130 000 sykepleiere??

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Typisk SV og politikersnakk igjen, ref utspillet fra Solheim (eller hvem det nå var..)om 130 000 helsarbeidere  som bla skal hentes fra U-landenes utpinte helsevesen... :p

Ser ikke flere hva som mangler?

Det interessante spørmålet er hvordan skal vi generere verdiskapning og verdier nok til å bekoste de 60-70 milliarder kroner som dette koster?
Hvor mange ganger kan de samme oljekronene brukes?, dessuten er nordsjøen tom(oljefondet vel også ) når når jeg er gammel og skrøpelig ...

Ola Dunk og våre kjære politikere snakker bare om å "hente" penger og ressurser, aldri hva som må til for å skape verdiene som skal betale for gildet. Nordmenn må være verdens mest bortskjemte folk :eek:

..så lenge det varer.. Virkeligheten kommer i 2027.

mvh
Sleiven

K

knutinh

Gjest
Generelt tror jeg at det sitter store uutnyttede ressurser i fattige land som kunne ha blitt flinke sykepleiere eller forskere men som pga krig, fattigdom eller mangel på infrastruktur ikke utnyttes skikkelig.

På samme måte mener jeg at det er mange i Norge som får lang og god utdanning uten å ha den nødvendige motivasjonen og egenskapene.

Globalt sett ville det da ha vært mer fornuftig å koste lang utdanning på de som er best egnet?

Jeg tror at denne faktoren er viktigere enn muligheten til billig industri-produksjon i f.eks Kina. Altså at alle parter (rike så vel som fattige land) ville oppnå bedre absolutt velstand ved at f.eks Afrikanere i større grad fikk muligheten til å delta i produksjonen i vesten eller hjemme.

-k

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
dessuten er nordsjøen tom(oljefondet vel også ) når når jeg er gammel og skrøpelig ...
Øhm... Fondet er jo der fordi vi vet at nordsjøen kommer til å går tom for olje. Men fondet kommer da ikke til å gå tomt, det er jo selve essensen av hva et fond er at man ikke bruker mer enn avkastingen. Det er bare frp som vil bruke oljepengene i en vill kjøpefest.

T

Thomas1

Gjest
Når jeg fikk nyss om dette i media, tenkte jeg i mitt stille sinn...nei, nei, nei...

Hva skal vi med over 100 000 sykepleiere fra u-land som blir satt inn i brøkstillinger? De norske sykepleierene klager over alle brøkstillingene, og det er denne måten dette skal løses!
-vi har ikke økonomi til å ansette alle i 100%stillinger.
-Turnusen går ikke opp med alle i 100% stillinger.
Bjarne H Hansen minner meg mer og mer om Bjarne betjent.
Hva med intergreringen, språkproblemene, hva med den offentlige godkjenningen som kreves for å være sykepleier?

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Øhm... Fondet er jo der fordi vi vet at nordsjøen kommer til å går tom for olje. Men fondet kommer da ikke til å gå  tomt, det er jo selve essensen av hva et fond er at man ikke bruker mer enn avkastingen. Det er bare frp som vil bruke oljepengene i en vill kjøpefest.
Du har heltr rett i definisjonen av fond, jeg har bare ikke helt tillit til fond styrt av andre enn meg selv ;)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Det må du bare venne deg til. Pensjonen din forvalter du jo heller ikke selv. Og de som styrer oljefondet i henhold til handlingsregelen er langt mer sparsommelige med forbruket enn selv den mest forsiktige familiefar. Så gjelder det bare å forsvare det mot petro-populistiske politikere.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Første bud må jo være å få alle de kvinnene vi allerede har importert, blant annet fra nevnte land, i i arbeid.
Arbeidsandelen blant dem er veldig lav, vi kan jo heller hjelpe dem med utdanning som en start.

K

knutinh

Gjest
Første bud må jo være å få alle de kvinnene vi allerede har importert, blant annet fra nevnte land, i i arbeid.
Arbeidsandelen blant dem er veldig lav, vi kan jo heller hjelpe dem med utdanning som en start.
Jeg ser ikke at det ene utelukker det andre, men du har helt klart et poeng. Er ikke skolegangen blant unge kvinnelige fremmedkulturelle ganske stor da?

Det er vel mødrene og brødrene som i størst grad henger etter?

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg ser ikke at det ene utelukker det andre, men du har helt klart et poeng. Er ikke skolegangen blant unge kvinnelige fremmedkulturelle ganske stor da?

Det er vel mødrene og brødrene som i størst grad henger etter?

-k
Skolegangen er ikke så verst, de gjør det ofte bra på skolen, men når de har fått over sin kommende ektefelle fra hjemlandet er det relativt få som kommer ut i arbeid, de ender ofte opp hjemme med unger. Og de som importeres og ikke kan språket står det enda dårligere til med, de lærer ikke alltid norsk engang.
Og å importere flere kvinner fra samme kultur vil vel i stor grad by på en del av de samme problemene på sikt vil jeg tro, de har vel ofte menn som ikke ønsker at konene skal jobbe de og.

T

Thomas1

Gjest
Hvis man kikker litt der skoen allerede trykker i helsevesenet, kan man godt kalle dette for statssubsidiert sosialdumping.

Ingen sykepleiere ønsker 17.3% brøkstilling, sykepleiere har lyst på store stillinger og en tryggere jobb. 130 tusen u-lands sykepleiere blir importert under falskt flagg.
innvestering for staten...jepp

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.075
Sted
Holmestrand
Spørsmålet er vel ikke om de klarer jobben eller ikke? Problemet er at vi skal ta kvalifiserte folk fra land som har 10-gangen større problemer enn oss. Burde vi ikke heller prøve å feie for egen dør, og sette i verk tiltak slik at vi kan bruke våre egne folk. Vi kan for eksempel sørge for at helsepersonell jobber fulle stillinger. Hvis det blir mer folk i arbeid blir det kanskje mindre slitasjeproblemer i helsevesenet også?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.674
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spørsmålet er vel ikke om de klarer jobben eller ikke? Problemet er at vi skal ta kvalifiserte folk fra land som har 10-gangen større problemer enn oss. Burde vi ikke heller prøve å feie for egen dør, og sette i verk tiltak slik at vi kan bruke våre egne folk. Vi kan for eksempel sørge for at helsepersonell jobber fulle stillinger. Hvis det blir mer folk i arbeid blir det kanskje mindre slitasjeproblemer i helsevesenet også?
Ideelt sett. Men når ein ser dette opp i mot at 50% av alle noverande lærarar sluttar innan relativt få år, er det tydeleg at vi ikkje greier å rektruttere mange nok til utdanninga innanlands. så lenge det ikkje fødast fleire born. Og når ein i tillegg ser at arbeidsmotivasjonen i skulen er på hall, er det grunn til å uroe seg over kva nivå dei som eventuelt skulle ha lyst på ei slik utdanning kjem til å ha.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.656
Torget vurderinger
0
Ideelt sett. Men når ein ser dette opp i mot at 50% av alle noverande lærarar sluttar innan relativt få år, er det tydeleg at vi ikkje greier å rektruttere mange nok til utdanninga innanlands. så lenge det ikkje fødast fleire born. Og når ein i tillegg ser at arbeidsmotivasjonen i skulen er på hall, er det grunn til å uroe seg over kva nivå dei som eventuelt skulle ha lyst på ei slik utdanning kjem til å ha.
Og for da virkelig å være dommedagsprofet vil jeg bare tilføye at de lærerne som slutter nå er de som begynte utdannelsen mens det enda var krav om brukbare karakterer fra videregående for å begynne på lærerutdannelsen !

Vi går nok mot magre tider ja !!

Topp Bunn