Åhh, som jeg koser meg

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
;D

Cornelis' bästa på TD121 og godt med ballast i hekken. Det spiller som en drøm ;D ;D

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71

"Hekken" med masse ballast. Ettersom jeg hadde en ekstra kontravekt til SME3009 Series II armen min, fant jeg like godt fram baufila og delte vekta i to. Dermed får jeg balansert 32 gram pickup som ingen ting ;D ;D ;D

Fortsettelse følger

mvh trondkj

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Et lite bilde til, kanskje?

...ikke mye klaring under pickupen, kom ikke her med bunglete plater :D

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Audiophile-Arve skrev:
Er ikkje SPUen litt for hardhendt med kostbare, gamle, svenske plater?
Det er vel kanskje en villfarelse vi har levd i litt for lenge, at lavt stifttrykk er bra og høyt dårlig. Det er ikke en graveringsnål som står i den pickupen, jeg bare sier det. En gang. Det får holde ;D

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
C._Alshus skrev:
32 gram?

En elefant blant PUer.
Kanskje vi heller skal kalle den pickupenes slagskip ;D ?

mvh trondkj

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trond Kjetil skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Er ikkje SPUen litt for hardhendt med kostbare, gamle, svenske plater?
Det er vel kanskje en villfarelse vi har levd i litt for lenge, at lavt stifttrykk er bra og høyt dårlig. Det er ikke en graveringsnål som står i den pickupen, jeg bare sier det. En gang. Det får holde ;D
Det er viktig å halde seg i overkant av det produsenten tilrår. For lågt stifttrykk kan føre til villfaringar, og ein risikerer at stiften brøyter seg "lytt løp" om ein er riktig uheldig. På den andre sida var hifi ein gong i tida normert til å ha maks 3 grams stifttrykk for å unngå at vinylen vart deformert. Men dette er vel også eit spørsmål om kor stor flate stiften har i rilla? Det skal visstnok vere like vondt å bli trakka på med ein stilletthæl som ein elefantfot (Eg må innrømme at eg ikkje har fyrstehands kjennskap om noko av dette).
Sakleg sett er radius av stiften (og dermed kontaktflata) maksimum breidda av ei platerille. Slike svære stiftar skal visstnok ha ein del pre-ekko, utan at eg har vore klar over stiftstorleik på pickupar med mykje av dette irriterande fenomenet...

Uansett: så lenge du kosar deg saman med denne blåkvalen mellom pickupar, så er det deg vel unt. Eg reknar med det er ein NOS? Eller ei moderne utgåve?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Litt OT
Arve:
Kan pre-ekko forekomme på nyere og rimelig dyr pu. og event. hvorfor?

Var på besøk hos en bekjent for noen uker siden, og på en del plater forekom dette med at i stille parti på låtene, kom neste strofe som et ekko i forkant. Opptil 2-3 sek før.
Spoooky! :)

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Pre-ekko har jeg opplevd med flere pickuper, men det er enkelte plater som skiller seg ut. Jeg hørte det også i går på en plate, før musikken startet. En omdreining av plata tar vel ca 2 sekunder, så såpass mye før er naturlig.

Jeg vet altså ikke om SPUen er mer følsom for dette enn andre, men kanskje den er det.
Min er vel sånn nesten NOS, altså at den har vært montert på en arm og spilt noen få platesider. Den er fra 80-tallet en gang, denne SPU Gold, så vi snakker ikke om utgammel, akkurat ;D Kommer nok til å bruke den mest på de gamle skivene fra 60-tallet, men opplevde faktisk i går en nyutgivelse med Cpt Beefheart "Safe as milk" som endelig spillbar. Den låter grusomt med f.eks AT OC9.

mvh trondkj

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.900
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hei

Kanskje litt OT, men om jeg lekte meg med antiskating på den gamle platespilleren min, kunne jeg både få til pre ekko pg post ekko om jeg justerte meg til ytterpunktene av det mulige.

mvh

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
To kommentarer:
- Pre-ekko har vel mer med plata å gjøre enn PU'en......... Eller rettere sagt båndet (tapen) som er originalen.
- Mht å "legge seg høyt" mht stifttrykk: Tror ikke dét nødvendigvis er det beste i alle tilfeller. Levde lenge etter denne regelen jeg også, men erfarer at min Lyra Titan liker seg svært så godt på minimum (anbefalt) stifttrykk.

Mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
olaps skrev:
To kommentarer:
1. Pre-ekko har vel mer med plata å gjøre enn PU'en......... Eller rettere sagt båndet (tapen) som er originalen.
2. Mht å "legge seg høyt" mht stifttrykk: Tror ikke dét nødvendigvis er det beste i alle tilfeller. Levde lenge etter denne regelen jeg også, men erfarer at min Lyra Titan liker seg svært så godt på minimum (anbefalt) stifttrykk.

Mvh
1. Av og til, men ikkje som regel. Veldig ofte kan du endre preekko med pickupskift, regulering av antiskating, stifftrykk og justering av arm. Teip-ekko er litt annleis enn dette.

2. Det har du rett i. Men som utgangspunkt er det etter mitt syn lurare å starte på topp enn på minste tilrådde stifttrykk. Då er det mindre som kan gå gale. Så justerer du ned stifttrykket når pickup er innspelt. Då kan du bruke ei sporingstestplate, og passe på at pickupen ikkje sporar dårlegare med det trykket du bestemmer deg for enn på maks (gjerne den µ som produsenten har oppgjeve). NB! Hugs at armen må matche, prøv ikkje å gå til "himmels" med stifttrykket for å oppnå oppgjeve sporingsevne.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
olaps skrev:
To kommentarer:
- Pre-ekko har vel mer med plata å gjøre enn PU'en......... Eller rettere sagt båndet (tapen) som er originalen.
Min erfaring er at dette har har lite med båndet å gjøre. Pre-ekko hører jeg som oftest i begynnelsen av en låt, dvs. ganske nøyaktig en omdreining før låten starter. Det virker på meg som at det har med pressingen å gjøre, og at vinylen enkelte ganger "gir" seg, og på den måten resulterer i pre-ekko.

olaps skrev:
- Mht å "legge seg høyt" mht stifttrykk: Tror ikke dét nødvendigvis er det beste i alle tilfeller. Levde lenge etter denne regelen jeg også, men erfarer at min Lyra Titan liker seg svært så godt på minimum (anbefalt) stifttrykk.

Mvh
Jeg bruker jevnt å legge meg midt i mellom anbefalt stifttrykk som et utgangspunkt, og så jobbe meg ut derfra. Jeg har i dette tilfellet stilt armen til 4 gram, vekta sier noe mellom 3,5 og 4, den er ikke så nøyaktig. Det er en gammel vippevekt.
Med noen pickuper opplever jeg det som du beskriver, med andre er det andre veien.

mvh trondkj

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
olaps skrev:
To kommentarer:
1. Pre-ekko har vel mer med plata å gjøre enn PU'en......... Eller rettere sagt båndet (tapen) som er originalen.
2. Mht å "legge seg høyt" mht stifttrykk: Tror ikke dét nødvendigvis er det beste i alle tilfeller. Levde lenge etter denne regelen jeg også, men erfarer at min Lyra Titan liker seg svært så godt på minimum (anbefalt) stifttrykk.

Mvh
1. Av og til, men ikkje som regel. Veldig ofte kan du endre preekko med pickupskift, regulering av antiskating, stifftrykk og justering av arm. Teip-ekko er litt annleis enn dette.

2. Det har du rett i. Men som utgangspunkt er det etter mitt syn lurare å starte på topp enn på minste tilrådde stifttrykk. Då er det mindre som kan gå gale. Så justerer du ned stifttrykket når pickup er innspelt. Då kan du bruke ei sporingstestplate, og passe på at pickupen ikkje sporar dårlegare med det trykket du bestemmer deg for enn på maks (gjerne den µ som produsenten har oppgjeve). NB! Hugs at armen må matche, prøv ikkje å gå til "himmels" med stifttrykket for å oppnå oppgjeve sporingsevne.
1. Interessant, da har jeg lært noe nytt :)
2. Enig, jeg pleier heller aldri begynne med minimum trykk. Har ikke spesielt god nåletrykksvekt, men den er i det minste grei nok mht relative verdier. Den siste justeringa gjør jeg som regel uten å måle, kun ved å lytte. Og på Titan betydde det en LITEN reduksjon ift det jeg tror var en verdi litt over minimum anbefalt.........

Mvh

P

Parelius

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
1. Av og til, men ikkje som regel. Veldig ofte kan du endre preekko med pickupskift, regulering av antiskating, stifftrykk og justering av arm.
Den forstår jeg ikke. Jeg ville trodd at en perfekt oppsatt PU fikk med det som var, og dermed også pre-ekko, som jo kommer av "gjennomslag" mellom rillene. Dess bedre avtasterinstilling, dess mer følsom for dette. Men jeg kan jo godt ta feil her.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Torget vurderinger
0
Frå tid til anna har eg greidd å "regulere vekk" (eller iallfall redusere) pre-ekko. Og nokre pickupar er meir irriterande enn andre m.o.t. dette. Eg har lurt på om det kjem av stor/liten stift, og kor djupt han vert liggande i rilla, men har ikkje nok kunnskap om pickupdiameterane eg har prøvd ut til å vere kvalifisert til å meine noko her.

P

Parelius

Gjest
I mitt hode så vil nok det med hvor dypt i rillen PUs kontaktpunkt ligger, kunne ha innvirkning - bare litt fritenking her, siden gjennomslaget kan være mer tilstede der avstanden mellom rilleveggene er minst. Da ville vel stifteprofil og azimuth kunne ha innvirkning...?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Her skulle jeg liksom kose meg, og så driver vi og diskuterer pre-ekko :eek: Gledesdrepere!! ;D

Nuvel. jeg kan spekulere videre på dette, jeg også. Kan hende kan pre-ekko oppstå i selve graveringsprosessen ved at rilleveggene faktisk gir etter for graveringsnålen, særlig hvis man graverer med høy sportetthet. Altså at materialet forskyver seg littegrann når nåla settes i bevegelse. Det er jo kraftige bevegelser ute og går her. Dette kan vel også til en viss grad være materialavhengig. Er det ingen som har en graveringsmaskin, slik at vi kan få testet dette? ::)

Det var liksom den ene varianten, den andre har jeg skrevet om tidligere i tråden, vet ikke om det er mer sannsynlig, dvs. at vinylen gir seg litt når den slipper ut av pressa og dermed lager pre-ekko.

Okke som er kan dette fenomenet oppleves svakere eller sterkere avhengig av hvor i rilla man opererer. Det virker jo fornuftig at det vil være mer jo høyere opp på rilleveggen man kommer, og tilsvarende mindre i bunnen av rilla. Innstilling av azimuth har selvfølgelig også noe å si i denne sammenhengen, likeså antiskating.

mvh trondkj

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Kan godt tenke meg det der er kos Trond Kjetil :)
Jeg har mange gode platespiller opplevelser,men en av de mange jeg husker spessielt godt er da jeg hørte en Thorens 124 med SME 12 tommer og en SPU et eller annet.Det var riktignok i et ukjent oppsett med noen fantastiske store Altec horn(som jeg endte opp med å kjøpe) og hjemmemekka rørforsterkere,men der var en veldig fin og naturlig klang som helt sikkert hadde mye med platespiller komboen å gjøre.Det låt stort og atmosfærisk! :)
Har etterhvert kommet frem til at der er få og kanskje ingen fasitsvar innen hifi,og er ikke lenger så sikker på om en pick-up som ligger veldig stabilt nedi rillene med høyt stifttrykk utgjør noen større slitasje på platene enn en som flimser litt mer rundt med lavt stifttrykk......... ?
Keep up the good kos! :)

Mvh
Rune

Topp Bunn