140 eller 180 gram??

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Mange gode poenger der, og jeg har full tiltro til at de er gyldige. Vekt på vinyl er nok sikkert dels feilaktig sett på som et kvalitetstegn; men jeg tipper kanskje noe av det kom etter oljekrisen, hvor cost-no-object plater var tykke. Husker jeg leste en artikkel engang i et eldgammelt HifiNews, tror det var Tony Faulkner (denne legendariske Decca-teknikeren) som ble intervjuet om produksjon av LP-plater.

Decca var jo var svært orientert mot høyeste lydkvalitet i alle ledd. Faulkner fortalte at Decca hadde kjørt målrettede forsøk med forskjellige vekter på platene for å forsøke å komme frem til noen konklusjon på hva som var best. Det var visst ikke lett å konkludere entydig; men det de mente var at tyngre vinyl gav tilleggsproblemer som ikke alltid veide opp fordelene; bl.a så dukket det opp mindre åpenbare ulemper som at mange platespillere ville støye noe mer (rumble) pga den økte vekta på lageret.

De kom på det tidspunktet (mener det var 60-tallet) såvidt jeg husker fram til at 180g var det maksimale som gav noen form for fordeler, men at noe rundt 160g kanskje var enda mer optimalt totalt sett. Det var nå deres funn iallefall..

For å unngå problemer med vridninger og uflate skiver så forhøyet de heller label-delen av vinylen (sjekk din gamle Decca/Argo/L'oiseau-Lyre/Deram e.l. original frem til 70-tallet så ser du det tydelig!).

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.481
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Det kan jo gi seg utslag på høyde på armen og tildels.

R

rico

Gjest
Tung vinyl som 180 gr. og 200 gr. er ikke noen garanti for god lyd i seg selv, til det er det for mange eksempler på det motsatte, f.eks. Simply Vinyl, Universal Japan ++. Men min erfaring er at hvis alt er gjort på en tilfredsstillende måte før pressing så er det det som setter den lille ekstra spissen på det hele. F.eks. så presser Classic Records noen av utgivelsene sine både på 200 gr. og 150 gr. vinyl. Jeg har noen av disse på begge utgaver og hos meg er det ingen tvil; 200 gr. låter fastere og klarere, du får større avstand og stillhet mellom instrumentene og dybdeperspektivet er bedre. Om dette er forskjeller man kan høre på alle spillere/utstyr vet jeg ikke men hos meg er det ingen problem å høre forskjellene. 200 gr. koster ca. 13$ mer enn 150 gr. og det er det etter min mening verdt.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
Chris R på Steve Hoffman Music Forums har veid et tilfeldig utvalg av 180-gram:

The Doors - Morrison Hotel - Elektra/Rhino/RTI - actual weight - 216 grams
Bob Dylan - Greatest Hits - Sundazed MONO - actual weight - 184 grams
Bob Dylan -Blonde On Blonde - Sundazed MONO - LP 1 is 174 grams - LP 2 is 172 grams
Joni Mitchell - Blue - Reprise/RTI - 192 grams
Van Morrison - Astral Weeks - Warner/RTI - 202 grams
Mudcrutch - Mudcrutch - Reprise - LP 1 204 grams - LP 2 - 186 grams
The Only One - The Only Ones - Pure Pleasure U.K. - 182 grams
Roy Orbison - All-Time Greatest Hits - S&P - LP 1 is 174 grams - LP 2 is 180 grams
Linda Ronstadt - Heart Like A Wheel - 188 grams
Steely Dan - Aja - 182 grams
James Taylor - Sweet Baby James - 196 grams
The Who - Quadrophenia - LP 1 is 204 grams - LP 2 is 202 grams
Wilco - Sky Blue Sky - LP 1 is 194 grams - LP 2 is 192 grams
Link Wray And His Ray Men - Swan Singles Collection - LP 1 is 174 grams - LP 2 is 178 grams
ZZ Top - Tres Hombres - 206 grams

Jeg ellers enig at vekt ikke nødvendigvis betyr kvalitet. Det er andre faktorer jeg vil mene er viktigere enn vekt

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
quad_lars skrev:
Jeg ellers enig at vekt ikke nødvendigvis betyr kvalitet. Det er andre faktorer jeg vil mene er viktigere enn vekt

musikken for eksempel ;)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.775
Jeg vet det er mange meninger om dette,
men de best-lydende platene er etter min mening
ofte de gamle gode fra den tiden alle hadde platespiller og alle LPer
ble presset i store opplag.
Rett og slett fordi de som presset platene hadde erfaring.

Det er stor sett mangelvare nå for tiden. Dessverre.

Ellers er jeg enig i at noen av Steve Hoffman platene lyder jævlig bra.

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5
ErosLoveking skrev:
quad_lars skrev:

musikken for eksempel ;)
Musikk? Det er selvklart. Her snakker vi om lyd:

The quality and care put into the mastering, pressing and plating has substantial more to do with the sound of a record than the weight of the record ever does.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.015
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Ettersom eg ikkje har allverda av dublettar med ulike kvalitetsversjonar (vel, det er vel snart 20 stik), er det vanskeleg å trekkje kategoriske konklusjonar. Men eg tykkjer at platekrans/-strammar på VPI SSM (og tilsvarande) gjer at lydkvaliteten forbetrast spesielt mykje på dei tynne platene frå slutten av 70-talet, men ikkje så mykje på 180 og 200g. Her er det med nokre få unntak ganske likegyldig om eg har kransen på. Platestrammar er likevel eit must.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.654
slowmotion skrev:
Jeg vet det er mange meninger om dette,
men de best-lydende platene er etter min mening
ofte de gamle gode fra den tiden alle hadde platespiller og alle LPer
ble presset i store opplag.
Rett og slett fordi de som presset platene hadde erfaring.

Det er stor sett mangelvare nå for tiden. Dessverre.

Ellers er jeg enig i at noen av Steve Hoffman platene lyder jævlig bra.
Dette er så sant som det er sagt!

Jeg har mange (1000 ++) skiver fra den tiden og på noen er lyden helt magisk. Imidlertid sverger jeg til tung arm og pickup med stifttrykk på 5g, noe som gjør riggen mindre følsom for knitring og rillestøy, som jeg har opplevd på disse platene med mer moderne armer og pickuper (f.eks. Mørch/Benz, som jeg hadde før).

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.804
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Mange gode poenger der, og jeg har full tiltro til at de er gyldige. Vekt på vinyl er nok sikkert dels feilaktig sett på som et kvalitetstegn; men jeg tipper kanskje noe av det kom etter oljekrisen, hvor cost-no-object plater var tykke.
Ja. Etter oljekrisen ble mange plater tynnere men jeg tror ikke lyden ble noe dårligere av den grunn. En bivirkning var at mange selskaper benyttet resirkulert vinyl i større omfang. Dette er et større problem og gir støyende overflater.

Topp Bunn