Mat, drikke og røyk Øl fra Atna

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.741
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
På min ferd i min lokale Menybutikk idag, kom jeg aldeles osökt til å streife forbi avdelingen for Øl & Sedløyse. Der så jeg et helt batteri av øl fra Atna oppmarsjert i hyllene. Det var en haug med forskjellige typer - jeg kan ikke huske navnene nå, men de så spennende ut. Prisene var også spennende; ca 120 kr pr. liter, noe som går prisene på noe av Polets sterkøl en høy gang.

Navnet Atna er nytt for meg, men det vakte altså min interesse. Er det noen her som kjenner dette merket, og som kan si noe om det? Jeg tenkte dette kanskje kunne være noe som følge til sigar.

V

vredensgnag

Gjest
Entusiastbryggeri som ligger ved Atna. Produserer øl med smak av villmark.
I første runde gapte de for høyt, og endte opp med ti forskjellige øltyper. Det ble for komplisert logistikk for et lite bryggeri og det var lite økonomi i det.

Nå har de startet opp igjen, med fokus på villmarken de kommer fra. Nakenøl er storselgeren, Stabburøl og Rypeøl er gode til mat. De lager også juleøl og produserer for enkelte restauranter og gjestegårder, samt events - Bessegenøl, osv.
Er ikke helt objektiv, siden jeg har noen aksjer i det reetablerte selskapet. Veldig hyggelige folk der oppe.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
fort gjort å kjøre forbi

et veikryss

tennisbane har de der

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.999
Mener det var Atna jeg fikk på Baklandet Skysstation. Absolutt drikkbart. Forresten så var maten også god.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
HR og resten av dere bryggegutta, dere har litt å strekke dere etter når det kommer til størrelse på tanken. ;)

Sist redigert:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Renslighet er en dyd i bryggesammenheng har jeg hørt.

Sist redigert:

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.694
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Herlig, Eros. Nakenølet er godt også.

V

vredensgnag

Gjest
Oskar Stenbakken i dyp rensekonsentrasjon, ser det ut som.

Av alle ting, det er en innvandrer der oppe som er ekspert på planteekstrakter, etter å ha arbeidet seriøst med parfyme. Han har vært rådgiver når det gjelder å hente smaken av villmark.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Håper ikke trådstarter føler kupp av tråden her, men særlig nærmere kommer du ikke, hvis du ikke skal bade i en av tankene da.
Bildene er 5-6 år gamle dessverre. Bryggeriet har vel konket en gang i mellomtiden, men heldigvis så er de på beina igjen. :)

Pakkelinja den gang.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg var en tur på fantastiske Ramme Gård i Hvitsten i dag. Og hva annet fikk jeg servert der enn Atnas Nakenbad. Fantastisk godt! Det blir flere turer tilbake til Ramme gård, og det blir definitivt flere flasker Atna.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
HR og resten av dere bryggegutta, dere har litt å strekke dere etter når det kommer til størrelse på tanken. ;)
du sier noe, MEN vi har i det minste ALLTID hjemmbrygget øl tilgjenglig og trenger ALDRI å forholde oss til åpningstider på butikken.
fabelaktig bildreportasje forøvrig.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
så er det bare å tusle bort hit, to steinkast unna.

En kopp kaffe

eller noe kaldt.

middag eller vaffel kanskje?

moderne tider

Tror ikke det er mange her som kan skryte på seg de samme kjøkkengardinene....... :cool:

Sist redigert:

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Var i aqavitfjøset på Spidsbergseter i fjor høst og ble der servert Atnaøl til aquaviten. Husker ikke hvilken type, men det var ihvertfall ingen usmakelig på dette ølet.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
er bare sekunder fra å ta korka på denne nå..... :D

perfekte vær og føreforhold.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Var slettes ikke så værst. Mangler litt bunn, tror den hadde vært tjent med å lagres lengre, nærmere eller over datostempling (okt´13). Ellers er det som alltid synd med norsk alkohol og styrkeinndeling. Øl blir gjerne mye bedre på smak og fylde, bare alkoholinnholdet knepper opp bittelitt (mellom 5-6%). 5%-grensa er idiotisk.

Skal innom traktene der neste helg, kanskje svinge innom en tur. (Hytta ligger bare 2 mil nordafor) :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Hvor er så dette stedet? Verdt å besøke bare for den kafeens skyld! Du ser eldre ut, Eros

V

vredensgnag

Gjest
Hvor er så dette stedet? Verdt å besøke bare for den kafeens skyld! Du ser eldre ut, Eros
Opp Østerdalen, sikt mot Røros, stans ved Atna.

Hyggelige folk der. Mathiesen-familien har utleie av eksklusiv jakt og fiske, men ellers er det bare å løse kort og ta for seg i vannene og elvene der oppe. Jakt : Mathiesen-Atna As

Og det er bare å ta kontakt med Sverre Oscar Øverbye på bryggeriet på forhånd for en avtale om omvisning og ølprat med forfriskninger.

Derfra kan man sikte seg inn på Atnasjøen, eller ta turen til Røros, der mattilbudet er blitt usedvanlig godt.

(Mathiesen d.e. vant den enorme gården med fjelleiendommer i et pokerlag. Det i seg selv borger for eventyr.)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Takker! Som alltid etterettelig , Vredens! Du er et oppkomme.... :D

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
vredens redegjorde for fakta, men sååå gammel er jeg da ikke sluket?

Dette bildet henger forøvrig på kjøkkenet her.

beklager reflekser og sånt, kjøkkengardinene våre kommer ganske godt frem i avspeilingen.:rolleyes:

Her er en detalj fra hjemmets gardiner. :cool:

Østerdalen oppsummeres bra: Elg, fisk, moped og sau.

V

vredensgnag

Gjest
Eros må ha vært der under første generasjon Atna Øl. På den tiden samarbeidet de med MortenM, tegner i VG og ølhund. Sammen kom de opp med en rekke øltyper og veldig underholdende etiketter. Men det ble for mange øl å holde styr på for et lite bryggeri, og de hadde også innkjøringsutfordringer som resulterte i ujevn kvalitet på sluttproduktene.
Nå er det gått en del år, de har fått solid erfaring og fokuserer på et mer begrenset utvalg. Ønsker gjengen der oppe alt godt med satsingen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Bildet er en gave fra svigermor som er halvveis derifra, rettere sagt Hanestad. Stemmer at bildene er fra forrige generasjon Atna Øl, og på den tida var de jo nesten som pionerer å regne i Norge. Øl og ølbrygging har heldigvis fått en langt større interesse og anseelse hos folk de siste 3-4 åra, og nok gjort livet litt enklere økonomisk også for mikrobryggeriene.

MortenM var vel en av flere som investerte tid og penger i Glopheim Kafe for en god del år tilbake. Vet ikke helt hvordan eierskapet er der nå, og må beskjemmet innrømme at jeg ikke har vært innom der på en stund. Østerdalen blir fort bare en transportetappe mellom Oslo-Orkanger dessverre.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.653
Torget vurderinger
24
Savner MortenM noe veldig... rå humor og fantastisk strek. Ler fortsatt av minnene etter en utstilling han hadde i Avistegnernes Hus i Drøbak... 100 burkategninger.

Stein 99

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2009
Antall liker
1.321
Smakte akkurat i kveld ei flaske Atna stabburet.Mye smak,fyldig, og jeg likte den som øl, men ei flaske er nok.Var godt med litt spekeskinke og flatbrød til.Smakte liksom gammelt og tilbake i tid.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
lørdagen for to uker siden.

Øs - pøs hele dagen, da blir veien fra hytta kort for et kafebesøk. Ikke akkurat latté som i tiggerstaden, heldigvis, men cappuccino reklamerer de med (?) Gutta var ihvertfall ikke tunge å be med seg på brus og vaffel.

hjemmekoslig og velkjent.

Landsøl med futt i, og nok en hjemmekjær detalj.

befriende forbud

Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: H.R

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
et halvt steinkast eller et helt kjerringkast fra kafeen ligger COOPen.

valgets kval? not!

billig som f.

måtte selvsagt svinge bortom å sjekke at b(r)ygget fortsatt var på plass.

og så sier vi bye bye til Atna for denne gang.

må selvsagt ikke glemme hva tråden handler om, og hva som ble med opp på hytta

Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
1
Atna ja.........
En sånn hadde jeg! Med et trimsett på - Comet tror jeg det het..Hvis en tok ut all inmat i eksosrøret, og hadde trimsettet på gikk den i over 76kmT..
En av mine gamle kamerater fra bygda mi, hadde en sånn. Den var svart og ikke blå. Og jeg husker vi fikk over 80 på den, med to stykker på.

Topp Bunn