Alt til hus og bolig 12V solcelleanlegg - Jording?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
Mye ekspertise her inne på alt som går på strøm. :)
Jeg holder på med å installere 12V solcelleanlegg (155W panel + 2X 200Ah AGM batterier) på hytta. Jeg skal montere innbygd gassteikovn i det nye kjøkkenet (totalrenovering på gang). Denne går på 230V for tenning, vifte og lys. Jeg skal drive den via inverter som gir 230v. Det står i manualen at ovnen kobles til jordet kurs. Hvordan forholder dette seg når man skaffer strømmen via inverter fra 12V anlegg? Må jeg jorde systemet og hvordan eventuelt?

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Tror å huske at det skal jordes. Uansett smart å gjøre det. Det er ikke mange ma (milliampere) igjennom kroppen som skal til for hjertestans.

Regner med at inverteren har "jordet" uttak. Det gir ingen jord men da får man en sluttet jordforbindelse.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.408
Uten å påberope meg ekspertise vil jeg tro at jordingen må føres til et jordspyd eller lignende.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
Jeg mener å huske at i manualen til inverteren står det at den kan jordes ved en av skruehullene gjennom chassis som brukes for feste inverteren til veggen.
Det er et gammelt (30 år) solcelleanlegg på hytta fra før (skal fjernes - frankensteinanlegg bygd ut over år med vindmølle fra før krigen opprinnelig + Sabb båtmotor som generator og senere komplementert med solceller - et kaos) og det går faktisk en kabel rett i bakken. Antar at det er jord. Får bruke denne.....

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.400
Sted
'
vil jeg tro at jordingen må føres til et jordspyd eller lignende.
Jord i denne sammenheng er for å unngå berøringsfare. Altså at jord på 230V-anlegget din har samme potensial som f eks oppvaskbenk/vannkrane, etc. Så lenge jord på 230V-anlegget og andre flater du kan berøre er koblet til samme jordingspunkt er du trygg. Det er i grunnen viktigere enn om noe av dette er tilkoblet jordspyd eller ei.

Topp Bunn