Å drive nettbutikk

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Dette er i utgangspunktet relatert til Hifi, men siden temaet veldig sannsynligvis veldig raskt kommer ut av fokus, legge jeg det under "OT";

På mandag besluttet jeg å kjøpe det nødvendige antall filmkondensatorer til å bygge om B+ kretsen på linjetrinnet mitt til å kjøre med slike i stedet for BlackGate elektrolytter.

Etter en runde med Google, fant jeg en ny nettbutikk i Tyskland som het Banzai Music http://www.banzaieffects.com/home.php . De hadde delene jeg søkte, og til gode priser.

Vanligvis handler jeg fra Partsconnxion, men Banzai hadde ennå bedre priser enm pcx. Derfor ble nettkjøp og betaling foretatt umiddelbart.

Jeg mottok mail umiddelbart som bekreftet bestilling og betalig og som sa at jeg ville motta ny mail når ordren ble sendt.

Når jeg nå logger meg på deres nettside, får jeg fortsatt ordresatus "processing"

HVORFOR?

Fordi dette er tydligvis nok en av de forbanna nettbutikkene som jeg ikke kan fordra! Som selger varer ut fra en forhandleravtale, og som ikke har noe eget varelager i det heletatt. Når jeg foretar min bestilling, må de først innhente varene før de kan sende. Slikt gjør meg forbanna! Ikke rart de kan konkurrere med prisene til pcx da, når de ikke behøver å ta hensyn til likviditet i det heletatt.
Og dette er ikke enestående. Norske MPX gjorde akkurat det samme når jeg kjøpte kamerahus fra dem.

Nei, heretter er det pcx som gjelder. De selger kun varer de har på lager, og de få gangene de er utsolgt for noe, sier de fra før de tar betaling.

måtte bare få det ut :mad:

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
18.890
Sted
Østfold
De har mest sannsynlig en webshop basert på OScommerce. Den er da i tillegg mest sannsynlig ikke integrert med regnskapssystemet, noe som gjør at man må manuelt gå inn og endre ordrestatus i OScommerce. Enkelte gjør ikke dette i det heletatt, men det trenger ikke bety noe for hvor varen befinner seg.

Forøvrig lurer jeg på hva du har å tjene på om varen blir sendt ut fra det ene eller det andre lageret?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Snickers-is skrev:
De har mest sannsynlig en webshop basert på OScommerce. Den er da i tillegg mest sannsynlig ikke integrert med regnskapssystemet, noe som gjør at man må manuelt gå inn og endre ordrestatus i OScommerce. Enkelte gjør ikke dette i det heletatt, men det trenger ikke bety noe for hvor varen befinner seg.

Forøvrig lurer jeg på hva du har å tjene på om varen blir sendt ut fra det ene eller det andre lageret?
Dersom det hadde vært så greit som at varen ble sendt direkte fra lagerstedet betyr det ingenting hvem som sender eller hvor den sendes fra. Slik er det desverre ikke alltid.

I MPX sitt tilfelle, ble varen innhentet fra lager og deretter videresendt til meg. Det tok nesten en uke å få et kamerahus fra Kullerød og ned til Sandefjord sentrum (ca 6 km).

Banzai music sendte mail der de skrev de ville sende ny melding når varen ble sendt fra dem. Dette har ennå ikke skjedd!

For deg som stor-kunde betyr kanskje ikke 4-5 dager så mye fra eller til?
For en utålmodige hjemmebygger, er ventetiden lang når man har planlagt et prosjekt eller oppgradering og mangler deler....

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.390
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
kjøpte du solen film-kanner?
forøvrig enig
mvh
Leif

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
75
Meg bekjent har MPX (og Komplett) eget lager, men det kan selvfølgelig hende at du har kjøpt en vare som er merket med "Fjernlager", hvilket antagelig betyr GNT om det gjelder Canon produkter. Jeg jobber for en av konkurrentene deres, så jeg har ingen interesse av å skryte av dem akkurat..

Amentio er en av dem som driver etter webmercs-prinsippet hvor man speiler varelageret til distributøren.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
LMC skrev:
kjøpte du solen film-kanner?
forøvrig enig
mvh
Leif
Det var det jeg hadde planlagt, men etter å ha mailet litt fram og tilbake med Gary, ble det Mundorf Tubecaps.
Vurderte også Claritycaps som Gary har begynt å bruke. De lager normalt opp til 47uF men kunne ta en spesialbestilling på 100uF. De målene de oppga var svært store. Gary rådet meg til å prøve Tubecaps. Det blir da LCLC filter med 22H Choke-200uF -22 H Choke -200uF til B+

Har forøvrig fått en del utfyllende info om de nye chokene som Gary bruker, men dette kan vi ta på telefon en gang du har anledning.

mvh Erland

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.390
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ok kult
I´m off på bøljan blå i 4 strake ;D
vi snakkes
god sommer til alle
mvh
LMC

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Erland skrev:
...
Etter en runde med Google, fant jeg en ny nettbutikk i Tyskland som het Banzai Music http://www.banzaieffects.com/home.php . De hadde delene jeg søkte, og til gode priser.

Jeg mottok mail umiddelbart som bekreftet bestilling og betalig og som sa at jeg ville motta ny mail når ordren ble sendt.

Når jeg nå logger meg på deres nettside, får jeg fortsatt ordresatus "processing"

...
Jeg har også forsøkt disse. Mottok automatisk bekreftelse, så skjedde ingen ting.
Prøvde å purre et par ganger, men uten svar. Etter en måneds tid åpnet jeg Paypal dispute. Da kom umiddelbart refusjon av betaling men ikke noe mere forklaring.

Si fra om det skjer noe. Skulle gjerne handle med dem egentlig.

PS: de har også alterativ URL: http://www.tubedepot.de/

Svein.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jeg har sansen for nettbutikker som opplyser om varene er på eget lager og om forventet leveringstid. Jeg har enda mer sansen for de nettbutikkene som ikke forsøker å lure meg med overoptimistiske leveringstider.

Men lykke til med ombyggingsprosjektet Erland!

Mvh

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.754
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
Dette er i utgangspunktet relatert til Hifi, men siden temaet veldig sannsynligvis veldig raskt kommer ut av fokus, legge jeg det under "OT";

På mandag besluttet jeg å kjøpe det nødvendige antall filmkondensatorer til å bygge om B+ kretsen på linjetrinnet mitt til å kjøre med slike i stedet for BlackGate elektrolytter.

Vanligvis handler jeg fra Partsconnxion, men Banzai hadde ennå bedre priser enm pcx. Derfor ble nettkjøp og betaling foretatt umiddelbart.

HVORFOR?

Fordi dette er tydligvis nok en av de forbanna nettbutikkene som jeg ikke kan fordra! Som selger varer ut fra en forhandleravtale, og som ikke har noe eget varelager i det heletatt. Når jeg foretar min bestilling, må de først innhente varene før de kan sende. Slikt gjør meg forbanna! Ikke rart de kan konkurrere med prisene til pcx da, når de ikke behøver å ta hensyn til likviditet i det heletatt.
Og dette er ikke enestående. Norske MPX gjorde akkurat det samme når jeg kjøpte kamerahus fra dem.

Nei, heretter er det pcx som gjelder. De selger kun varer de har på lager, og de få gangene de er utsolgt for noe, sier de fra før de tar betaling.

måtte bare få det ut :mad:
Takk for tips, Erland. Jeg trengte nylig noen polypropylen-kondensatorer med lav toleranse, og Banzai Music var en av de få butikkene jeg fant som fører 1%-varianten av Wima sine FKP2-serie. Banzai viser ikke lagerstatus på sidene sine, så etter å ha lest innlegget ditt, spurte jeg Banzai om hvorvidt de hadde på lager de komponentene jeg ønsket. Det hadde de.

Banzai var til tider litt trege med å svare. Det kunne gjerne gå 2-3 dager. Men etter at jeg hadde sendt ordren gikk alt glatt og jeg fikk leveransen i posten etter mindre enn en uke.

Forøvrig har jeg i ettertid sett at kompoteket.no fører Vishay/Roederstein sine PP-kondensatorer i 1% toleranser.

N

nb

Gjest
Pris er en ting å konkurrere på, noe annet er servicenivå og tilgjengelighet. Er servicen høy koster det gjerne litt mer. Jeg er for tiden i innkjøpsprosess for powertools i den høyere ende da jeg skal overta en enebolig etter sommeren og skal drive noe DIY på den. For det første er det en befrielse å handle på proffsjapper hvor ekspeditøren gjerne er en forhenværende håndtverker som vet hva som trengs og kan gi gode anbefalinger og råd og ikke en gymnasiast med ekstrajobb som knapt vet hva en vinkelsliper er. I forrigårs bestillte jeg noe grønnsvart herliget fra Motek i Oslo. Jeg bestillte over telefon litt over åtte mens jeg spiste frokost. Klokken elleve samme dag kom en bil med sakene på døren. De har "gratis" frakt;)

Nettbutikker konkurrerer vel stort sett på pris og til en viss grad utvalg selv om det er mye av det samme på de samme sjappene. Min erfaring i Norge er først og fremst ifm datautstyr og da synest jeg the usual suspects som Komplett.no, netshop.no osv har svært rask leveringstid. Har aldri opplevd at ting tar tid og heller aldri at noe "plutselig" ikke er på lager. De store har gjerne softistikerte lager- og logistikksystemer og effektivitet deretter.

Topp Bunn