Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 87
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Forstererteknologi

    Hei

    Jeg lurer litt på de forskjellige forsterkerteknologiene. Har søkt og lest litt rundt, men ikke så lett å få noen god oversikt.

    Jeg lurer på hva som er forskjellene, fordelene og ulempene på:

    Klasse A, klasse AB, negativ feedback, ingen negativ feedback, rør, single ended, triode, switch mode, ice, hypex.

    Glad for alle som gidder å opplyse.

    Linker til forklarende sider duger i massevis.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  2. #2
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,483
    Tagget i
    8 Innlegg

    Forstererteknologi

    et par tre merknader ... denne gir deg kanskje noen «svar» : http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier
    1) det er ingen «teknologisk» forskjell mellom klasse A og AB - det er kun et spørsmål om tomgangsstrøm ift utgangssignalet (lastavhengig) samt dimensjonering av utgangstrinn (+ strømforsynig og kjøling) - en hver klasse AB-forsterker kan i prinsippet settes til klasse B eller A
    http://en.wikipedia.org/wiki/Electro...lifier_classes

    2) negativ feedback vs ingen negativ feedback - det siktes til såkalt «loop feedback» - dvs at tilbakekoblingssløyfen dekker flere diskrete forsterkertrinn og tilbake til en inverterende inngang. Konvensjonelle/tradisjonelle OPAMPer og effektforsterkere består ofte av tre forsterkertrinn - et differensielt inngangstrin, spenningsforsterker og utgangstrinn. Et forsterkerdesign uten negativ tilbakekoblingssløyfe krever at de enkelte diskrete forsterkertrinnene er svært linære, og ytelsen kan være sterkt avhengig av varisjoner i de enkelte komponentenes karakteristika og arbeidsbetingelser (spesielt mht halvledere). Forsterkertrinn med negativ feedback er ofte mer fleksible i bruk/design (kan være vesentlig letter å sette forsterkingen), mindre følsomme for komponentvariasjoner, mer lastutavhnegig utgang (to a point) og kan ha mer forutsigbar ytelse
    http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_feedback & http://en.wikipedia.org/wiki/Negativ...back_amplifier

    3) single-ended er i kontrast til push-pull og betyr at utgangssignalet drives asymetrisk/«ensidig» ift. jord kontra «symetrisk». Det er vanligvis et betydelig DC potensial på utgangen som må filtreres bort, og forvergningen på utgangen er asymetrisk og dominert av partalls forvregning (2. 4. 6. etc orden). I et Push-pull-trinn kan partalls forvregningen på utgangen ofte undertrykkes betydelig, og de odde harmoniske gjenstår.
    Single ended (klasse A):

    Pushpull (klasse AB):


    4) switchmode, ice og Hypex (UCD med avarter) er variasjoner over temaet pulsbreddemodulert utgangstrinn, klasse D
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation & http://en.wikipedia.org/wiki/Switching_amplifier

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  3. #3
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Forstererteknologi

    Takk for fine forklaringer og linker.

    Ser at det er potensiale i de fleste teknologier og at kompromissene eksisterer på alle.

    Ikke rart at det ikke lyder helt likt av disse.

    Hvilke tuningsmuligheter har man i konstrueringen av en forsterker?

    Kan man fremheve visse deler av frekvensresponsen? Hva med anslag og dynamiske utsving? Bakgrunn? Soundstage?
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  4. #4
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,483
    Tagget i
    8 Innlegg

    Forstererteknologi

    Sitat Sitat fra Trompetnerd
    ...
    Ser at det er potensiale i de fleste teknologier og at kompromissene eksisterer på alle.
    ...
    Ganske riktig.

    ...
    Ikke rart at det ikke lyder helt likt av disse.
    ...
    Selv om «vi» ofte ynder å overdrive evt. forskjeller.

    ...
    Hvilke tuningsmuligheter har man i konstrueringen av en forsterker?

    Kan man fremheve visse deler av frekvensresponsen? Hva med anslag og dynamiske utsving? Bakgrunn? Soundstage?
    Det meste er mulig, men her er det et dilemma at de «tekniske» og subjektive begrepene har ulikt innhold.

    Frekvensrespons kan justeres i et forsterkertrinn men hvorfor, en tonekontroll og EQ er mer egnet. Jeg tror noe av opplevelsen av «tonaliteten» i en forsterkers ytelse kan skyldes varierende forvregning i en dynamisk last, evt i kombinasjon med forsterkeriets utgangsimpedans/dempingsfaktor ift den samme dynamiske lasten.

    Anslag er et begrep som gir lite mening i en teknisk kontekst. Anslag kan være relatert til tekniske begreper som dempingsfaktor, stigetid og «seteling time», men for velkonstruerte transistorforsterkere har disse faktorene antagelig ikke en størrelse som er særlig relevant ift den subjektive opplevelsen av lyd.

    Dynamisk utsving er tilsvarende uklart i spennet mellom den subjektive og det tekniske forståelsen av begrepet. Teknisk sett er begrepet stor sett knyttet til spenningssvinget i en last og et ulinært spenningssving (kompresjon) gir direkte utslag i forvregningen. Det er med andre ord et spørsmål om at forsterkeriet skal ha tilstrekkelig «head room»/overstyringsmargin ift bruken.

    Bakgrunn og soundstage gir ofte svært liten mening mht. hvordan en forsterker er konstruert og hvilken teknisk ytelse den har.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  5. #5
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    22,398
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    5

    Forstererteknologi

    quote
    Bakgrunn og soundstage gir ofte svært liten mening mht. hvordan en forsterker er konstruert og hvilken teknisk ytelse den har
    unquote

    BS
    det har bl. a. med støy å gjøre
    mvh
    Leif
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  6. #6
    Hifi Freak TrompetN's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2004
    Innlegg
    8,700
    Tagget i
    3 Innlegg

    Forstererteknologi

    Skjønner at mine subjektive hifitutrykk ikke er så lett å integrere i en teknisk diskusjon.

    Det er her jeg opplever forskjellene fra forsterker til forsterker og regner med at det ikke er tilfeldig hvordan de forskjellige forsterkerene lyder.
    Enig at vi overdriver forskjellene.

    Anslag i musikken virker for meg å være noe av det viktigste for en realistisk opplevelse og det som for meg skiller mest fra virkeligheten. Noen konstruksjoner gjør dette bedre enn andre uten av det er noen synbar subjektiv årsak til hvorfor det er slik.
    Jeg bare lurer på hvilken grad man kan påvirke dette i en konstruksjon.

    Jeg leser deg slik at samspillet mellom høyttaler og forsterker er den betydelige faktoren for hvordan en forsterker objektvt spiller?


    Et spørsmål til: Hva er den tekniske forskjellen på støy og forvrengning?

    LMC: Er med på det. Men hvilken støy? Tenker du støygulv? Hvordan kan for eksempel en Bryston som måler imponerende (over 100 db signal/noise) ha et flatt soundstage, mens en rimelig rørforsterker kan ha det motsatte.
    En tråd om lydmekanismene i lytterom :
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ml#post2042676

  7. #7
    Mr-T
    Guest

    Forstererteknologi

    Hadde det vært en entydig sammenheng mellom tekniske parametre og lyd, så hadde dette vært enkelt. Men slik er det ikke alltid, selv om det i noen tilfeller kan være det også.

    Man snakker ofte om "rørlyd", "transistorlyd" osv, men dette finner jeg veldig misvisende, siden man alltid finner avvik. F.eks har jeg hørt klasse-D forsterkere som har mer "rørlyd" enn enkelte rørforsterkere osv....

    Med andre ord så er forvirringen total ?

  8. #8
    Hifi Freak Kule-Trygve's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Innlegg
    2,517
    Tagget i
    0 Innlegg

    Forstererteknologi

    Det er visst de som mener at har man ”velkonstruerte” produkter så er man kommet til veis ende når det gjelder lyd, omtrent. (Dette da vel i motsetning til ved ”ikke- velkonstruerte” produkter som da formodentlig er direkte feilkonstruert..) En Toyota Yaris er sikkert velkonstruert som bare det i forhold til sitt bruksområde og det som er lagt ned av ressurser i bilens konstruksjon, men noe Ferrari- alternativ blir den aldri...Noen må spise de høyeste biffene og kjøre de laveste bilene, som en klok mann en gang sa. Parallellene til hifi er jo her åpenbare. Så får vi andre bare prøve å følge etter så godt vi kan (og da prioritere hifi foran bil, men ikke nødvendigvis foran god mat..)
    Sonus Faber Elipsa
    Accuphase C-3800
    Edge nl 10.1
    Ayre C-5xe MP
    2 x Renaissance Audio Master Signature RCA
    Høyttalerkabler: Renaissance Audio Master m/Signature- sølv
    Strømkabler: Svarte lakriskabler rett fra pappeskene

  9. #9
    Hifi Freak montesi's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    1,530
    Tagget i
    0 Innlegg

    Forstererteknologi

    Husker lyd og bilde hadde en flott artikkel for 5-6 år siden hvor de gikk gjennom de forskjellige måtene å forsterke et signal på. Dette blandet de med intervjuer av norske forsterkerutvikleres tanker og idèer. Var bla.a hegel, elcomp, musical innovation.
    Sikkert noen som har denne liggende og kanskje kunne scannet den inn på nettet
    Killing myself ?? Killing myself's the last thing I'll do ! - Homer
    Vpi scout / Benz ace sl / Asr Mini Basis mk5 / Ayon CD2s / Mi23,5 med PSU / Mi21 x 2 / Von Schweikert vr4jr

    Skriblerier i "mitt anlegg" - http://bit.ly/1yrQzfQ

  10. #10
    Mr-T
    Guest

    Forstererteknologi

    Det er jo mange tekniske parametre man kan se på forsåvidt, men å dra noen mening ut av de er værre.. Nå er en forsterkers oppgave noe enklere enn en bil, men likevel. Biler måles og veies opp og ned i mente de, rundetider på Nürnburgring, CO2 utslipp, karrosseristivhet osv... men den endelige opplevelsen kan man egentlig ikke måle, den blir subjektiv.

    Men alle skjønner at en Ferrari med 600 Hk nok er kjappere enn en Yaris med 60 Hk.
    På samme måte tror jeg alle skjønner at en forsterker på 1000W kan spille høyere enn en på 10W

    Men det sier i grunn ikke noe om opplevelsen....

    F.eks en lastebil med 600Hk vil ikke oppleves kjappere enn en Yaris, 10 ganger så mange krefter til tross.

    Vel det er fredag, og det ble litt babbel her.

  11. #11
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,483
    Tagget i
    8 Innlegg

    Forstererteknologi

    Sitat Sitat fra Trompetnerd
    Skjønner at mine subjektive hifitutrykk ikke er så lett å integrere i en teknisk diskusjon.
    ...
    Det er noe at det mest interessante med hifi - «avstanden» og sammenhengen mellom det tekniske/objektive og det subjektive.

    ...
    Jeg leser deg slik at samspillet mellom høyttaler og forsterker er den betydelige faktoren for hvordan en forsterker objektvt spiller?
    ...
    IMHO som det heter så er det riktig mht effektforsterkere som ikke er designet for å ha en spesiell «sound», og noe som tidivis er veldig dårlig belyst.

    ...
    Et spørsmål til: Hva er den tekniske forskjellen på støy og forvrengning?
    ...
    Helt skjematisk er støy «tilfeldige» og uavhengige signaler på utgangen av en forsterker dvs støyen er ikke korelert med signalet inn, mens forvrenging er signalavhengige avvik på utgangen dvs at det er en korelasjon med signalet inn. Ofte er forvregning av ulinær harmonisk karakter dvs harmonisk forvrenging. Blandingsprodukter forekommer selvfølgelig f.eks. støy som moduleres med last/signal, og «periodisk» støy f.eks. brum, pilottoner og liknende, f.eks. kan det være et samspill (modulasjon) mellom «brum» og signal i effekforsterkere som belastes hardt, dette kan gi en «feit» «ullenhet» i reproduksjonen.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  12. #12
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    22,398
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    5

    Forstererteknologi

    har nettopp testet et produkt hjemme, der jeg beskrev hvordan jeg lydmessig oppfattet det
    konstruktøren hadde ikke oppfattet dette i sitt oppsett
    etter to dager i et innleid lab fant han forklaringen på nivå -145 db!
    dette var relatert til støy i en strømforsyning
    hvem sa noe om øret og hjernen som instrument?

    mvh
    Leif
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  13. #13
    Mr-T
    Guest

    Forstererteknologi

    Snodig det, at vi kan "høre" ting som skjer 80 dB under ørets absolutte følsomhet.

  14. #14
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    22,398
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    5

    Forstererteknologi

    "høre" er nok riktig formulert
    så du disse?
    http://www.hardware.no/artikler/orep...kinnene/105221

    mvh
    Leif
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  15. #15
    Mr-T
    Guest

    Forstererteknologi

    Jeg har verdens største hodetelefoner, men ellers takk!

    Mine gamle effektforsterkere har en forvrengningsgrad som ligger rundt -80 dB. Når jeg spiller max 100 dB peak, så ligger forvrengningen lavere enn bakgrunnsstøyen i rommet mitt, men likevel var det en tydelig oppgradering å bytte til en annen forsterker med 20 dB lavere forvrengning. Dette er en sånn "man hører det som egentlig ikke kan høres" greie. Tror jeg da.

  16. #16
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    22,398
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    5

    Forstererteknologi

    interessant teknologi
    kan man da spille så høyt man vil uten å ødelegge hørselen siden det ikke går via mekanikken i øret?

    enig
    mvh
    Leif
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  17. #17
    Hifi Freak Kule-Trygve's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Innlegg
    2,517
    Tagget i
    0 Innlegg

    Forstererteknologi

    De som hører ned til -160 dB kan muligens ha nytte av disse.

    http://www.innerearmag.com/reviews/c..._Emperor.shtml
    Sonus Faber Elipsa
    Accuphase C-3800
    Edge nl 10.1
    Ayre C-5xe MP
    2 x Renaissance Audio Master Signature RCA
    Høyttalerkabler: Renaissance Audio Master m/Signature- sølv
    Strømkabler: Svarte lakriskabler rett fra pappeskene

  18. #18
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,483
    Tagget i
    8 Innlegg

    Forstererteknologi

    Sitat Sitat fra Mr-T
    ...
    Mine gamle effektforsterkere har en forvrengningsgrad som ligger rundt -80 dB. Når jeg spiller max 100 dB peak, så ligger forvrengningen lavere enn bakgrunnsstøyen i rommet mitt, men likevel var det en tydelig oppgradering å bytte til en annen forsterker med 20 dB lavere forvrengning. Dette er en sånn "man hører det som egentlig ikke kan høres" greie. Tror jeg da.
    «Bredbåndsprodukter» som «bakgrunnsstøy» vs «smalbåndsprodkuter» som forvregning er tidivs vanskelig å sammenlikne. Forskjellen i båndbredde er alfa og omega, f.eks. hvit støy - det er 30 dB i forskjell mellom en båndbredde på 20K Hz og 20 Hz og 43 dB ned til 1 Hz. Strukturen i bakgrunnstøyen er selvfølgelig også viktig mht lydligheten.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  19. #19
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    21,766
    Tagget i
    43 Innlegg

    Forstererteknologi

    Sitat Sitat fra Mr-T
    Mine gamle effektforsterkere har en forvrengningsgrad som ligger rundt -80 dB. Når jeg spiller max 100 dB peak, så ligger forvrengningen lavere enn bakgrunnsstøyen i rommet mitt, men likevel var det en tydelig oppgradering å bytte til en annen forsterker med 20 dB lavere forvrengning. Dette er en sånn "man hører det som egentlig ikke kan høres" greie. Tror jeg da.
    Det er fullt mulig å høre forvrengningsprodukter og andre lyder som ligger begravd nede i støygulvet, spesielt hvis de aktuelle lydene ligger et stykke unna tyngdepunktet i støyspektrumet. Irriterende forvrengningsprodukter fra en forsterker kan være fjerde- og femte-ordens forvrengning fra grunntoneområdet, altså 4-5x høyere i frekvens enn selve signalet. Samtidig faller energiinnholdet i selve musikksignalet omtrent som 1/f, sånn at f eks 0,01 % forvrengning ved 440 Hz tilsvarer 0,04 - 0,05 % av signalnivået ved 1760-2200 Hz. Der er også øret 10-15 dB mer følsomt enn i grunntoneområdet, så det er ikke så veldig rart at den forvrengningen er lett å høre. Dette blir enda mer markert for høyere forvrengningsordener. Sjuendeordens av 440 Hz havner ved 3080 Hz, i øvre mellomtone hvor øret er aller mest følsomt. Der skal det ikke så mye til før øret opplever dette som "hardhet". Derimot vil nok støygulvet i rommet være vektet mot lavere frekvenser, ellers ville du ikke holdt ut å være der spesielt lenge.

    Studying noise vs. tone was also interesting. I could hear a 4 kHz. tone @ 50 dB SPL below 67 dB SPL broadband pink noise. I could hear music at 35 dB SPL below noise of 42 dB SPL. Interestingly, at louder levels of pink noise (80 dB) the music was pretty well masked until it was only about 3 dB below the noise.

    Conclusion? We can hear components of sound well below the measured dynamic range of a system, and a given signal can have audible components 80 dB or more below the loudest components of the signal under some circumstances. The presence of a noise floor doesn’t mask everything else below it. At worst, stuff 10 dB below the noise floor will still be audible (i.e. you’ll be able to hear music down to 10 dB below the hiss!), and at best you’ll be able to hear specific elements as much as 60 dB below the floor.

    Or, vice versa. You may be able to hear the noise floor of a recording 60 dB below the signal. Like tape hiss. Remember it?
    http://www.moultonlabs.com/more/beyo...management/P1/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_masking

    Når en forsterker blir nødt til å jobbe litt for lønna, vil høyereordens forvrengningsprodukter øke ganske fort i nivå. Hvis nivået øker med 3 dB, vil vanligvis andreordens forvrengning øke med 6 dB, tredjeordens med 9 dB, og så videre oppover. Derfor vil ting etterhvert låte huggorm hvis det bare skrus opp høyt nok. Spørsmålet er ikke om det forvrenger og klipper, men hvordan det forvrenger og klipper. Linken nedenfor peker til en gammel favorittartikkel som tar opp noe av det trådstarter spør om, men det de kaller "transistor sound" er altså state of the art ca 1972, og det har tross alt skjedd en hel del på de årene. Gjennomgangen av triode vs pentode og de grunnleggende prinsippene er derimot like korrekte som den gang.

    http://milbert.com/articles/tubes_vs_transistors

    Having divided amplifiers into three groups of distortion characteristics, the next step is to determine how the harmonics relate to hearing. There is a close parallel here between electronic distortion and musical tone coloration that is the real key to why tubes and transistors sound different. Perhaps the most knowledgeable authorities in this area are the craftsmen who build organs and musical instruments [8] [9]. Through many years of careful experimentation these artisans have determined how various harmonics relate to the coloration of an instrument's tonal quality.

    The primary color characteristic of an instrument is determined by the strength of the first few harmonics. Each of the lower harmonics produces its own characteristic effect when it is dominant or it can modify the effect of another dominant harmonic if it is prominent. In the simplest classification, the lower harmonics are divided into two tonal groups. The odd harmonics (third and fifth) produce a "stopped" or "covered" sound. The even harmonics (second, fourth, and sixth) produce "choral" or "singing" sounds.

    The second and third harmonics are the most important from the viewpoint of the electronic distortion graphs in the previous section. Musically the second is an octave above the fundamental and is almost inaudible; yet it adds body to the sound, making it fuller. The third is termed a quint or musical twelfth. It produces a sound many musicians refer to as "blanketed." Instead of making the tone fuller, a strong third actually makes the tone softer. Adding a fifth to a strong third gives the sound a metallic quality that gets annoying in character as its amplitude increases. A strong second with a strong third tends to open the "covered" effect. Adding the fourth and the fifth to this changes the sound to an "open horn" like character.

    The higher harmonics, above the seventh, give the tone "edge" or "bite." Provided the edge is balanced to the basic musical tone, it tends to reinforce the fundamental, giving the sound a sharp attack quality. Many of the edge harmonics are musically unrelated pitches such as the seventh, ninth, and eleventh. Therefore, too much edge can produce a raspy dissonant quality. Since the ear seems very sensitive to the edge harmonics, controlling their amplitude is of paramount importance. The previously mentioned study of the trumpet tone [6] shows that the edge effect is directly related to the loudness of the tone. Playing the same trumpet note loud or soft makes little difference in the amplitude of the fundamental and the lower harmonics. However. harmonics above the sixth increase and decrease in amplitude in almost direct proportion to the loudness. This edge balance is a critically important loudness signal for the human ear.
    Edit: Forskjellen på disse Hypex-forsterkerne som noen av oss har adoptert og andre klasse-D-topologier som ICEpower er at Hypex tar negativ feedback fra høyttalerterminalene (etter utgangsfilteret), mens ICE tar det før utgangsfilteret. Alle klasse-D-forsterkere trenger et lavpassfilter på utgangen for å fjerne switchefrekvensen fra audiosignalet. Feedbacksignalet er et feilkorreksjonssignal som forsterkeren bruker til å rette opp eventuelle feil i frekvensgang og subtrahere forvrengningskomponenter, så den lille forskjellen tilsier at ICE kan ha lastavhengige avvik øverst i diskanten, mens Hypex gir blaffen i hva slags last den er koblet til. Hypex nCore, som stort sett bare Mr-T har testet heromkring, har bedre måleresultater enn bortimot alle andre forsterkere jeg harsett data på. Der snakker vi om mye negativ feedback i forsterkerkretsene, type 53 dB gjennom hele audiobåndet.

    http://www.hypex.nl/docs/papers/ncore%20wp.pdf
    http://www.hypex.nl/docs/NC400_datasheet.pdf

  20. #20
    Hifi Freak John_Harald's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2002
    Sted
    Sørumsand
    Innlegg
    3,791
    Tagget i
    0 Innlegg

    Forstererteknologi

    Teknisk sett Trompetnerd, så vil jeg anbefale deg å velge den forsterkeren som subjektivt gir deg mest glede. Det finnes mange gode alternativer innen alt fra Hypex til rør og transistor, hva du liker må du nok finne ut av. Fordelen med Hypex bl.a. svært lav forvrenging. Fordelen med rør kan være magi og riktig forvrenging. Selv bruker jeg må kraftige og modifiserte rørforsterkere, (fikk stålende omtale i siste Fidelity) som mange mener låter ikke rør. Vet også at jeg ville blitt veldig godt fornøyd med forsterkere produsert med andre teknologier og bytter gjerne i fremtiden. Det er flere veier til rom. Det blir litt som, ønsker du å kjøre Porsche, Ferrari eller Lamborghini i ferien neste gang Trompetnerd,? Alle bilene ville sikkert vært et positivt bidrag til ferien, men nådd målet på ulike måter. Spiller det noen rolle? På samme måte er det med forsterkere!
    Mitt anlegg, musikkrom, fremtidsplaner og musikktips,
    koserthuset i Akershus og veien videre

    http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/73321-konserthuset-i-akershus-og-veien-videre.html

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed