årgangsvin

T

Thomas1

Gjest
Kan noen anbefale ( hjelpe meg å finne ) en rødvin som er produsert i 79? Gjerne en dyp rød italiener. Kikker litt på vinmonopolets sider, men får ikke helt til søkemotoren på siden.

Vinen skal nytes sammen med godt kjøtt på grillen og solnedgang. ( værforbehold ;D )

Pris: helst under 3-4 Frognertiere...

G

Gjestemedlem

Gjest
Hm.. tror det kan bli vanskelig å finne noe som treffer kriteriene.

Kan det være et alternativ med en knallgod nyere Barolo (rundt 1K) til kjøttet? + En portvin fra 1979 som kan servers med noe eksklusive desserter, frukt, kake eller sjokolade?

http://www.aperitif.no/index.db2?id=2115

http://www.dn.no/vinguiden/sok/

Kan fort bli nedsig hvis man kun velger vin fra årstall. Tabbet meg stort hos en vinhandler i Ebeltoft en gang, og kjøpte 4 tilsynelatende gode Bordeaux viner fra 70-tallet til en anledning. 1 var god, 2 var merkelige og 1 var rett og slett helt udrikkelig.

Hetvin er i allefall mye tryggere å kjøpe til slike årstallsanledninger, men selv de kan være helt ødelagt hvis de er lagret feil. Men polet er jo en trygg plass å handle.

T

Thomas1

Gjest
Søkekriteriet er kun å finne en flaske som er produsert i samme året som min smekre samboer ble født. Det blir en tuoche, eller prikken over ien for å runde av kalaset på kvelden.

Jeg har smakt en del vellagrede portviner, og det er en god ide, men som du skriver så er den til desserten. Jeg vil ha noe som kan nytes i lengre drag og ikke i små super.

Barolo av ulike årganger/produseringer frister egentlig ikke, da vi pleier å kjøpe barolo til Lørdagsbiffen. ( misforstå meg rett )

T

Thomas1

Gjest
Tror jeg satser på arcus Bx... 8)

Mulig det var litt bratt i 79? ;D

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Jeg tror ikke '79 er en spesielt god årgang.

Må være en meget god årgang mmed tanke på kvinner hvertfall. Min blivende kone er også født i `79.
Ps: Bare husk at du med slike romantiske utskeielser raskt kan sette oss andre i dårlig lys og dermed samtidig legge lista høyere for framtidige feiringer av ulik art... ;D

T

Thomas1

Gjest
Etter noen tlf kan det virke som at 79 ikke var en spes god årgang nei. Tilogmed portvin og Madeira ser ikke ut som er blitt lagret det året.

Da får jeg endre taktikk.

Takker for hjelpen.

JuK

Medlem
Ble medlem
20.03.2006
Antall liker
0
Sted
Akershus
Et alternativ, er jo Avec'en. F.eks årgangs-Armagnac, skulle være relativt kurant å få tak i. Og der er du tilnærmet gerantert høy kvalitet, bare du velger riktig produsent ;)

T

Thomas1

Gjest
madammen er ikke spesielt begeistret for brennevin. :-\

JuK

Medlem
Ble medlem
20.03.2006
Antall liker
0
Sted
Akershus