Ånei, enda en dac tråd ? Sprudle dac.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Bare sitter å vurderer dac alternativer.
Jeg har i dag en kraftig modifisert Gigawork dac, den lille uten USB inngang.
Den har en frisk og stram spillestil.
Finnes det andre alternativ med litt frisk lyd og meget god oplløsning. Ikke noe flatt og kjedlig ::)

Jeg har prøvd en dCS Delius dac, den ble alt for snill og lite sprudlende i lyden.
Har også prøvd en Moon D300, den hadde veldig god oppløsning og stram bass osv osv, men den føltes flat og livløs kjedlig ut.

Jeg har tidligere prød en DP dac8.0 som virket livlig og kraftfulll ut, men det var i et annlegg på stua så jeg har dårlig sammenlignings grunnlag.
Parasound DAC-1000 / 1500 / 1600 / 2000 er også noen jeg har trua på, jeg har tidligere eid både 800 og 1000 dac, men det var også i anlegget på stua.
Det har vist seg å være store opplevde forskjeller på anlegget jeg hadde i stua og det i et godt dempet rom i kjellern.

Noen som kjenner seg igjen i min dac jakt lyd og har funnet sin dac ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Buffalo II DACen som ligger på brukten. Noe særlig bedre blir det neppe.
Får du ikke spilleglede med en slik DAC, bør du se etter svakheter andre steder i oppsettet.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.672
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hvis du liker lydsignaturen til Parasound dacer vill jeg tro du vill elske Monarchy Audio sine dacer,litt i samme leia men bare mye mere av alt ;)

er du heldig finner du kanskje en på Ebay

mvh

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Frisk og stram spillestil høres ut som Audiolab 8200cd ( dac med drivverk )

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
motoren skrev:
Hvis du liker lydsignaturen til Parasound dacer vill jeg tro du vill elske Monarchy Audio sine dacer,litt i samme leia men bare mye mere av alt ;)

mvh
Ligger faktisk en Model 33 på Ebay, og til en hyggelig pris.
Ukjent merke for meg, men det gjør vel ingen ting.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
orso skrev:
Buffalo II DACen som ligger på brukten. Noe særlig bedre blir det neppe.
Får du ikke spilleglede med en slik DAC, bør du se etter svakheter andre steder i oppsettet.
Her sett litt på disse ja, men litt i overkant prisen akkurat i disse dager. Men en dag må vel denne prøves også ;)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Store forskjeller på første Buffalo og Buffalo II da ?
Kan eventuelt Buffalo I oppgraderes til Buffalo II ?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.672
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Leikis. skrev:
motoren skrev:

mvh
Ligger faktisk en Model 33 på Ebay, og til en hyggelig pris.
Ukjent merke for meg, men det gjør vel ingen ting.
Tror du vill bli overrasket hva den presterer,beste dacen jeg har hatt i hus :)

mvh

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Leikis. skrev:
Griffenfeldt skrev:
Har denne digital inngang ?
Jeg har musikken min på disk (NAS)
Ja, selvsagt. Skulle du våge deg å koble på pc og spille ex spotify, styrer du programmet fra den medfølgende fjernkontrollen ( søk på youtube )

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Griffenfeldt skrev:
Leikis. skrev:
Griffenfeldt skrev:
Har denne digital inngang ?
Jeg har musikken min på disk (NAS)
Ja, selvsagt. Skulle du våge deg å koble på pc og spille ex spotify, styrer du programmet fra den medfølgende fjernkontrollen ( søk på youtube )
Flåtte greier.
Hvem selger denne her i landet og hvilken pris er det ca ?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Den koster 8 tusen og selges av Oslo hifi center.

Søk litt på nettet og bruk youtube. Mye nyttig lesestoff. Den er hvistnok særdeles dynamisk og flott. Alsidig i tillegg.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Lurer på hvordan den Audiolab 8200cd som er nevnt her står seg mot Oppo BDP 95 Sacd/Blu-ray multispiller (til 10k) som Vadseth omtaler i svært så rosende ordelag i Fidelity nr53/s86-87. De ligger jo nokså nær hverandre prismessig. Er de sammenlignbare ellers mon tro, bortsett fra at Oppo'en jo også er dvd/blu-ray-spiller? Tenker da først og fremst på deres egenskaper som musikkformidlere/spillere - samt på tilkoblings- og bruksmuligheter ellers.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
zimon skrev:
Lurer på hvordan den Audiolab 8200cd som er nevnt her står seg mot Oppo BDP 95 Sacd/Blu-ray multispiller (til 10k) som Vadseth omtaler i svært så rosende ordelag i Fidelity nr53/s86-87. De ligger jo nokså nær hverandre prismessig. Er de sammenlignbare ellers mon tro, bortsett fra at Oppo'en jo også er dvd/blu-ray-spiller? Tenker da først og fremst på deres egenskaper som musikkformidlere/spillere - samt på tilkoblings- og bruksmuligheter ellers.
Siterer innlegg nr #287 og #290 av "squad 701" fra flg. tråd
http://www.avforums.com/forums/blu-ray-dvd-players/1439482-oppo-bdp-95eu-owners-thread-10.html
(har ikke lest hele tråden der - googlet meg bare frem til disse to innleggene)
Getting a lend of an Audiolab 8200CD for the weekend, my curiosity got the better of me, I have to know how it compares to the Oppo 95, with both using the same DAC chip, looking forward to the outcome
I have a loan of an Audiolab 8200CD for the next four days, to make some comparisons against the Oppo 95.
I was hoping the Audiolab would clearly sound better, as I need a new CD player for a different room.
But unfortunately they are nearly identical, the difference between them is very close.
The Oppo 95 is not any better than the Audiolab, and vice verse.
I had to make duplicate copies of multiple CDs to play them off each other, as originally I was expecting the Audiolab to be the clear winner.
Sometimes I was under the impression the Audiolab had slightly more depth or width depending on which one of the seven digital filters was being used at the time, but upon closer inspection any differences seemed to be related to filter settings which I found difficult on which to settle for, either the Optimal Spectrum or the Optimal Transient XD, at times it was like switching between two Oppo 95s instead of different players.
Obviously the Sabre DAC chips have a lot to play in this, the similarities were great.
In the end I found it was more like comparing two sets of RCA interconnects, one costing £80 and the other costing £140,
after a while you could convince yourself either was better.
Maybe on other equipment I might have got a different result, I compared them using a pair of B&W CM8s and a Rotel 1520 amp.
They both had Merlin Tarantula main leads, the Oppo 95 had Chord Company Crimson Plus interconnects, and for the Audiolab I used QED Reference Audio Evolution (which should have gave it an advantage), this is only my initial findings, so hopefully over the next few days I will get a more complete picture.
But I am guessing the sound quality of the Oppo is easily equal to the Audiolab 8200, so for a notable difference a jump up the price category to the £1500-£2000 would be necessary. If I was in the Market for a CD player I would definitely recommend the Audiolab 8200 for the price it sells at.
But unfortunately to beat the Oppo 95, I'm going to have to spend a lot more money or just get another Oppo.

Topp Bunn