16 amper nettstikk - bra til hifi?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Re: Mitt svar

Vil anbefale deg å koble alt utstyret som er koblet til stereoanlegget til samme kurs. Når du bruker 2 kurset så lager du store jordsløyfer.

Mvh
OMF
Det kan vel i og for seg være samme kurs selv om strømmen kommer fra både to og tre stikkontakter med egne sikringer, det er vel inni sikringsskapet kursene blir fordelt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Sikringene går ikke med 1ste jordfeil.Jordfeilbryre slår ut ved 1ste jordfeil.Det er riktig at hvist et apparat som ikke er tilsluttet jord får jordfeil går jordstrømmen i signalkablene til jord.Mener du at dette er verre en at den går i jordlederen til apparatet med feil.
Ja, helt klart - fordi jordlederen er dimmensjonert for maks strøm, det er ikke et par signalkabler. Så det vil ikke oppstå noen brannfare i kablene. Eller bare tenk hvor festlig det vil være å koble inn og ut kabler som leder en jordfeil på 1-2 ampere..., tror jeg kan love deg litt spraking i høytalerne og litt gnistring på pluggene.

Det er heller ikke alle som jordfeilbryter på alle kurser.

Ja, det er mulig å trikse i mange mulige former, men en bør helst vite hva man driver med. Og da bør generelle råd være å ikke bryte jordforbindelsen i noen nettkabler, og heller anbefale å koble alle apparater på samme kurs.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Det kan vel i og for seg være samme kurs selv om strømmen kommer fra både to og tre stikkontakter med egne sikringer, det er vel inni sikringsskapet kursene blir fordelt.
Ja
Men det er en fordel at de er så nærmer hverandre som mulig.

Mvh
OMF

J

Jurassic

Gjest
Problemet er ikke at du har noen få volt mindre men at spennigsfallet varierer i takt med strømtrekket til spesielt effektrinn.Dette lager støy og det gjør også strømforsyningen i hifi appraturen mindre stabil.
Spenningen varierer ikke med noen volt selv til store effekttrinn med 16A kurs og 2.5 kvadrat kabel.
Det er bare å måle selv hvis du ikke tror meg.
Isåfall må en ha enormt stort hus og flere hundre meter med kabelstrekk.
Hvor mange ampere tror du et stort effekttrinn bruker fra nettet ved stor belastning?
De store amperestyrkene kommer på sekundærsiden.

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
221
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Spenningen varierer ikke med noen volt selv til store effekttrinn med 16A kurs og 2.5 kvadrat kabel.
Det er bare å måle selv hvis du ikke tror meg.
Isåfall må en ha enormt stort hus og flere hundre meter med kabelstrekk.
Hvor mange ampere tror du et stort effekttrinn bruker fra nettet ved stor belastning?
De store amperestyrkene kommer på sekundærsiden.
Er det fordi du ikke kan måle det med multimeteret ditt du ikke tror meg.

O

om.s

Gjest
Prøvde med mitt multimeter (Net 125) ikke noen biltemasak å måle litt på spenninger.
Spenningen inn til automatsikringen var 230,3V og spenningen ut fra sikringen var identisk. Med Lcd tv, stereo med klasse A forsterker og PC på samma kursen som er ca 30 meter med 1.5 kvadrat Pr åpen forlegning målte jeg 297,6V ved stereonlegget som er på enden av kursen.
Spenningsfallet på 0,6V er stabilt og elektronikken fungerer vel ikke noe bedre med 230,3 enn 297,6V.
Og det spenningsfallet på kursen er stabilt så hva vil jeg tjene på å gå opp til 4 kvadrat?
Jeg har planer for å få kvalitetsstrøm til stereonlegget som skal realiseres til sommeren og de inneholder ikke Pr 4 kvadrat.
Dette er muligens ufortjent, men bla bla ta målern og bruk den der den kan opplyse, HØRER DU ALIKEVEL FORSKJELL?...

mvh

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
221
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8

Ja, helt klart - fordi jordlederen er dimmensjonert for maks strøm, det er ikke et par signalkabler. Så det vil ikke oppstå noen brannfare i kablene. Eller bare tenk hvor festlig det vil være å koble inn og ut kabler som leder en jordfeil på 1-2 ampere..., tror jeg kan love deg litt spraking i høytalerne og litt gnistring på pluggene.

Det er heller ikke alle som jordfeilbryter på alle kurser.

Ja, det er mulig å trikse i mange mulige former, men en bør helst vite hva man driver med. Og da bør generelle råd være å ikke bryte jordforbindelsen i noen nettkabler, og heller anbefale å koble alle apparater på samme kurs.

Mvh
OMF
Det skal ikke rare kvadratet til forå lede 1-2 amp uten brannfare.Hvist du kobler signalkablene med anlegget på er du vel vant til spraking i høytalerene.Jordfeil skjer sjeldent i hifiutstyr så det er neppe noe problem.Kobler du mer en et apparat til jord da har du en brumsløyfe.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1

Vil anbefale deg å koble alt utstyret som er koblet til stereoanlegget til samme kurs. Når du bruker 2 kurset så lager du store jordsløyfer.

Mvh
OMF
Hei!
Dette må jeg ha inn med teskje tror jeg ::)
Jeg har to forskjellige kurser i stua, riktignok p.g.a. en feiltagelse ved bygging for 18 år siden (og som ergret meg da).
I ettertid har jeg trodd det kun måtte være en fordel.
Etter litt frem og tilbake, så har jeg havnet ut på å bruke den en (som er fra en kurs til et kjellerrom) til det som primært er min "bilde"kurs, altså til plasmatv,tvtuner,digitaldecoder, men også til riia og platespiller og DVD
Jeg hadde problemer med jordloop opp mot kabeltv-tilknyttning (nå fjernet med antenneskilletrafo både inne og utendørs), så kommer du og hevder at jeg likevel kan ha en jordloop ;D, fordi jeg benytter meg av to forskjellige kurser (som jo ha samme jord?)
På hvilken måte kan dette være negativt?
Jeg har jo signalkabel fra min DVD (som også går på "tvKursen") til min linestage og dvd er jo koblet til min tvtuner, videre har jeg planer om signalkabler fra min tvtuner til linestage, slik at jeg bare kan skifte input for å velge lyd over mine hovedht (fra tv)

Mvh.KW

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.702
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dette er fritt basert på en ganske nylig samtale med Leif Erntsen.

Når man kobler sammen anlegget vil jordleder være tilkoblet de ulike apparatene, og det vil bli dannet jordsløyfer.

I mitt anlegg vil jordsløyfen feks være fra jordet støpsel via nettkabel til drivverk - signalkabler fra drivverk til dac - signalkabel fra dac til preamp - signalkabel fra preamp til power og fra power via nettkabel til støpsel. Dette er en lukket krets med svært liten resistans.

Pga av all strålingen vil det induseres en spenning i denne kretsen. Denne spenningen vil være avhengig av arealet av jordsløyfen. Dersom du kobler anlegget på to kurser - vil denne jordsløyfen bli mye større - da jordlederne først møte i sikringskapet.

Dette er forøvrig samme årsak til at du bruker jordskiller på antennekabelen din. Den fanger opp all dritten som finnes i luften og drar den rett inn i stuen. Det som ikke så mange er klar over er at det blir et problem med plasmatver som har jordet stikk.

Frekvensen på denne støyen er veldig høyfrekvent. Og er ikke nødvendighvis hørbar, men den kan belaste anlegget som igjen kan påvirke lydgjengivelsen.

Mvh
OMF

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Noe av dette er jeg klar over, særlig da problematikken rundt kabeltv og jordet plasmatv.
Denne biten mener jeg å ha fått kontroll over med to stykk "antenneskilletrafoer" den ene montert (gratis) av canal digital den andre kjøpt på elfa og brukt nede ved antennuttaket i stua.
Utover dette så har jo jeg forsynt meg godt med div. filtere samt netkabler fra PS Audio hvor det er fordelt ferritmasse(støv) i det ene laget med skjerming, 4 stykker av disse samt skjerming på flere av signalkablene Acoustic Zen og BM revelation.
PS Audio outlet mellom ekkj netkabel/skjøteledning og frem til Supra netfilter for tvdeler/riia o.l. (dette er den kjellerkursen).
cd drivverk og dac og linestage får ren strøm fra min Powerplant 600 og derfra via nevnte PS Audio kabler.
2xBel Canto har fått nye doble støyfeller innebygd , samt at også de blir forsynt med strøm via nevnte PS Audio netkabler med kanskje markedets beste skjerming.
Da snakker vi om eventuell innstrålt strøm, men dette med jording og div. jordsløyfer (hos meg nå) lurer jeg fortsatt på om kan være et eventuelt problem og da på hvilken måte.

Mange tror nå at et slikt eventuelt problem nødvendigvis vil opptre som et sjenerende porblem en tydelig vil høre, mens jeg oppfatter det mer som at det kan være mulig å få enda sortere bakgrunn og ro (og ytterligere forbedret lydgjengivelse), som på sin side ikke nødevendigvis vil oppdages før en har hørt den eventuelle forskjellen.

Slik sett kan det jeg har betraktet som en fordel (mest mulig skille mellom hovedkomponentene i anlegget og resten tv og div) faktisk virke mot sin hensikt
::) ::)
Mvh.KW

J

Jurassic

Gjest
Dette er muligens ufortjent, men bla bla ta målern og bruk den der den kan opplyse, HØRER DU ALIKEVEL FORSKJELL?...

mvh
Poenget mitt er at en får like høy strøm og like høy spenning med 2.5 kvadrat som 4 kvadrat.
Og jeg har målt i mitt eget hus at selv med 1.5 kvadrat som jeg har til anlegget måler jeg et helt ubetydelig spenningsfall.
Men når det ikke blir noen forskjell i strømmen på 2.5 og 4 kvadrat så blir det snake oil om man hører forskjell

Topp Bunn