16mm pickup-skrue

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Etter å ha lånt pickup fra en kamerat over jul skulle jeg montere min Denon Dl-304 på armen igjen, men da fant jeg kun den ene moneringsskruen. Har flust av slike skruer som er for korte, men de jeg bruker til Denonen er ca 16mm lange. Det er ikke noen av dere som har en slik 16mm til overs jeg kunne få overta? Muttere og skiver har jeg nok av.

Vedlegg

ola

Medlem
Ble medlem
18.01.2010
Antall liker
0
en god jernvarehandel kan nok hjelpe deg raskere ;)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Med fruen på filmfestival er det ikke bare, bare og komme seg fra småtasser og husarbeid for å tråle byens ymes forretninger. Skal ikke slike skruer også være av lettmetall? Det er ikke alltid hyllevare i de lokale forretningene.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.339
Torget vurderinger
1
Andreas skrev:
Med fruen på filmfestival er det ikke bare, bare og komme seg fra småtasser og husarbeid for å tråle byens ymes forretninger. Skal ikke slike skruer også være av lettmetall? Det er ikke alltid hyllevare i de lokale forretningene.
Materialvalget i skruene er ganske ukrisitsk mht lyd når du bruker MC-PU. Stål er det mest praktiske, de kan strammes tilstrekkelig uten fare for at gjengen går til helv. eller for at skruene srekker seg eller knekker.

mvh
KJ

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Antall liker
3.758
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
De er gjerne i aluminium
Hvor holder du til, jeg har sendt deg pm

hilsen

Habicht

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
KJ skrev:
Andreas skrev:
Materialvalget i skruene er ganske ukritisk mht lyd når du bruker MC-PU. Stål er det mest praktiske, de kan strammes tilstrekkelig uten fare for at gjengen går til helv. eller for at skruene srekker seg eller knekker.

mvh
KJ
Gammel tråd jeg svarer på. Har akkurat skiftet fra stålskruer til aluminium på min MC-pickup - og kan ikke høre noen forskjell.

En fordel med magnetiske stålskruer er - om man for eksempel mister mutteren når man holder på å skru og famler med disse småtingene, så henger den seg gjerne fast på PU-huset pga magnetismen. Man slipper altså å leite rundt på bordflaten eller på gulvet rundt.

En ulempe er egenvekten. 2 stk stålskruer med mutter veide her 1,7g. Samme i aluminium 0,6g. Og det stemmer vel sånn ca det, at aluminium veier 1/3 av stål. For folk flest spiller denne "mer-vekten" med stål kanskje liten eller ingen rolle, men har man en Rega p3-24 med RB301 arm eller tilsvarende, med en ATOC9/MLII pickup, så har man armvekta omtrent så langt bak som den går. Valgte stålskruer her etter flytting da jeg hadde mista en av alu-skruene. Dette medførte dog behov for ekstra vekt bak på armen, her i form to tykke gummistrikk rundt selve armvekta. Uten slik ekstravekt så havnet den runde armvekta så langt bak på armstubben at den truet med å falle av når jeg skulle balansere armen til null (vel, det opplevdes slik, armvekta hang sikkert fast, men uten full kontakt med armstubben hele veien).

Nå er jeg tilbake til aluminiumskruer, og vips så er vekta litt lengre inn på armstubben slik at ekstravekten (strikkene) kan tas av.

Når jeg skulle montere spilleren etter flyttingen, og oppdaget at jeg manglet en skrue, så søkte jeg her på forumet, og fant bl.a. den tråden jeg her svarer på, og at man kan bruke vanlige stålskruer... Den lokale jernvaren (Byggmakker) hadde ikke så små skruer inne, så da ble det en netshop:

Maskinskruer http://www.globy.no/webshop/category/14928
1x Maskinskruer M2,5x16 Rettspor. 10stk kr 19,00
Muttere http://www.globy.no/webshop/category/14917
1x Mutter M2,5 10 stk kr 19,00
(PS: Globy.no har en opsjon i utsjekk om å velge forsendelse pr. brev av slike småting for kr 34, forutsatt forhåndsbetaling/visa)

Stålskruene kom. Under monteringen oppdaget jeg altså at armvekta måtte ha litt hjelp. Så da ble det søken etter lettere skruer av aluminium.

Needledoctor har ett fra Michell til USD15, LPGear sitt eget til USD10, men jeg endte nå opp med ett sett Nagaoka BN7 S fra Svalander (foreslått i en annen tråd) til svkr 169 (som ble ca 135 norske med frakt om jeg ikke husker feil): http://www5.svalander.se/shoppen/38
.

Dette ble kanskje litt mye” trivia”, men jeg poster nå dette her for det er slik "ekstra-info" jeg selv ville ha likt å finne når behovet oppstod, som f.eks at man også bør ta skruenes egenvekt i betraktning - om man da ikke har en tyngre armvekt liggende på lur eller er klar for DIY løsinger.

Når jeg først er i gang.,..så er det vel plass her il et par spørsmål med det samme:

- Hvilken vei bør man bruke skruene? Med mutter på undersiden eller på oversiden av pu/shell? Er det "hipps om happ"?
(Jeg bruker skruen inn fra oversiden, mutter på undersiden).

- Og hva med de tynne plast mellomleggskivene som fulgte med i settet jeg kjøpte?
(Jeg har brukt de mellom skrue hodet og PU-skallet).

- Men..bør man i det hele tatt bruke slike mellomlegg? Det blir kanskje opp til øret som hører, men finnes det en anbefalt praksis, som et utgangspunkt?

Jeg leser nå. i følgende tråd http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,7397.msg218847.html#msg218847 at både emotikon og Cundis foretrakk å montere sin DV-20X uten skriver/ringer: emotikon rapporterte: "tap av presisjon i bunnoktavene og toppen gnistret ikke på samme måte" ved bruk av skiver, og Cundis "at bassen flyter litt ut med ringer, samt at toppen blir litt uklar". Selv har jeg nå nettopp prøvd uten skiver, men kan ikke si at jeg hører forskjell uten vs med. Dog går det jo litt tid imellom når man lytter, blir jo litt plunder, ingen A/B test m.a.o.

Btw, nå spørs det jo om det er samme type "skiver" vi snakker om. Kanskje emotikon og Cundis brukte noen tykkere som fulgte med PUen?

Edit, overså/ser nå at, Vidar P. i sistnevnte tråd skrev at "Det "skal" ikke være plastskiver der selv om enkelte fortsatt sender de med; og de er ikke alltid bra for resultatet i mange tilfeller... yeah."

Vedlegg

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Har aldri prøvd med eller uten skive, men Linn anbefaler ikke å bruke skive så jeg har hørt på dem.
Fordelen med en plastskive er vel først og fremst at det ikke blir noen merker i headshellet der skruen sitter.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
FZ skrev:
Har aldri prøvd med eller uten skive, men Linn anbefaler ikke å bruke skive så jeg har hørt på dem.
Fordelen med en plastskive er vel først og fremst at det ikke blir noen merker i headshellet der skruen sitter.
At plastskivene kanskje først og fremst har en (indirekte) estetisk funksjon (hindre merker)...hadde jeg ikke tenkt på du. Men når du sier det, it makes perfect sense. Om det var en form for/grad av demping man var ute etter, så hadde man vel valgt et litt annet materiale (fx gummi, kork) og mulig litt annen dimensjon enn de løvtynne nylonskivene?

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
KJ skrev:
Materialvalget i skruene er ganske ukritisk mht lyd når du bruker MC-PU. Stål er det mest praktiske, de kan strammes tilstrekkelig uten fare for at gjengen går til helv. eller for at skruene srekker seg eller knekker.
Her er en annen mulig grunn for ikke velge aluminium, sakser fra http://www.pladespilleren.dk/Baggrundsmateriale/Pladespillerene_baggrunden.htm :
Montering.
Pick-uper monteres for det meste ved 2 skruer. Nogle pick-up fabrikanter anvender gennemgående huller så der skal bruges en kontramøtrik. Andre foretrækker gevind i selve pick-up-huset. Jeg anbefaler på det kraftigste at anvende enten messing- eller (umagnetiske) stålskruer til sidstnævnte. De fleste gængse skuer i det rette format er af aluminium, men hvis selv gevindet tilsvarende er af aluminium, kan det give problemer. Bare den mindste skævvridning og skruen sidder som svejset fast. Jeg taler af erfaring, idet en ny 12.000,- kr. pick-up var meget tæt på at miste livet på denne måde. I dag er gevindene udboret og jeg bruger kun messingskruer.
(linken og avsnittet fant jeg en henvisning til i tråden "Messingskruer gir eit godt løft ???!" i DIY avdelingen http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,53574.0.html )

Topp Bunn