Årets fredspris...

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Ja nå sitter det igjen og velger en verdig vinner...

Problemet er at de ikke har gitt prisen til en verdig vinner på mange år (Ref Obama feks). Min respekt for prisen er sterkt dalende. Tror ikke jeg er alene om å syes det..Det hadde vært mer redelig å heller unnlate å utdele prisen noen år inntil man finner noen som virkelig har oppnådd fred, frenfor noen som bare har lyst eller kanskje kan få muligeten til å kanskje bidra til fred.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvilken fredspris er det du skriver om nå? Obama fikk Nobels fredspris i forfjor, men Frank Mugisha fra organisasjonen SMUG har fått Raftoprisen i går. Nobels gikk til Liu Xiaobo i 2010. Nå er det spekulasjoner om den arabiske våren på en eller annen måte kan bli tildelt fredsprisen for 2011, såvidt jeg skjønner. Vet du noe jeg ikke vet, så kom med det. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Svenskene var så SATANS LURE når de outsourca den eneste kontroversielle utdelingen til duste-Norge...

V

vredensgnag

Gjest
Fredsprisen bør alltid kontroversiell - den skal mene noe om konflikter. Det vil alltid være noen som er uenig med engasjementet. Amerikanerne ble fly forbannet da prisen ble gitt til Jody Williams og kampanjen mot miner, for eksempel.

Prisen til Obama var det vanskelig å akseptere, som annet enn det offisielle Norges søknad om å få noen timers samtaler med USAs nye president. Alle involverte var tydeligvis glade da den seremonien var over.

Fjorårets pris har skapt så mye røre at den garantert har gjort noe godt, om enn ikke for Norges næringsliv. Og om ikke annet så vil vi nå få en komité som er utpekt av Stortinget, men som ikke består av tidligere stortingspolitikere som er kvotert inn i forhold til partienes størrelse.
Og det blir et fremskritt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Fjorårets pris har desverre ikke avstedkommet noe som helst av det gode slaget nasjonene mellom. Jeg vet, er gift med en kineser og både hun og broren hennes er relativt involvert via mange kanaler inkl. ambassade etc. Det er nå isfront rent diplomatisk, alle prossesser går ekstremt tregt, visaproblemer an mass, avslåtte søknader for studenter med GARANTERTE skoleplasser og forskuddsbetalte studier osv. osv. Dette er i TILLEGG til alle kalde skuldre som næringslivet nå møter. Norge er nærmest persona non grata der borte.

MEN, det kunne vært mye verre, på grensen til katastrofe, dersom de hadde gått for en av de andre nominerte, en SKIKKELIG troublemaker for Kina, som bl.a. setter opp lokale grupperinger rundt omkring, med tanke på å få Taiwan løsrevet fra Kina. Vedkommende har flere opprør på samvittigheten, med flere dødsfall som resultat bl.a. Folk vi kjenner i Beijing sier at dersom DEN personen hadde blit valgt så hadde Norge vær SERIØST ute å kjøre, nærmest på grensen til konflikt.

Det er naivt å tro at en stormakt som Kina, med sin historikk og nådeløse holdning til avvik (fortsatt) lar seg knipse på nesa av en liten fis som Norge. Ting får konsekvenser, men ikke alt dette kommer allmenheten for øre.

Edit; BTW, det er også naivt å tro at kineserne vil forstå at Nobel-gutta's greie ikke nødvendigvis er landets offisielle mening om saken. For de så er fisle-Norge med færre innbyggere enn en liten landsby der borte en og samme gryte. De catcher heller ikke at noen kan flagge annet enn hva som ER statens offisielle holdning.

N

nb

Gjest
Jeg foreslår at årets fredspris går til fårikålen, så får vi en verdig vinner. Om flere steder i verden kunne fylle boligene sine med duften fra en kjele med lag på lag med fårekjøtt og kål ville verden garantert bli et mye bedre sted.

Sauen Lammet Timmy fra barne-TV kan sikkert hente den så blir det litt internasjonalt preg over det.

V

vredensgnag

Gjest
pengesluk skrev:
Edit; BTW, det er også naivt å tro at kineserne vil forstå at Nobel-gutta's greie ikke nødvendigvis er landets offisielle mening om saken. For de så er fisle-Norge med færre innbyggere enn en liten landsby der borte en og samme gryte. De catcher heller ikke at noen kan flagge annet enn hva som ER statens offisielle holdning.
Hvilket er årsaken til at vi i tiden fremover slipper å ha komitéen som en sinekyre for utgåtte stortingsrepresentanter, og får inn folk som ikke er politikere, og gjerne også får laget en internasjonal komité. Selvsagt er det klin umulig for utlandet å se forskjell på Norges holdning og komitéens holdning, når det er tidligere partiledere og statsministre som sitter i komitéen.

Og Midtens Rike har ikke tenkt å ta Norge inn i varmen med det første, på den annen side er det mye som ikke tåler dagens lys som foregår der. Vi skal bare prise oss heldige over at det ikke var noen sekler tilbake i tid at dette skjedde. Kinesiske keisere tok ikke mye for å utradere hele land, med hele befolkningen, når de følte seg forulempet i hine hårde dager.

Poenget med fjorårets pris var vel uansett å prøve å avstedkomme noe positivt inne i Kina? Om man har lykkes er en annen sak. Men amerikanerne var heller ikke videre begeistret over at f.eks. Martin Luther King fikk prisen under borgerrettighetskampen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
nb skrev:
Jeg foreslår at årets fredspris går til fårikålen, så får vi en verdig vinner. Om flere steder i verden kunne fylle boligene sine med duften fra en kjele med lag på lag med fårekjøtt og kål ville verden garantert bli et mye bedre sted.

Sauen Timmy fra barne-TV kan sikkert hente den så blir det litt internasjonalt preg over det.
Hvorfor ikke?? ;D ;D Praktisk talt alle andre freds-fremstøt koker jo bort i kålen også...

Peace sells, but who's buying it...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
"Poenget med fjorårets pris var vel uansett å prøve å avstedkomme noe positivt inne i Kina? Om man har lykkes er en annen sak. Men amerikanerne var heller ikke videre begeistret over at f.eks. Martin Luther King fikk prisen under borgerrettighetskampen."

Kan nok hende at det var poenget, Vredens, eller rettere sagt intensjonen, men det er desverre ikke så enkelt. Selv ikke i dagens "oppmykede" kinesiske samfunn. Folg holdes i øra, klypes riktig nok ikke like hardt men det er en generell greie og ikke noe som kan tilskrives prisen desverre. Og slik må det nok fortsatt være, det er ikke bare å demokratisere et KONTINENT som tross alt er et U-land fortsatt, vi snakker om over en milliard (eller 250 ganger Norges befolkning, for å gjøre tallene litt mer forståelige) mennesker som ikke leser, ikke surfer, ikke forstår.... mennesker hvis eneste oppgave er å få det til å "gå ihop" så de ikke sulter og fryser. Kaster man blår i øynene på en slik ikke ubetydelig kontingent, og de oppdager at det ble ikke bare melk og honning over natta, gitt - da har man en katastrofe på gang. Og hvem er VI, til å sette oss til doms over en slik nasjon og si at kun det VI mener er riktig? Hva vet vi? Eller, hva kjenner VI, mette og fleskefeite selvhøytidelige lottovinnere på kroppen av deres problemer? Ikke det døyt. Da er det lett å sitte og kjefte og være ekspert.

Vi får håpe en eventuell Fredspris i år ikke skaper like store bølger på andre kontinenter, så vi ikke erter på oss nok en femtedel av kloden...

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
836
Så hvis man risikerer å fornærme et totalitært styre er det bedre å skygge unna?
Hvor ble det av den voldsomme helten som ikke frykter noenting?

V

vredensgnag

Gjest
Hele verden ligger på kne for Kina. Fint at komitéen påpekte at det dreier seg om et militærdiktatur, og at folk som samhandler med Kinas ledelse fikk grunn til å vurdere om det er rett.

Men pengene styrer, og derfor vil komitéen fremover bestå av annet enn norske eks-politikere, og godt er det.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Så hvis man risikerer å fornærme et totalitært styre er det bedre å skygge unna?
Et legitimt spørsmål.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Jeg personlig gir forsåvidt blanke faen, ingen ting jeg kan gjøre med akkurat det spørsmålet. Høres rimelig arrogant ut, men det er jo realitetene da. Dessuten, dersom du leser mitt innlegg grundig og godt så er jeg av den oppfatning at det ikke nødvendigvis er så galt det styresmaktene holder på med der borte. Det handler om å holde 1.400.000.000 mennesker noenlunde i sjakk, styresett og prinsipper KAN ikke endres over natta, det er så naivt å tro noe slik. Har vært der, 20 år siden første gang, sett kontrastene og det er skremmende. Og hvem er det som sier at demokrati, og i særdeleshet i den form vi utøver det her til lands, er riktig for et helt kontinent, med den bakgrunnen, i dagens situasjon??

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.566
Torget vurderinger
24
Gubra skrev:
Det har jeg da aldri sagt. Man skal bare være klar over realitetene rundt å gjøre det. Et styre som representerer 20% av jordas befolkning, et styre som "eier" krumtappen i den såkalte frie verden, et styre som har en fremdrift på landet sitt vi bare kan drømme om her til lands, dette er ikke dumskaller uansett hva vi måtte tro.

V

vredensgnag

Gjest
Man begår en grov feil om man tror kineserne er dumskaller. Landet har bevart sin posisjon i årtusener, og vil fortsette med det. De tenker langsiktig, og har klart det kunststykket å få kapitalister verden over til å knuse økonomien i sine egne land, til fordel for Kina. Det kan umulig være dumt. Smart, spør du meg.

Napoleon sa man gjorde klokt i å la Kina sove, det gjorde vi ikke. "quand la chine s'éveillera, le monde tremblera" (når Kina våkner, vil det ryste verden).

Men for ordens skyld, Kina er et repressivt militærdiktatur med vilkårlig juss og summariske henrettelser av "samfunnsfiender". Vi skulle aldri "gjort business" med dem - men som Lenin sa: kapitalister selger oss mer enn gjerne repet vi henger dem med.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Dumskaller og dumskaller. Det er de ikke, men de har da gjort mye dumt. Snart er halvparten av befolkningen over 60 år, og om ikke så fryktelig lenge er halvparten av befolkningen pleietrengende. Hmmmm, det var resultatet av en smart politikk som skulle begrense befolkningsveksten. Nå er kvoten fordoblet, men som vi alle vet er en fordobling bare å pisse i havet i forhold til den eldrebølgen de venter på. Vi har såvidt nok bølgekraft til å surfe skikkelig, men Kina har en tsunami på gang. Var det særlig smart?

Kinas makt kommer selvsagt til å avhenge av hvor dyrt landet er å drifte, og de kommer til å bli et ekstremt dyrt land å drifte om bare 20 år på grunn av dette. Mange økonomer og synsere forregner seg litt på Kinas fremtid på grunn av at de glemmer den faktoren. Det er liksom ikke noe vi naturlig tar med i regnestykket, fordi vi regner alle aktører for å stille på nesten lik fot på det området. Det gjør vi altså ikke. Ikke på langt nær.

V

vredensgnag

Gjest
Ettbarnspolitikken er både umenneskelig og et problem, men er også årsaken til at kinesiske foreldre investerer alle sine ressurser i avkommets utdannelse og start på livet. Liten grunn til å stusse over hvorfor PISA-resultatene er som de er. Men vi har knapt skjønt omfanget av kraften i kinesisk ensretting, sammenlignet med vår kultur.

Hvorsom er - poenget her er årets fredspris. Vanskelig å forestille seg hvem den skal gå til?
Men det ble bestemt i dag og kunngjøres neste fredag.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Ettbarnspolitikken er både umenneskelig og et problem, men er også årsaken til at kinesiske foreldre investerer alle sine ressurser i avkommets utdannelse og start på livet. Liten grunn til å stusse over hvorfor PISA-resultatene er som de er. Men vi har knapt skjønt omfanget av kraften i kinesisk ensretting, sammenlignet med vår kultur.
Uansett hva man mener om den politikken, og uansett hvor godt utdannede de er, så står de foran en kraftig utfordring. Eldre-tsunamien i Kina er så og si uungåelig. Hva hjelper det med gode kunnskaper i matte når man ikke er mange nok til å trekke lasset?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg kjente at jeg krympet meg litt da jeg leste at Jagland lovde en "interessant vinner". Den fyren har en track record på ting som er mindre enn 100 % geniale. Mulig det virker smart inni hodet hans, og kanskje til og med i en komité bak lukkede dører (for han er en hyggelig og veltalende fyr), men omtrent som med Winnie-the-Pooh er det ikke alltid så lurt lenger når det kommer ut i friluft. Noen som husker Det Norske Hus, 36,9 % eller Bongo fra Kongo? Fyren burde ikke få lov til å ta i noe som påvirker Norges forhold til omverdenen.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ja det er illevarslende. Etter Obama har jo denne prisen mistet siste rest av positiv verdi, og den gjenstår kun som et instrument for å irritere og skape splid.

Kan ikke akkurat si at jeg gleder meg til å finne ut hva Jagland har pønsket ut denne gangen. :-\

Hadde vært moro om prisen hadde gått til en verdig kandidat, f.eks. Julian Assange og Wikileaks, eller Sam Harris. Men jeg har ikke akkurat så stor tro på det. Det beste man kan håpe på er vel en minoritetsforkjemper i Afrika eller noe passe tannløst, eller kanskje en lederfigur i den pågående arabiske revolusjonen.

Prisen ender vel opp hos Lloyd Blankfein og The Goldman Sachs Group for lang og tro tjeneste til menneskehetens fremme.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.469
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg syntes Ig Nobel-prisen til ledelse, styre og revisorer i Enron "for their contributions to the use of imaginary numbers in business" for noen år siden var ganske morsom. Årets Ig Nobel er nettopp utdelt, forresten, og der gikk årets fredspris til Arturas Zuokas, ordfører i Vilnius "for demonstrating that the problem of illegally parked luxury cars can be solved by running them over with an armored tank."

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.016
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Han feier i alle fall for eget fortau, den borgermesteren. Det må stå dårlig til med kommuneøkonomien i Vilnius. Borgermesteren er både parkeringsvakt og gatefeier. Folk bør ikke klage på at politikerne der ikke gjør en grundig jobb. De står åpenbart på som få andre. Men det som forundrer mest med innslaget var hvor fattet bileieren virket. Enten det eller så var han i totalt sjokk. Kanskje det stod et par karer med AK-47 bak kamera?

Topp Bunn