Diverse 12 volt hifi ???

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.405
har akkurat vært på hytta til en venn på fjellet. Flott hytte med fantastisk utsikt til Rondeslottet. Men hytta har ikke strøm, og det brukes solceller, som lader et 12 volts strømanlegg.

Min venn er veldig glad i musikk og vil gjerne ha et anlegg som er bra. I dag har han et gammelt jvc-anlegg, som er modent for utskifting.

Anlegget må låte bra, og ikke belaste batteriene unødvendig mye.

Jeg vet at Tivoli kan kjøres på 12V. Noen som har prøvd det? Trekker det mye strøm?

Finnes det andre bra alternativer?

T

TT.

Gjest
Trends er en liten integrert forsterker på 2x10w i 8 ohm som har høstet masse godord for sin musikalitet. Har en selv på kjøkkenet mitt som jeg bruker sammen med Squeezebox og noen små Dali høyttalere. Låter vanvittig bra til prisen. Sammenlignet Trends med en Electrocompaniet ECI-3 i vinter på hovedanlegget mitt og kunne knapt høre forskjell på dem ved normalt lyttenivå. Det finnes tråder her på forumet om trends, så bruk søkefunksjonen. Forøvrig finnes denne i salg bla annet her. www.trendsaudio.no

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.405
Kult!

Trends ser spennende ut - forslag til tuner, høyttalere (bokhylle-str) og cd-spiller?

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.666
Torget vurderinger
10
Noen som har hørt om bil? ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg var ei periode oppteken av same problemstilling. Attende i 1996 skreiv eg ein artikkel om 12 V hi-end på hytta. Eg hadde ikkje tilgong på det ultimative, men fekk eit relativt brukbart oppsett med veldig gode høgtalarar, ein anstendig CD-spelar og spesielt forsterkarutstyr. Forforsterkaren og CD-spelaren vart forsynt med 220V/120Hz straum frå eit bilbatteri gjennom ein omformar, og effektforsterkaren var Infinity sin "klasse D"-bilstereo. Det let ikkje heilt optimalt, men hadde ein del spesielle kvalitetar, spesielt fordi det var svært fritt for støy.
Eg vurderte ei stund å få tak i Holfi sine batteripakke-forsterkarar. Tenkte på å lade desse frå eit vindmølle/solcelleoppsett, men sleit litt. Dyrt ville det også bli. Så eg vurderte Technics sitt pseudo-batteriutstyr, men kom til at dette var ubrukeleg.

Det eg ville ha gjort i dag:
1) Få tak i svært gode og lettdrivne høgtalarar. Eg vurderte Snell, men Audionote er nok meir aktuelt i dag. Det finnest også massevis av andre løysingar.

2) Bruke data som signalkjelde. Det finnest DAC-ar og ymse strimingseiningar som skal vere aldeles storarta. Og det er lett å finne ein kne-pc med nok minne m.m. til dette bruk. Du kan sannsynlegvis skippe forforsterkaren også om du er heldig.

3) Effektforsterkaren er vanskeleg. Desse batteri-straumforsyningane må då kunne kombinerast. Holfi har visst pakka saman, men ASR har vel noko av det beste i verda av forsterkarar, og det går på batteri om du vil. Norsk representant er Stereofil. Reknar med det vert frykteleg dyrt, men... I mellomtida går det sikkert an med ymse bilstereoforsterkarar, pass berre på at høgtalarane ikkje er for krevjande.

Kunne gjerne tenkje meg å fylgje opp dette med ein artikkel....

ragfur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.06.2004
Antall liker
14
BigSwifty skrev:
Jeg vet at Tivoli kan kjøres på 12V. Noen som har prøvd det? Trekker det mye strøm?

Finnes det andre bra alternativer?
Jeg har en tivoli modell 2 på hytta. Den bruker svært lite strøm, ca 0,1-0,2 ampere. Bruker en mp3-spiller som kilde når jeg ikke finner noe hørbart på radioen.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Vekker denne opp igjen. Kommer vel til å gå til innkjøp av en slik Trends-forsterker, om ikke noen bedre alternativer foreslås nå fire år etter. Er det fortsatt denne som gjelder ?

Skal lage anlegg for hytte med solcellepanel, og er på jakt etter en god platespiller på 12vdc. Clearaudio Concept ser ut til å fungere, men har også planer om en DIY... Får se om tida strekker til. Forforsterker/riaa er vel vel det letteste, da endel gode greier går på batterier. Men noen vet kanskje om noen gode som bruker 12vdc også ??? DIY eller ferdigmontert...

lettdrevne høyttaler blir vel den enkleste delen.

Ønsker en kreativ diskusjon for å sette sammen en best mulig Solcelle-stereo for vinyl innenfor et rimelig budsjett. Om noen har egnet utstyr de ikke bruker, ta endelig kontakt via PM.

mvh.
Stian

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Antall liker
75
Sted
Nyköping
En utvecklad variant av Sonic Impact T-amp är Sonic Impact T-Amp Gen 2.
Som också såldes (i Sverige?) OPI Audio Class T Amp Gen2.
231707.jpg

Sonic Impact

529442.jpg

OPI

Köpte min "OPI T-amp" 2010 men den verkar ha försvunnit från butikerna, nu 2014.
En fördel med T-amp gen 2 är att den kan drivas med 8 st R6/AA batterier som räcker i över 20 timmar kontinuerlig spelande med Dynavoice Magic S-4 EX stativ/hyll högtalarna.
(hemma hos oss i veckor, för multirums lyssning och matlagningsmusik).

Nackdelar är endast 1x3,5mm Linje-in kontakt och billiga klämmkontakter för högtalarkablarna...
En udda grej är att av/på-knappen är också volymkontroll 3,5mm hörlurskontakt finns på sidan.

Dynavoice Magic S-4 EX (v.3)
346766.jpg

Red: Med OPI Audio Class T Amp Gen2 följde det med en 230V till 12V adapter.

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.931
Torget vurderinger
10
Hytte, 12 volt og iPod med litt DIY kan gi skikkelig lytteglede.

Jeg mekket et lite anlegg til min tante og onkel som har en god gammeldags hytte 1000 moh med utedo og solpanel.

Her brukte jeg et Sure T-amp kort som jeg bygde inn i et selvlaget kabinett med ALPS potmeter. Tror kortet kostet kr 250.- på ebay. Med litt restematerialer, en plate billig x finer, noe hvitmaling og et par Seas fulltoner på tilbud fra Dynabel (kr 1600 paret) så kom hele anlegget på drøye kr 2500,-.

I følge onkelen min trekker anlegget to Watt fra batteribanken på solcellesystemet på "morsomme lyttenivåer".

Kvartbølge høyttalerne med SEAS FA22 driverne leverer bass ned mot 30-35 Hz. Det låter fantastisk musikalsk og engasjerende. Hjemme i Oslo har tante og onkel B&O anlegg til snaue 100K men sier det låter bedre på hytta :cool:

Tror det var et slikt jeg brukte:

2x100W @ 4 Ohm TK2050 Class-D Audio Amplifier Board | 320-300

Her er bilder fra testkjøring hjemme på et lite 20Ah batteri.

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.931
Torget vurderinger
10
Tråden sklir kanskje litt ut og over i DIY nå men her er oppskriften på SEAS høyttalerne over:

Fulltonene er ofte på tilbud og like ofte på bruktbørsen da folk flest ikke gidder å fullføre prosjektene sine he he

Seas H1597 FA22RCZ (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Høyttalerne er både følsomme og lettdrevne, her er det masse lyd med få watt. Konstruksjonen under er voicet med en liten festkul som gjør seg bra. Den endelige tilpasningen gjør man med avstand til bakvegg og toe in.

Filter:
Baffelstep korreksjon: 1,2 mH & 8,2 ohm parallelt
Sugefilter: 0,68 mH + 4,7 ohm + 3,9 uF serie
Impedansekorreksjon (Zobel): 8,2 ohm + 10uF serie

Innvendige mål:
Høyde 114,5cm
Fra senter driver til topp 28,5 cm
Fra senter bassport til bunn 18 cm
Innvendig bredde 20-22cm etter smak og tilpass dybden slik at volum blir 80 liter
Minst en avstivning ca 50 cm ovenfra
Port ø 10 x 17 cm lang

Demping:
Ull etc i øvre halvdel
Asfalt på veggene
Filt i bånn

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Avstivning, samt plasserig av demping... Kan du forklare litt nærmere ? Bare et stykke mdf limt langs sidene eller mer avansert ?

Har ikke erfaring med demping...

Mvh.
Stian

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Hei !
Fant en tråd med tegninger, og har et bedre bilde.

har imidlertid ingen erfaring med delefiltere etc. Usikker på å lese skjema også. Filteret du oppgir å ha brukt, går det an å spørre om å få en nærmere forklaring, og evt. En skisse av hvordan det skal monteres ?

trodde opprinnelig fulltoner skulle kobles direkte... Hva utgjør forskjellen med og uten filter i praksis ?

mvh.
Stian

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Wake-up igjen på denne :)

Hytteprosjektet mitt stranda pga. mye rehabiliteringsarbeid. Jeg hadde et oppsett klart med T-amp, høyttalere, platespiller og Riaa gående på 12v hjemme, men møtte uventede problem da dette skulle fungere på solcelleanlegget.

Da solcelleanlegget var ferdig montert i Juni satt jeg opp et lite Finlux Led-TV. Dette, lys, en liten gitarforsterker etc fungerer feilfritt. Men å få et den planlagte stereopakka til å fungere ble en umulighet. En JVC 12v platespiller er god nok for formålet. Det tas imidlertid opp støy fra motoren (elektrisk, ikke rumble !). Dette forsterkes helt vilt gjennom Riaa, og der strander altså det som fungerte bra hjemme... Men altså allikevel ikke på solcelleanlegget.

nødløsninga ble et Tivoli2-anlegg jeg hadde stående. Det spiller feilfritt på radio. Bra på CD, men mens laseren finner skiva, eller søker låter er det masse støy ala det som oppstod med platespilleren. Det er også tyst i "standby", men om jeg endrer tv-kanal eller bytter mellom ulike menyer på TV, som forøvrig er koblet til en annen kurs, støyer det også mye i Tivoli-anlegget. Har også prøvd omformer til 220v, men dette støyer like ille. Med en "padde" tilkoblet ble det dessuten enda verre.

Jeg antar det handler om skjerming eller jord på en eller annen måte, men kan for lite til å vite hvordan jeg skal gripe fatt i dette for å finne løsningen... Har googlet litt ang. evt jording av Solcelleanlegg, men der verserer det ulike teorier om jording av enten pluss eller minus, og enkelte mener jording står i fare for å ødelegge hele anlegget. Jeg har for liten kunnskap til å vurdere dette så det blir værende som det er...

Har prøvd meg med spørsmål på et par forum for solcelle-interesserte, men i grove trekk er det mest interesse for lys. "Radio kan du vel høre på batterier ?" ...

jeg har imidlertid lyst til å løse dette, og lurer på om noen her sitter med nødvendig kunnskap og informasjon til hvordan problemet kan løses... Eller har noen ideer om hva som kan prøves ut.

Mvh.
Stian

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm...

Jeg mistenker at du får noe støy fra solcelleregulatoren. Hvilken regulator har du?

Har du koblet anlegget rett på batteriet, eller på en av forbrukskursene i regulatoren? Ikke koble sånt rett på batteriet...

Andre ting du må være obs på i mye større grad enn hjemme er lengen og tversnittet på kabelstrekket. Har du et langt kabelstrekk må du kraftig opp på tversnitt - spesielt hvis du trenger mye effekt.

Jeg har løst problemet med å montere en Pioneer bilradio under et hjørneskap, tilkoblet et par gamle Tandberg høyttalere og en aktiv antenne på toppen av skapet. Dette låter kurant, er integrert med iPod og kan utbygges med både linjeinngang og DAB.

Johan-Kr

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
hei !
Har sunwind 16avab. Fire kurser på denne. Den henger midt i hytta på ca 30m2. Det er fire kurser av litt varierende lengde, men alt er lagt opp innenfor anbefalt tversnitt. Tivolianlegget er koblet til kursen nærmest regulatoren, men har prøvd de andre også med samme resultat. radio og Laptop/Iphone fungerer hos meg også. men det er åpenbart at motorene i både Cdspilleren og platespilleren lager støy som plukkes opp av pickup og et elle annet inne i Cdspilleren. Støyen fra TV-apparater vet jeg ikke hva kommer av, men det er mulig det har noe med tømming/lading av kondensatorer...?

Det må ha noe med hvordan små DC elektromotorer reagerer på strømmen de får fra solcelleregulatoren kontra ei vanlig 12v veggvorte. Solcelleanlegget ligger jo stort sett på 13 til 13,5 volt, men jeg hadde ikke trodd det skulle bety noe særlig. har prøvd det fra regulerbar forsyning hjemme.

Skulle vært moro å finne ut av dette :)

Stian

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Ante ikke at det eksisterte sånt, så takk :)

Men vil den isolere tilkoblede apparater helt fra solcelleanlegget ?

hvordan virker den, kort forklart ?

Stian

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Dette høres spesielt ut! Har inntil jeg leste om dine problem med støy trodd at 12v likestrøm med store batterier er noe av den reneste strøm du kan få. Jeg har selv 12v på hytta med samme regulator som deg. Er nokså sikker på at det ikke er noen regulering på kursene ut til forbruk, derfor varierer spenningen med tilgang på sol og det som er av spenning på batteribank. Ca 12 til 14.4v. Jeg har bare en Tivoli PAL som går på batt, Den er støyfri selv om lading fra 12v pågår. ( Den støyer til gjengjeld kraftig hvis en mobil mottar eller sender i nærheten) De skal bli interessant å følge denne tråden. Dessverre har jeg ikke gode forslag å komme med, men emnet interesserer meg. Har du støy når det ikke er lading fra panelet og? Er det tilkoblet annet utstyr som har innebygget spenningsregulator? Led-lys har gjerne det. Lysstoffrør? Disse kan muligens lage støy.
Lykke til!

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg mistenker at støyen kommer fra motorstyringen på platespilleren, og at en 12V dc-dc-omformer vil dermed stoppe støyen fra å spre seg til de andre apparatene. Er det støy fra RIAAen når platespilleren ikke går?

Hvor stor er batteribanken, forresten?

Det som er aberet med 12V-drift er at den i mange tilfeller kan bli sårbar for støy på stømforsyningen, siden den ikke har støyundertrykkingen i form sv likeretter, kondensatorer, regulatorer osv. Det er mulig at den T-ampen er såpass kjipt laget at der ikke er noe regulering og støydemping på strømforsyningen...

Hvis du kobler til T-anpen og forer den med musikk fra f.eks. mobilen via en minijack-kabel, og så starter platespilleren (uten at den er tilkoblet anlegget ellers) - støyer det da? Om det er tyst, koble så riaen til forsterker (men ikke til platespiller) og se om det støyer. Poenget er å se om støyen kommer via signal eller strømtilkoblingen, og hvilken komponent den kommer fra.

Om det er som jeg mistenker, så kobler du forsterker og riaa til strøm via dc-dc-omvandler og restrn utenom, og så blir det tyst.

Johan-Kr

Sist redigert:

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Batteripakka er 490 At.

Jeg tror støyen fra motor/motorstyring plukkes opp av pick-up eller armkabel. Slik det er nå er det koblet kjappt uten Riaa for å kunne arbeide med problemet og fortsatt kunne konsentrere seg. Det forsterker seg nemlig veldig gjennom Riaa. Jeg har prøvd ulike platespillere og ulike riaa og, for å utelukke feil i enkeltprodukter. Det er ei sommerhytte som stort sett brukes mellom April og November, så det er lite jeg er innom på denne årstida. Men jeg får fyre intenst ei helg og prøve meg frem...

God ide å prøve på å skille forsterkeriet, evt platespilleren fra resten av anlegget. Hadde vært best å kunne prøve en slik converter før man evt kjøper en, men det er kanskje en sjanse man bør ta...

jeg har forøvrig støy uansett om det lader eller ikke, og bruker utelukkende Led-belysning. Jeg er svært fornøyd med opplegget som helhet, men jeg levde også i den villfarelse at likestrømmen fra batteripakka skulle ha noen kvaliteter når det kom til lyd.... At det ble så til de grader tvert imot hadde jeg ingen forutsetninger for å forutse. Man får ta det som en utfordring.

Her hele tiden tenkt at det er platespiller og/eller Riaa som må jordes/skjermes/eller isoleres på en eller annen måte, men det er godt mulig at det å isolere enten Tivoliradioen eller T-ampen pluss Riaa er tingen.

Hva er de vanligste bruksområdene for en 12v12v converter ellers ? Regner ikke med at platespiller og solcelleproblematikk er et hyppig forekommende problem lenger :)

Skulle også visst litt mer om teorien bak at platespilleren/elektronikken støyer med 12vdc fra solcelleanlegget og ikke fra likerettet 12v fra vanligel-nett og vorte.

Sist redigert:
Topp Bunn