Ønsker anbefaling på platespiller og pickup (edit: valget falt på WTC + DV)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Håper noen kan hjelpe meg med råd om platespiller og pickup. Skal prøve å beskrive mitt system og min smak så godt som mulig:

MUSIKKEN OG SMAKEN:
Jeg spiller 70% jazz, 20% klassisk og 10% pop/rock. Jeg liker ikke skjærende kvinnestemmer eller tynn pistrete lyd. Når jeg har gått på Hortenmessa og hørt på mange dyre anlegg synes jeg det låter akkurat så dårlig. Hegel og Dynaudio kunne man f eks bruke som torturredskap for de som kunne trenge det. Analytisk lyd orker jeg i tre minutter. Musikalsk, kanskje litt feit lyd, kan jeg høre på i timevis. Men jeg ofrer ikke dynamikken!! (regner med jeg får reaksjoner på disse uttalelsene)

HØYTTALERNE:
Jeg har i dag Klipsc RB75 høyttalere som jeg liker godt. De er ikke fullt så finkornede i toppen som blant annet proac og dynaudio som jeg har hatt tidligere men allikevel får jeg disse til å fungere best i mitt rom. Jeg kan godt kjøpe høyttalere med domediskant til kr 40000 hvis det er noe poeng, men da jeg har et lite og vanskelig rom så har jeg i stedet valgt å bygge anlegget rundt Klipsch høyttalerne som hverken gir problemer med førsterefleksjoner eller med stående bølger. For å si det enkelt, det bare funker: D Jeg bruker også til og fra superdiskanter fra John Blue og Klipsch RSW10D subwoofere (men med AN Dac / Project RPM1 syntes jeg behovet for sub ble redusert).

CD/SACD/HARDISK/DAC:
Musikken har jeg på hardisk, via Sonos og gjennom Audio Note Dax One 1x som er helt etter min smak: fyldig, trøkk, skikkelig mellombass, kort sagt mindre lyttetretthet. I forhold til Sony XA5400ES (sacd) og PS AUDIO Digilink III Dac (hardisk) så har jeg ofret noe oppløsning og detaljer men totalt sett matcher klangen i Audio Note Dacen Klipsch høyttalerne og muligens rommet mitt bedre.

FORSTERKER:
Når det gjelder forsterker har jeg både hatt McIntosh MA6300 og Sugden A21SE med stor suksess på oppsettet mitt. Nå har jeg Audio Note M2 som preamp og First Watt F4 som effektforsterker.

OG SÅ DET SPENNENDE SPØRSMÅLET, VALG AV PLATESPILLER OG PICKUP:
Jeg har hatt Pro-Ject RPM1 innom noen uker og jeg må si at klangen i den matchet mitt anlegg perfekt. Den hadde akkurat det jeg liker selv om den manglet alt: oppløsning, detaljer, dynamikk, artikulert bass, svart bakteppe (mye sus) osv sammenlignet med kostbare kilder.
Dette gav mersmak så jeg kjøpte følgende Pro-Ject utstyr som jeg skulle tweake med:
- Ground it deluxe, plattform
- Speedbox II SE
- Tubebox II SE
Nå har jeg imidlertid solgt RPM1 fordi jeg tenkte og oppgradere den også. I samme momentet fikk jeg Audio Note dacen som også låt ”vinyl” og jeg lurte nesten på om jeg skulle legge vinylprosjektet på hyllen. Jeg får høre av alle jeg spør at jeg ikke bør gjøre det.
Derfor er mitt enkle spørsmål:
Hva slags platespiller bør jeg satse på og med hvilken pickup? Jeg ønsker i utgangspunktet å beholde overnevnte speedbox, riia og underlag og da er vel Pro-Ject RPM5 , RPM9.1 eller RPM10 naturlige kandidater? Hvilken pickup vil gi ønsket klang på bakgrunn av min beskrivelse over?
Eller bør jeg selge alt og starte fra scratch?

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Ønsker anbefaling på platespiller og pickup

Du kan kjøpe Regaen min Hans Erik!!
Sett på en god pickup....og verden åpner seg.....

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10

Steinkare skrev:
Du kan kjøpe Regaen min Hans Erik!!
Sett på en god pickup....og verden åpner seg.....
He he ;D
Din P25 er en av et par tre alternativer. Jeg ønsker å gjøre grundig research vet du. Er også nysgjerrig på Well Tempered Classic i håp om en noe "feitere" lyd (selv om det ikke er politisk korrekt i disse hi-fi kretser og si slike ting)

Hans Erik ;)

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing

Slett ikke noen dum kandidat du nevner der. Med bakgrunn i det du sier om hva slags lyd du foretrekker, ville jeg vurdert en Vpi. Utgave og p.u. kan sikkert diskuteres. Jeg er veldig fornøyd med min, en Scout påmontert en Dynavector Karat 17d3. Den har mye av det du nevner, en mektig, kontant / autoritativ (?) spillestil, med et stort, svært detaljert lydbilde. Jeg vurderte flere Rega'er, bl.a. P5 og P7, men ble ikke fortrolige med disse. Jeg liker rett og slett ikke armene til Rega, og spillestilen er meir "laid-back" enn Scout-DVkomboen. Jeg vurderte også Clearaudio Performance og Avid Diva, men endte opp med en svært pent brukt Scout - og det har jeg ikke angra et sekund på.

Hvorfor ikke lytte til en Vpi Classic? Den får jo kjempeomtaler world-wide, omtrent.

mvh. VilhelmW

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy

VPI Classic! Løp og kjøp
Roger

Z

Zomby_Woof

Gjest

Ut i fra hvordan du beskriver ønskene dine tror jeg den Rega'n er et godt kjøp. Spesielt hvis du spanderer en akryltallerken og en Dynavector pu (20x er deilig!).

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4

Hvorfor ikke se litt på JR Trans Rotor sitt sortement!
Flotte spillere både å se på og høre på ... og prismessig/kvalitetsmessig konkurrerer de med det meste av drivverk der ute. P-U anbefaling: Shelter eller ZYX ;)

Lykke til!

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10

Jeg har kjøpt (men ikke hentet enda) en Well Tempered Classic. Jeg kommer til å beholde Project Tubebox SE II riaaen en stund og prøve med en MM pickup i første omgang. Når jeg har blitt godt kjent med spilleren skal jeg etterhvert begynne å se på ny riaa og MC pickup ;D

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10

Her kommer litt oppdatert info ang mine behov i forhold til at jeg har kjøpt en Well Tempered Classic:

- Jeg beholder Ground It Deluxe, det kan vel ikke skade. Dessuten ser det ut som om spillern har 4 etasjer nå 8)
- Project Speedbox har jeg allerede lovt bort så den blir solgt!
- Hva med Project Tubebox II SE holder den mål? Er det dårlig bass i den?

Jeg vurderer på bakgrunn av anbefalinger jeg har fått følgende pickuper:

- Dynavector 10x5
- Dynavector 20xH
- Dynavector 20xL

Med 20XL må jeg vel ha step up med tanke på at det innvendige step up trinnet i Project Tubeboxen ikke er så bra??

- Hva finnes av Step Up på markedet som jeg kan bruke på Tubeboxen?
- Eller bør jeg kjøpe en ny og bedre Riaa som svelger lavsignal MC uten behov for Step Up? Hva med Dynavector sin. PLNS anbefalte den, den har skikkelig bass?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Dyna 20x er en fantastisk god pickup til prisen, og skal du ha den, er Low-versjonen å foretrekke. Litt mer dynamikk, litt mer finkornet og litt mer av alt, egentlig. Ikke mye, men klart hørbart. Dynavectors egen P 75 er en utrolig god riaa, og den er tilpasset deres egne elementer. Du slipper unna med en boks, slipper å tenke ekstra kabel og får en kombo som kommer til å spille som en kule. Ikke noe å tenke på, spør du meg. ;)

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2

ASR mini basis er et bra riaa som jeg varmt kan anbefale.
Dette har og en hyggelig pris om du finner det på børsen.

overland

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.12.2007
Antall liker
6

Hei.kan anbefale Dynavector P-75 mk med DV 20X.
Har lagt ut dette på sentralen tiligere-

Valg av nytt RIAA ble Dynavector P-75 mk ,kom i posten i går ifra Planet Snapa og satt opp i dag.(tiligere RIAA var Pro-Ject Phono Box SE II) Ifra fabrikk er Dynavector P-75 mk satt til low output mc.Byttet om noen "porter" inni RIAA trinnet fordi verdiene på DV 20X high er mer lik mm.Det er bare å skru av dekslet som sitter fast med 2 stk unbraco skruer.Følger med en bruksanvisning på hvordan bytte imellom high og low mc.link-http://www.dynavector.com/pdf/P-75mk2_emanual_v2.pdf.
Først plate jeg prøvde var John Hiatt med "bring the family"En plate som jeg synes har god lyd og spilt mye. Lydbilde ble merre definert,tydeligere, strammere bass, klarere vokal og "slidegitaren til Ry Cooder på "bring the family" høres råere ut og tydeligere.Skarptromme høres som en "skarptromme" ikke hørt det på samme måtten før.Varm og god lyd!
Så nå blir det å prøve flere plater!
Mvh
Overland

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10

Da er DV20XL med matchende Riaa bestilt hos Planet Snapa. Trengte ikke dille mer med det. Stoler på kloke råd fra erfarne vinylfolk 8)

Da er det bare å veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeente på silikonolje fra Stanalog ::)

Skal jeg skal sende plinten til lakkering i mens, eller holder det med litt rubbing og polish tro?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing

Det der blir veldig bra, det! Jeg kjenner ikke så godt til spiller'n, men den har jo ry på seg å være veldig bra. Har faktisk ikke lagt merke til om du har nevnt noe om arma som står på denne?? P.U. og RIAA'en kjenner jeg godt. Tror lyden blir veldig bra hos deg. Savner du "noe", anbefaler jeg deg å prøve NordOst's Frey phono-lisser mellom spiller og RIAA. De får fram det meste...

La oss få vite hvordan dette blir...gjerne med bilder!!

;D mvh. VilhelmW

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Well Tempered-armen er fantastisk god, og ble i sin tid trukket fram som noe av det beste man kan bruke til Moving Coil-pickup´er av TAS-legende Harry Pearson. Den er litt fiklete å justere om man ikke har gjort det før, men når alt sitter, er det ikke SÅ mye som kan måle seg. Det er i det hele tatt ikke så mange som begriper hvor god en WT-platespiller virkelig er..

Synes det er på tide med et bilde av herligheten, så her kommer et..

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing

Jo, skikkelig fin spiller,det der! Står motoren laust oppi hullet, eller er den fast i plinth'et? Hvor lang er armen på denne?

Mvh. VilhelmW

Z

Zomby_Woof

Gjest

Ikke kryp sånn for denne Harry Pearson, impulse. Det er et par-tre skribenter i Fidelity som jeg stoler mer på.  ;)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.030
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Veldig flott spiller det der, hel.
Skal si det går framover der i gården! :)

J.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Zomby_Woof skrev:
Ikke kryp sånn for denne Harry Pearson, impulse. Det er et par-tre skribenter i Fidelity som jeg stoler mer på. ;)

Ingen kryping her, Zomby. ;) Personlig kan jeg styre meg for mannen, jeg synes han ofte er i overkant full av seg sjæl. Ellers er det jo hyggelig at du har såpass tiltro til Fidelity, vi satser hardt på å ivareta den, skal du vite. ;)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Hva synes dere om Pro-Ject Ground It Deluxe underlagsplaten. Den veier 14 kg. Har den noe effekt på spilleren, bør jeg beholde den?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
'Definitivt! Selv om WT er tung, funker den enda bedre med skikkelig avkobling.

Z

Zomby_Woof

Gjest

impulse skrev:
Zomby_Woof skrev:
Ikke kryp sånn for denne Harry Pearson, impulse. Det er et par-tre skribenter i Fidelity som jeg stoler mer på. ;)

Ingen kryping her, Zomby. ;) Personlig kan jeg styre meg for mannen, jeg synes han ofte er i overkant full av seg sjæl. Ellers er det jo hyggelig at du har såpass tiltro til Fidelity, vi satser hardt på å ivareta den, skal du vite. ;)
I den grad at jeg fortsatt abonnerer på Fidelity, men har latt TAS løpe ut... HP er, som du sier, temmelig full av seg sjæl. I tillegg har han en del rart for seg, f.eks. langt over det nåletrykket DV anbefaler på XV1S. I sånne tilfeller stoler jeg først og fremst på produsenten. Pokker om jeg hadde tatt sjansen på å ødelegge en så dyr nål!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ser du er godt i gang, hel! Husk Speakers Corner, det er som regel gull. Ellers bør du prøve deg på noen 45'ere, båndbredde er definitivt et tema på vinyl.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.366
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Oss gutta har skikkelige tonearner, hel.  8)

Men jeg pingler med en gammel A-T; Det er så mye digitalfjas som skal på plass for tiden...

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Zomby_Woof skrev:
Ser du er godt i gang, hel! Husk Speakers Corner, det er som regel gull. Ellers bør du prøve deg på noen 45'ere, båndbredde er definitivt et tema på vinyl.
Hva er Speakers Corner? ::)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Slått på målstreken. De jeg har er virkelig fine! En del Ella/Songbook-serien bl.a.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2

1:26... trenger ikke noen fotofinish der, min gode mann. Du må melde deg på qwerty-kurs :)

Jeg har også hele Mercury-katalogen deres, store deler av jazz-katalogen osv, og dette er vel ved siden av Classic Records sine kataloger de mest attraktive og omfangsrike audiofile vinylkataloger vi har sett de siste snart 20 år. Selv om det er en rekke mindre kataloger fra andre selvsagt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
1:26, ja. Ingenting å skryte av, selv om jeg var på dass og spytta ut en pris snus i løpet av den tida. QWERTY? Midt mellom der og politi-touch. ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sjekk øverst til venstre på bokstav-tastaturet ditt, fra Q og mot høyre. Denne qwerty-metoden var/er en måte å bruke et qwerty-tastatur på som henger igjen fra skrivemaskinenes dager. Husker jeg gikk på kurs på ungdomsskolen tidlig på 80-tallet. Det dreier seg selvsagt om å bruke alle fingre på begge hender, slik at dette innlegget du nettopp har lest har tatt meg omtrent like lang tid å skrive som det tok deg å lese (derav snart 13k innlegg :) ).

http://no.wikipedia.org/wiki/QWERTY

Om ikke det var OT så vet ikke jeg hva som er det :) Hel bør iallefall sjekke ut Speakers Corner, siden han allikevel synes rundhåndet med å betale for premium vinyl. Videre kan man jo snuse litt på denne lista, som inneholder omtrent alt man behøver å vite i den delen av vinylmarkedet;

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=44731.msg828053#msg828053

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg vet hva QWERTY er. Jeg gikk også på skrivemaskinkurs på ungdomsskolen. Glemt litt, men bruker fortsatt alle fingrene. (Det tar lengre tid å tenke enn å skrive, uten at det sier noe interessant om skrivehastigheten)..
;)

Tilbake til topic:

Jeg er også veldig begeistret for de få Analogue Productions 45 rpm-skivene jeg har. Støysvake, og med en letthet og eleganse som bare god båndbredde og lav forvrengning i diskanten kan gi.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Da ønsker jeg en topp 5 anbefaling på hva jeg bør kjøpe fra Speakers Corner

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Da har det skjedd litt mer siden sist

I går polerte jeg plinten med en rensende bilpolish, selvfølgelig fra RELEKTA, og småripene forsvant og det ble flott glans. Jeg vasket og tørket tallerkenen med skumrens, også fra RELEKTA og den ble gullende ren.

Her kommer snikreklamen:

Inducare / Novacare poleringsssystem:
http://www.relektagruppen.no/Default.aspx?ID=73&ProductID=PROD565

Multifoam glassrens/skumspray:
http://www.relektagruppen.no/Default.aspx?ID=70&ProductID=PROD75

Og til slutt et bilde av resultatet:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
I dag mottok jeg silikonoljen i posten.

Bestilt 26/2
Mottatt i dag 12/3
Pris USD 45

Og et bilde:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.543
Torget vurderinger
10
Nå har jeg alt jeg trenger unntatt fiskesene?????????

Topp Bunn