Politikk, religion og samfunn 11 Sept.

• Trådstarter Jim.I.Hendriksen
  • Startdato
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
I dag er det 11 Sept., en merkedag i historien. Det er i dag 40 år siden CIA/Nixon/Pinochet drepte og styrtet Salvador Allende i kuppet i Chile og innførte militærdiktatur. Hvor mange mennesker som ble drept og torturert under og etter dette er det vel ingen som vet nøyaktig men år med faenskap og smerte fulgte. Tiden går fort og mye blir glemt men det er viktig å ikke glemme disse hendelsene.

Salvador Allende - Wikipedia

S

Slubbert

Gjest
Allende var på god vei til å kjøre Chile i grøfta med 500% inflasjon og stor sosial uro, så landet og befolkningen gikk ingen lys fremtid i møte før kuppet heller. Det rettferdiggjør selvfølgelig ikke militærkupp, men Chile er i dag det mest fungerende og velstående landet i Sør-Amerika med god margin.

Med det sagt er det bare å sette i gang flamewar, folkens.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
...men Chile er i dag det mest fungerende og velstående landet i Sør-Amerika med god margin.

Riktig det men det var slettes ikke Pinochet sitt verk..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Chile ligger så langt borte at det kun er de færreste som gidder sette seg inn i saken. Den er MYE mer sammensatt og komplisert enn det man får inntrykk av etter å ha lest avisenes overskrifter her hjemme!

Alendes demokratiske sinnelag kan man også stille spørsmål ved, men som Slubbert sier er ikke militærkupp et greit virkemiddel!

Utover det tror ikke jeg at jeg gidder å kaste meg ut i en "fordøm USA/CIA imperialismen" tråd.......:p Livet er for kort og det er for mye musikk jeg ennå ikke har kjørt på anlegget.....................................

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Chile ligger så langt borte at det kun er de færreste som gidder sette seg inn i saken. Den er MYE mer sammensatt og komplisert enn det man får inntrykk av etter å ha lest avisenes overskrifter her hjemme!

Alendes demokratiske sinnelag kan man også stille spørsmål ved, men som Slubbert sier er ikke militærkupp et greit virkemiddel!

Utover det tror ikke jeg at jeg gidder å kaste meg ut i en "fordøm USA/CIA imperialismen" tråd.......:p Livet er for kort og det er for mye musikk jeg ennå ikke har kjørt på anlegget.....................................
Det var ikke ment som en "fordøm USA/CIA imperialismen" tråd. Ellers så er all bruk av fritid selvfølgelig opp til en selv.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.016
Sted
Kongsberg
I dag er det 11 Sept., en merkedag i historien. Det er i dag 40 år siden CIA/Nixon/Pinochet drepte og styrtet Salvador Allende i kuppet i Chile og innførte militærdiktatur. Hvor mange mennesker som ble drept og torturert under og etter dette er det vel ingen som vet nøyaktig men år med faenskap og smerte fulgte. Tiden går fort og mye blir glemt men det er viktig å ikke glemme disse hendelsene.

Jøss.

Jeg var helt sikker på at dette var en tråd om slutten på den muslimske beleiringen av Wien i 1683:

September 11th, 1683, the day when an alliance of Christian armies led by Jan III Sobieski, the King
of Poland, arrived at the Gates of Vienna. Gates of Vienna: The Other September 11th

Det har tydligvis også skjedd andre markante ting på denne datoen...

mvh
Gunnar Brekke

K

kveita

Gjest
Allende var på god vei til å kjøre Chile i grøfta med 500% inflasjon og stor sosial uro, så landet og befolkningen gikk ingen lys fremtid i møte før kuppet heller. Det rettferdiggjør selvfølgelig ikke militærkupp, men Chile er i dag det mest fungerende og velstående landet i Sør-Amerika med god margin.

Det er jo meningsløst og gi skylda for inflasjonen på Allende. Han fikk regjere i knapt 2 år før han ble styrtet. Chile er forøvrig det eldste demokratiet i Sør- Amerika.

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.321
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3

Jøss.

Jeg var helt sikker på at dette var en tråd om slutten på den muslimske beleiringen av Wien i 1683:

September 11th, 1683, the day when an alliance of Christian armies led by Jan III Sobieski, the King
of Poland, arrived at the Gates of Vienna. Gates of Vienna: The Other September 11th

Det har tydligvis også skjedd andre markante ting på denne datoen...

mvh
Gunnar Brekke
Og jeg som trodde det var slaget ved Stirling Bridge i 1297 hvor Andrew Murray, William Wallace og rundt 15 000 andre skotter dengte 50 000 engelskmenn i den første skotske uavhengighetskrigen denne tråden skulle handle om, så feil kan man ta;)

C

Cyber

Gjest
Det er vel en hendelse i USA som også kommer på tanken ved å lese datoen...

Topp Bunn