12V Hytte annlegg

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Da var hytta i boks. Så mens kjerringa surfer nettet etter hyttemøbler så må jo jeg prioritere det viktigste.
Er det noen som har et tips til en god forsterker som kan kjøre på 12V. Finnes jo flust i bil forsterkere, men er det noen små chip amps eller gain clone forsterkere som kan kjøre på 12 V

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Massevis av T-Amper & aktiv deling....
+ lettdrevne htt

Arne K

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Nå er ikke elektronikk min sterke side, men de jeg har sett på er 120/240 V Kan disse kittene modifiseres til 12V og hvordan gjøre en i såfall dette? Har et par Dali Menuet, disse er ikke av de mest lettdrevne, men 15-20 W bør holde. Er det noen som har konkrete anbefalinger til en konkret 12V modell.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.979
Torget vurderinger
10
Jeg lagde dette anlegget til min tante og onkel. De har kun solcellepanel (av den minste sorten). Hytta er 1000 moh på Peer Gynt veien i Gudbrandsdalen.

Dette låter ekstremt bra og trekker mikroskopisk med strøm. Kilden er en ipod classic 160 gb med losslesskomprimerte filer.

Fulltonene er fra SEAS, 94 db følsomhet, etter filter ca 90db, svært lett last, impedansen er korrigert.
Forsterkeren er en 2050 t-amp fra Sure (kun kort, bygger kabinett selv). Tipper den leverer 10-15 ekte watt når den går på ca 13 volt som batteriet leverer.

Vedlegg

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Se der ja, så jo bra ut. Kabinettet så meget bra ut. Er det selvlaget?.
Nå er jeg totalt grønn på selvbygg generelt og elektronikk spesielt. Så jeg trenger kun kort, ikke noen form for strømforsyning da jeg kjører 12V ??? Eller er jeg helt på viddene?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.979
Torget vurderinger
10
Har bygget kabinettet selv. Er ikke vanskelig: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,52530.140.html

Du er ikke på viddene. Kjøp et kort, helt enkelt og plugg inn 12 volt, plugg inn ipoden og terminer høyttalerkablene i sukkerbiten. Volum har du på ipoden (du vil stort sett ligge på 80-100% nivå ved seriøs lytting så volumpoten i ipoden vil ikke ødelegge mye).

Hva slags høyttaler tenker du deg. Liten eller stor? Gulvstående eller bokhylle? Hvordan er rommet de skal stå i?

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Har et par Dali Menuet liggende så jeg tenkte å bruke disse (i hvertfall i første omgang) De er jo ikke verdens mest følsomme Stue/kjøkken er 32 kvm.
Høytalerer blir plassert på ene kortveggen montert med veggfester på tømmervegg. Det er åpen himmling så volumet på rommet blir jo stort da.
Men jeg tviler på at det kommer til å bli spilt på særlig høyt nivå uansett.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
HEL skrev:
Hvilken av menuetene da?
Dali Royal Menuet , de har jo ganske lav følsomhet på 86 db. Men regner med at 15W er mer en nok for det lyd nivået jeg kommer til å spille på.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.979
Torget vurderinger
10
Send meg pm med adresse så skal du få låne et kort av meg. Så kan du sjekke om/hvordan det fungerer :)

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Takk for det, men kortet er allerede bestilt, det var ikke mange kronene, nå må jeg bare skaffe et pent kabinett som kona kan godta ;D og prøve å få integrert ipod docking i dette.
Lurte på om jeg i samme omgang skal bestille høyttaler http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/D4-1.htm

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
stejorge skrev:
Takk for det, men kortet er allerede bestilt, det var ikke mange kronene, nå må jeg bare skaffe et pent kabinett som kona kan godta ;D og prøve å få integrert ipod docking i dette.
Lurte på om jeg i samme omgang skal bestille høyttaler http://www.tb-speaker.com/detail/1208_03/D4-1.htm
Og hva vil disse høyttalerne å importere. Grunnprisen er sympatisk, og moms kan vi alle regne ut. Men hva med frakten?
Ser utrolig artige ut i kombinasjon med en rimelig EL84-forsterker.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.979
Torget vurderinger
10
Helder ampen er et godt valg. En av de beste :)

Kjøp en ipod dock fra dealextreme. Koster ikkeno og gratis frakt. Den fra hifiklubben er bortkasta penger.

Skal du bygge selv er det mange bra løsninger man kan lage med Tang Band som de selger hos Dynabel. 90 db følsomhet blir mer enn høyt nok med 2020 ampen. Fulltoner er en snill last.

Gulvstående eller bokhylle?

:)

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Høytaler er litt i det blå enda, jeg går med Dali Menuet i første omgang. De krevde litt kraftig forsterker husker jeg fra sist jeg brukte dem, så hvis det ikke er en god match så prøver jeg disse TangBand horna. Det er jo ferdig sett som ikke tar mange timer å sette sammen. De veier 11 kg stk og kommer med spikes så de blir vel brukt som gulv stående.
Tenkte ikke på DX sikkert like smart å bestille derfra ja :)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Et av Tang Bands 8" fulltoner er vel laget for å fungere godt i åpen baffel, og enklere byggesett enn det finnes vel ikke. Vet ikke helt om åpen baffel med 8" fulltone vil tilfredsstille deg i bunn, men så har jeg da heller ingen erfaring med å bygge åpen baffel. Det er sikkert noen andre som har laget åpen baffel med Tang Band her som kan fortelle oss om hvordan de fungerer uten ekstra sub.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.979
Torget vurderinger
10
Dropp det. Sjekk OB tråden min.

Skal du ha gulvstående som er liten, kan drives av t amp og samtidig låter bra. Gå for 6,5 tommern til Tang Band. Den svarte med høyest følsomhet. Vi hjelper til med beregning av kabinett og filter.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
HEL skrev:
Dropp det. Sjekk OB tråden min.

Skal du ha gulvstående som er liten, kan drives av t amp og samtidig låter bra. Gå for 6,5 tommern til Tang Band. Den svarte med høyest følsomhet. Vi hjelper til med beregning av kabinett og filter.

Virker som en god idé.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Tror ikke design politiet vil tillate noen OB, ikke uten det er ekstrem smalt. TB horna tviler jeg vel også på at får tommelen opp. Men det er jo lettere å få tilgivelse en tillatelse, får bare vente til hun finner en lampe,stol e.l som hun absolutt MÅ ha, da kommer jeg med høyttaleren ;D.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De har flere varianter. Noen fungerer best i bakladehorn og andre i åpen baffel, men begge versjonene av 8" i alle fall fungerer i bassrefleks på rundt 40 liter. Det må vel sjefen akseptere? Du kan til og med putte de inn i kassene til et par høyttalere som er sprengte, og bare la diskantene stå i for å dekke hullet. Eventuelt dekke hullet til diskanten på en annen måte. Uansett har du mange muligheter for små kroner med de taiwanske elementene.

Synes det byggesettet fra USA var skikkelig raft, men det blir jo ikke så billig når det skal fraktes over dammen. over 20 kilo må jo koste litt, selv om kostnaden for selve høyttalerne er under 400 dollar (stykket?).

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
470 Euro fra tyskland det er for 2 stk. Frakt kan ikke være så alvorlig fra tyskland eller ???

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Note to self:

IKKE plassere 220V og 12 V kontakter ved siden av hverandre, og ALDRI sette på 220V støpsel på 12 V utstyr fordi du ikke har flere 12V støpsel liggende ::) ::) ::)

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Min løsning på 12v hytteanlegg ble en Sony bilspiller m/ usb-port.
Denne er koblet opp på Bose Acoustimass sub/satelitter.
Funker overraskede bra egentlig, savner ikke så mye lydmessig.
(Har ikke like kritiske ører som hjemme da!) ;D

Dette er en veldig enkel og grei løsning, og tar minimalt med plass.
Nå ønsker jeg meg bare en god antenne til radioen!

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.979
Torget vurderinger
10
Enhver hytte fortjener et high end light anlegg og da henviser jeg til innlegg lenger opp ;D

Topp Bunn