Membranutsvinget er i fase med påtrykket signal under resonans, og 180 fasedreiet over resonans - for å si det enkelt, og ca 90 grader fasedreiet ved resonans. Tror det var slik.
I tillegg har man løpetidsfeil der diskanten i tidsaksen plasseres nærmere lytteren enn bass/mellomtoneelementet. Akustisk senter for et membran er omtrent der støvhetta sitter (Dette er testet, og teorien er ikke langt fra sannheten). Derfor skal en bass/mellomtonemembran festes lenger ut fra baffelen enn diskantelementet. Har du hornladet diskant, der hornet har samme dybde som bass/mellomtonemembranet kan begge elementene festes på samme plan.
Det er pga. delefilteret også en fordel å impedanskorrigere elementene slik at den elektriske fasen mellom strøm og spenning alltid er 0, samt at impedansen er konstant for elementet i hele frekvensområdet. Med en slik korrigering er det lettere syns jeg å få til et bra og noen lunde synkront filter. I tillegg skal også baffelstep korrigeres, men det har lite med fase å gjøre tror jeg.
Tidsforsinkelsen mellom diskant og bass gjennom luft er ikke nevneverdig for korte lytteavstander. Luft er en absorbent, og vil dempe de høye frekvensene mer enn de lave. Denne filterfunksjonen luft har skaper også en tidsforsinkelse.
Et helt tydelig bevis kan du se med bølger i vann. Her er det helt tydelig at korte bølgelengder har lavere hastighet enn lange bølgelengder. De korte bølgene dempes mer i løpet av en bestemt avstand enn de lange bølgene, bl.a fordi de korte bølgene bruker lenger tid på å tilbakelegge samme avstand som de lange bølgene. Et ekstremt eksempel er tsunamier som beveger seg med hastigheter opp mot 900 km/t, og kan tilbakelegge flere ganger jordas omkrets om de ikke ble forhindret. Bølger på noen mm i lengde slukker ut i løpet av noen meter. Vann har imidlertid mye høyere masse enn luft (ca 750 ggr tyngere), og effekten ser man derfor mye tydligere.
Jeg tenker da ikke på lydformidling under vann - der lyden bæres med lite tap.
Mvh.
Vidar