1940-talls Altec A5, nytt kabinett, deling og amp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• T

tralalalala

Gjest
    Hei!

Jeg har re-conet en 515RWB fra tidligst 1945. Modellen ble sist produsert i 1955, dette er forgjengeren til Altec 515B, som jeg mener flere kjenner til her på forumet.
    515RWB har originalt 20ohms impedans. Mine målte litt lavt, 8.2, med multimeter, før re-coning, men visstnok fortsatt innenfor brukbart register. Original coil og spyder er brukt på nytt med ny papir-cone, den har identisk pressing som original.

Jeg får nå hint på diyaudio at Fs er for høy, muligens pga. lite spilletid / conen er foreløpig for stiv. Vil måle driver på nytt, etter noen timers spilletid, med DATS v2.

S1.
    Kan jeg bare plugge i min 515RWB direkte i en amp og la den surre og gå på lavt volum? Har allerede begynt å lage en plater til et Iconic kabinett, kan jo montere 515 i denne som en OB., før jeg prøver å spille inn elementet.

S2.
    Jeg har forstått at spesielt original membran til 288 Hollywood er vanskelig å oppdrive, hvordan beskytte denne, best mulig, ved enten et testoppsett via miniDSP eller bruk av en variabel delefilterboks? —om det er kun en cap som skal til, hvordan finner jeg korrekt verdi på denne kondensatoren, deling skal være rundt 500Hz ifølge originalt / universalt Altec N500-C dividing network.

S3.
    Er det noen her på forumet som man kan lene seg på i forhold til kalkulering av bassrefleks kasse til 515 driveren, proposjoner / dim på kasse må på en eller annen måte matche et 1005 horn.

Jeg kunne skrevet sjukt mye her..., men summa sumarum, planen er dedikert mono-oppsett i stua :)

T

tralalalala

Gjest
    Joda… Til nå har det gått trått… men 515 fungerer etter reconing. Har også et 1005 horn, bilde ikke vedlagt.

Vedlegg

T

tralalalala

Gjest
    Jeg ønsker å legge til... Jeg er fullt klar over at samlerverdi på 515RWB ble definitivt ødelagt da jeg re-cona driveren, men etter min kunnskap var ikke den mulig å redde, hovedsakelig pga at kantopphenget som opprinnelig er kun stemplet fast til kurven, hadde blitt på et senere tidspunkt limt fast--dvs. i forsøkte på å reparere, de kosmetiske skadene, oppdaget jeg også rifter helt opp imot og langsmed kurv. Alt gods under metallringen var ekstremt tynnslitt.

Jeg prøvde å forsiktig ta av metallringen som holdt conen på plass, men da var løpet kjørt. I etterpåklokskapens tegn, jeg kunne ha modifisert original papircone med f.eks en ny surrounding, men da ville vel geometrien til original cone uansett blitt forandret? Det var ganske stor forskjell på original og ny papircone; der den originale, i dette tilfellet virket ekstremt stiv, men også tung... er det mulig tobakksrøyk kan forårsake noe sånt..., kanskje, kanskje ikke...

Jeg har også tilgjengelig et ekstra kit, med lik pressing + nyprodusert 20ohms coil og nyprodusert phenolic spyder til 515 RWB.

...Forøvrig, jobben med å ta fra hverandre original cone fra pappsylinder og spider var omstendelig, aceton var det eneste riktige for å få dette hverandre, mye var limt med epoxy, varme, derimot, ved bruk av en loddebolt var helt forferdelig å jobbe med...

Legger også ved en kort snurt av første lydtest; kjørt etter rubbing/ scratching test via DATS2.

Vedlegg

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    12
    Sted
    Oppland
    klipp...

Det var ganske stor forskjell på original og ny papircone; der den originale, i dette tilfellet virket ekstremt stiv, men også tung... er det mulig tobakksrøyk kan forårsake noe sånt..., kanskje, kanskje ikke...

klipp...

Kul restaurering og må ha vært utfordrende å få dette til.

Du skriver i første innlegg at FS er for høy (har blitt høyere enn originalt), svaret har du i at den nye membranen er lettere enn den originale. FS vil trolig ikke endre seg veldig mye, selv etter en tids bruk, det må nok da mer vekt/masse til.

T

tralalalala

Gjest
    Kul restaurering og må ha vært utfordrende å få dette til.

Du skriver i første innlegg at FS er for høy (har blitt høyere enn originalt), svaret har du i at den nye membranen er lettere enn den originale. FS vil trolig ikke endre seg veldig mye, selv etter en tids bruk, det må nok da mer vekt/masse til.
    Ai! Spennende! Takk for respons. Aha, jeg målte aldri driveren med original cone. Jeg har ikke gjort dette før, det burde jeg ha gjort, ut ifra det du nå sier.

Jeg burde jo finne korrekt vekt på original cone og coate den? slik at den får tilsvarende vekt som original cone?

kan man finne en referansevekt via TS parametere for 515B? Original conen er jo nå kutta opp i deler…

REF:
    Innlegg diyaudio:

Fs/ Qts RATIO COMPARISON:
    The "standard" Fs/Qts ratio of a 515B = 24.7/0.17 = 145.3
    My 515RWB gets 187, is that a too high ratio?

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    12
    Sted
    Oppland
    Ai! Spennende! Takk for respons. Aha, jeg målte aldri driveren med original cone. Jeg har ikke gjort dette før, det burde jeg ha gjort, ut ifra det du nå sier.

Jeg burde jo finne korrekt vekt på original cone og coate den? slik at den får tilsvarende vekt som original cone?

klipp..

.
    Ja du vil nok nærme deg original FS da, men coating vil som regel også påvirke frekvensgang oppover i mellomtone (vanligvis litt tidligere avrulling oppover i frekvens). Når det er sagt, vil antagelig denne uoriginale membranen ha for mye nivå i mellomtone i dag, nå er kanskje ikke dette så kritisk hvis du skal ha et lavpassfilter rundt 500 Hz

Sist redigert:
    T

tralalalala

Gjest
    Dette er veldig kult. Takk! Hva burde man coate membranen med? Også; vil hvert lag, om de påføres identisk, legge til identisk masse; slik at man har kontroll på hva man driver med?

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    12
    Sted
    Oppland
    Jeg har på mindre elementer brukt alt i fra trelim til til tokomponent epoxy (saktetørkende) på pappmembraner, av og til begge deler. Trelim på ene siden og epoxy på andre siden. På rimelige elementer (ren papp/papir) må jeg si at lyden alltid blir bedre (lavere nivå rundt membranoppbrytningsfrekvens), dyrere elementer er så å si alltid coated i fra fabrikk (hvertfall PA), der har nok dette mindre effekt.
    Hvis du hadde coated ny membran før den ble montert, kunne du sammenligne vekt, nå må du kanskje veie limet du påfører ? Det må nok til et par lag skal det ha noen betydning for FS, jeg har ikke testet akkurat dette selv, så blir jo prøving og forhåpentligvis ikke feiling :)

T

tralalalala

Gjest
    Antar epoxy er mer identisk i vekt før etter påføring, trelim er jo vannbasert? jaja... her blir det litt utprøving.. tusen takk!

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    12
    Sted
    Oppland
    Hei!

Jeg har re-conet en 515RWB fra tidligst 1945. Modellen ble sist produsert i 1955, dette er forgjengeren til Altec 515B, som jeg mener flere kjenner til her på forumet.
    515RWB har originalt 20ohms impedans. Mine målte litt lavt, 8.2, med multimeter, før re-coning, men visstnok fortsatt innenfor brukbart register. Original coil og spyder er brukt på nytt med ny papir-cone, den har identisk pressing som original.

Jeg får nå hint på diyaudio at Fs er for høy, muligens pga. lite spilletid / conen er foreløpig for stiv. Vil måle driver på nytt, etter noen timers spilletid, med DATS v2.

S1.
    Kan jeg bare plugge i min 515RWB direkte i en amp og la den surre og gå på lavt volum? Har allerede begynt å lage en plater til et Iconic kabinett, kan jo montere 515 i denne som en OB., før jeg prøver å spille inn elementet.

S2.
    Jeg har forstått at spesielt original membran til 288 Hollywood er vanskelig å oppdrive, hvordan beskytte denne, best mulig, ved enten et testoppsett via miniDSP eller bruk av en variabel delefilterboks? —om det er kun en cap som skal til, hvordan finner jeg korrekt verdi på denne kondensatoren, deling skal være rundt 500Hz ifølge originalt / universalt Altec N500-C dividing network.

S3.
    Er det noen her på forumet som man kan lene seg på i forhold til kalkulering av bassrefleks kasse til 515 driveren, proposjoner / dim på kasse må på en eller annen måte matche et 1005 horn.

Jeg kunne skrevet sjukt mye her..., men summa sumarum, planen er dedikert mono-oppsett i stua :)
    S1, Ja burde ikke være noe problem.

S1. hvis vi antar at impedansen på 288 er ca. 12 - 15 ohm kunne du bruke en 22µF kondensator hvis det er nok med 1 orden (6dB/okt.) avrulling fra ca 500Hz.
    Her er et eksempel på en delefilter kalkulator, da kan du forsøke å beregne skarpere filter også, men du ma da ha impedans i område rundt delefrekbvens, ikke bare RDC som jeg ser du har målt (jeg har ikke sjekket, eller vet ikke hvor skarpt filter som er anbefalt på denne).
    En plass å kjøpe 22µF filmkondensator
    Elfa hadde ikke 22µF ser det ut til, men de har 15 og 10µF som kan paralellkobles til 25µF

S3, Kan se hva Unibox foreslår av kasser på 515 B og C ut i fra http://alteclansingunofficial.nlenet.net/Thiele-Small.html Hadde da vært kjekt å ha membranareal i cm2

T

tralalalala

Gjest
    Hei!
    Takk for svar!
    Jeg skaffer 22uF cap.

Jeg vil først legge til masse, f.eks, modelleringsleire oppå plastfolie, for å se hvordan ny Mmd påvirke TS parameterne. I tillegg vil jeg gi elementet mer spilletid. Jeg vil prøve å få tak i totalvekt på en original 515RWB.

Jeg fant én referanse på målt Mms for en 515RWB, Mms = 57.0 gram, men driveren var omgjort til en 8ohms 515B: ref: TS parametere på modifisert 515RWB. Ser også ut som 515A`ene skal ha en høyere Fs, et sted mellom 55-60Hz, ref: Svar på tråd rundt kabinett til original 515. Mine første målinger gav en Fs = 72.67Hz, verdien må ned, men ikke så langt ned som en 515B, Fs=24.7Hz

Jeg takker gjerne ja til hjelp å regne på ny bassrefleks, kommer tilbake med Sd senere, jeg vil gjøre research på hvordan spraylakkere epoxy.

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    12
    Sted
    Oppland
    Hei!
    Takk for svar!
    Jeg skaffer 22uF cap.

Jeg vil først legge til masse, f.eks, modelleringsleire oppå plastfolie, for å se hvordan ny Mmd påvirke TS parameterne. I tillegg vil jeg gi elementet mer spilletid. Jeg vil prøve å få tak i totalvekt på en original 515RWB.

Jeg fant én referanse på målt Mms for en 515RWB, Mms = 57.0 gram, men driveren var omgjort til en 8ohms 515B: ref: TS parametere på modifisert 515RWB. Ser også ut som 515A`ene skal ha en høyere Fs, et sted mellom 55-60Hz, ref: Svar på tråd rundt kabinett til original 515. Mine første målinger gav en Fs = 72.67Hz, verdien må ned, men ikke så langt ned som en 515B, Fs=24.7Hz

Jeg takker gjerne ja til hjelp å regne på ny bassrefleks, kommer tilbake med Sd senere, jeg vil gjøre research på hvordan spraylakkere epoxy.
    Høres smart ut, det kantopphenget på din nye membran, er det bare "bølget papir" som noen gamle elementer hadde, eller er det type "polycotton" eller lignende (var ikke så lett å se på bildet), uansett, hvis det er "bølget papir", så vil jeg tro det skal gå seg til litt ja.
    Ang. SD så er ikke det kritisk for å simulere, men det påvirker kalkulert følsomhet, vil tippe det er rundt 850cm2 på en slik 15"

T

tralalalala

Gjest
    Kun bølget papir.

stofflighet på ny VS. gammel membran er ganske like, men visstnok var 515A ( den første 515’ern, stivere enn nyere modeller, den er blitt forklart som mer crisp / mer rigid enn de mer moderne 515’rne… i tillegg er ikke spider limt, den er boltet fast mot chassis med hettemuttere. Jeg håper på at ved å airbrushe ny 515 membran, med epoxy, at det vil være godt nok med tanke på en total-geometri på bevegelige deler.

Tror originalt ( universalt ) delenettverk, n500c brukte 12dB deling… jeg kan for lite om sånt foreløpig… men mange mener dette delefilteret er en flaskehals..+ det var opprinnelig ment som et universelt delenettverk for store rom / areamer= lite egnet for private hjem.

kjartanb

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Antall liker
    682
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Googlede og fant dette. Selv bruker jeg filtre fra Werner Jagusch på mine A5 (med 515-8G eller GPA 515-8C).
    1748328693970.png

T

tralalalala

Gjest
    Hei!

Foreløpige TS parametere spriker, nesten umulig å finne referanser på web.

Vil gi elementet mer spilletid, eventuelt prøve å forstå om ny membran må stives av eller bli tyngre.

Avvent å kalkulere kasse.

Har lest i at 515RWB er mulig å sette i åpen baffel, med gode resultater.

1. måling, Qts=0.3884
    2. måling, Qts=0.4942

Fs nevnes i samme tråd til å være godt over 40Hz, ( tidligere har jeg funnet referanse på Fs=55 / 60Hz )

2. måling Fs=82.7 Hz ( 16% off, ifølge skjermdump )
    1. måling Fs=72.67Hz

Ved å sette driveren i en åpen baffel med ganske stor størrelse, så oppnår man :
    frekvensgain med 15Hz uten å miste volum
    --er det noen som forstår hva dette betyr?

Original membran / spider / coil oppgis her til å ha en totalvekt på 40 gram
    Min originale papirmembran, identisk stempling, har en egenvekt på 36gram etter demontering ( men denne mangler nederste del )

Nyprodusert kit, til samme høyttaler, har en totalvekt på 46gram.
    Jeg har en magefølelse på at nyprodusert coil har tyngre vekt enn original coil; derfor også lavere vekt på ny membran? --er det en mulig forklaring?

Vil ta ut ny membran med tilhørende originale deler og måle vekt.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn