Hi-Fi magasin 18 års dansk "lese-gull"

M

MusicBear

Gjest
For de av oss som har levd en stund/for dere som lurer på hvordan det var før i verden - samtlige 18 års utgaver fra tidligere Hi-Fi & Elektronik:
http://www.worldofhifi.dk/?page=hi-fi_og_elektronik

Kjøpte de aller fleste utgavene av Hi-Fi & Elektronik, blir gøy å lese mye om igjen når høstvær og vinter står på utenfor stuevinduet.
Dansken som står bak heter Steven Green, dersom noen kjenner han så gi honnør for arbeidet bak systematiseringen av alle disse bladene.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.519
Antall liker
102.844
Torget vurderinger
23
Herlig innsats.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.039
Antall liker
20.223
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Joda....
Kjenner Steven Green.
Husker, jeg hjalp han med mod. av blæser-servo til en av hans mange S.A.E. amps for år tilbake på et dansk forum.
Om du finner han på "nettet", så sjekk ut hans intet mindre enn imponerende sammling av S.A.E. gear :)

Litt hér: http://www.worldofhifi.dk/?page=hi-fi_tweaks
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.264
Antall liker
9.498
Torget vurderinger
2
Herlig, forfriskende ærlig , meget ulikt dagens glamourreportasjer
HEr er min drømmeforsterker fra 90 tallet slaktet. Like greit at jeg ikke hadde råd til den kanskje?

06453391-0ED8-4461-B363-DFE639E8184D.png
 

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.588
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
6
For de av oss som har levd en stund/for dere som lurer på hvordan det var før i verden - samtlige 18 års utgaver fra tidligere Hi-Fi & Elektronik:
http://www.worldofhifi.dk/?page=hi-fi_og_elektronik

Kjøpte de aller fleste utgavene av Hi-Fi & Elektronik, blir gøy å lese mye om igjen når høstvær og vinter står på utenfor stuevinduet.
Dansken som står bak heter Steven Green, dersom noen kjenner han så gi honnør for arbeidet bak systematiseringen av alle disse bladene.
Morro!
Jeg har fortsatt en del av dem liggende på lager. Mener jeg kjøpte det første HiFi & elektronik magasinet i 1985/86
 
M

MusicBear

Gjest
Joda....
Kjenner Steven Green.
Husker, jeg hjalp han med mod. av blæser-servo til en av hans mange S.A.E. amps for år tilbake på et dansk forum.
Om du finner han på "nettet", så sjekk ut hans intet mindre enn imponerende sammling av S.A.E. gear :)

Litt hér: http://www.worldofhifi.dk/?page=hi-fi_tweaks
Var inne og tittet - Herre min Skaper han har selv hatt mye utstyr - kunne vel kjøpt et stort dansk murhus for summen av dette vil jeg tro :ROFLMAO:
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.475
Antall liker
3.292
Torget vurderinger
1
Flott tiltak, dette.
Hifi-anmelder Peter Rahbek hadde en ganske skarp og kritisk penn.

Finnes noe lignende arkiv for danske High Fidelity?
 
  • Liker
Reaksjoner: nat

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Glemmer aldri Rahbek’s beskrivelde av bassen til Mark Levinson 23.5 effekttrinn. Som «øksehugg» når øksen treffer trestammen. 😆
 
M

MusicBear

Gjest
Glemmer aldri Rahbek’s beskrivelde av bassen til Mark Levinson 23.5 effekttrinn. Som «øksehugg» når øksen treffer trestammen. 😆
Husker faktisk omtalen, og det jeg her skal fortelle gjaldt vel ikke akkurat modell 23.5, men jeg var hjemme hos Peter Rahbek på Sjælland (må ha vært 20 - 25 år siden, ikke lenge etter at etter NAT startet opp), hvor han hadde to kvasikoblede Doxa 70 Signature stående på hver ML monoblokk, stående på hver sin fete ML monoblokk så Doxa'ene så pinglete ut, forklarte det med at syntes Doxa'ene spilte flottere slik at han brukte de store beista som "pidestaller." Selvfølgelig litt humor i det fra danskens siden, siden jeg var nordmann, men Doxa'ene stod tilkoblet og det var de vi lyttet til. Jeg formelig siklet etter å høre ML'ene men han gadd ikke koble de til. Han var for øvrig mer opptatt av sykler, selve gangen i det gamle huset hans var bokstavelig talt garasje til en racersykkel som kostet skjorta husker jeg. Samme med Per Skaaning, forresten, sykler er hans store interesseområde utenom høyttalere, her snakker jeg nåtid.
 

senilix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2013
Innlegg
115
Antall liker
116
Finnes noe lignende arkiv for danske High Fidelity?
Så vidt jeg har forstået har Steven Green fået tilladelse til at publicerer alle High-Fidelity bladene også. Jeg har selv bladene fra starten af 80'erne og nogle fra 70'erne. Men det vil være rigtig fedt hvis alle bliver scannet og publiceret på nettet.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.475
Antall liker
3.292
Torget vurderinger
1
Så vidt jeg har forstået har Steven Green fået tilladelse til at publicerer alle High-Fidelity bladene også. Jeg har selv bladene fra starten af 80'erne og nogle fra 70'erne. Men det vil være rigtig fedt hvis alle bliver scannet og publiceret på nettet.
OK, håper han kan skanne og legge ut. Jeg nidleste alle nummer av High Fidelity siden 1979. Har omtrent alle liggende på loftet. Hadde vært gøy å kunne lese de på skjerm.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.570
Sted
Langesund
Min interesse for bass i heimen begynte å gro da jeg leste artikkelen (sikkert 100 ganger)om Amadeus Sub-100 i nr 7 fra 1993.

Delene til et sub-bygg ble bestilt fra Danmark noen uker senere, og det ble mitt første 8x selvbygg, Det var jo 8" elementer, og etter det har jeg oppjustert via
8x10", 8x12" og nå 8x24"
 
Sist redigert:

lurvis

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2015
Innlegg
2.769
Antall liker
5.289
Sted
Totenvika
Torget vurderinger
0
Hifi & Elektronik og Peter Rahbek med konstruksjonen Avanti og tilhørende sub som omtrent reddet liver mitt på nittitallet. Bygget i sandwichmetoden og gule Intertecnik kondiser etter datidens standard, min første skilsmisse begynte som et helvete, og endte i en ny glede over å gjøre stereosaker selv og nyte resultatet.
Gleder meg til å mimre i ro og fred.
 
M

MusicBear

Gjest
Hifi & Elektronik og Peter Rahbek med konstruksjonen Avanti og tilhørende sub som omtrent reddet liver mitt på nittitallet. Bygget i sandwichmetoden og gule Intertecnik kondiser etter datidens standard, min første skilsmisse begynte som et helvete, og endte i en ny glede over å gjøre stereosaker selv og nyte resultatet.
Gleder meg til å mimre i ro og fred.
Peter Rahbek var nok ikke bare en god formidler på papir, men (tror jeg) også en habil konstruktør innenfor høyttaler-faget. I besøket jeg viser til i innlegg nr. 9 hører det også med til historien at han hadde laget et vesentlig enklere delefilter av Dansk Audio Teknik sin store hit HF-275, som han mente både var veldig mye enklere - og lydmessig bedre! Husker filter diskusjonen de to imellom - Peter og eieren av DAT - som var den som tok meg med dit.
Dessverre ble det ingen lytting til Peters versjon av HF-275 eller på de to fete ML monoblokkene som prydet furugulvet i den gamle villaen så en oppviglet nordmann nesten knuste den grønne flaska som ble servert ved ankomst, i hånda av ergrelse :ROFLMAO:
 
Topp Bunn