Forsterkere 2 stereo power amps: 1 pr.høyttaler?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.359
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei!

Lurer på noe igjen:

Om man har 2 identiske rene power amps, som ikke kan settes i mono konfig., og når man har høyttalere hvor man ikke kan kjøre bi-amp,
så kan man allikevel med fordel benytte en amp pr.høyttaler? Det blir jo selvsagt da også en ubenyttet kanal pr.amp, men gjør det noe?

Mulige fordeler slik jeg tenker det vil gjelde crosstalk, seperasjon, og selv om ikke man får mer power, så gir vel de fleste stereoamps bedre måleresultater og utholdenhet mår de er målt over kun 1 kanal?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Da drar du fordel av at strømforsyningene er dimensjonert for to kanaler, men du bruker bare en av de. Det betyr bedre strømreserver og kontroll. Litt avhengig av måten ampene er bygd.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det du kan gjøre da er "vertikal bi-amping". Y-splitter på utgangen fra forforsterkeren, så to "venstre" signaler til venstre effektforsterker og to "høyre" til høyre effektforsterker, så kjører du en kanal til bassterminalene og en til diskantterminalene på hver høyttaler. Forutsatt at du har terminaler for bi-wiring på høyttalerne da.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.359
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det du kan gjøre da er "vertikal bi-amping". Y-splitter på utgangen fra forforsterkeren, så to "venstre" signaler til venstre effektforsterker og to "høyre" til høyre effektforsterker, så kjører du en kanal til bassterminalene og en til diskantterminalene på hver høyttaler. Forutsatt at du har terminaler for bi-wiring på høyttalerne da.
Nei, det er det jeg ikke har da vettu. Altså biwiring på HT.

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
548
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Brokobling kan jo også være et alternativ. Jeg har veldig god erfaring med det på effekthungrige høyttalere.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Brokopling gi best utnyttelse av forsterkeren, hvis de lar seg brokople da. Hva slags effettrinn er dette?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nei, det er det jeg ikke har da vettu. Altså biwiring på HT.
Da blir det ca nøyaktig det samme å bruke én kanal fra hver effektforsterker og å bruke to kanaler i én. ...Med unntak av at med førstnevnte får hver kanal sin egen strømforsyning (Ja, da blir det "dual mono"), men hvis vi antar at strømforsyningene er tilstrekkelig dimensjonert for to kanaler tipper jeg det blir hipp som happ likevel.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Du utnytter begge kanalene i strømforsyningen hvis du brokopler. Mere kapasitans fra to ladelytter.

Topp Bunn