Åpenhet,kanalseperasjon,landskap og DYNAMIKK

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
Hva skal man kjøpe for å få til dette ?

Jeg har til nå likt meg best på lyric med Cary forforsterker (SLP 05) og diverse effektforsterkere.
Eller Bryston forforsterker og 4b sst.

Holdt vel kanskje nesten på å kjøpe 2x brukte Bryston 7b sst idag,men er litt usikker på hvordan Bryston spiller opp imot f.eks Electrokompaniet`s NEMO derfor skjedde det ikke noe.
(er litt redd for å kjøpe produkter jeg kan komme til å angre på...)
Siden jeg sitter og ser etter brukte forsterkere må jeg jo slå til når det gjelder ;)

Hvilke produkter bør jeg se etter for å å oppnå det jeg søker etter ??
Det samme gjelder jo for høyttalere,selv jeg kanskje helst i utgangspunktet vil kjøpe dette nytt.....det og cd-spillere.

Bør man kanskje se etter klasse -A- ?
Ser meg kanskje litt blind på sånne ting også...

R

Rojoh

Gjest
Først og fremst vil vel høyttalervalget være avgjørende. Deretter kan man kanskje ha i bakhodet at de mest gjennomsiktige og sjelfulle forsterkerne gjerne er de med lavest effekt. (Her blir jeg kanskje arrestert, men men siden jeg sa sjelfulle, så regner jeg med solid backup... ;D)

Dog: Hadde vært veldig artig å fått hørt f.eks. Snickers' aktivisering av B&W 801ene. Might be one of the roads towards nirvana...

Mvh. Johan

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.494
Sted
Østfold
Dette er ting som ligger begravet i høyttalernes klangbalanse, kapasitet og hvordan de integrerer seg i rommet de står i. Resonanser, forvrengning osv vil være faktorer som i større eller mindre grad kan true resultatet men det blir mindre signifikant igjen.

Glem A-rating. Det har praktisk talt ingen betydning.

U

utgatt60135

Gjest
Ja, finn deg er høyttaler som du liker og passer rommet. Så kan du tenke på forsterker som passer dem. Hvilken prisklasse tenker du på?

H

hordasped

Gjest
Foreslår du finner høytt. først,som du liker både lyd/prismessig.(prisklasse?) som passer rommet

Dette med elektronikk, er mye smak/behag/pris......

Skal det være rør/transistor, eller begge deler......

Mvh:

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
Jeg syns ProAc låter bra,d38 er min favoritt men jeg har lyst på større.(Har ikke hørt på D80 eller 100)

Effektforsterker:
Er nesten blank på dette,men det som spilles på d38 hos lyric låter bra.
Bryston og/eller Jeff rowland.
Lurer litt på Electrokompaniet eller Midgård også,men går mest på omtale og utseedet det da :)

Forforsterker: Cary SLP 05: Den låter iallefall sinnsykt bra og er dritfin å se på.

cd spiller vil vel komme til slutt,cary eller electrokompaniet det vel. . .

Det jeg liksom prøver på er å vite hva jeg skal ha,for å så slå til de gangene jeg kommer over det brukt.
Jeg "sikter" langt over det jeg har råd til,derfor kan jeg bruke lang tid å kjøpe brukt.

Så det jeg prøver å finne er vel elektronikk som matcher ProAc D-100.
Men hvor Åpenhet,kanalseperasjon,landskap og DYNAMIKK D-100 har veit jeg ikke,(??)
men regner med den er god på alt.(iallefall til den prisen)

N

nb

Gjest
Kanalseparasjon kan neppe være en veldig viktig parameter, så vidt jeg har skjønt har gromme MC-pickuper 35dB eller noe slikt (=veldig dårlig om det hadde vært f.eks en forsterker), har enda ikke hørt vinylfolket klage;)

Støtter ellers anbefalingen om å begynne med høyttaler og ta det videre derfra. Et sted må man begynne, og da er det jo greit å få det som betyr mest til å sitte.

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
De aller fleste sier dette, (begynn med høyttaler)
Men er ProAc "den rette" ?
Eller blant de rette mener jeg :)

Hva kan folk her anbefale meg å høre på ?

JBL Array 1400 (spilte hardt)
JBL ti 260 : (jubileums modellen) Falt ikke i smak.
B&W 803D - blir sagt er kjedelig over tid,likte den godt på demo.
sa-audio - (husker ikke modell) låt litt tynt og kjedelig.

U

utgatt60135

Gjest
ProAc er definitivt gode høyttalere :).

Array 1400 hørte jeg engang med Mcintoch og de skuffet mye fra mellomtonen og opp i forhold til pris.. (hardt var det slettes ikke..)

Med en engasjerende forsterker kan B&W 803s være et godt valg hvis nøytralitetog korrekthet er viktig..?

Hør på hmm... Martin Logan, Magnepan, Gradient Revolution,Usher, Audio Physics....

Ellers burde vi prøvd å få hørt på mindre kjente merker om mulig ::)

Hva slags musikk spilles?

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
Stereo perspektivet,åpenhet,toner,dybden og dynamikken er viktig :)

Musikken: Nick Cave (&the bad seeds); Murder balads.
En hærlig dyp og mørkt lydbilde på denne plata,virkelig liker lydbildet og hva jeg oppfatter som dynamikk her.

Katie Melua
Maxwell; med albumet embrya . .. fantastisk bass på spor en.

Ellers; Rock ifra 70 tallet,
+ diverse ifra Tanita Tikaram og katie Melua til Iron maiden og metallica

Og jeg skal ikke bry meg om hva merkene heter og hvordan de er bygd opp,bare det låter bra :D

U

utgatt60135

Gjest
Hvor bor du i forhold til mulige demoer?

Gradient i Kristiansand, Usher i Moss eller Horten, evnt. Drammen? Tannoy Glenair, Audio Physics og ProAc D38 i Oslo? Spendor i Krokstadelva kan kanskje være noe også?

Pga det du skriver her har jeg utelatt ML og Magnepan.. ::)

H

hordasped

Gjest
Du nevner elektronikk som f.eks Cary SLP 05!!

Bryston......

Hvor mye peng har du tenkt å legge ned,da overnevnte merker ikke er i den rimeligste klasse

Proac 80/100 er jo heller ikke billig

U

utgatt60135

Gjest
Dali Euphonia MS4 er vel heller ikke noe dårlig valg? Hva synes HiFi folket om den?

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
Blir ett prosjekt over år dette her,kjøper det jeg må/vil ha brukt over tid til alt er på plass ;) :)

Jeg bor i Drammen !
Og vurderer Totem også . . .

hordasped skrev:
Du nevner elektronikk som f.eks Cary SLP 05!!

Bryston......

Hvor mye peng har du tenkt å legge ned,da overnevnte merker ikke er i den rimeligste klasse

Proac 80/100 er jo heller ikke billig

R

Rojoh

Gjest
For hva det er verdt: Mine preferanser har forandret seg nesten i samme takt som jeg har fått utvidet mitt kjennskap til ulikt utstyr og ny, spennende musikk. For å si det på en annen måte: Jeg er pr. idag ikke der hvor jeg trodde jeg skulle være for bare noen år siden. Godt mulig at jeg befinner meg på et annet "sted" om noen år. Senk skuldrene litt, og innta et litt kortere tidsperspektiv (og budsjettramme).

Mvh. Johan

H

hordasped

Gjest
Lyngen skrev:
Dali Euphonia MS4 er vel heller ikke noe dårlig valg? Hva synes HiFi folket om den?
Slettes ingen dårlig høyttalerMS-4,hadde denne før Proac D-38.

Daliene krever en kraftig/strømsterk forsterker for å få ut det beste.

B

BjornE

Gjest
Utifra den musikken du spiller - Cervin Vega + NAD, og ferdig med det.

monosapiens

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2005
Antall liker
0
Mine preferanser har egentlig ikke endret seg.
Det er bare jeg som har oppdaget at det er bedre ting på markedet enn det jeg visste om i 1994/95
Men da ikke visste jeg ikke om "Hi End", men dette markedet oppdaget ikke jeg før for ett par år siden hos lyric.....

Rojoh skrev:
For hva det er verdt: Mine preferanser har forandret seg nesten i samme takt som jeg har fått utvidet mitt kjennskap til ulikt utstyr og ny, spennende musikk. For å si det på en annen måte: Jeg er pr. idag ikke der hvor jeg trodde jeg skulle være for bare noen år siden. Godt mulig at jeg befinner meg på et annet "sted" om noen år. Senk skuldrene litt, og innta et litt kortere tidsperspektiv (og budsjettramme).

Mvh. Johan

U

utgatt60135

Gjest
hordasped skrev:
Lyngen skrev:

Jeg fikk et solid inntrykk av den, men hvordan spiller den i forhold til D38?

M

marsboer

Gjest
For å oppnå det trådstarter beskriver er man avhengig av at alle ledd i kjeden spiller på lag.

Selv er jeg særdeles fornøyd med så godt som alle parametere i mitt anlegg nå og føler for første gang ingen trang til å bytte ut en eneste komponent. Det eneste jeg har å klage på er at jeg ikke har et symmetrisk rom i forhold til høytalerne slik at stereoperspektivet forskyves noen cm til høyre i forhold til absolutt senter. Dette krever imidlertid et nytt rom, og det er der den største baugen nå ligger. Dette gjør imidlertid ikke nytelsen noe mindre for tiden ;)

Anlegget spiller meget crispy og oppløst over hele frekvensområdet med massiv og oppløst mellomtone og skikkelig spenstig bass.
Lydbildet sprudler av liv. Det beste er imidlert stereoperspektivet, som er fullstendig holografisk, og det er omtrent klin umulig å si at det kommer noe lyd fra høytalerne direkte. Alt bare oppstår i luften liksom.. vanskelig å forklare, men det er sikkert mange her inne som sitter med samme følelse.

Anlegget som gir meg så mye glede i hverdagen består av få men nøye vurderte komponenter, ikke i forhold til konkurrenter i markedet, men i forhold til matching uten at det skal koste skjorta:
B&W 802D på Auralex Gramma plattformer
NAD M3
Slimdevices Transporter

Transporter er koblet balansert inn i M3 vha BetterCables XLR kabler. HT kabler er BetterCables Premium III (SVS versjonen)

Alt her er utvalgt for å få mest mulig lyd og minst mulig gimmick for pengene, selv om dette høres rart ut med så dyre høytalere.
Jeg mener likevel at rommet og plassering av høytaleren betyr mest dersom det andre er på plass.

H

hordasped

Gjest
Lyngen skrev:
hordasped skrev:
Lyngen skrev:

Jeg fikk et solid inntrykk av den, men hvordan spiller den i forhold til D38?
Alt avhengig av elektronikk,så er definitivt den største forskjellen at Dali MS-4 ikke har den åpne luftige mellomtone/diskant som Proac leverer,er vel ikke samme Proac slam i bassen heller

U

utgatt60135

Gjest
marsboer skrev:
Anlegget spiller meget crispy og oppløst over hele frekvensområdet med massiv og oppløst mellomtone og skikkelig spenstig bass.
Lydbildet sprudler av liv. Det beste er imidlert stereoperspektivet, som er fullstendig holografisk, og det er omtrent klin umulig å si at det kommer noe lyd fra høytalerne direkte. Alt bare oppstår i luften liksom.. vanskelig å forklare, men det er sikkert mange her inne som sitter med samme følelse.

Anlegget som gir meg så mye glede i hverdagen består av få men nøye vurderte komponenter, ikke i forhold til konkurrenter i markedet, men i forhold til matching uten at det skal koste skjorta:
B&W 802D på Auralex Gramma plattformer
NAD M3
Kan godt skjønne at du er kjempefornøyd med dennne kombien. Hørte 805s med NAD M3 og det sprudlet i forhold til Lyngdorf. Stor musikkglede og den spilte bredt og presis. Kanskje ikke så stille i mellom instrumentene? Jeg syntes den var en knallgod match til B&W som kan bli litt nøktern med enkelte kombinasjoner. Akkurat dette med at høyttalerne forvinner i lydbilde synes jeg veldig mange kombinasjoner klarer med glans. I mitt oppsett klarer jeg heller ikke å høre at lyden kommer fra to kasser. Det er fornøyelig :D

R

Rojoh

Gjest
Kanskje det hadde vært en idê å sjekke om om man ønsker å stake ut kursen innenfor to hovedretninger: KISS eller AFCAP

KISS (Keep it simple, stupid): Så enkle og minimalistiske løsninger som mulig.

eller:

AFCAP (As fucking complicated as possible): En mengde duppeditter og fragmenterte optimaliteter forsøkt sammensatt til en sammenhengende helhet.

Mvh. J ;Dhan

M

marsboer

Gjest
Lyngen skrev:
Kan godt skjønne at du er kjempefornøyd med dennne kombien. Hørte 805s med NAD M3 og det sprudlet i forhold til Lyngdorf. Stor musikkglede og den spilte bredt og presis. Kanskje ikke så stille i mellom instrumentene? Jeg syntes den var en knallgod match til B&W som kan bli litt nøktern med enkelte kombinasjoner. Akkurat dette med at høyttalerne forvinner i lydbilde synes jeg veldig mange kombinasjoner klarer med glans. I mitt oppsett klarer jeg heller ikke å høre at lyden kommer fra to kasser. Det er fornøyelig :D
Etter at jeg fikk inn Transporteren som signalkilde ble det enormt rom mellom instrumentene, men selvfølgelig så kan jo fremdeles M3 være en begrensende faktor, men jeg er faktisk så fornøyd at jeg ikke bryr meg om det!
Jeg sitter faktisk og tenker "wow, helt utrolig at dette er MITT anlegg!" når jeg spiller musikk på det, og det er absolutt aller første gang for å si det slik :)

At det kan bli enda bedre tar jeg som en bonus, men nå er jeg bare kjempefornøyd. Jeg går på jobb og gleder meg til å komme hjem for å høre på mer musikk ;)

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.281
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Når det gjelder høytalere,så ville jeg sterkt vurdert dem som har egen mellomtone.
Da vil stemmer ligge lenger frem i lydbildet og du vil oppleve eneorm dynamikk i alt som skjer.

F,eks en gulvstående høyttaler som ikke spiller dypt,men har stram kontant bass,egen mellomtone som smelter inn i en delikat diskant.Dypbassen får du fra en high-end sub.
Rel Storm 5 og Rel Stadium III bør være på lista.

En hifi venn av meg har nettopp kjøpt B&W CM7 (11995kr) og bruker dem med Rel Stadium III (25000kr).Uten tvil det beste jeg har hørt under 50000kr!!!

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
499
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Vurdèr Manger Sidekick bredbåndshøyttalere ned til omtrent 100 hz i kombinasjon med en god aktiv sub eksempelvis XTZ 12 og en en strømsterk eldre NAD forsterker fra 2000 serien. Dette har gitt meg mye av det du er ute etter...

Topp Bunn