200 gr. pressinger fra Universal Japan

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mye spennende titler her. Mange litt morsomme også; Kiss/Destroyer gitt!
Ikke gå i samme fella som jeg gjorde med Beatles fra Toshiba bl.a; ikke alt som er tungt og nytt og fra Japan låter godt! Er man uheldig så bruker japsene en digitalmaster fra n'te generasjons analogmaster. Da kan man, som det er hørt mer enn en gang før derfra, oppleve at lyden ikke blir på langt nær så god som i en 10-kroners original i billigbunken på Ringstrøms.
Mvh Vidar P

T

tjn

Gjest
Enig i at ikke alt fra Japan er like bra, har mange "japanere" som jeg ikke gidder å spille, dårlig oppløsning og dynamikk er ikke uvanlig, men dette lover bedre synes jeg, de sier ihvertfall at det brukes original analog master og som du sier så er det noen spennende titler her. Jeg klarer aldri å la være når slike ting skjer så jeg bestiller noen for å "sjekke" så får vi se, men det blir ikke Kiss, kanskje heller ikke Abba....

Når vi først er her; har du fått deg Rhino pressingen av J.M. "Blue"?

"...That's right: How does it get better than some of rock's most classic titles, mastered from the original analog tapes and pressed by the Japanese, known forever for their absolutely perfect, meticulous, spot-on pressings? It doesn't! Here's your chance to own what are certain to become the most definitive audiophile versions of these great records from the Universal catalog. A warning to procrastinators: These are gonna be collectible and Universal Japan says they'll only be pressed once. In other words, don't delay unless you'd rather pay through the nose later."

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
..Jeg klarer aldri å la være når slike ting skjer så jeg bestiller noen for å "sjekke" så får vi se, men det blir ikke Kiss, kanskje heller ikke Abba....

Når vi først er her; har du fått deg Rhino pressingen av J.M. "Blue"?
Jeg klarer nok heller ikke la være; men jeg skal vente til de blir omtalt i Stereophile, HFN/RR, HiFi+ eller noe annet blad.
Arrival er faktisk et veldig godt album; spekket med gode låter, glimrende fremført og med en medrivende "sound"... kan man vel kalle det. Jeg har den på 180g vinyl fra før jeg..

Destroyer er gammel Kiss (fra før Dynasty) og gammel Kiss er tøft :)  Jeg håper også at noen utgir Dressed to Kill og Rock and roll over med litt remasteret god lyd snart.. Casablanca-ingenørene var ikke veldig i vater når de eq'et disse skivene i sin tid.

Jeg har ikke fått den nye Blue ennå; men leser hederlig omtale i blader (var den ikke omtalt også i siste Hifi+ nå tro, issue 50?); så får vel skaffe den :)

"...That's right: How does it get better than some of rock's most classic titles, mastered from the original analog tapes and pressed by the Japanese, known forever for their absolutely perfect, meticulous, spot-on pressings? It doesn't! Here's your chance to own what are certain to become the most definitive audiophile versions of these great records from the Universal catalog. A warning to procrastinators: These are gonna be collectible and Universal Japan says they'll only be pressed once. In other words, don't delay unless you'd rather pay through the nose later."
Spennende! Hvem er kilden til dette utsagnet? Mon tro hvem som mastrer for Universal...? Originale analoge taper høres bra ut, men er det ørtende generasjon er det jo ikke så lystig.. mon tro om de mener 1.generasjons tape?

Mvh Vidar P

T

tjn

Gjest
Spennende! Hvem er kilden til dette utsagnet? Mon tro hvem som mastrer for Universal...? Originale analoge taper høres bra ut, men er det ørtende generasjon er det jo ikke så lystig.. mon tro om de mener 1.generasjons tape?

Mvh Vidar P
Det er quote fra nyhetsbrevet fra AS, regner med de har sine ord i behold og ikke tatt dette ut fra luften, de pleier ikke å gjøre det for å si det sånn.
Music direct sier det slik:

"We just received word from Universal Japan of their latest LP production run! The Japanese are meticulous in the pressing of their records and each album will be pressed on dead-quiet, 200g Japanese Virgin Vinyl, obliterating pressings done elsewhere. Only the highest-quality titles are being released from the original analog tapes. This is a strictly one-time pressing run and quantities will be extremely limited. You definitely do not want to miss out on this extremely collectable run of AAA titles, so we strongly urge you to order now. Let’s support Universal Japan and maybe they’ll press more titles!"

Jeg mente ikke Abba "Arrival" er en dårlig plate, det er bare en av dem jeg ikke trenger mer enn en av ;)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.999
Jeg tror ikke man skal ha store forventninger om at Universals mastertaper skal bli plukket frem fra arkivene i USA og Europa, for deretter å bli fløyet til Japan, og "carefully mastered" for et ekstremt begrenset opplag 200g vinyl. Dette virker lite sannsynlig.

Og at disse Lp'er er utgitt på basis av originale mastertaper kan i verste fall bety følgende: At Lp'ene er mastret fra 20 bits digitale taper som i sin tur er mastert fra originale analogtaper, opprinnelig tenkt for en eller annen CD utgivelse. De har allikavel alle sine ord i behold...

Hvor mange "Dark Side of the moon" Lp'er 180/200g er ikke blitt mastert på grunnlag av dårlige CD produksjonsmastertaper..? Jeg har en av disse.

Jeg er dessuten "pissed" på Universal som stort sett har sluttet å utgi SACD'er. Hvorfor fortsatt drive med disse knitrene antikvariske greiene når men heller virkelig kan vise hve digital virkelig KAN av lyd, slik som bl.a. 2L gjør ?  ::) :-/

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg er dessuten "pissed" på Universal som stort sett har sluttet å utgi SACD'er. Hvorfor fortsatt drive med disse knitrene antikvariske greiene når men heller virkelig kan vise hve digital virkelig KAN av lyd, slik som bl.a. 2L gjør ?  ::) :-/
Jeg er stort sett enig i at det låter sannsynlig at det er produksjonsmastere som vil bli brukt, men man vet jo aldri. Uansett er det tidlig-generasjons analoge mastere skal man tro meldingene.

Synd å høre at LP'er knitrer og låter antikvarisk hos deg; vi får kose oss med LP'er vi som får de til å låte bra... og jeg gleder meg over at formatet som jeg har skrapet sammen 20k plater av stadig er det mest lydmessig overlegne format tilgjengelig.  ;)
Det vil overleve både CD, DVD-A, SACD og sannsynligvis deres etterfølgere også  :D

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.999
Jeg er stort sett enig i at det låter sannsynlig at det er produksjonsmastere som vil bli brukt, men man vet jo aldri. Uansett er det tidlig-generasjons analoge mastere skal man tro meldingene.

Synd å høre at LP'er knitrer og låter antikvarisk hos deg; vi får kose oss med LP'er vi som får de til å låte bra... og jeg gleder meg over at formatet som jeg har skrapet sammen 20k plater av stadig er det mest lydmessig overlegne format tilgjengelig.  ;)
Det vil overleve både CD, DVD-A, SACD og sannsynligvis deres etterfølgere også  :D

Mvh Vidar P
Vidar, jeg mener bestemt at fremtiden vil vise at når SACD eller tilsvarende konsumentformater av digital, og når disse er utgitt på grunnlag av extremt høyoppløselige studiomastere ala' DXD, at Lp da kommer til kort på de fleste lydlige disipliner.
Fremtiden vil vise hvem som får rett, men jeg har hørt konturene av fremtiden  ;)

Kos deg med platene du!  :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Fremtiden vil vise hvem som får rett, men jeg har hørt konturene av fremtiden  ;)

Kos deg med platene du!  :)
Fremtiden vil ubønnhørlig vise at SACD, som DVD-A, vil gå over i rekken av tilnærmet avdøde, iallefall terminale, formater. Ikke fordi det ikke har sine kvaliteter; men fordi publikum ikke kjøper det i tilstrekkelig grad, og det ikke blir noe "business" for store leverandører av hardware og software. Dessuten vil fremtiden gi nye digitale formatmuligheter med langt høyere potensiale; om de blir realisert eller ei avhenger av det kjøpende publikum. MP3-generasjonen lar det ikke se særlig lyst ut.

SACD har også sine ulemper; det ene er tilgangen til software, det andre er tilgangen til hardware; det tredje er selvsagt at det ikke ubetinget låter bedre enn CD på alle områder og sånn sett er en stepping stone; det fjerde er at det "nye" musikk-kjøpende publikum ikke gidder betale ekstra for noe de ikke hører fordelene av allikevel, det femte er... osv osv. Dette er et format vi alle skulle ha ønsket en fremtid, men det vil etter alt å dømme vise seg at det ikke blir slik. Dessverre.

Jeg koser meg med platene ja, i trygg forvissing om at a) jeg har de allerede, og b) jeg vil ha tilgang til hardware i uoverskuelig fremtid. :)

Det er en betydelig dreining av en LP-tråd dette Espen, men det er en morsom debatt forsåvidt. Jeg har sympati med deg som SACD-entusiast, samtidig som jeg egentlig synes litt synd på deg, når dette formatet (som så mange andre gode hensikter) ikke vil oppnå den utbredelse det teknisk sett hadde fortjent.

Mvh Vidar P

T

tjn

Gjest
Vi får vente å se ang. disse "japanerene" og håpe at det som nyhetskrivene sier er rett, da kan det bli gøy, men er forberett på det meste..

Trenger ikke bli noen "format tråd" dette men er redd Vidar er inne på noe vesentlig Espen, det store publikum som kjøper musikk bryr seg i veldig liten grad om lyd, da betyr det ikke så mye hva vi" lydfantaster" mener, det er pengene som bestemmer, her også, dessverre. Vi som elsker LP`en har aldri hatt bedre tilgang på plater siden den ble erklært død på 80 tallet, og skal vi tro bransjen blir det bare enda bedre. Jeg tror, dessverre, at hvis vi ser noen år frem i tid så er musikk tilgjengelig på en eller annen digital dings, internett OG på LP.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.999
Men det er noe som skurrer her... Vidar og rico, hvor mange ganger skal dere kjøpe de samme platene (musikken) om igjen på Lp ?
Utgis det pr. i dag mere ny klassisk musikk på vinyl, kontra SACD ?

T

tjn

Gjest
Men det er noe som skurrer her... Vidar og Ricco, hvor mange ganger skal dere kjøpe de samme platene (musikken) om igjen på Lp ?
Utgis det pr. i dag mere ny klassisk musikk på vinyl, kontra SACD ?
Ja det høres kanskje ut som vi har 2 av alt men det stemmer nok ikke for min del, har 2 av noen titler men da som regel plater jeg synes er veldig bra, og så har vi dette med at vi hele tiden ønsker det enda bedre, for jeg har enda ikke hørt bedre lyd enn på LP. Tror kanskje også at det i tillegg er en samler i oss som skal tilfredstilles. En LP er, for meg, mye mer en kun en plate. Enig i det med nye klassiske utgvelser på LP, det og ny jazz, jeg savner dette og håper noen av de store kan begynne og gi ut nye titler på LP i mye større grad enn nå. Det er veldig mye av nye utgivelser av pop og rock som er på LP, selv om de som regel ikke blir tatt inn til Norge.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Enig i det med nye klassiske utgvelser på LP, det og ny jazz, jeg savner dette og håper noen av de store kan begynne og gi ut nye titler på LP i mye større grad enn nå.
Enig i det, men det er nå engang slik at de fleste som foretrekker å bruke vinyl, meg inklusive, også har tilgang på digitale signalkilder; og slik sett kan jeg kjøpe akkurat den nye musikken jeg vil på cd/sacd eller hva det skal være. På lik linje med enhver ikke-vinylbruker.

Mvh Vidar P

T

tjn

Gjest
Enig i det, men det er nå engang slik at de fleste som foretrekker å bruke vinyl, meg inklusive, også har tilgang på digitale signalkilder; og slik sett kan jeg kjøpe akkurat den nye musikken jeg vil på cd/sacd eller hva det skal være. På lik linje med enhver ikke-vinylbruker.

Mvh Vidar P
Så sant så sant, men det er ikke så gøy ;)
Men må jo være ærlig, jeg kjøper CD`er med ujevne mellomrom og da stort sett klassisk og moderne jazz, titler som ikke er på vinyl.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.451
Torget vurderinger
28
Jeg hadde en lang periode hvor jeg levde bortimot uten cd-spiller. Kjøpte å godt som ingen musikk på cd, kun vinyl, men det har jeg gått bort i fra. Noe musikk må jeg ha, uansett format, og, noe musikk kan jeg like gjerne, eller heller kjøpe på cd. Dessuten finnes det noe musikk som jeg er LITT nysgjerrig på, og hvis cd-en da lar seg skaffe til 79,50 og vinylen koster 400, ja da blir det digitalt.

Men, på generell basis, vinyl er en helt annen glede for meg.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.667
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vinyl er trygt og greitt, og byr nok på den beste lyden innan det eg vil kalle mi økonomiske yttergrense. Men eg er sjokka over kor bra vanleg CD kan vere under optimale tilhøve og ein skikkeleg rå spelar (jfr Esoteric).
Når det er sagt, er det tydeleg at 2L gjer noko som eg knapt har høyrt maken til, og vi kan nok vere heilt sikre på at dei kjem til å klare seg også med andre format. Men dei kan ikkje "vinylifiserast", i motsetnad til tokanals digitallyd.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.311
Torget vurderinger
1
Enig i at ikke alt fra Japan er like bra, har mange "japanere" som jeg ikke gidder å spille, dårlig oppløsning og dynamikk er ikke uvanlig,

Jeg tror jeg må ha over 100 japanske LP pressinger og ikke èn av dem er dårlige. På det dårligste er de like bra som de engelske eller amerikanske originalutgivelsene; som regel er de mye bedre lydmessig. Vinylkvaliteten (støy) er de desidert det beste som finnes. Imidlertid er mine plater presset på 70 og 80-tallet. Nye utgivelser kan være så ymse. Vinyl mastret fra en CD-plate har vel lite for seg.
Japanerne er ikke like flinke nå som de var i gamle dager da de prøvde å bevise et eller annet. Mange CD'er fra japan er dag for høy mastret med hørbar forvrengning.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Joda, jeg kjøpte disse LP'ene fra første batch som ble løsgitt;

UNILPI2380 KISS/DESTROYER 1.00 $ 39.9900 0 $ 39.99 *UNIVERSAL JPN IMPORT 200g LP*

UNILPI2403 HANK WILLIAMS/THE VERY BEST OF 1.00 $ 39.9900 0 $ 39.99 *UNIVERSAL JPN IMPORT 200g LP* (MONO)
UNILPI2335 CREAM/DISRAELI GEARS 1.00 $ 39.9900 0 $ 39.99 *UNIVERSAL JPN IMPORT 200g LP*

UNILPI2427 CARPENTERS/NOW & THEN 1.00 $ 39.9900 0 $ 39.99 *UNIVERSAL JPN IMPORT 200g LP*

UNILPI2311 POLICE/REGATTA DE BLANC 1.00 $ 39.9900 0 $ 39.99 *UNIVERSAL JPN IMPORT 200g LP*

UNILPI2489 STEVIE WONDER/INNERVISIONS 1.00 $ 39.9900 0 $ 39.99 *UNIVERSAL JPN IMPORT 200g LP*

(sakset fra ordrebekreftelsen)

Som forventet så leverer japanerne suverene pressinger. Ikke et knitter, flat som en pannekake og ikke så mye som antydning til rillestøy.

Men når skal japanerne få seg en ordentlig mastering engineer? Har disse menneskene bomull i øra?

Nå overdriver jeg kanskje noe; tapene er åpenbart fra tidlige generasjoner (for alt jeg vet kan "original master tapes" bety de tapene som England og US sendte over i sin tid), og vinylen byr på stor detaljerikdom og en betydelig åpenhet.

MEN; som vanlig med japanske pressinger så er det masteringbalansen som er det store ankepunktet. Det virker som om de vrir opp EQ'en på frekvenser mellom 1-5khz for å skape en slags imponerende klarhet; noe som burde være unødvendig med disse platene; folk som kjøper de er antakelig mer interessert i musikk enn hifi... nok å nevne Hank Williams og Kiss kanskje.

Når det så er sagt; Kiss/Destroyer og Hank Williams-skivene er de mest imponerende her imo. Destroyer er en utrolig bra skive, og med denne lydkvaliteten er den virkelig et scoop som er verdt å få med seg for alle andre enn diehard Kiss-hatere. Come to think of it; selv de burde vel egentlig hørt denne :) og fått endret sitt verdensbilde noe. Japanernes balanse synes å treffe Casablanca's originale på en fin måte; og musikken er intet mindre enn bergtakende.

Hank Williams er og blir et ikon innen visesang og amerikansk folk. Så kan andre kalle det "køntri" og sammenlikne det med dagens noksagter innen genren, man kan ikke løpe rundt å trekke ost ut av øra på folk som ikke vil gjenkjenne god musikk om den malte seg rosa og hoppet opp og ned foran dem og ropte "Her er god musikk!"; sett med tidens øyne er dette stor musikalsk nyvinning imo. Og med denne nye lydklarheten så er det virkelig en glede å høre på. Jeg skal si såpass at min far er glad i Hank, og kjøpte faktisk platene på japansk vinyl på 50-tallet i Japan, da han arbeidet i utenriksfart; så jeg er vokst opp med japansk Hank-vinyl. Dette står ikke tilbake for det!

Jeg er mest skuffet over Carpenters; en i utgangspunktet OK innspilling som japanerne, sin sedvane tro, har klart å robbe for sjel og få til å høres ut som en showcase i klassen for "ren&klar diskantlyd". Selv på mitt Naim-system, som ellers har evnen til å på magisk vis sy sammen musikalske fragmenter til et svært engasjerende hele, så viser denne japse-remasteringen hvor galt det kan gå.

Stevie Wonder låter veldig bra, og bedre enn den nye Tamla-skiva (som jeg også har). Musikken står til 6 på hvilken som helst terning, og jeg ser ikke for meg at vi vil få noen bedre utgivelse av denne på mange år, hvis ikke vi er svært heldige.

Så for å oppsummere; japanerne er "flinke" til å lage feilfri vinyl; får alle tall og ting til å stemme; men mangler sjel og forståelse nok til å få denne engelske og amerikanske musikken til å låte helt slik opphavsmennene mente det. Derfor er det på et vis gledelig å høre Cream og Police etc med glimrende klar lyd, men samtidig synd at det ikke var andre som sto for masteringen enn japanere (nok å nevne Classic, SPeakersCorner, Analogue Productions, DCC/S&P, MoFi etc) slik at vi fikk både klar og god hifi OG mastering rett til sjelen av musikken.

Når det er sagt; lydkvaliteten er såpass mye bedre enn mye på CD at jeg nok vil kjøpe flere av de, bl.a Abba "Arrival" og flere av de annonserte, under påskudd av at de neppe vil komme fra vestlige audiofile masteringstudioer uansett; og at dette tross alt er bedre enn mange gjenutgivelser; selv om man finner mangler.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Da var den andre batchen med Universal-vinyl landet hos Elusive, og er registrert som in-stock i nettbutikken. Skal se litt nærmere på de, men har bestilt noen få;

UNILPI9747 STEELY DAN/GAUCHO 200g JPN IMPORT LP 1 $39.99
-----------
UNILPI9617 BLIND FAITH/BLIND FAITH 200g JPN IMPORT1 $39.99
-----------
AKGK701 AKG K701 HEADPHONES $349.99!!! 1 $349.99
-----------
UNILPI903 CHARLIE PARKER/NOW'S THE TIME 200g JPN 1 $39.99
-----------
UNILPI2434 ABBA/ARRIVAL 200g JPN IMPORT LP 1 $39.99

Steely Dan-skiva måtte man jo bare ha i denne utgaven også... gjett om den blir mye verdt! Kjøpte også Aja fra Cisco (den nye pressingen) sist gang, og det var en åpenbaring innen mastering -og pressekvalitet!!

Mvh Vidar P

T

tjn

Gjest
Aja på Cisco er utrolig bra, enig! Ser Universal Japan også skal gi ut denne men ikke før i Desember, kanskje de ikke ville gi den ut samtidig som Cisco? Uansett så skal den være veldig bra skal den matche Cisco.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
rico skrev:
Aja på Cisco er utrolig bra, enig! Ser Universal Japan også skal gi ut denne men ikke før i Desember, kanskje de ikke ville gi den ut samtidig som Cisco? Uansett så skal den være veldig bra skal den matche Cisco.
Med tanke på hvordan de andre Universal-platene har vært til nå, gode pressinger men et lite spørsmålstegn ved masteringkvalitet og EQ, så tror jeg godt man kan kjøpe Cisco i trygg forvissing om at Universal's neppe blir bedre.

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.999
Vidar, en del av tittlene er mastret på grunnlag av DSD digital masterne som er opphavet til Universals SACD utgivelser, bl.a. The Police, Eric Clapton, Steely Dan. Men det trenger ikke bety noe negativt fordi DSD = tilnærmet analogt!

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Interessant! Jeg var i kontakt med Elusive Disc angående opphavet til disse platene, men Bantz himself var ikke i stand til å opplyse noe om det.
Er det lov å spørre om hvor fra du har denne informasjonen?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Vidar, en del av tittlene er mastret på grunnlag av DSD digital masterne som er opphavet til Universals SACD utgivelser, bl.a. The Police, Eric Clapton, Steely Dan. Men det trenger ikke bety noe negativt fordi DSD = tilnærmet analogt!
Ikke på vilkår! Man får regne på det som man vil, men masteringene er ikke i nærheten av en god analog mastering. Det ante meg at det var noen slags "hirez" digital ute og gikk; se mine tidl innlegg om saken; det er så forbanna lett å høre at dette er langt fra forventet kvalitet fra godt masteret original førstegenerasjons analog mastertape. Sorry :)

Mvh Vidar P

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.311
Torget vurderinger
1
rico skrev:

Noen som har sammenlignet Cisco versjonen med MOFI's AJA? MOFI har vel sprita opp diskanten vel mye....

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.135
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Noen betraktninger fra klipsch forumet:

http://forums.klipsch.com/forums/permalink/975357/975275/ShowThread.aspx#975275

Hands down this is the best I have ever heard this album. Many of you already know I have more copies of AJA than make any sense. These include original, MFSL, Simply Vinyl and pressings from around the world. Before I opened the CISCO copy, I put on the MFSL to get a baseline. It sounded great as usual. Then I placed the "heavy" vinyl on the platter, gave it a quick wipe with a carbon brush and dropped the needle.............nice, VERY nice. For me the difference is instantanious. The detail and dynamics are fantastic. Not that the other pressing are bad, quite the contrary, they are very good. This one just takes it up a notch. I wouldn't say the MFSL was veiled but the CISCO version opens up more and with more detail. You get every nuance of the music.

Now the only downside has more to do with manufacturing and not the production or engineering. The vinyl is noisey between tracks and the runout is even worse. Now at this level I would have expected the vinyl to be dead quiet. Maybe I'm just to picky but I am who I am. Maybe it is from the orignal master tapes, I don't know. The aural bliss of this album out weight the brief period of less than perfection, so I'll let it slide. This one is now grouped with my reference vinyl.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Espen R skrev:
Just received a reply from Music Direct:

"It is our belief that they were sourced from second generation analog
masters, except for the titles that were previously available on SACD which
were sourced from the DSD (Clapton titles and a few others).... "

http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=108466&highlight=universal+200
Det ante meg at de ikke var fra 1.generasjonstaper ja, selv om det er ubekreftet. Jeg nevnte det jo sågar lengre opp i tråden at det var suspekt.

Mitt "ikke på vilkår" henspeiler imidlertid på den misoppfatning at LP-mastering fra en digital (DSD) master kan være like bra som de beste analoge fra 1.generasjons mastere; det kan godt være at enkeltes regnestykker kan se slik ut innenfor rammene av den (mangelfulle) teori de implementerer; men jeg har tusenvis av plater med fokus på masteringkvalitet, og kan si helt uten å nære den minste tvil, at de LP-platene som er skikkelig og analogt masteret fra 1.generasjons analog master kan låte bedre enn hvilke som helst andre mulige konstellasjoner.

Det er imidlertid ikke noen garanti for at de vil låte bra; som Voff nevner så hadde f.eks MoFi en lei tendens til ofte å sprite opp diskant og trekke frem detaljer i lydbildet som til tider kunne ødelegge den musikalske sammenhengen og "hele". Derav audiophool-begrepet som verserer i flatearth-miljøet.

Detaljenivå må balansere mot klangbalansen og mot det musikalske hovedpoeng i masteringene, ellers skal man lite med verdens mest "perfekte" masteringer.

Mvh Vidar P

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.999
Utgiverne av denne Lp serien vil selvfølgelig aldri gå offentlig ut med at det ikke er benyttet 1. generasjons taper, eller er benyttet DSD digitaltaper, siden dette da vil skade salget. Hvis de sier at 200g serien er mastret "from original master tapes" så har de alt sitt på det tørre. ;)

Tror det var Mikey som var inne på at Lp mastret fra DSD taper kan være bra eller dårlig, alt etter hvordan arbeidet utføres. Den store båndbredda på DSD tapene kan forårsake mye trøbbel i Lp masteringa.

Men Universals SACD utgivelser er nok for det meste mastret fra 1. generasjons analogtaper.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.311
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Det ante meg at de ikke var fra 1.generasjonstaper ja, selv om det er ubekreftet. Jeg nevnte det jo sågar lengre opp i tråden at det var suspekt.

Mitt "ikke på vilkår" henspeiler imidlertid på den misoppfatning at LP-mastering fra en digital (DSD) master kan være like bra som de beste analoge fra 1.generasjons mastere; det kan godt være at enkeltes regnestykker kan se slik ut innenfor rammene av den (mangelfulle) teori de implementerer; men jeg har tusenvis av plater med fokus på masteringkvalitet, og kan si helt uten å nære den minste tvil, at de LP-platene som er skikkelig og analogt masteret fra 1.generasjons analog master kan låte bedre enn hvilke som helst andre mulige konstellasjoner.

Jeg har Claptons 461 Ocean etc på 200gr Universalpressing og denne låter utrolig mye mer dynamisk og bedre enn den engelske originalpressinga jeg har fra før.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.311
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
MEN; som vanlig med japanske pressinger så er det masteringbalansen som er det store ankepunktet. Det virker som om de vrir opp EQ'en på frekvenser mellom 1-5khz for å skape en slags imponerende klarhet; noe som burde være unødvendig med disse platene; folk som kjøper de er antakelig mer interessert i musikk enn hifi... nok å nevne Hank Williams og Kiss kanskje.

Dette er jeg ikke enig med deg i. Etter mine erfaringer gjelder dette kun noen Columbia/Sony/CBS Mastersoundpressinger, f.eks Zappa Sheik Yerbouti og Weather Report Mr. Gone. Columbia/CBS utgav også noen "audiofile" half-speed masterpressinger i USA på tidlig 80-tall med samm løft i diskanten. Ellers skyldes mangelen på tåkeheim på japanske bra mastering job og totalt tyst vinyl.
Det som er slående, er at lydmessig er forskjellen på japanske og engeske pressinger minst på de selskapene som gjorde en bra jobb i England. Eks. Decca. Her er det praktisk talt aldri noe forskjell på Japanske og Engelske pressinger i lyd eller EQ.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Voff skrev:
Det som er slående, er at lydmessig er forskjellen på japanske og engeske pressinger minst på de selskapene som gjorde en bra jobb i England. Eks. Decca. Her er det praktisk talt aldri noe forskjell på Japanske og Engelske pressinger i lyd eller EQ.
Dyptgripende uenig. Jeg har f.eks katalogen til King Analog (japanske masteringer og pressinger), som er noen titalls Decca-gjenutgivelser; de låter VELDIG annerledes enn Decca's originale... og de originale låter ikke "tåkeheim".

Jeg prøver vanligvis å unngå å generalisere; i dette tilfellet kan jeg generalisere noe, siden jeg har tusenvis av denne type pressinger; jeg pleier å synes at japanske utgivelser altfor ofte tenderer mot det kliniske med mye detaljer men litt mangel på musikalsk sammenheng og naturlig kropp og varme; men du vil helt sikkert finne plenty unntak som man kan påpeke ikke faller inn under generaliseringen. Imidlertid; de som har hørt de nye Beatles-remasteringene fra Toshiba vet omtrent hvor landet ligger.

Jeg er sjelden imponert over japansk masteringjobb; men de lager stille og fin vinyl. Men for all del, kjøp de pressingene du synes låter best.

PS: du må ha tunga rett i munnen når du snakker om "engelske originalpressinger"; det er kun når det gjelder engelske plateselskaper at du kan snakke om "originaler" i den forstand jeg oppfatter deg; andre (som din Clapton) er vel også presset i de fleste større land, Sverige, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia, Australia etc etc.. det er ikke noe mere originalt over den engelske enn den italienske. Plater fra andre lands plateselskaper på den tiden er ofte trykt av kommersielle trykkerier på bakgrunn av en arbeidskopi av den europeiske kopien.
Eksempelvis; amerikanske RCA'er låter mye bedre enn de engelske, mens engelske EMI'er pleier å låte bedre enn de amerikanske.

Mvh Vidar P

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.311
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Dyptgripende uenig. Jeg har f.eks katalogen til King Analog (japanske masteringer og pressinger), som er noen titalls Decca-gjenutgivelser; de låter VELDIG annerledes enn Decca's originale... og de originale låter ikke "tåkeheim".

Jeg prøver vanligvis å unngå å generalisere; i dette tilfellet kan jeg generalisere noe, siden jeg har tusenvis av denne type pressinger; jeg pleier å synes at japanske utgivelser altfor ofte tenderer mot det kliniske med mye detaljer men litt mangel på musikalsk sammenheng og naturlig kropp og varme; men du vil helt sikkert finne plenty unntak som man kan påpeke ikke faller inn under generaliseringen. Imidlertid; de som har hørt de nye Beatles-remasteringene fra Toshiba vet omtrent hvor landet ligger.

Jeg er sjelden imponert over japansk masteringjobb; men de lager stille og fin vinyl. Men for all del, kjøp de pressingene du synes låter best.

PS: du må ha tunga rett i munnen når du snakker om "engelske originalpressinger"; det er kun når det gjelder engelske plateselskaper at du kan snakke om "originaler" i den forstand jeg oppfatter deg; andre (som din Clapton) er vel også presset i de fleste større land, Sverige, Tyskland, Frankrike, Spania, Italia, Australia etc etc.. det er ikke noe mere originalt over den engelske enn den italienske. Plater fra andre lands plateselskaper på den tiden er ofte trykt av kommersielle trykkerier på bakgrunn av en arbeidskopi av den europeiske kopien.
Eksempelvis; amerikanske RCA'er låter mye bedre enn de engelske, mens engelske EMI'er pleier å låte bedre enn de amerikanske.

Mvh Vidar P

Nå snakker ikke jeg om nyere Japanske reutgivelser; de kan vel være så ymse (mastret fra CD?) slik mange andre nyutgivelser er. Jeg snakker om originale førsteutgivelser fra Japan. Jeg klarer ikke å høre forskjell på de Decca utgivelser jeg har kontra UK pressinger. Mao ser jeg ingen særlig gevinst i å kjøpe japanske Decca pressinger. Dette henfører jeg til a Decca UK gjør generelt en veldig bra jobb (noe de forøvrig er kjent for) enn a Decca UK bruker en sær "japansk" EQ jobb.
Hvis du mener at mer transparent lyd = klinisk har du rett. Etter min mening skyldes ikke forskjellene mastring men rett en og slurvjobb i produksjonskjeden i de fleste andre land utenfor Japan.
For å generalisere synes jeg Japanske pressinger låter som tyske ECM pressinger fra 70-80 tallet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Voff skrev:
Hvis du mener at mer transparent lyd = klinisk har du rett.
Jeg mener da visserlig å klare å skille transparent fra klinisk, så det mener jeg ikke :)

Om du er glad i transparente og skikkelig gode pressinger fra audiofile selskaper, så sjekk ut Speakers Corner sin katalog. De er virkelig gode imo; de klarer å beholde musikalsk integritet og sammenheng, samtidig som de har et høyt nivå av klarhet og detaljer.

Mvh Vidar P

Aerik

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
9.606
Sted
Våler i Østfold

Synd å høre at LP'er knitrer og låter antikvarisk hos deg; vi får kose oss med LP'er vi som får de til å låte bra... og jeg gleder meg over at formatet som jeg har skrapet sammen 20k plater av stadig er det mest lydmessig overlegne format tilgjengelig. *;)
Det vil overleve både CD, DVD-A, SACD og sannsynligvis deres etterfølgere også *:D

Mvh Vidar P
Vidar, jeg mener bestemt at fremtiden vil vise at når SACD eller tilsvarende konsumentformater av digital, og når disse er utgitt på grunnlag av extremt høyoppløselige studiomastere ala' DXD, at Lp da kommer til kort på de fleste lydlige disipliner.
Fremtiden vil vise hvem som får rett, men jeg har hørt konturene av fremtiden *;)

Kos deg med platene du! *:)
Kos deg med platene du Vidar :cool:

Topp Bunn