2 effektforsterkere på 1 reciver.

jaggen

Ride on
Ble medlem
04.02.2020
Innlegg
31
Antall liker
20
Sted
SEM
Hei
Har nå blitt ferdig med høyttaler montering i tak. Jeg har kjøpt en ny surround reciver (Marantz sr7015) til hjemmekino. Jeg hadde 1 effektforsterker fra før (harman kardon pa 2200) og har kjøpt en til, samme merke og type. Skal bruke pre out - front på marantz til begge forsterkere. Har koblet bi - amp fra hver effektforsterker til front høyttalere.

Spørsmålet er: Har jeg forstått riktig om jeg setter en y - kobling på hendholdsvis right + left, slik at begge kanaler på hver av effektforsterker får signal ?

Mulig jeg forklarer litt klumsete,,,,,

Noen som kan svare?

Takk for innspill

Jaggen
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvis du tenker noe slikt, har du forstått det riktig:

Y-ledd copy.jpg
 

jaggen

Ride on
Ble medlem
04.02.2020
Innlegg
31
Antall liker
20
Sted
SEM
Hei Ulf
Jepp var slik jeg tenkte
takker

Jaggen
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.066
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hva skal du oppnå med dette? Altså, skal du kjøre dobbelt sett høyttalere, eller skal du biampe på et sett høyttalere?
Om det er det siste, så kan du jo like gjerne sette opp så du har en høyre og en venstre-forsterker.

Altså, begge deler vil fungere, men det høres langt mer brukervennlig å ha separate forsterkere til hver høyttaler.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har skrevet om dette før, men det er en stund siden:

Man har to muligheter m.h.t. biamping - se figur:

- Alt. 1: Det ene effekttrinnet driver den ene høyttaleren, og det andre effekttrinnet driver den andre høyttaleren.

- Alt. 2: Det ene effekttrinnet driver diskantene, og det andre effekttrinnet driver bassene.

Alt. 2 er det er det man kaller horisontal biamping. Mens det andre alternativet kalles vertikal biamping - og som med fordel kan brukes hvis effekttrinnene er helt like, og man kan plassere effekttrinnene i nærheten av respektive høyttalere. Blir korte høyttalerkabler av denne varianten.

Biamping0001.jpg


Et viktig PS: Uansett må man fjerne den skinnen/pinnen - eller hva man har - som forbinder høyttalerterminalene på høyttalerne. Dette er viktig - hvis man ikke gjør det, kan kan regne med at det blir dyrt.

Enda et PS: Den koblingen fra pre-out til effekttrinnene som trådstarter tenkte på - og som jeg har skissert ovenfor - altså L -> L+L og R -> R+R - gjelder for horisontal biamping (= Alt.2). For vertikal biamping (Alt. 1), kobler man fra pre-out til effekttrinnene slik: L -> L+R på venstre effekttrinn, og R -> L+R på høyre effekttrinn.. Med Y-ledd i begge alternativene.
 
Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Også er det selvsagt viktig at de to forsterkerene har samme gain :)
 
Topp Bunn