabate - Ali & Toumani
- Sjarmerende plate fra storheter innen afrikansk musikk

Serena Maneesh - No 2: Abyss In B Minor
- Bra oppfølger

Pantha Du Prince - Black Noise
- Årets elektronika skive så langt.

Laura Veirs - Judy Flame
- Bedre enn Joanna Newsom selv om det er liten grunn til å sammenligne disse to

Yeasayer - Odd Blood
- Første halvdel av skiva er perfekt, dabber av mot slutten.

Andre: Gorillaz, Besnard Lakes, Vampire Weekend, Erykah Badu, Midlake, Sade, Joanna Newsom, Pat Metheny

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
795
Torget vurderinger
5
Lyngen skrev:
Sjelden kost med en så spennende, orginal og godt laget plate fra lille Norge. Susanne har en særegenhet i stemmen som hun brilierer med og her har hun fått stor hjelp av mange andre musikere som kler tekstene hennes nydelig. Stemingsfullt, variert og svevende samtidig som musikken ofte er catchy med tung bass fra trommer og bassgitar.

8,5/10
Enig i at dette er en, noe overraskende, meget god plate.
Noen sære spor kanskje ved "normal" lytting, men ved dedikert lytting er den veldig bra. En anelse mer luft og den hadde vært helt på topp.
Hyggelig overraskelse for min del.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Lyngen skrev:
Susanne Sundfør - The Brothel

8,5/10
kjøpte albumet forige heg men har ikke fått tida til å høre på det før nå. Nå har jeg sittet paralysert i sofaen og hørt gjennom albumet 2 ganger og jeg tror dette må bli årets beste album for min del. Har ikke noe forhold til dama fra før så det her er min første cd med henne. Utrolig fin plate med gripende tekster, produksjonen ser også ut til å holde høye standard.

G

Gjestemedlem

Gjest
Roberten skrev:
Bandet som for øyeblikket heter Thee Silver Mt Zion beviser med Kollaps Tradixionales at de evner å holde på det som gjør de spesielle, dyktige og verdige din tid, mens de fortsatt er i utvikling. Seks knallgode skiver og ett tidvis hvileskjær/brilliant album i løpet av ti år, ikke dårlig det. Slettes ikke.
Ja, spennende musikk det der!

Hørt noe særlig på Godspeed You! Black Emperor?

hvis ikke..

... er det et tips.

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Bonnie "Prince" Billy har som vanlig beriket året med en god skive: "The wonder show of the world"

U

utgatt60135

Gjest
1. Arcade Fire - The Suburbs
2. The National - High Violet
3. Ariel Pink´s Hounted Graffiti - Before Today
4. Beach House - Teen Dream
5. Tame Impala - Innerspeaker
6. Caribou - Swim ?
7. The Black Keys - The Brothers
8. The Besnard Lakes - The Besnard Lakes Are The Roaring Night
9. Joanna Newsom - Have One On Me