G
Gjestemedlem
Gjest
Tror ikke fjøl vil slå noe serlig an hos de unge fremadstormende.Fjøl.
Fjølrytter blir litt mer nedlatende enn skater...
Tror ikke fjøl vil slå noe serlig an hos de unge fremadstormende.Fjøl.
Her er jeg faktisk grunnleggende uenig med deg. Det er grenser for hvilken misforstått respekt vi skal ha overfor et ords opphav.Teip flimrer fremdeles i mine øyne, tape er et bedre ord.
Skater er dyr i havet.Tror ikke fjøl vil slå noe serlig an hos de unge fremadstormende.
Fjølrytter blir litt mer nedlatende enn skater...
..... men hele ideen med å fordumme språket til det tragikomiske.
"Snowboard" heter da vitterlig "sjoggfjøl" på norsk, eventuelt "hasjplanke"."snøbrett"(...)"snowboard"
Svert mange av ordene vi bruker har jo en annen etymologisk betydling og dermed skriveform enn det som brukes i dag. Hvis tight hadde helt den samme betydningen som teit på norsk ville det sikker vert greit å bruke denne stavemåten også.For øvrig er vel ordet "teit" utviklet fra det engelske "tight" (betydning som i "uptight")?
Mine innsigelser mot bruken av 'bokstaven' er behørlig nedtegnet tidligere i tråden og jeg ser ingen grunn til å gjenta meg selv bare fordi du ikke gidder å lese hele tråden.Du har fremdeles ikke svart på hvorfor du vil forflate og fordumme det norske språk ved å fjerne bokstaven Æ.
Det har jeg gjort.Mine innsigelser mot bruken av 'bokstaven' er behørlig nedtegnet tidligere i tråden og jeg ser ingen grunn til å gjenta meg selv bare fordi du ikke gidder å lese hele tråden.
Takk, I lige måte...Du trenger forøvrig å gruble litt videre over spørsmålsstillingen din da den fremstår som noe flåsete og fordomsfull.
pathos (gresk).Det blir også litt begredelig når man importerer ord f.eks. fra engelsk og ikke får med seg at ordet har en helt annen betydning på norsk. Som pathetic og patetisk.
a. ????Jeg tror din analyse er helt korrekt. Jeg kan godt gå med på at det er språklig snoberi, men også
a) et ønske om at språket blir mindre vulgært. Hvis vår daglige leserliv ble litt mindre preget av de nevnte ord og hva de representerer så ser jeg på det som et steg i riktig retning.
a). Hvis språket som sådan var utelukkende humoristisk ville nok Æ fylt funksjonen som toaletthumor.
a) Noe jeg ikke har det minste problemer med å ikke like i det hele tatt.
Slik sett kan bevistheten om Æ og dens bruk vere med på å fremme det gode og adelige i mennesket og la det negative og fordervede få minst mulig plass i hverdagen.
d) Jeg har ingen som helst tro på at noen skal se dette på samme måte som meg,
b) men det har vert interessant å belyse emnet.
a.1) Sistnevte setning fyller meg med gru og uhygge. Ikke bare grunnet bruken av 'bokstaven' men hele ideen med å fordumme språket til det tragikomiske. Når man innfører ord fra andre språk kan men iallefall vise ordet den respekten det fortjener med å beholde skrivemåten så langt det lar seg gjøre, men mindre det strider så mye mot norsk språk at det blir problematisk. Da er det bedre å skape nye helnorske ord enn på fårnårske skrivemåten. Finnene er mye flinkere med sistnevnte. Mens danskene er mye flinkere med den første metoden.
c) F.eks. ord som Chauffeur kan vel bli litt mye å svelge for dem som ikke sto fremst i den språklige køen, og her er det til en viss grad forståelig at man lager et heilnorsk altrenativ. Men ord som Kæmping og Køntri hører kun hjemme i dårlige vitsetegninger.
Det kan nok sikkert virke underlig av man kan ha ønske om en debatt for å belyse flere sider av en sak og være åpen for motargumenter. Mye enklere å bare ha en tanke i hodet å gå med skylapper på ikke sant?d. Aha - eit utslag av mentalt navlelo. No forstår eg.
Er det et kvalitetskriterium for en streng på Off Topic at Affa skal involvere seg og komme med noen sarkastiske morsomheter? Ingen kritikk av figuren Affa, han kan være morsom nok han, men du burde vel etterhvert våge å stå på egne bein i slike debatter uten å måtte krype under vingen hans.Ein teit streng, eller? All den tid Affa ikkje vågar seg inn i debatten, førte den ingen stad. Gjestemedlem, sånn kan vi ikkje ha det!
1. Korleis open for motargument?1. Det kan nok sikkert virke underlig av man kan ha ønske om en debatt for å belyse flere sider av en sak og være åpen for motargumenter.
2. Mye enklere å bare ha en tanke i hodet å gå med skylapper på ikke sant?
3. Er det et kvalitetskriterium for en streng på Off Topic at Affa skal involvere seg og komme med noen sarkastiske morsomheter?
4. Ingen kritikk av figuren Affa, han kan være morsom nok han,
5. men du burde vel etterhvert våge å stå på egne bein i slike debatter uten å måtte krype under vingen hans.
6. Jeg har stor forståelse for at du ikke vil involvere deg i slike debatter men blir det for komplisert er det jo nok av interessante tråder om utedasser og ting man ikke bør stikke i kroppens hulrom.
8)
Nå tror jeg vi skal avslutte her. Jeg tar til etterrettning at du finner denne tråden uinteressant, men jeg skal nok komme over dette tilbakeslaget med tid og stunder.1. Korleis open for motargument?
2. Neppe så enkelt, eigentleg. Men eit mykje brukt retorisk grep, ser eg...
3. Det triste er at Affa slenger inn litt svovelpromp, men så stikk han av ved den fyrste aning av motstand. Ikkje bra....
4. Affa-humoren bør absolutt setjast under debatt. Men du tør vel ikkje, du heller?
5. Oppfattar meg ikkje som nokon Affa-disippel, nei....
6. Æ?
1. OK. Eg er ikkje irritert lenger, det er for langtekkjeleg med slike trådar til det. Og uansett er det ikkje mykje verdi i ein slik tråd....1. Nå tror jeg vi skal avslutte her.
2. Jeg tar til etterrettning at du finner denne tråden uinteressant, men jeg skal nok komme over dette tilbakeslaget med tid og stunder.
3. Hvis du ønsker å ta et oppgjør med andre personer her på forumet får du gjøre dette selv og ikke prøve å skubbe andre forran deg.