Årsak til brum i rørkrets?

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
0
Jeg har bygget en dac med et "lampizator" utgangstrinn.
http://www.lampizator.eu/LAMPIZATOR/whytubes/whytubes.html

I utgangspunktet benyttet jeg en tda1543. Jeg fikk da et kraftig signal som måtte spenningsdeles ned etter utgangstrinnet
dersom det skulle mates i en forsterker. På fullt volum på mine svært følsomme høyttalere kunne man knapt høre antydning til brum. Men når jeg nå har byttet til et digitalkort med ad1865 så får jeg et mye lavere utgangssignal. (Jeg har ikke tilpasset I/V motstanden så det er mulig det lave nivået skyldes at utgangstrinnet i dac chippen belastes for hardt el.) Etter forsterkning med lampizatortrinnet har jeg nå et passe signal til å mate en forsterker. Men nå er det kraftig brum. Ettersom dette signalet ikke er spenningsdelt ned så vil også brummen ikke være spenningsdelt. Jeg antar det er kun derfor brummen er mye mer hørbar. Men jeg er ikke sikker...

Det jeg altså lurer på er hva som er hovedårsaken til brum i en rørkrets? (glød eller høyspenning?) Og hva gjør man for å motvirke det?

Jeg har stjernejordet alt og tvinnet endel kabler. Har også prøvd å holde god avstand mellom signalkabler og forsyningskabler der det går mye strøm. (til glød). Men hele kretsen er bygget på et lite pleksiglassbrett så kabelhygienen er i utgangspunktet ganske dårlig.

Jørgen

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
409
Torget vurderinger
11
Å få brummfrie rørkretser kan være en utfordring. Har bygget noen effekttrinn , og det går stort sett bra. Preamper og spesielt riaa trinn kan være veldig vanskelig å få brummfrie. Det er bare å eksperimentere , flytte litt på det ene eller det andre av komponentene , jordskinner , signalledere , etc.
Har brukt mye tid opp igjen årene , spesielt på riaa og linjetrinn på å få de brummfrie. Noen har funka bra , og andre har blitt gitt opp og blitt slaktet.
Det er veldig mye snakk om tolmodighet.
Lykke til.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Et generelt tips:
Bruk schassis i metall og legg lederne mot metallet i den grad det er mulig. Selv om diverse plast materialer kan virke fancy, har de null effekt med hensyn til å skjerme mot brum og annen støy.
Ellers gjelder regelen om å isolere problemet. Finne ut hvor det oppstår eller hvor brum plukkes opp av kretsen.

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
0
Planen er å montere alt i en metallkasse med større avstand mellom strømforsyning og digitalkort. Men spørsmålet er om jeg skal gidde denne jobben dersom brummen ikke forsvinner. Et annet problem er at jeg ikke har tilgang til skikkelig verktøy her. Har et ok multimeter. Men skulle gjerne hatt et oscilloskop og en kurant FFT.

Men når dere har opplevd brum. Hvor har i hovedsak problemet ligget? Glød eller høyspenning?

Jørgen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Det er svært sjelden at glødingen er årsak til mye brum. Hvis du ikke plukker 50 Hz fra glødingen ved et uhell da. Nå spørs det om du har 50 Hz eller 100 Hz brum. 50 Hz kan ha opphav i glødingen (lite sannsynlig), dårlig eller feilaktig skjerming eller innstråling.
100 Hz brum har mest sannsynlig årsak i høyspenningen eller andre spenninger som er laget ved dobbel likeretting.
En ganske vanlig årsak til 100 Hz brum ligger i jordsløyfer / uheldig jording.
Veldig vansklig å gi en sikker diagnose uten å se / høre det du har laget.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Så vidt jeg kan se er dette en SRPP krets (2 rør's "totem-pole").
Det har vanligvis bra undertrykkelse av rippel fra strømforsyningen.
Så har du DC-gløding, så det burde også tilsi lite støy den veien.

For å teste høyspenningen, kan du evt. koble fra en av kondensatoerene og se om det i det hele tatt er følsomt for støy den veien.
For å teste gløde-støy kan du koble på en stor ekstra elektrolytt p å12V'enog se om det hjelper (lite trolig).

Som Audiomix antyder; du skal ikke se bort fra et det egentlig er andre årsaker.

Svein

liliya

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
484
Torget vurderinger
14
Hei Svein

Jeg har moddet min Copland 288 med Lampizator analogtrinn etter DAC. Bilder av oppbyggingen finner du her på Hifisentralen. Her kan du studere plassering og avstand i forhold til bla. strømforsyningen. Det er benyttet stjernejord. Her finnes ikke antydning til brum (heller ikke ved lytting på hodetelefon). Skjermet signalledning er heller ikke benyttet!! Har du fulgt Lukaz sitt forslag til strømforsyning. Er du sikker på du ikke har “hoppet over”en eller flere strelfiorbindelsder til stjerna? Har du DAC i samme kabinett som Lampizator? Kan det være at strømforsyningen til din Lampizator “slår inn” på DACen?
Hva synes du om lytteresultatet med Lampizator, eller forstyrrer brummet slik at det blir vanskelig å vurdere.
Lykke til med feilfindingen.

mvh.

E. Stillingen

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
0
Brummen er 100 Hz. Rakk å se det på FFT før jeg forlot Trondheim. (og alt labutstyret :p) Jeg har tre likerettere i kretsen. En til glød, en til høyspenning og en til dacen. Jeg har tenkt på smitte til dacen men kan aldri tenke meg at det skjer. Har målt regulatorene til dacen og kan ikke spore noe periodisk rippel på utgangene der. Så på det som mer sannsynlig at det smittet til signalkablene fra dacen. Fordi der er det et svært lavnivå signal. Jeg skal uansett prøve å flytte ting litt lenger bort fra hverandre og samtidig korte inn og tvinne alle strømforsyningskablene bedre.

Et annet problem som har oppstått er at sikringen til hele dacen gikk når jeg trakk ut støpselet. Støpselet gikk til de tre trafoene i dacen. (en til hver av likeretter broene) Sikringen var bare 315 milliamp så jeg antar at en litt større sikring er det eneste som behøves. Men jeg syntes kanskje det er litt rart at det går større strøm ved avslag enn påslag. Jeg har som sagt lite erfaring med rør og antar at årsaken er at glattekondisene til gløden der det går flere ampere setter opp en større strøm for å motvirke det brå spenningsfallet.

Lydmessig har jeg egentlig ikke så mye å kommentere. Fikk hørt litt på lampizator trinnet med tda1543 dacen på Avantgarde oppsettet mitt. Syntes egentlig ikke det var så mye å skryte av. Men velger å skylle på dacen. Ærlig talt så forstår jeg ikke folks begeistring for denne chippen. Jeg har hatt en dddac med 24 i parallell også. Og jeg syntes egentlig at den er gnellete og uoppløst. Jeg håpet uansett at digitalkortet med ad1865 skulle gjøre et bedre inntrykk. Dette er forøvrig en tro kopi av digitalkortet som sitter i Audio Notes kit 2.1 dac. Men så var det altså denne brummen som ødelegger alt.

Noen som vet åpningstidene til Motron og hvor lang tid det tar å kjøre fra Larvik?

Jørgen

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
jbc skrev:
Noen som vet åpningstidene til Motron og hvor lang tid det tar å kjøre fra Larvik?
Jørgen
Larvik - Vestfossen kjører du på halvannen time uten å bryte noen fartsgrenser.
Brynjar dro til Danmark - Tyskland i dag og blir borte noen dager. Kort innom igjen før neste tur. Jeg husker ikke nøyaktig hva han sa. Kanskje han leser mail mens han er på tur.

Topp Bunn