Årets frekkeste tyveri i Norge?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
De fleste har sikkert fått med seg at de økonomisk svakeste i samfunnet fikk hjelp fra regjeringen til å betale de rekordhøye strømregningene i vinter. Det var oppslag i pressen om den gode nyheten om at de som mottar bostøtte skulle motta 2500 ekstra i mars som vintergave fra Jens & Co. Helt nødvendig og en selvfølgelighet vil selvsagt en borgerlig politiker som Erna mene, og det vil jeg isåfall tro henne på. Og så er hun da også opprørt over skjebnen til de rødgrønnes nødhjelp til forfrosne minstepensjonister og andre fattige.

Men hva skjer med pengene? Joda, de kommer fram til mottaker. Problemet er bare det at når staten gir med den ene hånden, så stjeler kommunene det med den andre hånden. De som har mottatt penger fra Husbanken for å dekke ekstra strømutgifter har nemlig fått det trukket fra det de måtte motta i kommunal støtte. Pensjonistforbundet oppfordrer de som har blitt ranet av sin kommune om å politianmelde den for tyveri. http://www.gjengangeren.no/nyheter/kommunen-raner-de-svakeste-1.6108630

N

nb

Gjest
Det er vel ett eller annet prinsipp om at alle inntekter man får går til fradrag i sosialstøtten uten at jeg kan reglene. Fremstår dog som passe absurd, og vitner om usedvanlig dårlig håndtverk av regjeringen eller hvem det nå er som har ansvaret. Det er faktisk en mulighet for at kommunene kutte sosialstøtten i slike tilfeller under rådende regelverk.

På en annen side står det
Dette er brudd på alle prinsipper for skikkelig saksbehandling slik de er formulert i forvaltningsloven. I tillegg er det også et brudd på systemet i sosialtjenesteloven, sier Jan Frithjof Bernt til NRK. Han er en av Norges fremste eksperter på forvaltningsrett.
og fyren som sier det burde jo vite hva han snakker om.

N

nb

Gjest
Fra kommentarene under artikkelen kan det se ut som at de som får trukket fra denne ekstra støtten er de som allerede får dekket strømregningen sin av det offentlige, om så er tilfelle er det jo mer fornuft i det. Gir liten mening å gi 2500 kroner ekstra til høye strømutgifter når mottakeren uansett ikke betaler de høye strømregningene, men kommunden gjør det for vedkommende.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Fra kommentarene under artikkelen kan det se ut som at de som får trukket fra denne ekstra støtten er de som allerede får dekket strømregningen sin av det offentlige, om så er tilfelle er det jo mer fornuft i det. Gir liten mening å gi 2500 kroner ekstra til høye strømutgifter når mottakeren uansett ikke betaler de høye strømregningene, men kommunden gjør det for vedkommende.
Ikke stol på kommentarene. Det er slik at sosialtakstene har et øvre tak på hvor mye man får dekket. Når det går over det taket så går det utover livsopphold. Får du en høyere regning enn et visst nivå så går det galt i regnskapet, og det er sannsynligvis ikke mulig å ha flytende takster eller å justere dem i takt med strømprisene, så av den grunn er det nok endel som har stått uten midler til å dekke hele regningen. 1000 kroner i måneden har vært et øvre tak for enslige i noen kommuner. Det er alltid en eller annen tulling som ikke er berørt om som vet at slik er det ikke, for jeg har hørt om en nabo av min svoger som... Denne Laika med baller (transvestittprovokatør) vet sannsynligvis ingenting om sosialloven og sosialhjelp. Også vanlig bostøtte ble det trukket av for de som ikke mottar sosialhjelp, men mottar bostøtte i Bergen. Det vil si at en minstepensjonist i Bergen mister hele bostøtten sin, siden den som oftest er under 2500. De med lav husleie mister mindre, mens de som mottar bostøtte som er mer enn noen hundrelapper har grunn til å føle seg skuffet og lurt.

Men ikke lurt av regjeringen. De har jo ikke foretatt seg noe galt. Hvorfor mener du at det er dårlig håndverk av regjeringen når det er kommunene som foretar handlingen? Dette er symptomatisk, nemlig at kommuner stikker øremerkede midler i "egen lomme". Det gikk helt klart fram ut fra instruksene fra regjeringen om at disse pengene skulle komme i tillegg til vanlig bostøtte og eventuell annen støtte. Det finnes ingen begrensning i sosialloven som gjør at slike utbetalinger må trekkes i øvrig støtte. Og dette er problemstillinger som ofte dukker opp i enten mitt eller kollegers daglige virke, og vi besitter mer kompetanse på området enn noen andre utenfor departementene.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
De fleste har sikkert fått med seg at de økonomisk svakeste i samfunnet fikk hjelp fra regjeringen til å betale de rekordhøye strømregningene i vinter. Det var oppslag i pressen om den gode nyheten om at de som mottar bostøtte skulle motta 2500 ekstra i mars som vintergave fra Jens & Co.
Hvem mottar bostøtte i Norge? Minstepensjonister gjør det jo ikke - de tjener for godt!
Er dette en støtteordning for millionærer med kreative fradrag på selvangivelsen?
Prøv husbankes bostøttekalkulator!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
baluba skrev:
De fleste har sikkert fått med seg at de økonomisk svakeste i samfunnet fikk hjelp fra regjeringen til å betale de rekordhøye strømregningene i vinter. Det var oppslag i pressen om den gode nyheten om at de som mottar bostøtte skulle motta 2500 ekstra i mars som vintergave fra Jens & Co.
Hvem mottar bostøtte i Norge? Minstepensjonister gjør det jo ikke - de tjener for godt!
Er dette en støtteordning for millionærer med kreative fradrag på selvangivelsen?
Prøv husbankes bostøttekalkulator!
Jeg har to minstepensjonister i min etasje som mottar bostøtte. De fikk begge trukket tilbake bostøtten fra kommunen i mars, som utgjorde omtrent 500 kroner. Hvor har du fått det fra at minstepensjonister tjener for mye? Jeg har sett mye av slik offentlig behandling i mitt yrke, der jeg samarbeider med nasjonens største eksperter på trygdespørsmål og sosial nød i den forbindelse.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.619
Torget vurderinger
24
Minstepensjonister kan pr. definisjon ikke tjene for mye. Beløpet det er snakk om holder knapt til mat og medisiner for en stakkar. Skam!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.720
Torget vurderinger
0
Få er så gjerrige "på andres bekostning" og med andres penger som offentlige byråkrater og arbeidsgiverreperentanter på mellomledernivå. De er ikke politikere og ser ikke politiske "konsekvenser" av det "rare" de finner på. Men det er fasinerende hvor kreative de kan være for å omgå regler og "lure" systemet og de intensjoner som ligger bak. Sett i forhold til normalt manglende kreativitet i offentlig virksomhet er rett ut sagt utrolig.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Nå ser jeg det ofte snakkes om pensjonistene, dog ikke rart at politikerene henvender seg mot dem når dem er en så stor velgergruppe som dem er (hvorav samtlige har stemmerett), større blir denne gruppen også. Det er blitt en knallhard kamp mellom partiene om hvordan å løfte denne gruppen frem og synliggjøre dem med å snakke om hvor ille dem har det og hvor mye dem vil gjøre for dem. Stemmesanking kaller jeg slik.

Dog er fremstillingene ofte feil, og gir et fullstendig skjevt bilde av det hele. Pensjonistene har det langt fra så ille som mange skal ha det til, i alle fall ikke som gruppe. Greit nok at enkeltindivider er i en vanskelig situasjon, det er en utfordring, som gruppe er det ingen andre som sitter like bra i det som nettopp pensjonistene økonomisk. Akkurat det kommer frem i tørre tall og statistikker.

Alle er opptatt av økonomien hva gjelder de eldre, og for noen av dem er denne også en bekymring med rette. Dog må man igjen skille mellom gruppe og enkeltskjebner, det er enkeltskjebnene som trenger et økonomisk løft, og ikke hele gruppen. For som sagt, generelt sett og om man ser helhetlig på det, er det ingen gruppe som har en økonomi som nettopp de eldre.

Mange eldre (de fleste) har mye penger i banken, de har nedbetalt sine hus og øvrige lån. De er av en generasjon som lever ganske nøkternt. Det siste dem trenger er mer penger, i så fall kunne de begynt å bruke av alle sparepengene sine.

Har selv besteforeldre som døde med masse penger på bok og i verdier, var derfor mye å arve etter dem. Bestefar var en enkel mann slik sett, som klaget over hva de eldre klaget over. Han sa som sant er, at han ikke fattet sin egen generasjon, da han kjente flere som klaget på strømprisen og hvor dyrt alt var, samtidig som dem hadde masse penger i banken eller under dyna for den saks skyld. Dette fant han ganske urimelig.

Han klagde selv også, dog på andre ting. Bl.a. syntes han at pensjonisttilværelsen tidvis var ensom, og han ønsket bedre aktivitetstilbud for de eldre m.m. Når han ble så gammel at han kom på eldrehjem, var det forholdene med underbemanning der han synes var ille. For ikke å snakke om maten han mens han bodde hjemme ble tilkjørt når han var for gammel til å lage sin egen mat.

Det han synes var ille på de eldres vegne, var at mange i stor grad så for lite til familiene sine og var ganske ensom m.m. Ikke at de eldre manglet penger, da i mange tilfeller synes han ikke det.

Jeg har selv vært mye blandt eldre, og det som forbauser og overrasker meg er hvilket fokus dem har på hvor dyrt ting er og hvor opptatt dem er av økonomien. Slik er det ofte selv om dem har ganske så mye penger noen av dem, og har en økonomi jeg ikke ser igjen i andre grupper, for hvem har flere hundre tusen på bok om ikke nettopp de eldre?

Derfor blir det veldig søkt at partiene snakker om de eldre som gruppe, og ikke i samme grad griper fatt i enkeltindividene, da det er slik man må se det om dette skal bli riktig.

Det er ikke penger de eldre trenger mer av, snarere heller er det dem trenger at familiene besøker dem oftere og tar seg bedre av dem (at de ikke forblir så ensom). Dem trenger bedre tilbud både sosialt og omsorgsmessig etc. Mer penger er ikke nødvendigvis en verdi for en gruppe som sitter bedre i det enn de andre gruppene sett aldersmessig, det finnes større og viktigere verdier enn som så, som reelt gir dem et bedre liv. Å gi eldre mer penger vil ikke føre til annet enn at mange eldre får mer penger på bok, dem vil leve like nøkternt og livene deres vil ikke med det forandre seg nevneverdig.

Så får vi heller hjelpe de eldre som reelt trenger en bedre økonomi med dette, dog er dette mindretallet heller enn flertallet da som sagt har de eldre som gruppe grei økonomi og det er andre verdier dem trenger mer av.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke helt hvor du vil med disse selvfølgelighetene, for det er ingenting som noen kan være uenig i her. Og jeg forstår det vel også slik at minstepensjonister fortjener hjelp, fordi minstepensjonen er ikke særlig høy, selv i rike Norge.

Og det er vel nettopp det saken handler om. De svakeste i samfunnet blir ranet av felleskassen. Selv om pensjonister er et såkalt satsingsområde i Norge så er fattige en salderingspost for kommunene. Dette er ikke første gang det skjer. Også tidligere har det blitt gitt midler fra regjeringshold som har endt opp i kommunekassen, uten spesifikk adresse. Det som skiller den saken vi diskuterer her er at denne saken blir diskutert.

NAV i Horten har nemlig rett, dette er en utbredt praksis. Tidligere har kommunene fått holde på uten noe særlig offentlig oppmerksomhet. Denne gang har Pensjonistforbundet bestemt seg for at nok er nok, og går ut med en kraftig oppfordring til de som rammes av felleskassens umettelige apetitt. Rett og slett fordi de har en sak ifølge forvaltningsloven så er dette god mat for media, og ikke minst politikere som trenger oppmerksomhet.

Det eneste som sjokkerer meg her er at Siv ikke har vært sjokkert enda (Ok, jeg har ikke sjekket nyhetene på mange timer, så det er mulig hun har funnet en mikrofon siden sist). Til orientering har jeg redigert og tilrettelagt mange fagartikler om trygderettigheter og pensjonister i alle klasser i mitt daglige virke. Jeg er ingen ekspert på området selv, men får jo med meg endel når jeg jobber med tekster som er skrevet av eksperter.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.720
Torget vurderinger
0
Hei Baluba,

Vi er vel de fleste av oss noenlunde enige i at dette ikke smaker bra. Heldigvis har de fleste en smule rettferdighetessans.

Jeg tror, uten å ha håndfaste vitenskapelig bevis for det, at endel av "vannviddet" som kommer fram i form av enkeltsaker som denne, har sin bakgrunn i to ting.

For det første utstedes det alt for mange "fullmaktslover" der byråkratene står alt for fritt til å lage retningslinjer og bestemmelser i form av rundskriv uten å måtte få politisk godkjenning for sine vedtak.

For det andre tror jeg det er slik at politikerne selv ikke alltid forstår de tidvis kompliserte lovene de vedtar.

Det resultatet som "folk flest" reagerer negativt på er forhåpentligvis ikke det politikerne egentlig ønsket å oppnå.

Mulig jeg er for snill med våre folkevalgte nå, men jeg håper iallefall at de gjør det av vannkunne og ikke av faenskap!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tror du har helt rett, Spiralis. Mye av problemet ligger nettopp der. Politikerne virker nesten blåøyde av og til, fulle av gode intensjoner som de alle er. Det skjer altfor mye rart innen forvaltningen, og det er konkurranse sosialsjefer mellom om hvem som ender opp med best driftsresultat.

Teknokratene og de som utfører politikken har ingen gode intensjoner, de ser bare tall. Ikke rart de har høyt sykefravær i sosionom-faget. Jeg har faktisk ingen i min nære omkrets, men kan forestille meg at det er desillusjonerende å jobbe i frontlinjen fram til man eventuelt mister hjertet. All ære til de som overlever i en slik jobb og samtidig klarer å bevare både empati og mental helse.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Hva dere representerer er et syte-samfunn, intet mindre, der dere klager og syter over tingenes tilstand mens dere peker på hvor inkompetente politikerene er. Hvem vet, men kanskje er dere av dem som synes AS "Norge" er skakk-kjørt og vrangstyrt av politikere som skulle og burde vært byttet ut.

Dog er det ikke slik virkeligheten er. For det første så er det ikke så ille her i Norge, som det det ofte vises til. Snarere tvert imot har ingen eller få andre det bedre, i alle fall om man ser på nasjons-nivå og ikke bare ser seg blind på enkeltgrupper i et klassesamfunn andre steder. Her i Norge har stort sett de fleste det bra, i absolutt verste fall er man en sosialklient som får husleie og strøm samt andre utgifter dekket, mens man sitter igjen med en viss sum som burde skulle strekke til. Ser man globalt på det, så lider ei heller sosialklienter her til lands noen nød, snarere tvert imot er dem heldig stilte og burde ikke ha noen grunn til å skulle klage. Jeg vil anta at sosialklienter er dem som har minst her i landet og at pensjonister har rett på sosialhjelp dersom de skulle ende opp med en sum som er under grensen for sosialhjelp etter at regningene er betalt. Dog skulle ikke dette gjelde så mange pensjonister.

Her i landet sitter vi på toppen av verdens kransekake og syter, mens de ingen andre steder har det bedre, noe som også viser seg i at Norge er kåret til verdens beste land å leve i gang på gang. Mange som ser Norge utenfra berømmer den norske modellen og ser at deres egne regjeringer har mye å lære av oss. Noen nordmenn ser dog motsatt vei, og ser mot andre land som burde lære av oss som modeller vi burde lære av. Tenke seg til, her ser dem modeller med en langt mer urettferdig fordeling av både goder og byrder, og så vil dem ta etter det når det reelt er en bedre fordelingspolitikk i norge. Forstå det den som kan.

Når det er sagt, så er fordeling en utfordrende oppgave. Hvordan enn man skulle velge å fordele så vil mange være misfornøyd og skrike ut sin misnøye. Finnes ikke den politiker i verden som ville klart å gjort alle tilfreds, i så fall måtte vedkommende ha sittet med fantasiregnestykker heller enn å skulle forvalte penger innenfor rammene av et budsjett. Kanskje det får dere til å innse at politikerne ikke nødvendigvis er så ille som det dere skal ha det til, hva forventer dere egentlig, at dem skal dele ut både her og der for å gjøre forskjellige grupper tilfreds? Slikt er bare ikke mulig da det faktisk er slik i denne verden at godene har sin pris som skal kunne dekkes inn - man kan altså ikke bare dele ut og dele ut.

Dog kan man se mot enkelte grupper, som kan trenge et løft. Dette gjelder ikke bare de eldre, som er overfokusert på innen politikken nettopp fordi dem er den største velgergruppen og også er kjent for å bruke sin stemmerett i motsetning til grupper i annen aldersgruppe. Dog går jeg ikke med på at de eldre/pensjonistene som gruppe har det så ille som dere skal ha det til (i alle fall ikke økonomisk).

Som jeg sa er det ikke nødvendigvis penger de eldre trenger mer av, det er en veldig feil myte i og med at ingen som gruppe har mer penger spart samtidig som hus og lån er nedbetalt etc. At man således kan finne enkeltsaker der noen pensjonister har lite, det er ikke representativt. Dessuten glemmer dere helt noe vesentlig, hva med unge som har lite, middelaldrende for den saks skyld. Er det bedre at andre grupper har lite? Skulle tro dere mente det siden det snakkes så mye om eldre...

Dog er det ikke like stort fokus på andre grupper, de er ikke en like stor og viktig velgerskare. Slik oppstår slike feilaktige myter. Mer penger til de eldre løser intet, mange av dem har jo mye penger spart og i bakhånd - mer penger gir dem intet mer, da det ikke vil føre til at dem vil gå bananas med penger. Snarere heller vil dem leve nøkternt slik den generasjonen er kjent for, og så vil det dem eventuelt får mer gå inn på sparekontoen som vil bli enda mer vellfylt. Det er heller andre ting man skulle hjulpet de eldre med, f.eks. sitter mange eldre mye alene og det er i for liten grad tilrettelagt for at dem skal ha gode tilbud både sosialt og opplevelsesmessig etc. Maten mange av dem får kjørt hjem er også noe som kunne smakt bedre, og dem kunne fått mer stell etc., det er viktigere enn mer penger som bare vil fylle en konto så denne blir enda mer vellfylt.

Når det er sagt så har jeg forståelse for enkeltskjebnene, og at enkelte pensjonister sitter trangt i det økonomisk og ikke har en vellfylt konto - disse er jeg jo for at skal få en bedre situasjon økonomisk. Dog må man se de utfordringene, politikerene snakker dog i for stor grad om eldre generelt utelukkende som stemmesanking i deres viktigste velgergruppe i og med at dem er så mange - det blir feil spør noen meg da det slik kan dannes veldig feil bilde av virkeligheten.

Ikke mist bakkekontakten i denne diskusjonen, det er viktig at dere evner å se virkeligheten og hvordan tingenes tilstand er før dere skriker ut - er slettes ikke så ille som dere skal ha det til.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er ingen som tar av her. Det er faktisk uvanlig beherskede reaksjoner. Og ingen her påstår at vi har det dårlig i landet, vi synes bare at det er galt av kommunene å ta de pengene som var øremerket til de få som trenger den ekstra hjelpen i år. Husk også at samfunnet sparer mye på at vi er uavhengige av institusjoner lengst mulig, og klarer å bo hjemme. Det finnes utallige årsaker til at folk er minstepensjonister, så den biten er jeg ikke villig til å gå inn på.

Dette er ikke en generell diskusjon om norsk sosialpolitikk, det dreier seg om hjelp til de få som trenger det. Når regjeringen har foretatt en avgjørelse om at en gruppe vanskeligstilte skal få bevilget et beløp til hjelp gjennom en tøff periode skal de pengene komme fram til sluttbruker, ikke ende opp i den store felleskassen. Så enkelt er det.

At jeg opplyser om at det ikke er første gang kan jeg heller ikke se på som uvesentlig. Det handler om en ukultur innen forvaltningen som det bør settes lys på. Vi skal ikke godta at slike forhold får regjere uten at noe skjer. Ingen forlanger noen hoder på et fat, ingen bannlyser AP eller FrP, ingen tar av i det hele tatt.

Skål til alle sytete kjerringer på sentralen! :)

Btw: Jeg har heller ikke kjent noen enslige minstepensjonister før de siste årene.

Topp Bunn