Joda, jeg kjøpte disse LP'ene fra første batch som ble løsgitt;
UNILPI2380 KISS/DESTROYER 1.00 $ 39.9900 0 $ 39.99 *UNIVERSAL JPN IMPORT 200g LP*
UNILPI2403 HANK WILLIAMS/THE VERY BEST OF 1.00 $ 39.9900 0 $ 39.99 *UNIVERSAL JPN IMPORT 200g LP* (MONO)
UNILPI2335 CREAM/DISRAELI GEARS 1.00 $ 39.9900 0 $ 39.99 *UNIVERSAL JPN IMPORT 200g LP*
UNILPI2427 CARPENTERS/NOW & THEN 1.00 $ 39.9900 0 $ 39.99 *UNIVERSAL JPN IMPORT 200g LP*
UNILPI2311 POLICE/REGATTA DE BLANC 1.00 $ 39.9900 0 $ 39.99 *UNIVERSAL JPN IMPORT 200g LP*
UNILPI2489 STEVIE WONDER/INNERVISIONS 1.00 $ 39.9900 0 $ 39.99 *UNIVERSAL JPN IMPORT 200g LP*
(sakset fra ordrebekreftelsen)
Som forventet så leverer japanerne suverene pressinger. Ikke et knitter, flat som en pannekake og ikke så mye som antydning til rillestøy.
Men når skal japanerne få seg en ordentlig mastering engineer? Har disse menneskene bomull i øra?
Nå overdriver jeg kanskje noe; tapene er åpenbart fra tidlige generasjoner (for alt jeg vet kan "original master tapes" bety de tapene som England og US sendte over i sin tid), og vinylen byr på stor detaljerikdom og en betydelig åpenhet.
MEN; som vanlig med japanske pressinger så er det masteringbalansen som er det store ankepunktet. Det virker som om de vrir opp EQ'en på frekvenser mellom 1-5khz for å skape en slags imponerende klarhet; noe som burde være unødvendig med disse platene; folk som kjøper de er antakelig mer interessert i musikk enn hifi... nok å nevne Hank Williams og Kiss kanskje.
Når det så er sagt; Kiss/Destroyer og Hank Williams-skivene er de mest imponerende her imo. Destroyer er en utrolig bra skive, og med denne lydkvaliteten er den virkelig et scoop som er verdt å få med seg for alle andre enn diehard Kiss-hatere. Come to think of it; selv de burde vel egentlig hørt denne

og fått endret sitt verdensbilde noe. Japanernes balanse synes å treffe Casablanca's originale på en fin måte; og musikken er intet mindre enn bergtakende.
Hank Williams er og blir et ikon innen visesang og amerikansk folk. Så kan andre kalle det "køntri" og sammenlikne det med dagens noksagter innen genren, man kan ikke løpe rundt å trekke ost ut av øra på folk som ikke vil gjenkjenne god musikk om den malte seg rosa og hoppet opp og ned foran dem og ropte "Her er god musikk!"; sett med tidens øyne er dette stor musikalsk nyvinning imo. Og med denne nye lydklarheten så er det virkelig en glede å høre på. Jeg skal si såpass at min far er glad i Hank, og kjøpte faktisk platene på japansk vinyl på 50-tallet i Japan, da han arbeidet i utenriksfart; så jeg er vokst opp med japansk Hank-vinyl. Dette står ikke tilbake for det!
Jeg er mest skuffet over Carpenters; en i utgangspunktet OK innspilling som japanerne, sin sedvane tro, har klart å robbe for sjel og få til å høres ut som en showcase i klassen for "ren&klar diskantlyd". Selv på mitt Naim-system, som ellers har evnen til å på magisk vis sy sammen musikalske fragmenter til et svært engasjerende hele, så viser denne japse-remasteringen hvor galt det kan gå.
Stevie Wonder låter veldig bra, og bedre enn den nye Tamla-skiva (som jeg også har). Musikken står til 6 på hvilken som helst terning, og jeg ser ikke for meg at vi vil få noen bedre utgivelse av denne på mange år, hvis ikke vi er svært heldige.
Så for å oppsummere; japanerne er "flinke" til å lage feilfri vinyl; får alle tall og ting til å stemme; men mangler sjel og forståelse nok til å få denne engelske og amerikanske musikken til å låte helt slik opphavsmennene mente det. Derfor er det på et vis gledelig å høre Cream og Police etc med glimrende klar lyd, men samtidig synd at det ikke var andre som sto for masteringen enn japanere (nok å nevne Classic, SPeakersCorner, Analogue Productions, DCC/S&P, MoFi etc) slik at vi fikk både klar og god hifi OG mastering rett til sjelen av musikken.
Når det er sagt; lydkvaliteten er såpass mye bedre enn mye på CD at jeg nok vil kjøpe flere av de, bl.a Abba "Arrival" og flere av de annonserte, under påskudd av at de neppe vil komme fra vestlige audiofile masteringstudioer uansett; og at dette tross alt er bedre enn mange gjenutgivelser; selv om man finner mangler.
Mvh Vidar P