Wake-up igjen på denne
Hytteprosjektet mitt stranda pga. mye rehabiliteringsarbeid. Jeg hadde et oppsett klart med T-amp, høyttalere, platespiller og Riaa gående på 12v hjemme, men møtte uventede problem da dette skulle fungere på solcelleanlegget.
Da solcelleanlegget var ferdig montert i Juni satt jeg opp et lite Finlux Led-TV. Dette, lys, en liten gitarforsterker etc fungerer feilfritt. Men å få et den planlagte stereopakka til å fungere ble en umulighet. En JVC 12v platespiller er god nok for formålet. Det tas imidlertid opp støy fra motoren (elektrisk, ikke rumble !). Dette forsterkes helt vilt gjennom Riaa, og der strander altså det som fungerte bra hjemme... Men altså allikevel ikke på solcelleanlegget.
nødløsninga ble et Tivoli2-anlegg jeg hadde stående. Det spiller feilfritt på radio. Bra på CD, men mens laseren finner skiva, eller søker låter er det masse støy ala det som oppstod med platespilleren. Det er også tyst i "standby", men om jeg endrer tv-kanal eller bytter mellom ulike menyer på TV, som forøvrig er koblet til en annen kurs, støyer det også mye i Tivoli-anlegget. Har også prøvd omformer til 220v, men dette støyer like ille. Med en "padde" tilkoblet ble det dessuten enda verre.
Jeg antar det handler om skjerming eller jord på en eller annen måte, men kan for lite til å vite hvordan jeg skal gripe fatt i dette for å finne løsningen... Har googlet litt ang. evt jording av Solcelleanlegg, men der verserer det ulike teorier om jording av enten pluss eller minus, og enkelte mener jording står i fare for å ødelegge hele anlegget. Jeg har for liten kunnskap til å vurdere dette så det blir værende som det er...
Har prøvd meg med spørsmål på et par forum for solcelle-interesserte, men i grove trekk er det mest interesse for lys. "Radio kan du vel høre på batterier ?" ...
jeg har imidlertid lyst til å løse dette, og lurer på om noen her sitter med nødvendig kunnskap og informasjon til hvordan problemet kan løses... Eller har noen ideer om hva som kan prøves ut.
Mvh.
Stian