Ødelagt nål/ pickup? Project Debut Carbon Esprit

Vel...

Fersking
Ble medlem
29.12.2006
Antall liker
0
Har en Project Debut Carbon Esprit. Den har stått utsatt til, og ungene har herjet med den... Jeg har stilt inn vektbalansen på tonearmen på nytt, men når jeg skal spille en plate beveger armen seg ujevnt og lyden er bare grums (ikke grumsete lyd slik feil RIAA-innstilling kan medføre, det er bare grums og knapt noe musikk å høre). Det er ingen synlige feil eller løse deler såvidt jeg kan se, men jeg har lite peiling. Det mest sannsynlige er kanskje at nåla er blitt skjev eller ødelagt, men jeg er ikke engang sikker på hvorvidt den ser ut som den skal. Legger ved et bilde. Kan noen bedømme dette ut fra bildet, eller foreslå noe annet som kan være feil?
Greit å vite om jeg må levere hele spilleren på service, eller om det kan være mulig å fikse noe selv.

Vedlegg

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Umulig å se pga. ute av fokus, men kan det være at selve diamanten har løsnet fra nålefanen?

Da er det jo en fin mulghet til å oppgradere til 2M Blue stift. ;)

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Antall liker
15.649
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
15
Ser ut som hela cantilever (nålefanen) pekar 45 grader till vänster ut i från bilden.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg blir ikke helt klok på bildet. Står nålefanen pekende ut til siden, eller peker den (stiften) rett fremover parallelt med pickup-huset?

Ny stift til 800 er enkelt å sette på. Oppgradere til blå stift for 1600 er også enkelt, men da er det fristende å prøve en annn pickup også, kanskje. ...men da må den justeres og monteres riktig, selvsagt.

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Antall liker
309
Den er bøyd til høyre i bildet, det er tydelig knekk i cantilever, den er ferdig.
Platespillere er dårlige leketøy for småbarn, men veldig spennende, oppskriften til ulykke.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den er bøyd til høyre i bildet, det er tydelig knekk i cantilever, den er ferdig.
Platespillere er dårlige leketøy for småbarn, men veldig spennende, oppskriften til ulykke.
Hvis det er tilfelle er den død, ja.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Vel..: Utrolig kjedelig. Den Reden der er død som en dronte. Se positivt på det. Strøken sjanse til å oppgradere pickupen. Evt bytte spillermerke. Etter den behandlinga der vil jeg anbefale å bytte hele, gå opp til enten 2M Bronze eller Sumiko Pearl:rolleyes: Hvis du har unger som uansett aldri klarer å la den spilleren stå fred, hent inn en håndfull Audio Technica AT95E, gå litt ned i lydkvalitet, men ha liggende noen ekstra. Kan også være lurt å montere ei vegghylle utenfor barnas rekkevidde. Der kan spilleren stå trygt. Rega har til sine, og deres Planar 2 overgår glatt DCE i kvalitet.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tror egentlig ikke AT-95E spiller noe dårligere enn 2M Red, så det er ikke dumt, men jeg gjetter at alt blir Hunky Dory nå med ny stift. Hvorfor skulle det ikke det?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Dazed: Den 95en er ikke like god som Red, men noe mer fleksibel- til en helt annen pris. Ta inn en håndfull selv og prøv!! Hvis tonearmen og dens kabler har fått seg en smell er det like lurt å bytte hele maskinen. Pga det som egentlig burde være DCEs styrke: Karbonarmen . Den har dog vist seg svært mottagelig for blant annet jordingsproblemer. Og hvis feks armrøret er ødelagt eller skadet vil det påfølgende armbyttet koste mer enn en ny Rega. Som i sin tur har langt høyere potensial.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er da da ingen grunn til å tro at tonearmen er ødelagt. Uansett ville jeg testet først. Bytte spilleren for en ødelagt stift er ekstremt drastisk.

Jeg har hatt både 2M Red og AT95 i hus. Ikke imponert over 2M Red. Kjip sporing, sliter med IGD og tilhørende sibilans. (I min erfaring, i alle fall). AT95e til 400 Kr er et røverkjøp, og med en ATN-95ex stift til ytterligere 250,- parkerer den i alle fall 2M Red grundig.

Jeg mistenker at når Red koster 1000 Kr så er det noen som tjener godt, for når den sitter som OEM-pickup på 99% av innstegsmodeller må det komme av at den er billigere enn AT95e i innkjøp. Ellers hadde AT-en tatt plassen dens.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.795
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Litt "Regapropaganda" var vel ikke til å unngå;), men hvorfor en håndfull PU'r?
Det rekker jo lenge med en og kanskje en stift i reserve.

X

X186841

Gjest
AT95EX spiller betraktelig mer homogent uten noen irritasjonsmomenter, 2M Red kan bli litt slitsom i lengden. 2M Red er meget billig i innkjøp ja.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.902
Sted
Sølvbyen
Det er da da ingen grunn til å tro at tonearmen er ødelagt. Uansett ville jeg testet først. Bytte spilleren for en ødelagt stift er ekstremt drastisk.

Jeg har hatt både 2M Red og AT95 i hus. Ikke imponert over 2M Red. Kjip sporing, sliter med IGD og tilhørende sibilans. (I min erfaring, i alle fall). AT95e til 400 Kr er et røverkjøp, og med en ATN-95ex stift til ytterligere 250,- parkerer den i alle fall 2M Red grundig.

Jeg mistenker at når Red koster 1000 Kr så er det noen som tjener godt, for når den sitter som OEM-pickup på 99% av innstegsmodeller må det komme av at den er billigere enn AT95e i innkjøp. Ellers hadde AT-en tatt plassen dens.
Glad jeg hadde en Denon innstegsmodell, for på den satt det nemlig etter alle solemerker å dømme en AT95E. Må være et av de beste hifikjøpene der ute (pu'en) hvis spilleglede og musikalitet pr. krone er tema.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
PTB: Man veit aldri med unger. Dessuten er den såpass rimelig at enhver vinylbruker bør ha minst tre komplette liggende i reserve til enhver tid. Den funker på det aller meste, nemlig. Fra 70s steingammalt til ATs egne nye. Den er allerede standard på halvparten av de gode budsjettspillerne.

Dazed: 2Ms konstruksjon er splitter ny ift AT95. Sistnevnte har vært musikkbombe i 30 år. Vinylen har i flere år vært i en revival. Derfor er 2M Red mer populær. Fordi den ikke spiller "vintage".. Det er likevel nettopp den vintagestilen som gjør Nagaoka, AT og Sumiko så passende til Pro-Ject. Fordi pickupen sonisk balanserer ut drivverket. Mht pris: Du får TRE 95er for prisen av en Red. Men den grønne japaneren har ikke sjans på den oppgraderinga du får ved å bytte nåla til Blue på dansken. For ikke å snakke om fra Bronze til Black..

Sist redigert:

E.H.

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2013
Antall liker
309
Men så finnes det jo en hel del oppgraderingsnåler til AT95 også.
Fra deres egen EX utgave til shibataslipinger, noen synes disse spiller flott.
Selv har jeg bare prøvd original grønn nål og den røde EX, merket ikke noen forskjell på den ene platen jeg har spilt etter byttet :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg synes ikke det var noe «vintage» ved AT95. 2M red er populær fordi Ortofon gir OEM-produsentene gode avtaler.

Jeg er ikke så sikker på at Blue heller spiller noe bedre enn AT95ex, og for de 2200,- en 2M Blue koster kan jeg sikkert finne 10 pickuper jeg heller vil foretrekke, (MP-110, AT-VM540, Sumiko, Grado, Goldring....) men når man altså har en 2M red som trenger ny stift, er selvsagt 2M Blue en enkel og fristende oppgradering.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Dazed: Alle standardpickuper er nettopp det av mer enn en grunn. Og vi er forskjellige. Mht akkurat det huset det er snakk om her kan det også være skadet. Derfor- bytt hele pickupen. Minimer skaderisk. Nagaoka/Sumiko/AT spiller "vintage" ift Ortofon, samtidig som både MP100 og 110 pluss AT95 og Pearl er høycompliante. Så jeg foreslo altså en av dem til den ganske så lyse, lettarmede Pro-Jecten TS har. Jeg forstår altså ditt valg i akkurat dette tilfelle. Fordi jeg velger noe mer "vintageklingende" selv på akkurat den spilleren der. Av tidligere spesifisert grunn. På en Rega, derimot....ettersom den er både mer nøytral og mer fleksibel...Forskjellen i pris mellom ny nål og la oss si en ny MP110/Pearl er marginal hvis man tar skaderisk på originalpickupens hus med i beregningen. Om det er skadet , vil aldri pickupen spille 100% igjen uansett. Det er egentlig ganske så utrolig hvordan du prøver å vri og vende på alle mine svar...Les dem istedet.

Vel..: Håper dette var til hjelp! Lykke til med vinylen!!

Sist redigert:
Topp Bunn