Å få tegnet byggetegninger i Google Sketch up!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.969
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Driver litt byggearbeid på huset og kunne godt tenkt meg å få litt bedre tegninger på det jeg driver på med!

Det var tidligere en tråd her om et nettsted hvor man kunne få tegnet logo for en rimelig penge.....finnes det noe nettsted hvor studenter og andre fra hele verden tilbyr seg å tegne ting i google sketch up..? (Jeg er villig til å betale noe for dette, men ikke norske timepriser!)

Mvh
OMF

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Skal du ha tegning for hvert spikerslag, mm-mål, stressberegninger av takstoler etc, må du nok betale. Har du tenkt på enklere greier, er det ingen sak å tegne dette i scetchup for en billig penge. Har drevet med scetchup en stund nå, og har ikke før nå funnet ut at det er enklere å tegne i scetchup enn jeg tidligere var klar over.... Så det blir mer og mer moro for hver gang!

Mye du skulle ha tegnet eller?

Vidar

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.969
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takk for svar!

Jeg ønsker i grunn å tegne hele huset med rom, tak og vegger, vinduer og trapper - samt hagen (Med hekk, biloppstillingsplass, overbygd uteplass ++)

I denne tegningen ønsker jeg å tegne inn en ny romløsning for kjøkken og våtrom i første etasje, samt ferdig løsning for pågående arbeid.
Tegningene skal på ingen måte brukes som arbeidstegninger eller beregningsgrunnlag. Kun som skisser for å ha "noe å se frem til" og ikke minst som hjelp til å vurdere ulike løsninger.

Jeg regner med at det er funksjonalitet i Sketch Up til å lage snitt i hver etasje for å se på romløsning, samt at man kan "gå rundt i tegningen" for å få ulike perpektiv.

Jeg har forståelse for at dette er en del arbeid og er selvsagt villig til å kompensere dette! Men for de som kan være interessert er det sikkert greiest å ta på PM.

Arbeid haster ikke. Detaljeringsnivået behøver ikke å være så voldsomt - men en god del bedre enn mitt eget forsøk bør det nok være....

Jeg er opptatt av at romplan er målsatt riktig.

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
Low-Q skrev:
Skal du ha tegning for hvert spikerslag, mm-mål, stressberegninger av takstoler etc, må du nok betale. Har du tenkt på enklere greier, er det ingen sak å tegne dette i scetchup for en billig penge. Har drevet med scetchup en stund nå, og har ikke før nå funnet ut at det er enklere å tegne i scetchup enn jeg tidligere var klar over.... Så det blir mer og mer moro for hver gang!

Mye du skulle ha tegnet eller?

Vidar
Vet du hvor man kan henvende seg for å å tegnet "ordentlig" som kan benyttes som byggegrunnlag med mm-mal, stressberegninger etc?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.969
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det vil jo typisk være en byggmester/arkitekt!

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
OMF skrev:

Mvh
OMF
Det jeg skal foreta er oppussing/utbygging av eksisternede bygg. Jeg har vært i kontakt med flere byggmestere. De tar kun på seg tegning av oppdrag de skal utføre sev og oppussing/utbygging av eksisterende privateid bolig er som regel noe de ikke tar på seg. Jeg har også vært i kontakt med arkitekter. Stort sett samme svar å få fra de. Siste arkitekt jeg var i kontakt med anbefalte en rådgivende ingeniør, men jeg har tilgode å finne en som tar på seg arbeid for privatpersoner.

Jeg er på utkikk etter et firma som kan produsere komplett anbudsdokumentasjon til meg med alle konstruksjonertegninger etc,

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Ville satset på en arkitekt...

Kanskje en arkitektstudent er veien å gå for å få til noe rimelig?

Eivind

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Er det helt bestemte grunner til at Google Sketch Up skal brukes for å lage tegninger og bilde av datamodell?

Edit: Jeg har ikke peiling på å bruke akkurat det programmet så det utgår, ikke veit jeg om noe program annet en archicad til å lage tegninger automatisk og bruker ei archicad.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.969
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Decoman skrev:
Er det helt bestemte grunner til at Google Sketch Up skal brukes for å lage tegninger og bilde av datamodell?
Nei, ikke noe annet enn at jeg har lyst til å kunne knote litt på tegningene selv - og at det er relativt universellt....

Mvh
OMF

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Audiofi skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF
Det jeg skal foreta er oppussing/utbygging av eksisternede bygg. Jeg har vært i kontakt med flere byggmestere. De tar kun på seg tegning av oppdrag de skal utføre sev og oppussing/utbygging av eksisterende privateid bolig er som regel noe de ikke tar på seg. Jeg har også vært i kontakt med arkitekter. Stort sett samme svar å få fra de. Siste arkitekt jeg var i kontakt med anbefalte en rådgivende ingeniør, men jeg har tilgode å finne en som tar på seg arbeid for privatpersoner.

Jeg er på utkikk etter et firma som kan produsere komplett anbudsdokumentasjon til meg med alle konstruksjonertegninger etc,
Det følger en del formelt ansvar med å gjøre noe sånt, så du må regne med at seriøse aktører vil være litt skeptiske.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
Decoman skrev:
Nei, ikke noe annet enn at jeg har lyst til å kunne knote litt på tegningene selv - og at det er relativt universellt....

Mvh
OMF
Du får kjøpt all software rimelig på warezstore så format er ingen hindring.

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
57
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
Audiofi skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF

Det følger en del formelt ansvar med å gjøre noe sånt, så du må regne med at seriøse aktører vil være litt skeptiske.
De bør vel ikke være skeptiske i grunn, men at formelt ansvar har en prislapp er naturlig.
Nå er det sikkert slik at mange kan velge og vrake i oppdrag, så private med småprosjekter har en tendens til å havne nederst i bunken. Dessverre.

Likevel tenker jeg at anbudsdok og statiske beregninger kanskje er overkill for et oppussing/tilbyggsprosjekt.
Hvis det ikke er snakk om veldig spesielle ting, tenker jeg at enkle tegninger og en beskrivelse stort sett er godt nok?

Men som sagt, dette er arkitektkompetanse.

E

R

Roysen

Gjest
Asbjørn skrev:
Audiofi skrev:
OMF skrev:

Mvh
OMF

Hvordan kan de være skeptiske til noe de ikke vet hva er? Altså de avslår før vi har diskutert noe som helst om hva som skal gjøres. Siden det medfølger et formelt ansvar så bør de vel kjenne sin besøkelsestid også fordi da innebærer vel det at en vanlig person uten kompetanse (ikke vet hva han gjør) må få hjelp. Dette er noe de vil tjene penger på også.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Flere grunner. For det første tar det såpass lang tid å lage detaljerte tegninger at man sjelden kan ta betalt for hele den jobben, men lar det være en del av et større prosjekt med mange håndverkertimer. Når det gjelder ombygging/påbygging av eksisterende bygg vil veldig mye tid gå med til oppmåling og opptegning av de eksisterende delene. Kunden forstår vanligvis ikke hvor tidkrevende dette er, og da kan det bli diskusjon når regningen kommer på bordet. Den tegnejobben kan fort bli dyrere enn selve byggingen.

For det andre virker det som du har tenkt å sette bort håndverksjobben til noen som gjør den billig. Da har ikke den som tegnet kontroll på hvordan eventuelle problemer som dukker opp underveis blir løst. Du vet jo ikke på forhånd hva som dukker opp når du åpner en eksisterende vegg, annet enn at du alltid får overraskelser. Hvis det ender med en byggskade, eksempelvis at det trenger inn fukt i konstruksjonen og det hele begynner å mugne, kan det fort bli en diskusjon om det var den som lagde de detaljerte arbeidstegningene eller den som holdt i hammeren som har ansvaret. Det ansvaret vil nok folk ha litt igjen for å påta seg, og da er det ikke sikkert at prosjektet er stort nok til at det blir interessant.

For det tredje vil det dukke opp spørsmål og behov for avklaringer underveis. En håndverker som har arbeidet sammen med denne arkitekten før vil stort sett vite hva som er ment med tegningene, men en tilfeldig valgt snekker, kanskje fra et annet sted, vil nok måtte ta en del telefoner for å få avklart hva som menes, og hvordan de uunngåelige overraskelsene inne i eksisterende vegger skal håndteres. Da går det plutselig en hel masse timer for arkitekten der, og hvem skal betale for de timene?

Når vi har bygget om hus og garasje har vi ikke brukt detaljerte arbeidstegninger i det hele tatt, enda fruen er arkitekt og junior fusker litt i faget som teknisk tegner. I stedet har vi funnet en byggmester/snekker vi stoler på. Erfaren fyr i et ettmannsfirma som tar med seg en assistent når det trengs. Fru arkitekten har lagd forholdsvis grove oppriss som viser hvordan det hele skal se ut til slutt. I ett tilfelle fikk hun en kollega til å kontrollregne dimensjoneringen av noen bjelker. Ellers har byggmesteren funnet frem til mesteparten av de praktiske detaljene underveis, i samråd med arkitekten der det har vært nødvendig. Det har funket bra for oss.

Mitt råd: Dropp den ideen om å lage detaljerte arbeidstegninger, og prøv heller å finne en arkitekt som kan hjelpe deg med å realisere prosjektet. Vedkommende kjenner sannsynligvis håndverkere som kan gjøre selve jobben. Det kan være bedre å bruke en håndverker som jobber raskt og riktig enn å få et anbud med lav timepris etterfulgt av masse "tilleggsarbeider" når kart og terreng viser seg å ikke stemme overens.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
OMF skrev:
Hei!

Takk for svar!

Jeg ønsker i grunn å tegne hele huset med rom, tak og vegger, vinduer og trapper - samt hagen (Med hekk, biloppstillingsplass, overbygd uteplass ++)

I denne tegningen ønsker jeg å tegne inn en ny romløsning for kjøkken og våtrom i første etasje, samt ferdig løsning for pågående arbeid.
Tegningene skal på ingen måte brukes som arbeidstegninger eller beregningsgrunnlag. Kun som skisser for å ha "noe å se frem til" og ikke minst som hjelp til å vurdere ulike løsninger.

Jeg regner med at det er funksjonalitet i Sketch Up til å lage snitt i hver etasje for å se på romløsning, samt at man kan "gå rundt i tegningen" for å få ulike perpektiv.

Jeg har forståelse for at dette er en del arbeid og er selvsagt villig til å kompensere dette! Men for de som kan være interessert er det sikkert greiest å ta på PM.

Arbeid haster ikke. Detaljeringsnivået behøver ikke å være så voldsomt - men en god del bedre enn mitt eget forsøk bør det nok være....

Jeg er opptatt av at romplan er målsatt riktig.

Mvh
OMF
Fin kåk!

Vidar

R

Roysen

Gjest
Asbjørn skrev:
Flere grunner. For det første tar det såpass lang tid å lage detaljerte tegninger at man sjelden kan ta betalt for hele den jobben, men lar det være en del av et større prosjekt med mange håndverkertimer. Når det gjelder ombygging/påbygging av eksisterende bygg vil veldig mye tid gå med til oppmåling og opptegning av de eksisterende delene. Kunden forstår vanligvis ikke hvor tidkrevende dette er, og da kan det bli diskusjon når regningen kommer på bordet. Den tegnejobben kan fort bli dyrere enn selve byggingen.

For det andre virker det som du har tenkt å sette bort håndverksjobben til noen som gjør den billig. Da har ikke den som tegnet kontroll på hvordan eventuelle problemer som dukker opp underveis blir løst. Du vet jo ikke på forhånd hva som dukker opp når du åpner en eksisterende vegg, annet enn at du alltid får overraskelser. Hvis det ender med en byggskade, eksempelvis at det trenger inn fukt i konstruksjonen og det hele begynner å mugne, kan det fort bli en diskusjon om det var den som lagde de detaljerte arbeidstegningene eller den som holdt i hammeren som har ansvaret. Det ansvaret vil nok folk ha litt igjen for å påta seg, og da er det ikke sikkert at prosjektet er stort nok til at det blir interessant.

For det tredje vil det dukke opp spørsmål og behov for avklaringer underveis. En håndverker som har arbeidet sammen med denne arkitekten før vil stort sett vite hva som er ment med tegningene, men en tilfeldig valgt snekker, kanskje fra et annet sted, vil nok måtte ta en del telefoner for å få avklart hva som menes, og hvordan de uunngåelige overraskelsene inne i eksisterende vegger skal håndteres. Da går det plutselig en hel masse timer for arkitekten der, og hvem skal betale for de timene?

Når vi har bygget om hus og garasje har vi ikke brukt detaljerte arbeidstegninger i det hele tatt, enda fruen er arkitekt og junior fusker litt i faget som teknisk tegner. I stedet har vi funnet en byggmester/snekker vi stoler på. Erfaren fyr i et ettmannsfirma som tar med seg en assistent når det trengs. Fru arkitekten har lagd forholdsvis grove oppriss som viser hvordan det hele skal se ut til slutt. I ett tilfelle fikk hun en kollega til å kontrollregne dimensjoneringen av noen bjelker. Ellers har byggmesteren funnet frem til mesteparten av de praktiske detaljene underveis, i samråd med arkitekten der det har vært nødvendig. Det har funket bra for oss.

Mitt råd: Dropp den ideen om å lage detaljerte arbeidstegninger, og prøv heller å finne en arkitekt som kan hjelpe deg med å realisere prosjektet. Vedkommende kjenner sannsynligvis håndverkere som kan gjøre selve jobben. Det kan være bedre å bruke en håndverker som jobber raskt og riktig enn å få et anbud med lav timepris etterfulgt av masse "tilleggsarbeider" når kart og terreng viser seg å ikke stemme overens.
Min far er snekker. Han gjør jobben til materialkost. Da har jeg råd til å evt. betale hva det måtte koste for disse tegningene. Det er først og fremt dimensjonering av bærebjelker som skal erstatte bærevegger som er utfordringen. Min far (snekkeren) har ikke den kompetansen. For å kunne regne ut dette regner jeg med at konstruksjonestegninger må til og det finnes ikke på dette gamle huset som vi har overtatt av et gammelt par som satte opp huset selv og som ikke er blant oss lenger.

Når jeg ser hva du skriver blir jeg litt redd denne bransjen som skal være standardisert ut il de minste detaljer både i forhold til krav om sikkerhet og mål på enkeltenheter. Da burde det være en smal sak å kunne følge disse standardene for å komme frem til en tegning som hvilken som helst som forstår standardene bør kunne forstå og følge under selve byggingen. Samtidig blir jeg smått irritert når de grunnene du beskriver her er årsaken til at de ikke påstar seg jobben.. Jeg jobber selv i IT-bransjen, og dersom slike trivialiteter som du her beskriver skulle stoppe oss fra å ta på oss et oppdrag ville vi vært uten oppdrag og konkurs før vi rakk å betale ut første lønn til våre ansatte. Byggebransjen har det for godt dersom de kan takke nei til slike oppdrag på bakgrunn av det du skriver her. Det handler også om å dekke et behov. Dersom denne holdningen sniker seg inn i alt denne bransjen foretar seg så er det snart ingen som påtar seg nødvendige jobber som å bytte tak, utbedre fuktskakder etc. fordi det er mye mer lukerativt å benytte ressursene på å kjøpe billig mark, bygge stort og selge med skyhøy gevinst. Man bør være oppmerksom på sitt samfunnsansvar. Jeg vil sammenligne denne holdningen med en lege eller tannlege som kun påtar seg de pasientene som gir størst inntjeneing. Forkastelig.

N

nb

Gjest
Audiofi skrev:
Jeg vil sammenligne denne holdningen med en lege eller tannlege som kun påtar seg de pasientene som gir størst inntjeneing. Forkastelig.
Har du selv tatt den jobben som er mest sammfunnsøkonmisk lønnsom;)

Spøk til side: Det er gode tider i byggebransjen nå siden det bygges mye i Norge, følgelig kan i alle fall de flinke folkene og firmaene være selektive med hvilke jobber de tar. Det er ikke så merkelig at noen tar en hyggelig og grei jobb fremfor en kjip en om de må velge.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.969
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Audiofi skrev:
Det er først og fremt dimensjonering av bærebjelker som skal erstatte bærevegger som er utfordringen. Min far (snekkeren) har ikke den kompetansen. For å kunne regne ut dette regner jeg med at konstruksjonestegninger må til og det finnes ikke på dette gamle huset som vi har overtatt av et gammelt par som satte opp huset selv og som ikke er blant oss lenger.
Dette er det enkle tabeller på og jeg kan ikke skjønne at dette skal være noe å leie inn folk til.
Det er jo også helt uproblematisk å overdimmensjonere.

Hvor langt spenn er det og hvor mange etasjer har du over...?

Jeg har nylig lagt huset på en bjelke som jeg kjøpte hos en skraphandler og han slo bare opp i en tabell og anbefalte samme bjelkedimmensjon som de som står der fra før....

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
OMF skrev:
Audiofi skrev:
Det er først og fremt dimensjonering av bærebjelker som skal erstatte bærevegger som er utfordringen. Min far (snekkeren) har ikke den kompetansen. For å kunne regne ut dette regner jeg med at konstruksjonestegninger må til og det finnes ikke på dette gamle huset som vi har overtatt av et gammelt par som satte opp huset selv og som ikke er blant oss lenger.
Dette er det enkle tabeller på og jeg kan ikke skjønne at dette skal være noe å leie inn folk til.
Det er jo også helt uproblematisk å overdimmensjonere.

Hvor langt spenn er det og hvor mange etasjer har du over...?

Jeg har nylig lagt huset på en bjelke som jeg kjøpte hos en skraphandler og han slo bare opp i en tabell og anbefalte samme bjelkedimmensjon som de som står der fra før....

Mvh
OMF
Det hørs fint ut og vil antagelig være til hjelp, men sikker er jeg ikke fordi ikke bare skal bærevegg erstattes av bærebjelke(r), men bjelken(e) må beregnes til å kunne bære betydelig mer enn til et normalt bruksforemål. Som en del av det nye bruksforemålet for rommet i etagen over bjelken(e) skal det plasseres objekter i av betydelig vekt (la oss si 2-3 tonn fordelt på 5-6 objekter) i tillegg til vekt på normalt bruksforemål (møbler og personer), så standarddimensjoner for å bære standardvekt vil ikke være godt nok.

Spennet er ca 400cm.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.969
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Litt hifi er ikke spesiellt tungt i en slik sammenheng.

En standard HEA bjelke - 20cm x 20cm kunne hvis jeg ikke husker helt feil ta drøyt 7 tonn jevnt fordelt på et 6 meter spenn.

De som leverer bjelker kan hjelpe deg med disse beregnignene!

Mvh
OMF

R

Roysen

Gjest
OMF skrev:
Litt hifi er ikke spesiellt tungt i en slik sammenheng.

En standard HEA bjelke - 20cm x 20cm kunne hvis jeg ikke husker helt feil ta drøyt 7 tonn jevnt fordelt på et 6 meter spenn.

De som leverer bjelker kan hjelpe deg med disse beregnignene!

Mvh
OMF
Hørte om de som skulle sette inn nytt akvarium i annen etagen som med innhold ble i overkant av et tonn vekt. De måte forsterke gulvet ved å konstruere en plattform som akvariet stod på for å fordele vekten på et større areal.

I tillegg kommer dimensjoneringen av bjelkene i selve gulvet. Jeg har forstått at standard dimensjonering gir en bæreevne på ca 150kg pr kvadratmeter. Jeg vil tippe at jeg trenger omtrent 4 dobbelt pr. kvadratmeter.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.969
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Skriv en relativt detaljert beskrivelse og legg inn spørsmålet på Byggebolig.no eller lignende!

Mvh
OMF

N

nb

Gjest
OMF skrev:
Skriv en relativt detaljert beskrivelse og legg inn spørsmålet på Byggebolig.no eller lignende!
Jeg ville ikke ha dimensjonert bæringen i huset mitt basert på hva en eller annen på et forum sier om saken.

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
OMF skrev:
Jeg ville ikke ha dimensjonert bæringen i huset mitt basert på hva en eller annen på et forum sier om saken.
Selvsagt ikke, men det vil vel kunne gi en pekepinn på hva kostnadene kan komme til å bli for materialene.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.969
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
nb skrev:
OMF skrev:
Hvis man får en enkelt svar, med en link til et byggeblad fra feks byggforsk som viser tabellen så ser jeg ikke noe problem med det. Også en relativ grei oppsummering av hvilke forutsetninger/forbehold som gjelder...

Ellers så bruker jeg i slike sammenhenger og sjekke et par/tre uavhegige kidler og hvis de kommer frem til samme svar så er jeg i grunn fornøyd.

Dette er jo ikke akkurat kompliserte ting.

Mvh
OMF

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Antall liker
1
Jeg husker jeg hadde en tråd på byggebolig.no hvor jeg ganske enkelt ville tegne en veldig enkel planløsning, med bakgrunn i å ville lage et enkelt passivhus sånn for moro skyld. (Hadde egentlig ikke peil på hva et passivhus måtte være, men tenkte tidligere at dette måtte være noe kjedelige og enkle greier. Jeg har seinere fått sett på internett, at det er laget artige passivhus med store vindusareal.)

http://www.byggebolig.no/index.php/topic,27703.0.html

Det jeg synes er artig her er det at man kan gjøre en del for å lage en mer forseggjort visualisering av boligen. Boligen ble kanskje litt innesluttet med tanke på det å kunne få inn sollys, det ser jeg i ettertid. Tegningene er laget manuelt og ikke noe som kommer automatisk. Med ruteark, en penn og en linjal, så bør en kunne raskt tegne en masse varianter, uten å kaste bort alt for mye tid med å sitte og arbeide med tegninger på en datamaskin.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.590
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Audiofi skrev:
Min far er snekker. Han gjør jobben til materialkost. Da har jeg råd til å evt. betale hva det måtte koste for disse tegningene. Det er først og fremt dimensjonering av bærebjelker som skal erstatte bærevegger som er utfordringen. Min far (snekkeren) har ikke den kompetansen. For å kunne regne ut dette regner jeg med at konstruksjonestegninger må til og det finnes ikke på dette gamle huset som vi har overtatt av et gammelt par som satte opp huset selv og som ikke er blant oss lenger.

Når jeg ser hva du skriver blir jeg litt redd denne bransjen som skal være standardisert ut il de minste detaljer både i forhold til krav om sikkerhet og mål på enkeltenheter. Da burde det være en smal sak å kunne følge disse standardene for å komme frem til en tegning som hvilken som helst som forstår standardene bør kunne forstå og følge under selve byggingen. Samtidig blir jeg smått irritert når de grunnene du beskriver her er årsaken til at de ikke påstar seg jobben.. Jeg jobber selv i IT-bransjen, og dersom slike trivialiteter som du her beskriver skulle stoppe oss fra å ta på oss et oppdrag ville vi vært uten oppdrag og konkurs før vi rakk å betale ut første lønn til våre ansatte. Byggebransjen har det for godt dersom de kan takke nei til slike oppdrag på bakgrunn av det du skriver her. Det handler også om å dekke et behov. Dersom denne holdningen sniker seg inn i alt denne bransjen foretar seg så er det snart ingen som påtar seg nødvendige jobber som å bytte tak, utbedre fuktskakder etc. fordi det er mye mer lukerativt å benytte ressursene på å kjøpe billig mark, bygge stort og selge med skyhøy gevinst. Man bør være oppmerksom på sitt samfunnsansvar. Jeg vil sammenligne denne holdningen med en lege eller tannlege som kun påtar seg de pasientene som gir størst inntjeneing. Forkastelig.
Deg om det. Jeg prøvde bare å forklare hvorfor du får de svarene du får, uten å være i den bransjen selv. "Samfunnsansvar" høres flott ut, men du ville heller ikke påtatt deg en jobb som var garantert scope creep og hvor du sannsynligvis bare kunne fakturere halvparten av timene du brukte, og definitivt ikke hvis du allerede hadde fler oppdrag enn du rekker over.

Men hvis du bare trenger å gjøre styrkeberegninger på noen bjelker er det en helt annen type jobb, så kanskje du skal nøye deg med å få gjort det du faktisk trenger å få gjort? Din far snekkeren er formodentlig såpass erfaren at han ikke trenger ferdigtygde detaljer på alt.

Anekdote: Vi har en kakkelovn i stua som ser ut som om den står på stuegulvet. Det gjør den ikke, den står på en betongsøyle som står på fjellgrunnen og som stikker opp i et hull i stuegulvet. Det finnes flere måter å gjøre ting på.

Topp Bunn