#&%!!!!@£$$ i Hæl..te!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Ikke bare er biler dyre å kjøpe og bruke her i landet, de er pokker så tunge også!!!

Note to self: Når bilen er i ferd med å gli av jekken er det lurt å trekke fingrene til seg!!!!

Klemte venstrehånden i dag, så hardt at langfingeren sprakk, "AU !" Men det værste er likevel at det var så jævlig dumt gjort!

Ille å både ha svinaktig vondt og føle seg som en idiot på samme tid! ;-(

T

TT.

Gjest
Min far sa alltid til meg: Bruk ALLTID bukker når du bruker jekk, ALLTID ALLTID. Fk søndag skal jeg skifte skiver og klosser rund baut på bilen. Da SKAL jeg bruke bukker. ALLTID ALLTID. Du har flaks at det ikke gikk verre! Håper du har lært (andre også!)

1730214.png

Pris kr 199,- (Billig forsikring)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.735
Torget vurderinger
12
Du glemte å beise sjarken. Har gjort det samme selv. Helvetes VAG-jekk er så elendig konstruert at tyngdepunktet ikke havnet der det skulle. Det var selvfølgelig min egen skyld, men jeg synes bare de doble jekkene jeg alltid har hatt før er sååå mye bedre i bruk. Håper fingeren kommer seg raskt, Spirre!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Spiralis; hvordan gikk det med halen?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.997
Lurt å dra til håndbrekket før man jekker opp bilen. Lært av egen erfaring.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Spiralis: Jeg syntes siste to setninger i signaturen din var meget passende. :)

Ellers, god bedring. Har heldigvis aldri opplevd at jekker har falt før, men bruker utelukkende garasjejekker. Og som TT. sier, alltid bukker når man er under bilen.

Geir Arne

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Antall liker
2.063
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Min far sa alltid til meg: Bruk ALLTID bukker når du bruker jekk, ALLTID ALLTID. Fk søndag skal jeg skifte skiver og klosser rund baut på bilen. Da SKAL jeg bruke bukker. ALLTID ALLTID. Du har flaks at det ikke gikk verre! Håper du har lært (andre også!)

Vis vedlegget 138351

Pris kr 199,- (Billig forsikring)

Denne hadde vært grei å ha for meg tilbake i 1977...

Det var min aller første bil, en gammel Peugeot 404, og jeg skulle sette på sommerhjula.
Det begynte bra. Håndbrekk på, jekken på plass på venstre side foran. Snart var venstre forhjul klar av bakken.
Så begynte det å komme noen ekle knakelyder fra bilen, og dermed så knela hele jævelskapen over jekken, i en sky av rustrøyk...!
Jekken hadde gått tvers gjennom. Exit Peugeot 404.

Leit å høre om uhellet ditt, Spiralis. Men du var heldig, tross alt...
Det kunne ha gått verre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ille, Spiralis. Sikkert j**** vondt!

Men det er større grunn til å synes synd på han stakkaren som legger om til sommerdekk i slutten av mai. Ta til vettet, og flytt sørover! :cool:

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.681
Torget vurderinger
1
Ille, Spiralis. Sikkert j**** vondt!

Men det er større grunn til å synes synd på han stakkaren som legger om til sommerdekk i slutten av mai. Ta til vettet, og flytt sørover! :cool:
Det er ikke blitt grønt her ennå.....

Men flytter sørover gjør jeg fan ikke.....

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Litt spesielle årsaker til at jeg er noe senere enn "normalt" ute med dekkskiftet. Datoen plystrer jeg i hvert år, den er bestremt av folk som ikke har vært nord for Ring3. Men nå er det faktisk "museører" på trærne så våren er jo her om ikke annet!;) Flytte sørover?? Jo har tenkt på det, men vet ikke om jeg får innreisetillatelse?? Er preget av snart 35 år her oppe i nord, ler høyt og hemningsløst av både grisevitser og "ukorrekt" humor. Vanskelig å tilpasse seg til mondene sørnorske miljøer da vet dere!! Men det er ikke værre enn at man følger med på Finn.no hver dag for å se om det dukker opp noe passende i eller rundt Hamar.

Fingern gjør mindre vondt nå enn da den ble sydd sammen, og halen? Jo hadde det vært den som ble truffet ville det nok ha gått bare bra. For de som kjenner figuren "Spiralis" er det vel kjent at Spiralis sin hale er både smidig sterk og uovertruffen på alle måter.;)

Tilbake til tema kan det sies at jeg selvsagt har bukker, men å dra dem fram når det "bare" skulle byttes hjul??? Ja jeg vet.......!!

Garasjejekk? Nei dessverre, jekkfestet på VAG biler er ikke spesiellt godt egnet til bruk av sådan jekk. Jeg har vært inne på tanken om å kjøpe en ekstra orginaljekk, demontere den og sette toppen av den på en garasjejekk. Jekken til VAG biler har en helt spesielle profil for å passe til bilen. En vanlig garasjejekk har en tendens til å "knøvle" plateprofilen der jekken skal festes.

L

leser1

Gjest
God bedring.

Jeg har alltid håndbrekk på pluss en stein el lign som "lås" på motsatt aksel av der jeg skal jekke.
I mangel av bukk, legger jeg alltid ett av hjulene som skal på (eller er tatt av) ved siden av jekken, under bilen ved kanalen.
Skulle jekken svikte eller bilen gli av, er ikke "fallhøyden" så stor.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Ikke noe problem å benytte garasjejekk på VAG. Men som på de aller fleste andre biler setter man den IKKE på de originale jekkpunktene.
Du har vel hatt bilen på service eller EU kontroll? Da har de sannsynligvis heist den opp med en to-søylet løftebukk. Og der hvor de setter løftearmene på bukken, er der du kan sette garasjejekken.

Topp Bunn