16rpm

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.459
Sted
'
Har noen gang vinyl/annet med 16rpm/min vært å få kjøpt? (det undrer meg hver gang jeg ser en gammel Garrard)

Jan E Veiset

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Jeg har ikke selv hatt en 16 2/3 plate,
men jeg tror denne lave hastigheten ble brukt til en del plater med tale.
(Linguaphone språk-kurs ?)

Svein B.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.357
Torget vurderinger
1
jane skrev:
Har noen gang vinyl/annet med 16rpm/min vært å få kjøpt? (det undrer meg hver gang jeg ser en gammel Garrard)

Jan E Veiset
Så vidt jeg vet var 16 2/3 RPM først og fremst brukt til radiotranskripsjoner, av og til på 16-tommers skiver, samt lydbøker; dvs i all hovedsak tiltenkt «tale».

mvh
KJ

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Joda, de ble nok brukt mye til tale, men også til musikk. Har aldri sett plater av denne sorten til salgs i Norge, men jeg husker at en norskamerikaner som flytta tilbake til gamlelandet og installerte seg i nabokåken midt på sekstitallet hadde med seg 16 2/3 rpm plater på flyttelasset. Hvordan lydkvaliteten var kan jeg dog ikke uttale meg om, da jeg nok på det tidspunktet var litt for ung til å ha utviklet interessen for denslags.
Men jeg husker at han hadde et stort Marantz stereoanlegg med masse knotter og greier. Vi ungene ble ihvertfall imponert, stereoanlegg var ikke noe man fant i enhver stue på den tiden.

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
Pladespillere som kunne aftaste 16 2/3 o/m blev også brugt i biler (måske mest amerikaner-biler) i 50'erne og 60'erne.
Disse spillede musik.
Bl.a. en masse Elvis Presley.

"dolph"

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Noen gamle 16,67RPM har jeg, bla. en av Status Quo.
Lyden er ikke som de andre SQ platene, men helt grei likevel.
Det fine er at én LP kan inneholde over en time med musikk.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Månedmagasinet "Det Beste" (Fra "Readers Digest") sendte ofte ut tynne plastplater, språkkurs etc med 16 o/min i hine hårde dager. Artig nok kan Roksan Radius spille plater med denne hastigheten selv i dag!!

Honkey

Topp Bunn