Ønske om råd fra rørfolket

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Merket et problem i anlegget i dag tidlig. Da det var fullt familiekjør og vi var på vei ut, skrudde jeg bare av det hele og tenkte at jeg skulle se på det til kvelden. Men jeg tenkte jeg kunne spørre dere om råd så jeg har noen tilnærminger til problemavklaring senere i dag.

Problemet: Det kom en tilbakevendende, sporadisk og kortvarig summelyd fra begge høyttalere. Usikker på om "summelyd" er den beste betegnelsen, kan vel også kalle det elektrisk støy, knitring, men jeg gjenkjenner ikke umiddelbart lyden som "dårlig" rør lyd. Tenkte med en gang at det kunne være tv-antenna som slo inn gjennom en av kablene, men kunne ikke se at det var noen av kablene som var inntil tv-antennen. (Har slitt med støy den veien før jeg fikk ryddet opp i kabler). Nå som timene har gått har jeg begynte å tenke på om det kan være likeretterøret i forforsterkeren, da lyden kom fra begge kanaler. Hva tror dere?

Alle andre rør i oppsettet - monoblokkene og forforsterkeren - tar jo var på hver sin kanal, så det kan vel ikke ligge i noen av dem?

Setter pris på råd og hjelp!

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Dette er merkelig. I løpet av kvelden spiller anlegget med vellyd igjen. Ingen antydning til ustabilitet. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke ulydene tidligere i dag. Kom gjerne med innspill.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
905
Gjetning: Svikt i rörsokkel. Kommer og går. Rens av rör og sokler. Apoteket har små börster for tannpleie som kan brukes med el.rens.

Pass på at rörene ikke er trykt helt inn i soklene. Da vil de ha best
kontakt - etter min erfaring.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Takk for konkret tips: dette skal jeg bare gjøre. Med andre, tid for litt rensing av rørpinner :)

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Oslo2 skrev:
Dette er merkelig. I løpet av kvelden spiller anlegget med vellyd igjen. Ingen antydning til ustabilitet. Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke ulydene tidligere i dag. Kom gjerne med innspill.
Minner meg litt om hvordan en tidligere forforsterker oppførte seg hjemme hos meg. Benyttet den i mange måndeder uten noen form for ulyd før den dukket opp. Kom etter en stund og gikk igjen uten noen form for logikk. Byttet rør, samme sak, byttet kursen den stod på, samme sak. Byttet sikringskap(var planlagt da) men fremdeles støy som kom og gikk.
Leverte pre til verksted og de fant ingen feil med samme rør. Fikk beskjed om mest sansynlige årsak var periodisk støy på linjen. Har byttet den ut med ny og den virker bedre i heimen.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Gjetning: Svikt i rörsokkel. Kommer og går. Rens av rör og sokler. Apoteket har små börster for tannpleie som kan brukes med el.rens.

Pass på at rörene ikke er trykt helt inn i soklene. Da vil de ha best
kontakt - etter min erfaring.
Det er mulig du har helt rett. I går kveld gikk jeg over alle rørene, foruten om to i preampen som er vanskelig tilgjengelig. Jeg har ikke hørt ulyder etter dette. Men bonusen var at det også ga et løft i lyden :)

Jeg kommer tilbake til denne tråden om problemet fortsetter!

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
H.R skrev:
Oslo2 skrev:
Minner meg litt om hvordan en tidligere forforsterker oppførte seg hjemme hos meg. Benyttet den i mange måndeder uten noen form for ulyd før den dukket opp. Kom etter en stund og gikk igjen uten noen form for logikk. Byttet rør, samme sak, byttet kursen den stod på, samme sak. Byttet sikringskap(var planlagt da) men fremdeles støy som kom og gikk.
Leverte pre til verksted og de fant ingen feil med samme rør. Fikk beskjed om mest sansynlige årsak var periodisk støy på linjen. Har byttet den ut med ny og den virker bedre i heimen.
Håper ikke det er et slikt troll jeg har fått i esken. Frustrerende erfaring du hadde med den forrige foforsterkeren.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Ser at JE har fått en del innspill han kan sjekke ut mhp sitt problem. Mitt problem fortsetter dessverre, så jeg forsøker å etterspørre flere innspill. Jeg må nok bare ta en og en ting av gangen.

Det jeg sliter med er: en form for "buzzing sound" som kommer uforutsigbart og i korte støt, gjerne et støtt om gangen, i begge kanaler. Det likner ikke på brumming, koking eller knitring (som er velkjente problemlyder når en har et fullt røranlegg).

Jeg har nå sjekket alle rørsoklene, skiftet likeretterrøret og strømkabel mellom linjetrinn og dens strømboks (Leben todelt forforsterker). Jeg sjekket de to sistnevnte, da lyden kommer fra begge kanaler samtidig. Jeg har derfor tenkt at feilen må ligge et sted før signalet splittes opp til hver sin kanal.

Her er noen hypoteser på feil, kom gjerne med flere innspill:
- Et problem i signalkilden, kanskje en lodding ved strømforsyningen?
- Et problem i forforsterkeren, kanskje i strømforsyningen?
- I desperasjon etter å finne sammenhenger har jeg tenkt om det kan være knyttet til det kalde været de siste dagene. Kulden bidrar til at utstyret er kaldt, og at det er tørr luft inne, noe som kan påvirke kontakten enkelte steder? (Klar over at dette er en vill hypotese, men forsøker å tenke på alt)
- Siden lyden er spesiell, kan det være at jeg må nåværende kabler, og slik de ligger om hverandre, tar inn støy fra antenneboksen til tv'en som står rett bak anlegget?
- Kan det være støy på strømnettet, som slipper igjennom den passive Isotek Orion stømrenserboksen?

Er det noen teknisk kyndige som kan hjelpe en stakkar :'(

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.141
Sted
Nøtterøy
Hei.
Kan du ikke forsøke å låne en annen pre for å lokalisere problemet?

Hadde samme problem selv. Problemet forsvant da jeg byttet ut rørene i RIAA delen på min pre.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Har du egentlig gått systematisk til verks i saken for å (gjøre et forsøk på å) finne ut hvilken komponent som lager ugang.
Om ikke så koble ned hele anlegget, og så kobler du bare effekten/integrert til HT. Slå på og la stå en stund. Hør om lyden er der. Om ikke så kobler du til en og en kompontent oppover i kjeden mens du lytter etter "buzzen". Ved neste tilkobling etter effektampen så hør gjerne først hva som skjer om f.eks bare effektampen/ integrert er påslått mens pre/kilder er avslått. Kommer "buzzen" uten at apparatet er påslått forteller det også noe.

Prøv også å la TV, antenner og andre elektriske bokser være som de ellers er under forsøket. Om du ikke finner noe i forsøket over kan du gjøre det samme med dem etterpå. Hjemme fant jeg engang en lampe som trengte en støykodis før pæra for ikke å lage trøbbel.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Andy skrev:
Hei.
Kan du ikke forsøke å låne en annen pre for å lokalisere problemet?

Hadde samme problem selv. Problemet forsvant da jeg byttet ut rørene i RIAA delen på min pre.
Dette kan være saken. Det er de eneste rørene som har stått i uten å bli byttet ut. Skal sjekke det ut.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Andreas skrev:
Har du egentlig gått systematisk til verks i saken for å (gjøre et forsøk på å) finne ut hvilken komponent som lager ugang.
Om ikke så koble ned hele anlegget, og så kobler du bare effekten/integrert til HT. Slå på og la stå en stund. Hør om lyden er der. Om ikke så kobler du til en og en kompontent oppover i kjeden mens du lytter etter "buzzen". Ved neste tilkobling etter effektampen så hør gjerne først hva som skjer om f.eks bare effektampen/ integrert er påslått mens pre/kilder er avslått. Kommer "buzzen" uten at apparatet er påslått forteller det også noe.

Prøv også å la TV, antenner og andre elektriske bokser være som de ellers er under forsøket. Om du ikke finner noe i forsøket over kan du gjøre det samme med dem etterpå. Hjemme fant jeg engang en lampe som trengte en støykodis før pæra for ikke å lage trøbbel.
Men kan jeg la røreffekttrinn stå på uten at den "kontrolleres" av preamp?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"Men kan jeg la røreffekttrinn stå på uten at den "kontrolleres" av preamp"

Kommer litt an på forforsterkerens konstruksjon. Noen har et rele som kortslutter utgangen når de er av.
Det beste er å kortslutte inngangen på effektforsterkeren helt med en egnet plugg eller krokodilleklemme eller avisolert ledning over phonokontakten. Mellom Jord og midtpinne på kabelen. Bør sjekkes med et Ohm-meter og sjekke at inngangen er kortsluttet.

Dersom ulyden fortsatt er der kommer den fra effektforsterkeren. VH. BJ.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
BerntJ skrev:
"Men kan jeg la røreffekttrinn stå på uten at den "kontrolleres" av preamp"

Kommer litt an på forforsterkerens konstruksjon. Noen har et rele som kortslutter utgangen når de er av.
Det beste er å kortslutte inngangen på effektforsterkeren helt med en egnet plugg eller krokodilleklemme eller avisolert ledning over phonokontakten. Mellom Jord og midtpinne på kabelen. Bør sjekkes med et Ohm-meter og sjekke at inngangen er kortsluttet.

Dersom ulyden fortsatt er der kommer den fra effektforsterkeren. VH. BJ.
Et annet alternativ, om du får støy når preampen ikke er tilkoblet er å ha den tilkoblet men avslått. Da er inngangen på effekten kortsluttet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Mange muligheter her.
Du kan først forsøke uten noe som helst tilkoblet inngangene på effektorsterkeren.
I mange tilfeller er det da helt tyst hvis alt er i orden.
Alternativet er å koble til en RCA kontakt som enten er kortsluttet eller har en relatvivt lav motstand (opp til et par k) mellom senter og jord. Hvis det da ikke er sitille, har du et problem i effektforsterkeren.
Noen forforsterkere har kortsluttet utgangen når de er avslått. Andre er åpne. Noen midt i mellom.
Slikt kan det bli brum eller støy av.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Setter pris på at forslagene kommer. Flere av dere gir meg nå forslag om å finne en måte utelukke effekttrinnene. Men bør jeg ikke begynne i andre enden. Jeg har monoblokker til effekttrinn og det er vel litt rart at ulyden kommer fra begge kanaler samtidig. Utelukker ikke dette effekttrinnene?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.398
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Begynn i hvilken ende du vil. Eller på midten.
Skru ned volumkontrollen.
Er problemet borte da, ligger feilen foran volumkontrollen.
Hvis det fortsatt er problemer, ligger feilen etter.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Takk for alle innspill. Jeg skal først sjekke ut dette med rørene i riaa delen. Denne er for tiden ikke i bruk og rørene har stått der i ca 1 1/2 år. Dersom det ikke er dette, så begynner jeg å sjekke ut anlegger uten signalkilde, og så deretter en og en komponent. Takk så langt til alle, godt å ha hjelpere :)

Jeg kommer tilbake når jeg har noe avklart.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Dette kan love bra. Jeg har byttet de to rørene i riaa delen av forforsterkeren. Anlegget har spilt i to timer og ikke en eneste ulyd! Håper dette er løsningen, vil vise seg de nærmeste dagene. Godt å ha erfarne og myndige rørfolk til råds.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Dere har gitt gode råd. Her er status i problemsøket: Jeg har nå dedusert meg frem til at ulyden ikke har opphav i signalkilde eller preamp. Faktisk kom ulyden også da monoblokkene var på alene. Jeg var noe nervøs over dette, men det var tydeligvis ikke noe problem for høytalerne. Jeg har så skiftet ut smårørene, men ulyden fortsetter. Skal i kveld teste med å skifte ut alle effektrørene. Håper at det er her problemet er. Dersom det ikke ligger i effektrørene, som bare har spilt siden mai i fjor, så må det vel enten være i strømrenseren, Isotek Orion, eller i en dårlig komponent eller kobling i monoblokkene. Jeg gir statusrapport i håp om raske innspill når nye ting avdekkes ;)

Takk så langt!

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Prøv å koble vekk den strømrenseren først. Det er da enklere enn å drive på å skifte ut alle rørene i monoblokkene.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg kjenner meg sååååå godt igjen her - den jæ.... frustrerende (men også litt spennende) feilsøkingen etter periodiske feil ???

Ikke umulig, men lite sannsynlig at begge monoblokkene dine skulle ha periodiske feil samtidig!
Måtte da være en feil fra den ene som via jord påvirker den andre?

Har du dimmer i huset, eller andre ting som kan påvirke stømmen i huset. Strømrenser er bra greier det, men det er grenser for hva de kan rydde oppi, med mindre det dreier seg om en svært skilletrafo med akkumulator.
Og, dersom denne forsyner hele andlegget, kan alle feil i dette systemet likevel påvirke andre komponenter etter strømrenseren.

Tidligere hadde jeg problemer med at dimmere (som går på en helt annen strømkrets) i stuene, ga støy til anlegget vi kablene. Takket være en hjelpsom installatør jeg er kunde hos, fikk jeg teste en mengde forskjellig type dimmere. Noen bedre enn andre, men ingen fjernet problemet. Endte opp med å trekke og jorde kobberskjerm på kablene mine. Dette fjernet problemet!

Tolket innledningen din slik at dere var på vei ut av huset på morgen/formiddagen første gang problemet ble registrert.

Var det husholdningsapparater i bruk, eller som nettopp var slått av og på vei i hvilemodus? Kanskje disse påvirker strømmen din?

Ser du er godt i gang med rørbytter, og gjør deg gjerne ferdig med det ene før du fortsetter med det andre, men jeg vil anbefale deg å starte en tidlig lørdag eller søndag morgen når de andre i huset sover - slå av alle strømforbrukere i huset og hør hva som skjer med anlegget.
Koble gjerne bort Isotek også.
Slå deretter på de forskjellige strømforbrukerne i huset en etter en, og hør hva som skjer.

Lykke til!

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Takk for støtten. Dette er veldig frustrerende. Problemet mitt er at strømrenseren står veldig krøkete til, så det å koble den ut er det vanskeligste i hele prosessen. Det ville være rart om det er dimmere eller kjøkkenmaskiner som er problemet, da dette plutselig dukket opp uten at noe er endret forøvrig med strømnettet i leiligheten. Men dere er inne på noe, det er litt rart at monoblokkene skulle ha samme problem! Men det har også hendt at jeg har hørt ulyden i det siste i en kanal. Vel, vel; jeg skifter alle effektrørene i kveld, så for vi se.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Kanskje du også skulle la monoblokkene stå på én og én før rørbyttet, og høre om det er noe forskjell i hvordan ulyden arter seg. Er det f.eks feil i den ene som smitter over via jord kan det hende den andre er feilfri. Tenkte bare på dette siden du ikke har sagt noe om du prøvde blokkene hver for seg.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
en tråd jeg følger ekstra godt med på.
Sliter med støy selv. :-\

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Prøvd det gamle trikset om å snu stikkontaktene 180 grader?
Ved Jordfeil kan dette hjelpe.
I ditt tilfelle med monoblokker ville jeg prøvd en av gangen.
Har du et AC Voltmeter skulle du målt spenning mellom hver av fasene og Jord. VH. BJ.
PS: Audiomix lytter bare til Italienske sportsbiler.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Her er siste statusrapport: Problemet vedvarer. Nå hender det også at det kommer kraftigere, men også med lange mellomrom (1-2 timer).

Jeg har testet ut en rekke av rådene her. Til og med snu på stikkene! Har mailet med Manley og de har gitt meg tips om å sjekke om lyden fortsetter når jeg muter ampene med switchene mellom balansert og RCA tilkobling. Det rare er at lyden fortsatte noen sekunder etter at jeg mutet, men forsvant, for så å være borte en lang stund før den dukket opp igjen. Dette har skjedd to ganger. Har ikke fått svar fra dem ennå på denne erfaringen. Snakket også lenge med Kvanlid (Motron), en hjelpsom kar som har diagnosert problemer før (rene Snåsamannen innen rørhifi), og han var også inne på om det kan være problemer med strømnettet. Begrunnelsen er at det kommer fra begge forsterkerne.

Jeg skal i kveld begynne å teste om lyden blir borte ved å skru av kjøleskap og fryser. Dette er frustrerende!

Kom gjerne med innspill for å dedusere meg frem til problemets kilde.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Skru gjerne kjøleskap/ komfyr og alle andre elektriske innretninger av og på, mens du samtidig lytter etter "ulydene" over stereoen. Hos meg var lampa på badet opphav til mye ugang!

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Mulig du har skrevet dette tidligere, men hvilke forsterkere er det snakk om?

Manley monoblokker? Og hvilken strømrenser?

Kom til å tenke på at jeg hadde en Manley preamp for sjekk der powertrafoen laget mekanisk vibrasjoner som forplantet seg til rørene.

VH. Bernt

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Takk for alle innspill og støtte: i slike frustrerende tider føles det godt at det er en gjeng som kommer med konstruktive innspill for å få løst et problem.

Jeg har nå gjort en litt rar erfaring, som kanskje kan forklares: jeg tok i går kveld å strammet alle pinhullene til rørsoklene til utgangsrørene. Å se det, problemet så godt som forsvant :D Jeg spilte musikk i vill eufori et par timer, for så dukket jammen med buzzen opp igjen. **** i *****. Så begynte jeg panisk å skru av lysbrytere og slikt, og da kom lyden helt kausalt med at jeg skrudde opp og ned dimmeren. Det rare er at jeg har sjekket dette før uten at jeg har merket noen sammenheng da. Men plutselig er det en sammenheng. Har fortsatt med å spille musikk i dag, ca et par timer, uten lyset på og ingen lyd så langt.

Kan det være slik at ulyden skyldes samvirke av flere faktorer samtidig - dimmerstøy, løse sokkelhul, dårlige rør osv - slik at bedring på et område gjør det mindre sårbar for å ta inn støy? Dette er kanskje helt ville spekulasjoner, men jeg har jo hatt den dimmeren den i et og halvt år uten problem før, samt at jeg har testet denne sammenhengen før uten å finne en link. Hvordan skal jeg forklare dette, er jeg på vei til å bli helt gal i audiophila nevrosa?

Bernt: Jeg har Isotek Orion strømrens og Manley Snapper monoblokker. Interessant erfaring du delte, jeg legger alle tips i mente til jeg er sikker på at ulyden (les: udyret) er borte.

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"er jeg på vei til å bli helt gal i audiophila nevrosa?"

Yupp. Hvorfor skal du ha det bedre enn oss andre...

Søkte på Audioasylum (tubes ) på forsterkerne dine og fant i farta bare positive ting. Ikke noe om "hum" eller "noise", så det er neppe en feil som går igjen på forsterkerne. Lysdimmere kan være støykilder dersom de ikke er godt skjermet.
Rørsokler kan gi mye rart og selv på dyre forsterkere må de byttes. Det har kommet nyproduserte ting fra Kina som ikke holder mål, men dette er noen år siden. Fikk noen Novalsokler som nesten plaget livet av meg.
Før jeg glemmer det; forsterkerne har nesten 600 Volt inni så det kan være lurt å sjekke spenningen på rørsoklene med et voltmeter før du putter noe metall oppi...
Inngangsimpedansen er høy ifølge manualen ( 475 Kohm på RCA ) og dette gjør dem mer følsom for støy. Prøvd å sende en mail til EveAnna på Manley om problemet?
http://www.manleylabs.com/containerpages/snapper.html
Sjekk manualen om du ikke har den. Kan lastes ned.
VH. Bernt.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Lysdimmere, halogenpære-trafoer, akvariepumper et al er djevelens verk hva nettstøy angår ;)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Oslo2 skrev:
Kan det være slik at ulyden skyldes samvirke av flere faktorer samtidig - dimmerstøy, løse sokkelhul, dårlige rør osv - slik at bedring på et område gjør det mindre sårbar for å ta inn støy? Dette er kanskje helt ville spekulasjoner, men jeg har jo hatt den dimmeren den i et og halvt år uten problem før, samt at jeg har testet denne sammenhengen før uten å finne en link. Hvordan skal jeg forklare dette, er jeg på vei til å bli helt gal i audiophila nevrosa?
Tipper du har funnet synderen i den dimmern. Om du ikke har drevet på å nappet rør ut og inn i ett sett på forsterkerne så holder nok både soklene og rørene mål. Spørsmålet er vel heller hvordan du skal bli kvitt problemet nå. Erlands innlegg over ble jo veldig så relevant. Du bør følge samme prinsippet om at man løser problemet der det oppstår. Lykke til videre. Du har gjort en bra jobb så langt.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Yes :D Problemet er løst: etter testing gjennom helgen viser det seg at det er to dimmere i leiligheten som er årsaken til problemet. Først ble jeg flau over å ikke ha skjønt dette før, men ser nå at det er et tiltakende problem med dimmerne: de kommer ikke bare med korte uregelmessige buzz, men støyer mer og mer, opp til lange buzzzzzzzzzzz. Så løsningen er nok foreløpig å spille i mørket, og over tid få byttet dimmerne.

Igjen, takk for alle innspill. Dette har hjulpet med å holde en konstruktiv holdning i diagnoseringsfasen. Så dere må regne med at jeg kommer luskende igjen dersom nye problemer oppstår ;)

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
BerntJ skrev:
"er jeg på vei til å bli helt gal i audiophila nevrosa?"

Yupp. Hvorfor skal du ha det bedre enn oss andre...

VH. Bernt.
Vi er alle i samme båt, det er en trøst ::)

Audiophilia nevrosa har hatt gode levevilkår under problemfasen. I feilsøkingen har jeg strammet sokkelhullene til rørene, skiftet utgangsrør, ryddet opp i kabler; vips - det ble jo bedre lyd av det hele 8)

Topp Bunn