Ærrre muli!!

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0
Det er vel dette som kalles luremus ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ærrre muli!!

Ja. Det er vel greit å ta betalt så lenge man er luremus...

G

Gjestemedlem

Gjest
De er vel strengt tatt bare en assistent for bartenderen. Han/hun også har jo som jobb å få deg til å føle deg vel og velkommen og legge igjen mest mulig penger i baren.

Hva er egentlig problemet?

Trodde du at å spandere en drink på noen på byen var betaling for noe mer enn litt selskap der og da?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.910
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ærrre muli!!

Først forskrekkes jeg av hvilke nettsteder vår gode Zomby frekventerer (for Crystal Club gå han nok ikke på  ::)).

Så tenker jeg at på gledeshusene i gamle dager (og kanskje er det slik fremdeles, det vet jeg intet om) var kundenes spandering av fakedrinker på arbeidsjentene en ikke liten del av husets inntekter.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ærrre muli!!

Snublet over denne via dagbladet. Sjokket var neppe helt grunnløst...  ;)

Ellers er jeg ikke typen som leker storkar og spanderer drinker i håp om å få meg noe..

Edit: Disse tuppene kunne muligens fått en veltesikker kopp med melk.

V

villov

Gjest
Velkommen etter, Norge.
Første gangen jeg møtte på dette fenomenet var i midtøsten for 27 år siden.
Ganske greit å vite at alle de fineste damene på utestedene var på jobb.
Dessuten var det alltid en grei måte og holde volden unna på. Gutta blir ganske fårete når det dukker opp en fin dame midt i en krangel. ;D

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Det er jo helt perfekt, sitte og småprate og kose seg med en modell, til man blir full nok til å ta med ei av de andre hjem. ;D

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Aks skrev:
Det er jo helt perfekt, sitte og småprate og kose seg med en modell, til man blir full nok til å ta med ei av de andre hjem. ;D
;D

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Man får jo helt klart oppmerksomheten til de andre kvinnene i lokalet om man menger seg med modeller, mye bedre enn å være en type som sitter ensom i baren. Så pengene kan være vel anvendt for den som er en "player".

S

Slubbert

Gjest
Hvis jeg forviller meg inn på en sånn jappete "in-plass", så pleier det normalt å ta mellom et kvarter og en halvtime før jeg blir så uvel av det jeg ser og hører at jeg går igjen. Gi meg en brun pub med billig øl og ekte folk istedet for fasader og moteklær.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Hvis jeg forviller meg inn på en sånn jappete "in-plass", så pleier det normalt å ta mellom et kvarter og en halvtime før jeg blir så uvel av det jeg ser og hører at jeg går igjen. Gi meg en brun pub med billig øl og ekte folk istedet for fasader og moteklær.
Veldig enig der. Trives svært godt på litt slitne puber i Nord England. Ekte upretensiøse mennesker og svært billig og godt øl. Finnes ikke mange slike plasser i Bergen som ikke blir invadert av støyende forballsupportere og helgefyllstriler. Finnes noen hederlige unntak som Teknikerkroen på Nordnes og Hulen når det skjer noe der.

Med lett vanntro observerte jeg at pils kostet 165Kr/l siste jeg var ute på byen, og det var et konsertlokale med plastglass og ikke noe jappested heller. Faen, gi meg en benk i en bakgård og 4 Grans pils i solskinnet. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Selvfølgelig enig.

Men... Hva er egentlig 'brunt'?

Tanken slo meg under en lønningspils på Lompa for noen år siden. Det var noe ganske annet enn f.eks. Per på hjørnet, eller gamle Muddy Waters, Herr Nilsen og så videre. Lompa var veldig danskebåten med bulgarsk tomanns danseband og det hele, de andre stedene er definitivt ikke det.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Virker som om Oslo har en kultur for lokale brune puber. Som Gjestemedlem skriver er det annerledes her i Bergen. I Bergen betyr brun pub tilholdssted for striler og alkoholikere og noen ganger direkte psykotiske mennesker med en lang ruskarriere bak seg. Hvis ikke casuals har inntatt stedet da. Bergen har heller ingen tradisjon for lokale bydelspuber, det er politisk bestemt at alt skal være samlet i sentrum. Jeg går nesten ikke ut på lørdager lenger fordi det er så utrivelig i byen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det nærmeste man kommer en lokalpub for dem som ikke bor på Torgalmenningen er vel Danmarkskroen eller Dr. Wiesner. Ingen av dem er forøvrig spesielt trivelige.

Fredag og Lørdag er ingen gode dager å gå ut i Bergen med mindre man starter i 12-tiden og tusler hjem rundt 7-9 på kvelden før inntogene kommer. Slike tidlige byturer er forøvrig sterkt undervurdert etter min mening. Puber er åpne, kaffesteder likeså, samt butikker hvis man får det for seg at man vil handle en plate eller noe annet. Det er noe eget og charmerende med å være småbrisen og tusle rundt i sentrum mens alle andre ennå er på jobb eller på vei hjem, og solen varmer på gode dager og ingen fulle slaur i sikte. 8)

yellow

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
440
Gjestemedlem skrev:
Fredag og Lørdag er ingen gode dager å gå ut i Bergen med mindre man starter i 12-tiden og tusler hjem rundt 7-9 på kvelden før inntogene kommer. Slike tidlige byturer er forøvrig sterkt undervurdert etter min mening. Puber er åpne, kaffesteder likeså, samt butikker hvis man får det for seg at man vil handle en plate eller noe annet. Det er noe eget og charmerende med å være småbrisen og tusle rundt i sentrum mens alle andre ennå er på jobb eller på vei hjem, og solen varmer på gode dager og ingen fulle slaur i sikte. 8)
Oh yes, helt enig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Det nærmeste man kommer en lokalpub for dem som ikke bor på Torgalmenningen er vel Danmarkskroen eller Dr. Wiesner. Ingen av dem er forøvrig spesielt trivelige.
I en by der hele utelivet deles mellom Galtung Døsvig, Hønsi/Greni og Davanger så er det ikke rart at normale hverdagsfolk som oss ikke har noe på byen å gjøre. Enten må du være koka-snorter med homoklær, eller casual for å trives på byen i Bergen for tiden. Jeg virkelig savner byen slik den var fram til like over midten av nittitallet. Da var Bergen en by det virkelig svingte av. Halv-legale partier på Kardemomme/Krydderen, aksept for voksne mennesker på Garage, en klubbscene som mange europeiske byer kunne være misunnelige på, og en kreativ musikkscene som spant fra elektronika og pop til punk og black metall.

I dag er det kun Harmonien og hamburger på Bølgen & Moi som er verdt noe som helst.

Obs: jeg glemte at det finnes et sted for oppegående mennesker. Det er ingen brun pub, men endel hyggelige mennesker både bak og foran bar, nemlig Bien på Danmarksplass. Petter Lidal er en av de gamle gode fra klubbtiden i Bergen, og hans kjekke lille pub/bar er kanskje byens mest sympatiske sted for tiden. Ikke så rart, siden Petter er en av byens mest sympatiske personer.

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Antall liker
209
Sted
Bergen
Blir mye Bergen her no.....men Madam Felle anbefales....MYE god live musikk der...både lokale og internasjonale artister....

G

Gjestemedlem

Gjest
Har hørt bra ting om Bien av venner som bor i strøket, men har aldri somlet meg opp dit da det er litt utenfor allfarvei.

Ellers er det snart sommer, og da dukker det alltid opp uformelle arrangementer her og der, spesielt i electronicakretser. Ellers har som du sier bergensmafiaen en klam hånd rundt det meste i sentrum ja.

Lurer litt på å ta turen hit neste lørdag:

Vedlegg

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Jaja skal ikke svartmale helt, finnes jo et par steder som er hyggelige nok for å ta en øl eller vin, som Naboen, Legal, Pingvinen eller Jacobs. Ikke at jeg frekventerer stedene ofte nok til å kunne være skråsikker på deres kvaliteter.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Bach_Man skrev:
Jaja skal ikke svartmale helt, finnes jo et par steder som er hyggelige nok for å ta en øl eller vin, som Naboen, Legal, Pingvinen eller Jacobs. Ikke at jeg frekventerer stedene ofte nok til å kunne være skråsikker på deres kvaliteter.
Du har rett, Bach. Naboen er et av de få stedene jeg alltid har frekventert hele tiden. Legal og Pingvinen er nye for meg (så lite har jeg vært ute etter at jeg ble familiemann), men jeg kjenner folk som går der. Jacobs har jeg spist noen burgere på den tiden det var en form for rockabilly-sted, men det er også det. Men av de stedene som i dag finnes, så er det nok Bien som jeg liker best nå. Dessverre er det, som Deph også skriver, litt utenfor allfarvei for meg også. Kanskje jeg burde sjekke baren til Thon på Måseskjæret? Det er det nærmeste jeg kan kalle lokalpub. Kanskje stedet ligger åpent for et lite kupp av hyggelig Sandviken-beboere?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
I 1992 var det to steder som gjaldt og var stamsteder i Bergen for min del. Garage og Hulen.

Ramler fortsatt gjerne utpå på Garage de gangene i året jeg er i byen.

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Du har rett, Bach. Naboen er et av de få stedene jeg alltid har frekventert hele tiden. Legal og Pingvinen er nye for meg (så lite har jeg vært ute etter at jeg ble familiemann), men jeg kjenner folk som går der. Jacobs har jeg spist noen burgere på den tiden det var en form for rockabilly-sted, men det er også det. Men av de stedene som i dag finnes, så er det nok Bien som jeg liker best nå. Dessverre er det, som Deph også skriver, litt utenfor allfarvei for meg også. Kanskje jeg burde sjekke baren til Thon på Måseskjæret? Det er det nærmeste jeg kan kalle lokalpub. Kanskje stedet ligger åpent for et lite kupp av hyggelig Sandviken-beboere?
Ingen dum plan det. Oppdaget faktisk ikke at det var noe der i det hele tatt før en måneds tid siden, selv om jeg handler mye på dalgligvarebutikken like ved siden av.

Naboen er forøvrig et fint sted, og en av plassene jeg liker å spise. Svært god mat der, god servering og litt stil med hvite duker og tøyservietter på bordene uten å være ruinerende.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Hehe, har mange minner om fuktige kvelder på Garage, med ytterst tvilsomme toalettfasiliteter og blackmetalgutter ved nabobordet.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
baluba skrev:
Ingen dum plan det. Oppdaget faktisk ikke at det var noe der i det hele tatt før en måneds tid siden, selv om jeg handler mye på dalgligvarebutikken like ved siden av.

Naboen er forøvrig et fint sted, og en av plassene jeg liker å spise. Svært god mat der, god servering og litt stil med hvite duker og tøyservietter på bordene uten å være ruinerende.
Svenskene får det til, selv i Bergen. Er et Norges eneste svenske restaurant? For de som er starstruck så er Naboen et av de stedene der sjansen for å treffe Eggum er størst. Mor, jeg vil tilbake ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
baluba skrev:
Svenskene får det til, selv i Bergen. Er et Norges eneste svenske restaurant? For de som er starstruck så er Naboen et av de stedene der sjansen for å treffe Eggum er størst. Mor, jeg vil tilbake ;)
Spørs vel om du regner med kafeen på Ikea :)

Den svenske menyen er faktisk god og rimelig. Av og til har de Jansons fristelse. Det er godt med en kald øl til og kotser ikke mye mer enn en BigMac med full bosspose.

Topp Bunn