Ønsker anbefaling av vinylspiller.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.846
Sted
Sætre
Ønsker tips til gode vinyl spillere i 3000- 10 000 kr klassen brukt og nytt. Innbytte er aktuelt . Har en dynamic precision 6.0p som jeg gjerne bytter mot en god plate spiller.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.846
Sted
Sætre
har tidligere hatt thorens td 320 og rega planar 2 . Ønsker ingen av disse..

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
De som virkelig duger av klassiske Luxmanverk koster fort mer enn 10', desverre. Om du skal ha mye for pengene, prøv å finne en Vpi Scout, en Nottingham Interspace eller en Rega p9, om du finner en.Det betyr glimrende lyd og problemfritt eierskap, selv om lydsignaturene varierer. Det er mange gode grunner til å kjøpe klassiske platespillere, men det kan tidvis være krevende å eie sånt om ting ryker. Deler til eksempelvis klassiske Luxman-eller Micro Seiki-platespillere er veldig vanskelig å oppdrive.

Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Tråd flyttet fra hifi-generelt til vinylavdelingen. Vennligst bruk best egnede underforum når nye tråder opprettes.

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.846
Sted
Sætre
vanskelig å finne disse spillerne ser jeg. Ser en planar 7 på torget her , men uten pu...

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.786
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er en grunn til at det er lite av spillere som Scout og Scoutmaster på brukten - Eierne holder stort sett på de, og svir av pengene på plater og pickup isteden...

JohanKr

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dp 59 er en fin , klassisk spiller. Rega P7 er også veldig bra, og setter du på en Dynavector 10x5, har du en glimrende spiller til en anelse over 10 som låter som en kule.

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
Hei - min erfaring er at du først må bestemme hvilken type platespiller som passer ditt rom og bruk best. Det går på hvordan gulv og bjelkelag er, evt hvor stabile stendere er. Har du lytterom i kjeller, med støbt gulv på bakken (eller støbte etasjeskillere) kan du gå for platespiller uten fjørende oppheng (Rega (berømte p3 var i gamle dager en billig platespiller - men som Roy Ghandi hadde mestret at få veldig mye god lyd (og "swing" ut av) og da Rega 300-armen kom - var denne for prisen et mesterverk), Project, Micro Seiki , og f.eks direkte drevne (men gode hifispillete som Denon 59 eller Technis 1210). Har du mindre stabilt underlag kan du og og gå for slik - men må da gå forsiktig evt. lage opphengt hylle. Eller velge platespiller med flytende oppheng (type Linn, STD, Ariston). Husk og på at parre komponenter! Har du en lett arm må du ha MM-pickup, har du tung - må du gå for MC. Dette for at få ressonans i arm/pickup plassert frekvensmessig hvor den gør mindst skade. Det er mange muligheter her - og også fler "skoler" - men du får gode spillere innen alle (også direkte drevne - som med mellomrom har vært som at banne i HiFi-kirken). Har du flaks at finne en original Linn (uten alle oppgraderinger) med en Rega 300 (eller Mørch 4, eller SME) - går du i alle fall ikke feil innen ditt budgett! Held og lykke - du vil med en "ok" platespiller kombo bli belønnet med en annen musikalitet end det som er standarden i dag! Kommentar fra 19-åring (venn til min sønn) etter hørte på lp (Pink Floyd "The final cut": DETTE var noe ANNET end Spotify!

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Antall liker
117
Hvor høyt den spiller går vel mer på om du har en mc/riaa med tilstrekkelig gain i forhold til pickup og linjetrinn...?

PS:Bortsett fra det - så er denne vel neppe innen budgettet til TS ;-)

PPS: tipper forskjellen i forhold til en LP12 "original" med god pu og matchende tonearm plassert på et bord fra Ikea (under 100 kr) - er skremmende liten...;-)

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.846
Sted
Sætre
Strathclyde STD 305D Platespiller + Linn Basik LV X + van den hul pu på Finn nå. Den er stygg kul, men er den bra ??

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Strathclyde STD 305D Platespiller + Linn Basik LV X + van den hul pu på Finn nå. Den er stygg kul, men er den bra ??
Jøss, det er samme Boston VdH jeg hadde fram til ut på nittitallet. Det er en såpass gammel konstruksjon at hvis den ikke har gått gjennom noen refurb så har den null verdi. Hvis den ikke er morken og ubrukelig så er det en sabla god MC High Output som jeg leverer så mye at jeg solgte min MC-trafo da den ble montert.

Jeg rett og slett lastet ned bildet av den for å ha i arkivet over hifi jeg har eid. Har nemlig ikke funnet noen referanser til den p.u.-en før på nettet. Når jeg tenker meg om tror jeg den ligger i original-esken et eller annet sted i leiligheten i Bergen. Kanskje noe å sende til VdH for refurbish?

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Den er bra, men Std konka på søttitallet. Deler kan du glemme, og pickup må sikkert retippes.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Den er bra, men Std konka på søttitallet. Deler kan du glemme, og pickup må sikkert retippes.
Det siste er nok helt sikkert, for den har ikke vært i produksjon de siste 25 årene i alle fall. Men funker den godt så vil den etter retipping være en frisktlydende p.u. som i alle fall jeg satt pris på. Men som sagt, drivverket kan føre til deleproblemer siden det er nesten 40 år siden det som da var en nisjeprodusent konket. Burde være litt mulighet for pruting her.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det ser forresten ut som om armen er montert veldig langt fram! I så fall blir overheng, og dermed sporing, problematisk...

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Antall liker
1.846
Sted
Sætre
Tror den spilleren bare vil by på problemer for meg . Kommer kun til å bruke vinylspilleren når jeg virkelig skal kose meg . Da er det greit at det alltid fungerer :)

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Jeg tror at den spilleren ikke ville skapt det aller minste problem for deg.
Det er bare èn ting som slår god velprøvet og enkel design nemlig god velprøvet og enkel design til en billig penge.

Dette med billig penge er nok en turnoff for enkelte.

J

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Det ser forresten ut som om armen er montert veldig langt fram! I så fall blir overheng, og dermed sporing, problematisk...
Hei.

Jeg reagerte på nøyaktig samme måten som deg, men med litt "Photoshop magic" fikk jeg tegnet inn tangentene for armen i de forskjellige
posisjonene (grønn) og kom fram til at overhenget (i sammenligning med "label cutout") utgjorde ca. 16 mm. Ikke langt fra optimalt overheng
for en ren 9 tommers arm som Linn Basik (avhengig av geometri).
std.jpg

Jeg tror vi lot oss lure av at Basikarmen er en 9 tommer, mens STD spilleren er bygget for armer i hvert fall opp til 10 tommer, samt den klønete
plasseringen av funksjonsknappene. Ved montering av en 10 tommer - eller selv en Regaarm med sine 9,5 tommer - ville spilleren sett mer
"balansert" ut med armbasen plassert lenger bak. Men betjening av funksjonsknappene vil alltid være en risikosport...

mvh
Gunnar Brekke

Sist redigert:
Topp Bunn